هموروئید همیشه با درد و خونریزی همراه نیست

alikarimi55
خیلی از افراد فکر می­کنند هموروئید یا همان بیماری بواسیر همیشه با درد یا خونریزی در ناحیه مقعد همراه است. متاسفانه همین باور غلط باعث می­شود بیماری درست و در زمان ابتدائی تشخیص داده نشود و به طبع وقتی درمان در ابتدا صورت نگیرد در ادامه عوارض هائی در بر خواهد داشت. خب برای اینکه […]

خیلی از افراد فکر می­کنند هموروئید یا همان بیماری بواسیر همیشه با درد یا خونریزی در ناحیه مقعد همراه است. متاسفانه همین باور غلط باعث می­شود بیماری درست و در زمان ابتدائی تشخیص داده نشود و به طبع وقتی درمان در ابتدا صورت نگیرد در ادامه عوارض هائی در بر خواهد داشت. خب برای اینکه بتوانیم هموروئید را به موقع تشخیص دهیم  بهتر است ابتدا کمی با این بیماری آشنا شویم. قبل از هر چیز باید بدانید ، خود هموروئید به تنهائی یک بیماری نیست بلکه هموروئید بخشی از آناتومی بدن است منتهی وقتی این قسمت ملتهب و بزرگ شود تبدیل به بیماری خواهد شد. بیائید ابتدا تعریف علمی هموروئید را بررسی کنیم . هموروئید ها بالشتک هائی از بافت زیر مخاطی، حاوی شریانچه هاو فیبرهای عضله صاف و وریدهای کوچک هستند که در کانال آنال قرار دارند سه بالشتک هموروئیدی در موقعیت(چپ و جانبی) (راست و قدامی) (راست و خلفی)یافت می شوند. هموروئید ها بخشی از مکانیسم کنترل دفع هستند و یک قسمت طبیعی از آنورکتال می باشند. به همین دلیل فقط زمانیکه بواسیر علامت دار شود نیاز به درمان پیدا میکند. به زبان ساده به اتساع و گشاد شدن زیاد سیاهرگ ها در انتهای کانال آنال و مقعد، بیماری بواسیر گفته می شود. همانطور که در این مطلب اشاره شد هموروئید ها در بدن و کانال آنال وجود دارند منتهی وقتی به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد به این هموروئید ها فشار وارد می­شود آنها متورم می­گردند و تبدیل به بیماری خواهند شد، این بیماری رفته رفته توسعه پیدا میکند. بعضی اوقات با درد همراه است و بعضی زمانها با خونریزی، ولی احتمال دارد هیچکدام از این علائم هم رویت نشود و صرفاً تورم در اطراف دهانه مقعد دیده شود.

دلایل شایعی که به التهاب هموروئید و تبدیل شدن آن به بیماری منجر میگردد:

1: زور زدن بیش از حد

2: افزایش فشار داخلی شکمی  

3: مدفوع سفت است

هموروئید همیشه با درد و خونریزی همراه نیست

 

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هموروئید توصیه می­شود مصرف نوشیدنی و آب را در طی روز افزایش دهید ،از بلند کردن اجسام سنگین که باعث فشار به انتهای روده می­شود امتناع کنید. مصرف روزانه میوه و سبزیجات هم به روان شدن مدفوع می­تواند کمک کند لذا بهتر است در وعده های غذائی از فیبر ها بیشتر استفاده نمائید. یکی از عوامل سفت شدن مدفوع کم تحرکی می­باشد پس ورزش کردن اصولی و سبک می­تواند برای جلوگیری از ابتلا به هموروئید مناسب باشد. افراد چاق بیشتر در معرض هموروئید قرار میگیرند چون هم کم تحرک هستند و هم زیاد می­نشینند که همین زیاد نشستن باعث فشار آوردن به هموروئید ها می­شود. افرادی که سرفه های مداوم دارند معمولاً دچار هموروئید خواهند شد چون سرفه عامل فشار آوردن به شکم و روده ها می­شود.

 خب حالا با مفهوم هموروئید آشنا تر شدید و دلایل بروز بیماری هموروئید هم میدانید پس وقت این رسیده تا انواع هموروئید  را بشناسید بعضی افراد زخم خط باسن را با هموروئید اشتباه می­گیرند در صورتیکه معمولاً این زحم به کیست موئی مربوط می­شود.

 به طور کلی هموروئید سه حالت دارد :

1هموروئید خارجی: در پائین خط دندانه ای قراردارد و توسط پوست اطراف مقعد پوشیده شده و با توجه به عصب گیری زیاد در این ناحیه در صورت ترومبوز شدن بواسیر درد بسیار شدیدی را ایجاد می کند. ترومبوز به معنی لخته شدن خون داخل رگهای بواسیر است که درد زیادی برای بیمار در بر دارد. هموروئید های ترومبوزه متورم و سیاه رنگ هستند ،معمولاً با دست زدن احساس می­شود و دردناک هستند .کلیه هموروئید هائی که در لیست هموروئید خارجی قرار می­گیرند قابل لمس شدن در ناحیه اطراف مقعد هستند بعضی اوقات این نوع هموروئید با خارش همراه است که این خارش بخاطر حساس شدن پوست بیرونی هموروئید می­باشد.

هموروئید داخلی

2هموروئید داخلی: در بالای خط دندانه ای قراردارد در این بخش اعصابِ درد کمتر وجود دارد لذا اگر بواسیر در داخل بماند احتمال وجود درد کم است و در این مورد  بیشتر به صورت خونریزی بروز میکند. هموروئید داخلی برحسب میزان بیرون زدگی به چهار درجه تقسیم می شود. در ادامه انواع هموروئید داخلی با نمایش تصاویر توضیح داده می­شود.

درجه1:هموروئید داخل کانال قرار گرفته در این حالت اصولاً بیمار خونریزی در هنگام دفع مدفوع دارد.

درجه2:بواسیر در زمان دفع مدفوع از کانال خارج می­شود و پس از مدتی با اتقباض مقعد خود به خود به داخل بر می­گردد.

درجه3:بواسیر در هنگام دفع مدفوع از کانال خارج می­شود و با انقباض مقعد به داخل بر نمی­گردد و بیمار باید با انگشت بواسیر را به داخل هدایت کند.

درجه4:در این حالت بواسیر همیشه بیرون و قابل لمس است و به هیچ عنوان به داخل بر نمی­گردد.

3هموروئید مرکب: علائیم هر دو هموروئید را دارد و فرد بیمار با دو هموروئید داخلی و خارجی مواجه شده است. معمولاً برای درمان این نوع هموروئید از برداشتن هموروئید توسط لیزر استفاده می­شود.

هموروئید مرکب

باید بدانید هموروئید بیماری بسیار شایعی است که خیلی از افراد بخاطر خجالت از درمان، هموروئید را نادیده می­گیرند. متاسفانه همین بی توجهی باعث تشدید علائم هموروئید می­شود و بیماری توسعه پیدا می­کند به طبع هرچه بیماری گسترده شود درمان سخت تری در انتظار بیمار است بعضی اوقات هم بیماری های دیگری با هموروئید اشتباه گرفته می­شود که نادیده گرفتن آن بیماری ها می­تواند به شدت خطر ساز باشد بطور مثال سرطان آنال و یا سرطان رکتوم علائمی مشابه هموروئید دارند و با خونریزی و زخم در ناحیه مقعد تواَم است تنها یک پزشک متخصص جراحی هموروئید می­تواند تشخیص دقیقی برای این بیماری داشته باشد و متوجه شود بیمار به هموروئید مبتلا است یا سرطان. لذا نادیده گرفتن علائم و عدم مراجعه به پزشک می­تواند برای افراد در بعضی مواقع خطر ساز شود. پس یادتان باشد اگر علائم فوق را رویت کردید همان لحظه با سایت بریم دکتر ارتباط برقرار کنید تا وقت ویزت شما را با بهترین جراح هموروئید ایران تنظیم کنند. خانمهای باردار خیلی در معرض ابتلا به بیماری هموروئید هستند و بعضاً دیده شده که خانم ها از مراجعه به پزشک برای درمان بواسیر امتناع می­کنند در صورتیکه باید بدانند شاید جراحی هموروئید برای آنها کمی عجیب به حساب بیاید ولی یک پزشک جراح در روز بارها این عمل را انجام می­دهد و این امر برای پزشک کاملاً عادی و معمولی قلمداد می­شود. برای آشنائی با بهترین پزشک متخصص جراحی هموروئید و تعیین وقت ویزیت همین لحظه اینجا کلیک کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ