سردرد و خستگی؛ علت و عوامل خطر سردرد و خستگی

alikarimi55
سردرد و خستگی چه ارتباطی با همدیگر دارند؟ اگر از خستگی و سردرد های مداوم رنج می برید، ممکن است زمان آن باشد که به پزشک مراجعه کنید. سردرد می تواند نشانه ای از اختلال میگرن، اختلال خواب، کم آبی یا بسیاری از بیماری های مزمن دیگر باشد. خستگی یکی از نشانه های رایج مشکلات […]

سردرد و خستگی چه ارتباطی با همدیگر دارند؟ اگر از خستگی و سردرد های مداوم رنج می برید، ممکن است زمان آن باشد که به پزشک مراجعه کنید. سردرد می تواند نشانه ای از اختلال میگرن، اختلال خواب، کم آبی یا بسیاری از بیماری های مزمن دیگر باشد. خستگی یکی از نشانه های رایج مشکلات زیادی است که از آن جمله می توان به افسردگی، اختلال خواب و فیبرومیالژیا اشاره کرد. همچنین خستگی و کمبود انرژی یکی از شکوه های مکرر افرادی ست که از سردرد های میگرنی رنج می برند. این امکان وجود دارد که سردرد و خستگی بتوانند به هم مربوط باشند، بنابراین در ادامه این مقاله از بخش بیماری های الو دکتر به بررسی دقیق تر ارتباط میان این دو خواهیم پرداخت.سردرد و خستگی

 

عوامل خطرناکی که ممکن است باعث سردرد و خستگی شود؟

خستگی و سردرد نشانه های مشترکی از شرایط گوناکونی هستند که همه آنها جدی نخواهند بود، با این حال ممکن است بعضی از آنها به تغییر سبک زندگی یا درمان مداوم نیاز داشته باشد. همین طور که به دنبال دلیل سردرد و خستگی هایتان هستید، به سبک زندگی خود نیز فکر کنید از جمله الگوی خواب، رژیم غذایی و هر دارویی که در حال حاضر مصرف می کنید.

در ادامه به 7 موردی که می تواند هم باعث سردرد و هم خستگی شود اشاره خواهیم کرد.

میگرن:

میگرن یک شرایط عصبی ست که باعث سردرد های شدید و مکرر می شود. علائم میگرن می تواند یک یا دو روز قبل از خود سردرد ها شروع شود که تحت عنوان مرحله “پرومودرم” معرفی می شود. در طول این مرحله بسیاری از افراد خستگی، افسردگی و کم بود انرژی را تجربه می کنند.

زمانی که سردرد بروز یابد، تحت مرحله “حمله” معرفی می گردد. سایر علائم آن شامل موارد ذیل می گردد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • سر درد
  • حساسیت به نور و صدا

هنگامی که سردرد کم شد، ممکن است احساس خستگی و بی تفاوتی کنید. اگر سردرد ها بر زندگی روزمره تان اثر گذاشته است، باید به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید: آیا سردرد عصبی همان میگرن است؟

بی آبی:

بسیاری از افراد وقتی که به اندازه کافی آب نمی خورند، سردرد می گیرند. سایر علائم کم آبی شامل احساس خستگی و خواب آلودگی می شود. سردرد هایی که ناشی از کم آبی هستند، اغلب بعد از چند ساعت از اینکه آب خوردید، از بین می روند. برای اینکه از این نوع سردرد ها و خستگی ناشی از آن پیشگیری کنید، در نظر داشته باشید که روزانه 8 تا 10 لیوان آب بخورید ولی اگر بیرون کار می کنید یا به ویژه اگر روز گرمی را داشتید، به آب بیشتری نیاز خواهید داشت.

دارو ها:

سردرد و خستگی اثرات جانبی انواع مختلفی از دارو ها هستند. بعضی از این داروها مثل دیورتیک ها و داروهای خاصی برای فشار خون ممکن است باعث این دو عارضه شوند زیرا می توانند بدنمان را بی آب کنند. بعضی دیگر از دارو ها نیز می توانند بر الگوی خواب مان تاثیر بگدارند، کمبود خواب نیز با سردرد همراه است.

کافئین:

کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی ست که می تواند باعث شود بعد از خوردن آن احساس هوشیاری کرده و خستگی مان را کاهش دهد. اما اگر خیلی زیاد مصرف شود می تواند بر خواب مان نیز تاثیر بگذارد و کمبود خواب نیز به سردرد و خستگی منجر خواهد شد.

اگر تمایل دارید که به صورت روزانه نوشیدنی های کافئین دار مصرف کنید، بدنتان به کافئین وابسته خواهد شد، سپس اگر تصمیم بگیرید مصرف کافئین را در رژیم غذایی تان محدود کنید، احتمال خواهد داشت علائمی را ببینید که شامل هم سردرد و هم خستگی می شود.

سندرم خستگی مزمن:

نشانه اصلی سندرم خستگی مزمن (CFS)، خستگی شدید و ناتوان کننده ای است که حداقل 4 ماه با شما خواهد بود و با استراحت کردن نیز بهتر نمی شود. سایر علائم این بیماری شامل سردرد های مکرر، درد ماهیچه ای، درد مفاصل، مشکلات خواب و مشکل در تمرکز کردن، می شود.

فیبرومیالژیا:

فیبرومیالژیا یک اختلال مزمن است که با درد های گسترده و خستگی عمومی همراه است. این درد ها معمولا در نقاطی رخ می دهد که در بسیاری از بخش های بدن نقاط حرکتی نامیده می شود. افرادی که به فیبرومیالژیا مبتلا هستند، ممکن است سردرد های مکرر نیز داشته باشند.

محققان و پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث بروز این بیماری می شود اما هر روز بیشتر در مورد این وضعیت یاد می گیرند اگر درد، خستگی و سردرد هایی را تجربه می کنید که از بین نمی روند برای تشخیص دلیل آن به پزشک مراجعه کنید.

اختلال خواب:

هر اختلالی که بر خواب تاثیر بگذارد، از جمله مرض بی خوابی، سندرم پای بی قرار، بورژوازی (فشار دادن دندان ها در شب بر روی هم) و آپنه خواب، می تواند باعث خستگی و سردرد شود. اختلال خواب نیز با سردرد های میگرنی همراه است.

کمبود خواب باعث افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول در بدن می شود که می تواند تاثیر بدی بر خلق و خوی فرد بگذارد. سایر نشانه های بالا بودن هورمون کورتیزول شامل افزایش وزن، کج خلقی، آکنه، سردرد و خستگی می شود.سردرد و خستگی

 

علت بروز این دو عارضه

صدمه دیدن مغز:

صدمه در اینجا به معنای آسیب موقت مغز است که معمولا نتیجه یک آسیب یا ضربه به مغز می باشد. اگر آسیب مغزی داشته اید و فکر می کنید به سرتان ضربه خورده است، نیاز است که کمک اورژانسی پزشک را بخواهید. گذشته از سردرد و خستگی، سایر علائم آسیب دیدن مغز شامل موارد ذیل می گردد:

  • بی هوشی
  • مشکل در حافظه
  • استفراغ مداوم
  • تغییرات رفتاری
  • گیجی
  • تاری دید

خماری:

خماری نتیجه نوشیدن زیاد الکل است. از آنجا که الکل باعث بی آب شدن بدن می شود، می تواند باعث بروز سردرد گردد. مصرف الکل همچنین منجر خواهد شد، عروق خونی گشاد شود که سردرد را نیز به دنبال خواهد داشت. ممکن است الکل خواب را نیز نا منظم کند که در این صورت می تواند باعث شود روز بعد از مصرف آن احساس خواب آلودگی و خستگی کنید.

ویروس های آنفلونزا و سرماخوردگی:

سردرد و خستگی از علائم رایج آنفلونزا و سرماخوردگی اند که هر دو در نتیجه ویروس ها رخ می دهد. بیشتر مواقع این دو عارضه در نتیجه سرماخوردگی و آنفلونزا با علائم دیگری از جمله تب، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه همراه خواهد بود.

کم خونی یا آنمیا:

کم خونی زمانی رخ می دهد که تعداد گلبول های قرمز سالم خون در بدن خیلی پایین می آید. زمانی که این مورد رخ دهد، بافت های بدن نمی توانند اکسیژن کافی را دریافت کنند. اگر کم خونی داشته باشید، احتمالا خستگی و ضعف را احساس خواهید کرد. همچنین ممکن است احساس سرگیجه و تنگی نفس کنید و ناخن هایتان شکننده گشته و پوستتان رنگ پریده شود. سردرد یکی دیگر از علائم شایع کم خونی است به خصوص کم خونی که به خاطر فقر آهن ایجاد شده است.

قاعدگی زنان:

تغییرات هورمونی چه قبل از شروع قاعدگی و چه در میان آن می تواند به خستگی و سردرد منجر شود. بعضی از زنان در طول قاعدگی میگرن را نیز تجربه می کنند. بیشتر زنان دقیقا قبل از پریود سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه می کنند. علائم رایج سندرم پیش از قاعدگی شامل موارد ذیل می گردد:

  • هیجانات احساسی به اوج می رسد
  • سینه ها دردناک می شوند
  • فرد احساس خستگی می کند
  • سردرد وجود دارد
  • گرایش به غذا پیدا می کند
  • الگو های خواب فرد تغییر می کند

 

فشار دستگاه های دیجیتال بر چشم ها:

خیره شدن به کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت یا صفحه گوشی های موبایل در تمام روز ممکن است برای مدرسه یا در محیط کار ضروری باشد، اما این موارد به طور باورنکردنی بر چشم ها فشار وارد می کند. همانطور که در این مواقع چشم ها خسته می شوند، ممکن است سردرد هایتان نیز شروع شود.

نشانه دیگر فشار آوردن دستگاه های دیجیتال بر چشم شامل خستگی عمومی و بی حالی می شود. ممکن است همچنین تمرکز کردن برایتان دشوار گردد و برای خوابیدن مشکل پیدا کنید که در این صورت می تواند خستگی تان را حتی بیشتر هم کند.

برای مقابله با این مشکل، سعی کنید بعد از هر 20 دقیقه نگاه کردن به صفحه نمایش ها حداقل 20 ثانیه نگاه تان را از آنها بردارید و به جای دیگر نگاه کنید.

بارداری:

این دو عارضه تنها 2 نشانه از نشانه های زیاد بارداری هستند. خستگی در این شرایط نتیجه بالا رفتن سطح هورمون پروژسترون می باشد. به همین ترتیب، سردرد نیز می تواند به علت تغییرات هورمونی و تغییر حجم خون در طول بارداری ایجاد شود.

لوپوس:

لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE) یا به عبارت کوتاه تری همان لوپوس یک بیماری خود ایمنی مزمن است و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی فرد اشتباها به خود بدن حمله می کند. نشانه های ابتلا به بیماری لپوس متفاوت است اما تعدادی از شایع ترین علائم آن شامل موارد ذیل می گردد:

  • خستگی شدید
  • سردرد
  • بثورات پروانه ای بر روی گونه ها و بینی
  • درد و ورم در ناحیه های مفصلی
  • ریزش مو
  • سفید و زرد شدن انگشتان و احساس سوزن هنگام سرما ( پدیده رینود)

سردرد و خستگی

افسردگی:

افسردگی می تواند شما را از لحاظ عاطفی و فیزیکی تخلیه کند، همچنین می تواند بر خوابتان نیز تاثیر بگذارد که در این صورت هم به سردرد و هم خستگی منجر خواهد شد. سایر علائم افسردگی شامل احساس غمگینی شدید، کم کردن روابط اجتماعی، بدن درد ها، تغییرات اشتهایی و احساس بی ارزشی کردن، می شود.

یک پزشک یا متخصص سلامت روانی می تواند در این شرایط به شما کمک کند تا بهترین درمان را برای افسردگی تان پیدا کنید و در این صورت خواهید توانست دوباره احساسات قبلی تان را داشته باشید.

کلام آخر:

هرکسی که سردرد ها و خستگی های بدون دلیلی را تجربه می کند، باید به پزشک مراجعه نماید. چراکه بعضی از دلایل بروز این سردرد و خستگی ها مانند، عدم مصرف کافئین یا سرماخوردگی، خودش از بین خواهد رفت، ولی الباقی به کنترل بلند مدت نیاز خواهد داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
ذبیح الله رضوانی

ذبیح الله رضوانی

1398-10-16 - 20:24 پاسخ

عالی بودازتون ممنونم من دخترم میگرن داردواین مقاله براش کارسازخواهدبودمتشکرم