3خوراکی‌ مفیدو 4 مضر برای سرطان پستان!

faateme1366
اگرچه یک نوع ماده خوراکی یا رژیم غذایی مشخص که عامل پیشگیری‌کننده یا بروز سرطان پستان باشد وجود ندارد اما در مجموع رژیم غذایی موضوعی است که انتخاب‌های افراد در آن می‌تواند تعیین کننده باشد.

اگرچه یک نوع ماده خوراکی یا رژیم غذایی مشخص که عامل پیشگیری‌کننده یا بروز سرطان پستان باشد وجود ندارد اما در مجموع رژیم غذایی موضوعی است که انتخاب‌های افراد در آن می‌تواند تعیین کننده باشد.

سرطان پستان بیماری پیچیده‌ای است که فاکتورهای متعددی در بروز آن نقش دارند. برخی از این عوامل همچون سن، سابقه خانوادگی و ژنتیک و همچنین جنسیت غیرقابل کنترل هستند.

با این حال عوامل دیگری هستند که افراد می‌توانند آنها را کنترل کنند و این عوامل موثر در بروز این بیماری شامل استعمال سیگار، بی تحرکی و ورزش نکردن، اضافه وزن و رژیم غذایی نامناسب می‌شوند. برخی از محققان معتقدند رژیم غذایی علت ۳۰ تا ۴۰ درصد بروز تمامی سرطان‌هاست.

سرطان پستان به شیوه‌های مختلفی رشد می کند و به انواع متفاوتی از درمان نیاز دارد. همان طور که برخی سرطان ها به درمان‌های خاصی بهتر واکنش نشان می‌دهند، برخی سرطان‌ها نیز به غذاهای مشخصی واکنش بهتری نشان می‌دهند.

از جمله خوراکی‌های مفید جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میوه‌ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات از جمله خوراکی‌های سالمی هستند که می‌توانند به پیشگیری از سرطان پستان کمک کنند یا روند پیشرفت بیماری را کندتر سازند. مطالعه انجام گرفته روی بیش از ۹۱ هزار زن نشان داد داشتن رژیم غذایی سرشار از خوراکی‌های گیاهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

به گفته محققان میوه‌ها و سبزیجاتی همچون گیاهانی با برگ‌های تیره، فلفل، گوجه فرنگی، هویج، مرکبات، کلم بروکلی، پیاز، سیب، گلابی و هلو در پیشگیری از ابتلا به این سرطان نقش دارند.

فیبرهای خوراکی: اگرچه تحقیقات در مورد فیبرهای غذایی و تاثیر آن بر سرطان پستان در حال حاضر قطعی نیست، نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که این مواد غذایی می‌توانند به حفاظت در برابر این سرطان کمک کنند زیرا فیبرها از سیستم گوارشی حمایت کرده و دفع مواد زائد را تنظیم می کنند. همچنین به بدن کمک می‌کنند که مواد سمی را دفع کرده و آسیب‌های ناشی از آن را محدود کند.

غلات و حبوبات: این خوراکی‌ها نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک می کنند. مصرف حبوبات سرشار از فیبر با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است.

چربی‌های مفید: به نظر چربی‌ها گزینه مناسبی در فهرست خوراکی‌های مفید برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان به حساب نمی‌آیند اما چربی‌های اشباع نشده چند زنجیره‌ای و تک‌زنجیره‌ای یا همان چربی‌های مفید شامل این موضوع نمی‌شوند. این نوع چربی‌ها در روغن زیتون، آووکادو و خشکبار وجود دارند.

در کنار این خوراکی‌های مفید برخی مواد هم هستند که مصرف آن‌ها می تواند به خطر ابتلا به سرطان پستان منجر شود. از جمله این مواد خوراکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد الکلی: نتایج مطالعات انجام گرفته حاکی از ارتباط بین مصرف مواد الکلی و خطر فزاینده ابتلا به سرطان پستان است.

مواد قندی: محققان دانشگاه تگزاس دریافتند زمانی که موش‌ها از رژیم غذایی سرشار از مواد قندی پیروی می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به تومورهای پستان که مشابه سرطان پستان در انسان است، قرار دارند.

چربیهای ترانس: چربیهای ترانس موجود در خوراکی های فرآوری شده و سرخ شده با خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است به همین دلیل مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود.

گوشت قرمز: اگرچه مطالعات در مورد ارتباط بین گوشت قرمز و افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان در حال انجام است، نتایج برخی بررسی ها از وجود این ارتباط حکایت دارد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، علاوه بر تغذیه، برخورداری از میزان فعالیت جسمی کافی در پیشگیری از سرطان پستان موثر است. مطالعه موسسه ملی سرطان آمریکا حاکی از آن است زنانی که هر هفته چهار ساعت یا بیشتر ورزش می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ