عواملی که موجب خندیدن در خواب می شوند

alikarimi55
خندیدن در خواب معمولا رایج است و هر شخصی ممکن است که این را تجربه کرده باشد. ممکن است که خندیدن یک نوزاد در خواب را دیده باشید اتفاقی که والدین معمولا آن را در دفترچه خاطرات نوزاد به عنوان اولین لبخند ثبت می کنند. به طور کلی خندیدن در خواب بی ضرر است در […]

خندیدن در خواب معمولا رایج است و هر شخصی ممکن است که این را تجربه کرده باشد. ممکن است که خندیدن یک نوزاد در خواب را دیده باشید اتفاقی که والدین معمولا آن را در دفترچه خاطرات نوزاد به عنوان اولین لبخند ثبت می کنند. به طور کلی خندیدن در خواب بی ضرر است در موارد بسیار نادر خندیدن در خواب از نشانه های مشکلات عصبی  می باشد.

آشنایی با چرخه REM

آشنایی با چرخه خواب بسیار مهم می باشد به خصوص وقتی که به یک شخص که در خواب می خندد. در ادامه به بررسی چرخه خواب می پردازیم.

دو نوع خواب وجود دارد:

نوعی که در آن حرکت چشم ها بسیار سریع می باشد (REM) و نوع دوم، خوابیدنی که در آن چشم ها به سرعت حرکت نمی کنند (non-REM) در طول خواب شبانه فرد به صورت پی در پی این دو نوع خواب را تجربه می کند.

خوابnon -REM در سه مرحله اتفاق می افتد:

مرحله اول:

این مرحله از زمانی آغاز می شود شما تصمیم به خوابیدن  می گیرید این مرحله به بسیار کوتاه می باشد تنفس شما کم کم آهسته خواهد شد ماهیچه ها شروع به ریلکس شدن می‌کنند و ارتعاشات آهسته خواهند شد.

مرحله دوم:

این مرحله زمانی آغاز می شود که چراغ ها را خاموش می‌کنند، قبل از آنکه فرد به خواب عمیقی فرو رود. ضربان غرب و تنفس آهسته خواهد شد و در این مرحله ماهیچه ها نسبت به مرحله قبل از آرامش بیشتری برخوردار خواهند شد. حرکت  چشم ها در زیر پلک متوقف خواهد شد و فعالیت مغز کاهش خواهد یافت.

مرحله سوم:

فرد به این مرحله از خواب برای بازیابی انرژی خود نیاز دارد این مرحله بیشتر در قسمت آغازین شب اتفاق می‌افتد در این زمان ضربان قلب و تعداد تنفس به کمترین میزان خود می رسد همچنین مغز، این گونه رفتار خواهد کرد.

خواب و رویا در خوابیدن از نوع  REM  اتفاق می افتد. نیم ساعت بعد از خوابیدن این REM  شروع می شود.

در این نوع خواب همان گونه که از نامش پیدا است حرکت چشم ها در زیر پلک بسیار سریع است. امواج مغز در این حالت بسیار متفاوت است اما شبیه به حالت بیداری انسان می باشد.

هنگامی که نفس می کشید تنفس ها بسیار منظم و ضربان قلب و فشار خون شبیه به حالت بیداری است. دست ها و پاها در این حالت فلج خواهند شد به گونه ای که اگر فرد رویا ببینند توانایی حرکت کردن نخواهد داشت خندیدن معمولاً در این نوع از خواب اتفاق خواهد افتاد. اگر چه در non-REM  نیز خندیدن دور از انتظار نیست.

گاهی خندیدن در خواب را نوعی اختلال خوابیدن به شمار می آورند که موجب حرکات غیر عادی و یا ابراز احساسات در حین خواب می شود.

چه عواملی موجب خنده در خواب می‌شوند؟

خندیدن در خواب معمولا عادی است و نیاز نیست که نگران آن باشید.

اختلالات رفتاری هنگام خواب REM:

معمولا خندیدن در خواب می تواند به عنوان یک هشدار دهنده برای مشکلات جدی تری باشد از جمله، اختلالات رفتاری خواب REM. در این نوع بیماری، فلج اندام ها انجام نمی شود در نتیجه فرد در خواب هنگامی که رویا می بیند به صورت فیزیکی شروع به حرکت می کند.

از جمله حرکاتی که فرد در حین خواب انجام می دهد می توان به صحبت کردن، خندیدن، راه رفتن و فریاد کشیدن می توان اشاره کرد. شخص اگر حین رویا از خواب بیدار شود می تواند رویای خود را کاملا به یاد بیاورد.

اختلالات خواب REM ممکن است که خود را با دیگر اختلالات نشان دهد از جمله ضعف بدن و بیماری پارکینسون.

پاراسومنیا:

خنده در خواب می تواند در خواب non-REM هنگامی که فرد در حالت خواب و بیداری است اتفاق بیفتد.

بیماری پاراسومنیا شامل خواب گردی و ترس در خواب می باشد. این اتفاق در مدت زمان کوتاهی اتفاق می افتد و معمولا در کمتر از نیم ساعت خوابیدن شروع می شود. بیشتر در کودکان رایج است اما می تواند در بزرگسالان نیز اتفاق بیفتد. ریسک این بیماری در افراد زیر بیشتر خواهد بود:

  • افرادی که سابقه ژنتیکی دارند
  • از آرام بخش استفاده می کنند
  • کم خوابی دارند
  • تغییر در برنامه خوابشان ایجاد شده است
  • استرس و فشار

چه عواملی موجب خنده کودکان در خواب می گردد؟

هنوز به طور واضح مشخص نشده است که چرا نوزادان در خواب می خندند. اطلاعات کافی در مورد این که آیا به دلیل رویا می خندند وجود ندارد. اگرچه نوزادان نیز خواب REM را تجربه می کنند.

هنوز به طور کامل فهمیدن خواب نوزادان میسر نشده است. اما بر این باورند که هنگام خنده در خواب عمیق به سر می برند و در این حالت بسیار آرام و ریلکس هستند.

هرگاه که نوزادان در این نوع خواب به سر می برند بدن آن ها به صورت غیر ارادی حرکت می کند و این حرکات موجب خنده در آن ها می گردد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ