کمبود ویتامین A؛ علائم و درمان کمبود ویتامین A

alikarimi55
ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که برای عملکرد بدن از جمله، دفع سموم، تقویت سیستم ایمنی بدن، حفاظت و مراقبت از پوست ضرروی است. دو نوع ویتامین A در غذاها وجود دارد Provitamin و  Preformed . ویتامین A، preformed با نام رتینول شناخته می شود و در گوشت، ماهی، تخم مرغ و […]

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که برای عملکرد بدن از جمله، دفع سموم، تقویت سیستم ایمنی بدن، حفاظت و مراقبت از پوست ضرروی است. دو نوع ویتامین A در غذاها وجود دارد Provitamin و  Preformed . ویتامین A، preformed با نام رتینول شناخته می شود و در گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می شود. به عبارت دیگر، بدن کارتینوئید های موجود در غذاهای گیاهی از جمله میوه های قرمز، سبز، زرد و نارنجی رنگ را به ویتامین A تبدیل می کند. اگر چه کمبود کارتینوئید در برخی از کشورها به ندرت اتفاق می افتد، اما در برخی از کشورهای پیش رفته نیز افراد دچار کمبود این ویتامین می شوند. افرادی که بیشتر در معرض کمبود ویتامین A هستند زنان باردار، مادران شیر ده و کودکان می باشند.

علائم کمبود ویتامین A

در ادامه علائم کمبود این ویتامین را شرح خواهیم داد.

پوست خشک:

ویتامین A برای بازسازی سلول های پوستی بسیار ضروری است. ویتامین A برای مبارزه با التهاب های پوستی مفید است. عدم دریافت ویتامین A به میزان کافی می تواند موجب گسترش بیماری های پوستی و اگزما شود. اگزما حالتی است که پوست خشک، خارش و التهاب در آن ایجاد می شود. برخی از تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند که استفاده از ویتامین A در برخی از داروهای پوستی می تواند در درمان بیماری های پوستی موثر واقع شود. در تحقیقی که 12 هفته به طول انجامید، نشان داد افرادی که دچار اگزمای مزمن هستند با مصرف 10 تا 40 میلی گرم آلیترتینین در روز 53 درصد  از علائم اگزما را کاهش داد. به خاطر داشته باشید که خشکی پوست می تواند دلایل زیادی داشته باشد اما کمبود این ویتامین می تواند یکی از عوامل آن باشد.

خشکی چشم:

مشکلات بینایی یکی از عوامل کمبود این ویتامین می باشد. در بسیاری از موارد، عدم دریافت ویتامین A به میزان کافی می تواند موجب کوری یا خشکی قرنیه گردد. خشکی چشم، یا عدم توانایی در تولید اشک چشم از علائم اولیه کمبود ویتامین A می باشد. کودکان جوان هندی، آفریقایی و آسیای جنوبی دچار کمبود این ویتامین هستند و شانس ابتلا به خشکی چشم در آن ها بالا است. مصرف مکمل های ویتامین A می تواند این شرایط را بهبود ببخشد. یک تحقیق نشان داد که مصرف دوز های بالای ویتامین A می تواند علائم خشکی چشم را 63 درصد کاهش دهد.

بیشتر بدانید؛ درمان های طبیعی و خانگی برای رفع خشکی چشم

شب کوری:

کمبود این ویتامین می تواند موجب شب کوری گردد. تحقیقات زیادی نشان داده اند کمبود این ویتامین می تواند موجب شیوع شب کوری در کشورهای در حال توسعه گردد. بنا بر این مشکل، متخصصان به دنبال راهی برای بهبود سطح کمبود این ویتامین و کاهش شب کوری هستند. در تحقیقی به زنانی که دچار شب کوری بودند مکمل ویتامین A یا غذاهای حاوی این ویتامین داده شد. هر دو نوع ویتامین A می توانند این بیماری را بهبود ببخشند. بعد از این کار بیشتر از 50 درصد افراد توانایی عادت به تاریکی را پیدا کردند.

ناباروری و آبستنی مشکل:

ویتامین A در باروری زنان و مردان و همچنین رشد نوزادان موثر است. اگر بارداری سختی را تجربه می کنید، یکی از دلایل آن می تواند کمبود این ویتامین باشد. کمبود این ویتامین می تواند موجب ناباروری در مردان و زنان شود. تحقیقات نشان داده است که کمبود این ویتامین می تواند موجب بارداری سخت و مشکل در زنان گردد و در شرایط حاد تر باعث زایمان زود رس می شود. تحقیقات نشان داده اند که مردان به دلیل وجود استرس اکسیداتیو بیشتر در بدن شان به میزان بیشتری آنتی اکسیدان نیاز دارند.  ویتامین A یک ماده مغذی است که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند. کمبود این ویتامین در بدن می تواند موجب سقط جنین گردد. بر روی زنان بارداری که دچار سقط جنین شده بودند انجام شد و متوجه شدند که به دلیل کمبود سطح ویتامین A در خون آن ها این اتفاق رخ داده است.

تاخیر در رشد:

کودکانی که به میزان کافی ویتامین A دریافت نمی کنند رشد آن ها با تاخیر مواجه می شود. علت آن نیاز بدن به ویتامین A برای رشد می باشد. تحقیقات زیادی نشان داده اند که مصرف مکمل ویتامین A به تنهایی یا همراه با دیگر مواد مغذی، می تواند رشد را بهبود ببخشد. بر روی هزار کودک اندونزیایی آزمایشی انجام شد. به کودکانی که دچار کمبود ویتامین A بودند مکمل های ویتامین A با دوز بالا به مدت 4 ماه داده شد. در انتها مشاهده کردند کودکانی که این ویتامین را مصرف کردند 0.39 سانتی متر افزایش قد داشته اند نسبت به کسانی که از این مکمل استفاده نکرده اند. تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل ویتامین A به همراه دیگر مواد مغذی می تواند تاثیر مضاعفی داشته باشد و بیشتر بر روی رشد و افزایش قد تاثیر بگذارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ