فواید و تاثیر رژیم غذایی کم کربوهیدرات در سلامت بدن

alikarimi55
آیا با فواید رژیم غذایی کم کربوهیدرات با آشنایی دارید؟ آیا می دانید این رژیم تا چه اندازه در روند سلامتی شما بسیار موثر می باشد؟ شما می توانید با پیروی کردن از یک رژیم با کربوهیدرات کم، وزن خود را کنترل کرده و از انواع بیماری ها پیشگیری کنید. فواید رژیم غذایی کم کربوهیدرات […]

آیا با فواید رژیم غذایی کم کربوهیدرات با آشنایی دارید؟ آیا می دانید این رژیم تا چه اندازه در روند سلامتی شما بسیار موثر می باشد؟ شما می توانید با پیروی کردن از یک رژیم با کربوهیدرات کم، وزن خود را کنترل کرده و از انواع بیماری ها پیشگیری کنید.

فواید رژیم غذایی کم کربوهیدرات

فواید رژیم غذایی کربوهیدرات کم به شرح زیر می باشد:

کاهش فشار خون:

بالا بودن فشار خون، یک عامل ریسکی در افزایش بیماری های بسیاری از جمله بیماری های قلبی، سکته و نارسایی کلیوی می گردد. رژیم غذایی با کربوهیدرات کم یک روش بسیار موثر در کاهش فشار خون می گردد. این نوع رژیم ریسک ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد و طول عمر را بیشتر خواهد کرد.

موثر در برابر سندروم متابولیک:

سندروم متابولیک شرایطی است که همراه با ریسک بیماری های دیابت و قلبی ایجاد می شود. در حقیقت، سندروم متابولیک مجموعه ای از علایم را دارد از جمله:

  • چاقی شکم
  • افزایش فشار خون
  • افزایش قند خون به سرعت
  • بالا بودن تری گلیسیرید
  • پایین بودن سطح کلسترول خوب خون

با این وجود، استفاده از رژیم غذایی با کربوهیدرات کم می تواند به طور چشمگیری تمام این 5 نشانه را درمان کند. تحت هر رژیمی که باشید این شرایط تقریبا کاهش خواهند یافت.

بهبود سطح کلسترول بد خون با رژیم غذایی کم کربوهیدرات

افرادی که دارای کلسترول بد خون بالایی هستند بیشتر در معرض حمله قلبی قرا می گیرند. با این وجود، اندازه ذرات بسیار مهم است. ذرات کوچک ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند، در حالی که ذرات کوچکتر ریسک کمتری ایجاد می کنند. به نظر می رسد که رژیم غذایی دارای کربو هیدرات کم، اندازه ذرات کلسترول بد را افزایش می دهد و همچنین کلسترول بد خون را به طور کلی می کاهد. علاوه بر این مصرف کمتر کربوهیدرات می تواند به سلامت قلب نیز کمک کند.

تری گلیسیرید را به شدت کاهش می دهد:

تری گلیسیرید مولکول های چربی می باشد که در جریان خون وجود دارند. وجود تری گلیسیرید در خون ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. از عوامل افزایش تری گلیسیرید در خون افزایش مصرف کربوهیدرات می باشد. وقتی که مصرف کربوهیدرات متوقف شود فرد می تواند کاهش تری گلیسیرید را در جریان خون خود مشاهده کند. به عبارت دیگر رژیم غذایی کم چربی معمولا می تواند موجب افزایش تری گلیسیرید گردد.

افزایش سطح کلسترول خوب خون:

HDL یا همان کلسترول خوب خون ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. یک راه عالی برای افزایش کلسترول خوب خون داشتن رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و در عوض استفاده از رژیم غذایی پر چربی است. بنابراین دور از انتظار نیست که با داشتن این نوع رژیم سطح کلسترول خوب خون شما نیز افزایش یابد. این رژیم میزان چربی شما را به اندازه متوسط افزایش خواهد داد.

بیشتر بدانید؛ در مورد رژیم غذایی “خوردن برای زندگی” بیشتر بدانید!

درمان اختلالات مغزی با رژیم غذایی کم کربوهیدرات

مغز نیاز به گلوکز دارد، زیرا برخی از قسمت های مغز تنها این نوع قند را می سوزانند. این دلیل تولید گلوکز از پروتئین توسط کبد وقتی که کربوهیدرات مصرف نمی کنید، می باشد. قسمت بزرگی از مغزتان می تواند کتون بسوزاند. کتون زمانی مورد استفاده مغز قرار می گیرد که کربوهیدرات ورودی به بدن کم است. مکانیسمی که در پشت رژیم غذایی با کربوهیدرات کم قرار گرفته است این گونه می باشد. این رژیم دهه ها است که مورد استفاده قرار می گیرد بخصوص در کودکانی که از درمان های دارویی راضی نیستند.

در بیشتر موارد، این رژیم می تواند کودکان را درمان کند. تحقیقی بر روی کودکانی انجام شد که از بیماری صرع و تشنج رنج می برند. رژیم غذایی کتوژنیک موجب کاهش این حملات در آن ها تا 50 درصد شد و حتی 16 درصد از آن کودکان نیز درمان شدند. رژیم غذایی کتوژنیک و کم کربوهیدرات برای دیگر شرایط مغزی مورد مطالعه قرار گرفته است از جمله بیماری های آلزایمر و پارکینسون.

کاهش قند خون و سطح انسولین:

رژیم غذایی کتوژنیک و کم کربوهیدرات می تواند برای افراد دیابتی مفید واقع شود. این بیماری میلیون ها فرد را در اکثر نقاط جهان تحت تاثیر قرار داده است. تحقیقات نشان داده اند که رزیم غذایی با کربوهیدرات کم، می تواند قند خون و انسولین را کاهش دهد. افرادی که مبتلا به دیابت هستند شاید با استفاده از این رژیم میزان انسولین آن ها 50 درصد کاهش یابد.

 موجب کاهش وزن:

قطع مصرف کربوهیدرات یکی از ساده ترین موثر ترین راه ها برای کاهش وزن می باشد. تحقیقات ثابت کرده اند که مصرف کم کربوهیدرات می تواند سریع تر وزن را کاهش دهد. علت این امر این است که کربوهیدرات کمتر موجب می شود که آب اضافی بدن دفع گردد، سطح انسولین را کم کند و در نتیجه به کاهش وزن در هفته اول یا دوم سرعت ببخشد. در تحقیقی که رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و کم چرب را با هم مقایسه کرده است به این نتیجه رسیده است که افرادی که کربوهیدرات کمتری مصرف کرده اند 2 تا 3 برابر بیشتر کاهش وزن داشته اند.

علم تغذیه مزایای بسیاری که رژیم کتوژنیک و کم کربوهیدرات برای بدن دارد را اثبات کرده است. این رژیم نه تنها کلسترول، فشار خون و قند خون را بهبود می بخشد بلکه به کاهش اشتها، وزن و تری گلیسرید نیز کمک خواهد کرد. اگر به فکر سلامتی خود هستید این رژیم را می توانید امتحان کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ