چرا جای گزیدگی پشه می خارد؟ + درمان خانگی آن

alikarimi55
آیا می دانید چرا جای گزیدگی پشه می خارد؟ افراد زیادی هر ساله توسط پشه گزیده می شوند، اما این گزیدگی ها می تواند به صورت های متفاوتی بر افراد تاثیر بگذارد. وقتی پشه ما را نیش می زند، خون مان را مکیده و در همین حال مقداری از بزاق دهان خود را بر آن […]

آیا می دانید چرا جای گزیدگی پشه می خارد؟ افراد زیادی هر ساله توسط پشه گزیده می شوند، اما این گزیدگی ها می تواند به صورت های متفاوتی بر افراد تاثیر بگذارد. وقتی پشه ما را نیش می زند، خون مان را مکیده و در همین حال مقداری از بزاق دهان خود را بر آن ناحیه پوست تزریق می کند که بزاق دهان او حاوی ضد انعقاد کننده ها و پروتئین است.

این پروتئین ماده بیگانه ای ست که باعث واکنش در سیستم ایمنی می شود و بدن برای مبارزه با آن هیستامین آزاد می کند ، یک ترکیبی که به گلبول های سفید کمک می کند تا به محدوده آسیب دیده برسند و هیستامین  است که این خارش ها، التهابات و ورم ها را ایجاد می کند.

گاهی اوقات وقتی یک نفر برای اولین بار گزیده می شود، سیستم دفاعی واکنشی نشان نمی دهد و این بدان جهت است که بدن وی واکنشی را برای این مهاجمان بیگانه تنظیم نکرده است. بعضی از افراد ممکن است به هیچ وجه متوجه این گزیدگی ها نشوند، الباقی نیز ممکن است در طول زمان تحمل شان بالا برود.

خوب است که بدانید زمانی که این گزیدگی ها آزار دهنده شدند، چه راه حل هایی به کاهش تحریکات شان می انجامد.

خاراندن جای گزیدگی پشه ها

سوال این است که چرا جای گزیدگی بشه بعد از خاراندن، بیشتر خارش می گیرد؟

دکتر دبرا سلیوان بیان می کند، زمانی که شما جای گزیدگی پشه ها را می خارانید، باعث می شود پوست آن ناحیه حتی بیشتر ملتهب شود. از آنجایی که التهابات باعث خارش پوست می شوند، می تواند شما را به چرخه ای وارد کند که خاراندن باعث احساس بیشتر خارش گردد، .به علاوه، اگر خاراندن آن محدوده را ادامه دهید، خطر خراش برداشتن پوست و در نتیجه عفونت که حتی می تواند منجر به خارش بیشتر شود را بالا می برد.

تسکین سریع جای گزیدگی پشه

اگر ممکن است روش هایی که در ادامه بیان می شود را به طور جزئی و بر روی بخشی از پوست تان امتحان کنید تا ببینید کدام برایتان بهتر است. بیشتر این درمان ها اگر به اندازه نیاز تکرار شوند می توانند محدوده گزیدگی را آرام کنند. برای استفاده از داروها، دستورالعمل روی جعبه شان را بخوانید.

محدوده گزیدگی را با استفاده از الکل تمیز کنید.

اگر بخشی از بدنتان توسط پشه گزیده شده است، سریع بعد از گزیدگی، محدوده را الکل بمالید و آن را تمیز کنید. اگر آن محدوده خشک باشد، مالیدن الکل باعث خنک شدنش می شود که ممکن است خارش را تسکین بخشد. از مصرف زیاد الکل اجتناب کنید چراکه می تواند پوست تان را تحریک کند.

درمان جای گزیدگی پشه با عسل

عسل اجزاء ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال دارد که همچنین خواص درمانی برای زخم خواهد داشت و نشان داده شده است التهابان را کاهش داده و به پیشگیری از عفونت کمک می کند.

با بلغور جو دو سر حمام کنید:

بلغور جو دو سر دارای خواص فعالی ست که به نیش حشرات و واکنش های آلرژیک، آبله مرغان و خشکی پوست کمک می کند. شما می توانید از آن در حمام استفاده کنید و یا آن را به عنوان ماسک بر نیش حشرات بگذارید. آن را چسبناک کنید، به این صورت که مقداری آب را به بلغور جو دو سر کلوئیدی اضافه کرده و محلول را بر روی محدوده تاثیر دیده بگذارید. بعد از 15 دقیقه آن را با آب گرم بشویید. بعد از آن حتی می توانید عسل را بر روی جای نیش قرار دهید تا بر خواص اش بیافزایید.. سپس محدوده را با کرم، مرطوب کنید.

درمان جای گزیدگی پشه با چای کیسه ای سرد

اثرات ضد ورم چای سبز و سیاه ممکن است علاوه بر ورم چشم برای نیش پشه نیز مفید باشد. تاثیرات ضد التهابی چای ممکن است به تورم کمک کند. یک چای سیاه یا سبز کیسه ای را بخیسانید و سپس آن را در یخچال قرار دهید تا خنک شود و بعد از آن کیسه خنک را بر روی گزیدگی ها قرار دهید تا خارش ها تسکین یابد.

از ریحان استفاده کنید:

ریحان اجزاء شیمیایی دارد که می توانند خارش پوست را تسکین بخشند. شما می توانید از روغن ریحانی که در لوسیون ها وجود دارد استفاده کنید یا خودتان در خانه آن را تهیه نمایید. برای درست کردن آن در خانه 2 فنجان آب را با 34 گرم (1.2 اونس) برگ ریحان خشک شده بجوشانید، بعد از اینکه محلول خنک شد، یک لیف را در آن بخیسانید و بر محدوده مورد نظر قرار دهید. برای درمان فوری، برگ های تازه ریحان را خرد کنید و بر روی پوستتان بمالید.

از آنتی هیستامین های بدون نسخه استفاده کنید:

آنتی هیستامین کمک می کند که تعداد هیستامین های بدن تان پایین بیاید که به خارش و تورم کمک می کند. شما می توانید از این دارو ها به صورت خوراکی (Benadryl یا Claritin) یا به صورت موضعی (لوسیون کالامین) و بر محدوده تاثیر دیده استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ