بهترین نوع SPF (ضد آفتاب) و هر آن چه که باید در مورد آن بدانید

alikarimi55
دلایل استفاده از SPF ها چیست؟ تابستان فرارسیده است، فصلی فوق العاده برای شنا، استراحت و حمام آفتاب گرفتن. اگرچه اکثر ما آفتاب را دوست داریم، ولی او ما را دوست ندارد. دردناک ترین عاشقانه ای است که موجب آسیب رساندن به پوست می شود. موجب چین و چروک، پیری زودرس و سرطان می شود. […]

دلایل استفاده از SPF ها چیست؟ تابستان فرارسیده است، فصلی فوق العاده برای شنا، استراحت و حمام آفتاب گرفتن. اگرچه اکثر ما آفتاب را دوست داریم، ولی او ما را دوست ندارد. دردناک ترین عاشقانه ای است که موجب آسیب رساندن به پوست می شود. موجب چین و چروک، پیری زودرس و سرطان می شود. اگرچه، با حفاظت کردن خود در برابر خورشید هنوز می توان از مزایای آن استفاده کرد. در ادامه این مقاله تمام اطلاعاتی که در مورد مراقبت از پوست در برابر نور خورشید در تابستان و این که چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنید، را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

SPF

SPF بهترین دفاع در مقابل نور خورشید

تمام ضد آفتاب ها از تاثیرات برابری برخوردار هستند. بسیار مهم است که قبل از استفاده از ضد آفتاب ها حتما برچسب آن ها را مورد مطالعه قرار دهید تا بدانید دقیقا انتظارتان از ضد آفتاب چیست.

SPF نشان دهنده مدت زمانی است که کرم ضد آفتاب شما را در برابر نور خورشید حفظ می کند. این به توانایی کرم در مسدود کردن پرتو های فرابنفش ( UVB) که موجب آفتاب سوختگی می شوند بستگی دارد نه اشعه UVA که بر تخریب سلول های پوست بر اثر نور خورشید اتفاق می افتد. اگرچه، هر دو این اشعه ها می توانند موجب سرطان پوست شوند.

SPF نقطه شروع در مورد شناخت ضد آفتاب می باشد اما مردم باید به این مسئله فکر کنند اگر از ضد آفتاب با SPF 100 استفاده کنند دو برابر SPF 50 از پوست خود مراقبت خواهند کرد. برخی از پزشکان توصیه می کنند که از ضد آفتاب با SPF 30 در تمام موارد استفاده کنید.

حتی اگر از ضد آفتاب با SPF 30 هم استفاده می کنید باید هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید و تصور نکنید که با یک بار استفاده از ضد آفتاب به کلی پوست شما در برابر نور خورشید ایمن است. SPF به گونه ای طراحی شده است که از اشعه UVB فرد را در امان نگه می دارد نه اشعه UVA. به همین دلیل است که مطالعه برچسب ضد آفتاب برای یافتن عبارت  broad spectrum  بسیار پر اهمیت می باشد و مفهوم آن این است که این کرم قادر به جلوگیری از تاثیر اشعه های  UVA و UVB می باشد.

اگر در انتخاب ضد آفتاب حاوی مواد معدنی یا شیمیای مردد هستید آن کرمی را انتخاب کنید که برای شما بهتر است یا نسبت به آن آلرژی ندارید.

عوامل خطرناک در ایجاد سرطان پوست و لزوم استفاده از SPF

علاوه بر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، فاکتور متفاوت دیگری می توانند ریسک افزایش سرطان ملانومیا را تحت تاثیر خود قرار دهند. از جمله:

SPF

جلوگیری از اشعه UV با SPF ها

اشعه UV با در معرض نور خورشید قرار گرفتن، حمام آفتاب گرفتن به منظور برنزه کردن پوست و استفاده از لامپ های خورشیدی به بدن می رسد و DNA سلول پوست را تخریب می کند. اگرچه اشعه UV بخش کوچکی از نور خورشید را در بر گرفته است اما مخرب ترین اثر را بر پوست خواهد گذاشت. با SPF ها می توانید در برابر این اشعه از پوست خود محافظت کنید.

بخصوص آسیب دیدگی پوست بر اثر آفتاب سوختگی های مداوم در کودکی ایجاد می شود. برنزه کردن پوست در کلنیک ها ایمن تر از روش طبیعی آن که به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار می گیرند نخواهد بود. استفاده از لوازم آرایشی که پوست را برنزه می کنند ایمن تر و قابل باز گشت می باشد.

خال ها

گسترش خال ها در سطح پوست نشان دهنده سرطان پوست نمی باشد. اما افرادی که خال بیشتری دارند در گسترش ملانوما مستعد تر می باشند. باید به دقت مراقب خال ها بود، آن ها را به دقت تحت نظر قرار دهید و تغییرات شکل، اندازه و رنگ آن ها را به خاطر بسپارید.

رنگ پوست و مو

افرادی که دارای موی قرمز یا بور، چشمان سبز یا آبی می باشند یا دچار آفتاب سوختگی شده اند، بیشتر در معرض گسترش ملانوما در سطح پوست خواهند بود. افراد با پوست روشن بیشتر از دیگران نیاز به استفاده از SPF ها دارند.

سابقه خانوادگی

10 درصد از افرادی که مبتلا به ملانوما می باشند دارای سابقه خانوادگی هستند. این شانس افزایش خواهد یافت اگر والدین، خواهر یا برادر دچار این بیماری شده باشد. در برخی از خانواده ها، ریسک ابتلا به سرطان پوست بر اثر سرگرمی ها و سبک زندگی به وجود می آید از جمله قایق سواری، شنا و … اما در برخی دیگر به دلیل عوامل ژنتیکی ایجاد می شود.

SPF

سیستم ایمنی ضعیف

هر عاملی که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود قادر به گسترش ملانوما در بدن خواهد بود.

سن

تخریب پوست بر اثر افزایش سن و امید به زندگی انسان ها صورت می گیرد بنابراین به نظر می رسد که ملانوما بیشتر در افراد کهنسال اتفاق خواهد افتاد. متوسط سنی که افراد دچار سرطان پوست می شوند 63 سال تخمین زده شده است. با این وجود، ملانوما قوی ترین عامل ایجاد کننده سرطان در جوانان بخصوص زنان زیر 30 سال می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ