معرفی بهترین چای ها و دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی

alikarimi55
زمانی که با سرماخوردگی مبارزه می کنید، مهم است که مایعات بدون کافئین استفاده نمایید تا بدنتان هیدرانه بماند. یک انتخاب هوشمندانه فنجانی چای داغ است، چراکه می تواند گلو درد را آرام کرده و گرفتگی ها را باز کند. به علاوه، زمانی که در حال تغییر فصل هستید، نوشیدنی های گرم به صورت مثبتی […]

زمانی که با سرماخوردگی مبارزه می کنید، مهم است که مایعات بدون کافئین استفاده نمایید تا بدنتان هیدرانه بماند. یک انتخاب هوشمندانه فنجانی چای داغ است، چراکه می تواند گلو درد را آرام کرده و گرفتگی ها را باز کند. به علاوه، زمانی که در حال تغییر فصل هستید، نوشیدنی های گرم به صورت مثبتی تسلی دهنده خواهند بود.

تحقیقات تاکنون ثابت نکرده است که کدام یک از دمنوش ها می توانند سرماخوردگی های متداول را پاکسازی کنند. با این حال، تعدادی از شواهد نشان می دهند که ممکن است بعضی از عناصر موجود در دمنوش های گیاهی علائم عفونت تنفسی را سبک کنند. در این مقاله به بررسی انواع مختلفی از چای هایی که ممکن است بخواهید به عنوان درمان خانگی استفاده شان کنید، می پردازیم.

بهترین چای ها برای سرماخوردگی

دمنوش لیمو درمانی برای سرماخوردگی

خوردن چای لیمو یا لیمو به شکل دمنوش گیاهی، درمان خانگی می باشد که مردم برای چند دهه است از آن استفاده می کنند. با وجود محبوبیت این نوع چای، بیشتر شواهد حاکی از آن است که استفاده از آن برای گلو درد مفید است. لیمو از خانواده مرکبات بوده و در نتیجه حاوی ویتامین C است. زمانی که ما با سرماخوردگی مبارزه می کنیم، ویتامین C ماده مغذی مهمی برای بدن خواهد بود.

دمنوش آقطی (Elderberry)

آقطی یک نوع توت به رنگ بنفش تیره و بومی اروپا ست. افراد زیادی معتقدند که این دمنوش می تواند به ما کمک کند، سریع تر از عفونت هایی نظیر آنفلونزا و سرماخوردگی های متداول بهبود یابیم. بعضی از تحقیقات نیز این مورد را تایید می کند. نشان داده شده است که رایج ترین شکل آقطی که سیاه رنگ است، خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی دارد. مطالعات متعدد نشان داده است که آقطی در کاهش طول مدت آنفلونزا موثر خواهد بود، اما مطالعات تخصصی برای درمان سرماخوردگی بر روی این گیاه وجود ندارد.

دمنوش سر خارگل

سر خارگل یک گیاه دارویی محبوب است که از گیاهی به نام سر خارگل بنفش می آید. تحقیقات متناقض زیادی در مورد تاثیر گذاری این گیاه بر سرماخوردگی وجود دارد. بعضی از مطالعات حاکی از آن است که سرخارگل فعالیت های ایمنی را تحریک می کند تا عفونت های باکتریایی و ویروسی را کم نماید. دمنوش سر خارگل نیز مانند چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است.

یک مطالعه کوچک بر 2000 تحقیق نشان داده است که نوشیدن این دمنوش می تواند مدت زمان مشکلات تنفسی فوقانی را همچون آنفلونزا کاهش دهد. اما مطالعه دیگری نشان می دهد که خواص سر خارگل برای سلامتی هنوز ثابت نشده است.

چای سبز و کمک به سرماخوردگی

چای سبز به خاطر خواص تایید شده فرآوانی که دارد، در سراسر دنیا محبوب است. در بررسی که بر روی کتب پزشکی در مورد چای سبز صورت گرفت نشان داده شده است که این دمنوش حاوی آنتی اکسیدان بالایی است که فعالیت آنتی اکسیدان های آن به بدن زمانی که تحت حمله فاکتور های محیطی یا نفوذ عفونت قرار دارد، کمک می کند. محققان نتیجه گرفته اند که چای سبز پشتیبانی ایمنی را فراهم کرده و همچنین بدن را به سوخت و ساز خوب تشویق می کند.

در مورد ارتباط و تاثیر چای سبز بر سرماخوردگی مطالعات بیشتری نیاز است. در حالی که می دانیم چای سبز ممکن است هنگامی که با سرماخوردگی درگیر هستید، انرژی بدنی تان را بالا ببرد، اما اطلاعات کافی در دست نداریم که بگوییم آیا می تواند طول دوره سرماخوردگی را نیز کوتاه تر کند یا خیر.

اثر جوشانده های گیاهی همراه با عسل بر سرماخوردگی

جوشانده های گیاهی می توانند از میوه های خشک، ادویه ها یا گیاهان دارویی تهیه شوند که به صورت طبیعی بدون کافئین هستند، بنابراین بدن ما را بی آب نمی کنند. این دمنوش ها اغلب یک طعم شیرین و رایحه تسکین دهنده را به همراه دارند و طعم آنها به خصوص با شیرین کننده های طبیعی مثل عسل خوب می شود. چای بابونه و چای نعنا برای بهبود سرماخوردگی مدت های طولانی ست که مورد علاقه مردم بوده اند (در نظر داشته باشید اگر باردار هستید، مصرف چای بابونه برای شما تجویز نمی شود).

اگر سرماخوردگی های متداول را گرفته اید، عسل به شما کمک خواهد کرد تا سرفه هایتان را کم کنید. در حقیقت و در حال حاضر عسل برای درمان و سرکوب سرفه افراد بالای یک سال تجویز شده است و حاصل مطالعه کوچکی است که نشان داد عسل برای درمان کودکانی که مبتلا به عفونت های شدید تنفسی هستند از دارو نیز بهتر عمل می کند.

وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید

ممکن است زمان ببرد تا سرماخوردگی به طور کامل خوب شود. بیشتر سرماخوردگی ها بر اثر ویروس به وجود می آیند و به این معنا ست که پزشک کار زیادی برای تان نمی تواند بکند به غیر از تجویز دارو های بدون نسخه که تنها برای تسکین علائم آن است. با این حال، اگر علائم سرماخوردگی تان برای بیش از سه هفته باقی ماند، یا اگر متوجه شدید علائم بعد از 10 روز بدتر شده اند، باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ