آیا درمان های خانگی می توانند در جهت از بین بردن عفونت کلیه مثمر ثمر باشند؟

alikarimi55
عفونت کلیه از تجمع اضافی باکتری هایی که در کلیه ساخته شده اند، ناشی می شوند. پزشکان همچنین آنها را تحت عنوان پیِلونفریتیس (pyelonephritis) نام می نهند. عفونت های کلیه همچنین بمنظور درمان نشانه های شدید بیماری نیاز به بستری شدن و مراقبت داشته و در نتیجه درمان های خانگی نیز معمولاً برای درمان آنان […]

عفونت کلیه از تجمع اضافی باکتری هایی که در کلیه ساخته شده اند، ناشی می شوند. پزشکان همچنین آنها را تحت عنوان پیِلونفریتیس (pyelonephritis) نام می نهند. عفونت های کلیه همچنین بمنظور درمان نشانه های شدید بیماری نیاز به بستری شدن و مراقبت داشته و در نتیجه درمان های خانگی نیز معمولاً برای درمان آنان کفایت نمی کنند.

عفونت های کلیه اغلب جزو شدیدترین عفونت های مجاری ادراری  ( UITها) (urinary tract infections) هستند زیرا شامل بالقوه ترین صدمات و آسیب های وارده به کلیه ها بوده و در تمامی نواحی بدن منتشر می شوند. دیگر UTIها ممکن است مثانه، حالب ها، یا مجاری ادراری را تحت تأثیر قرار دهند، اما از احتمال کمتری برای ایجاد صدماتِ قابل توجه برخوردارند.

اغلب افراد برای کاهش رشد بیش از حد باکتری ها در ظهور چنین شرایطی از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. هرچند، درمان های خانگی بموازات آن می تواند در پاک نمودنِ عفونت های کلیه بسرعت و در حد امکان یاری رسان باشند. اگر فردی مظنون به ابتلا به داشتن کلیه هایی عفونی باشد، باید بسرعت تحت نظر پزشک قرار گیرند.

آیا درمان های خانگی برای عفونت های کلیه ایمن می باشند؟

درمان های خانگی به تنهایی به عنوان علاجی برای رفع عفونت های کلیه ایدۀ مناسبی محسوب نمی شوند، و در نتیجه فرد مبتلا به آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن عفونت نیازمند است. هرچند، شخص می تواند از درمان های خانگی برای پشتیبانی از روند بهبودی بعدی و کاهش احتمال بازگشت و عود نمودن مجدد بیماری استفاده نماید.

قبل از استفاده از مکمل های دارویی به عنوان درمان خانگی، شخص باید با پزشک خویش برای ایجاد اطمینان از عدم تداخل آن با هر مداوای داروییِ دیگر اطمینان حاصل نماید.

درمان هایی برای کاهش نشانه های بیماری

آنچه در زیر از نظر می گذرد همان درمان های خانگی و یادآوری های بهداشت شخصی است که می تواند احتمال بروز نشانه های ابتلا به عفونت کلیه را کاهش دهد.

مقادیر زیادی آب بنوشید

باکتری های ملتهب شده با منشاء کلیه ها خود هدفی مهم به هنگام ابتلا به عفونت کلیه محسوب می شوند. نوشیدن حداقل شش تا هشت لیوان 220 گرمی از آب بر طبق بررسی های مؤسسۀ دیابت ها و بیماری های گوارشی و کلیوی، می تواند یک روش یاری رسانندۀ درمانی روزانه باشد. اگر فردی به شکست کلیه مبتلا شود، ممکن است نیاز به کاهش این مقدار از مایعات بر مبنای توصیه های پزشک شخصی ایشان داشته باشد.

نوشیدن عصارۀ زغال اخته

بحث و ایدۀ نوشیدن عصارۀ زغال اخته برای افزایش سلامتی کلیه ها در میان متخصصین از جمله جنجال برانگیزترین بحث ها به حساب می آید. هرچند، برخی مطالعات از این ایده که عصارۀ زغال اخته ممکن است در کاهش تعداد باکتری ها در زمان بروز UTI در افراد یاری رسان باشد، حمایت می کنند.

یک مطالعه بر روی موش ها در سال 2018 در مجلۀ Frontiers in Microbiology دریافته است که موش های مبتلا با انواع UTIهایی که عصارۀ زغال اخته نوشیده اند، تعداد باکتری های کمتری در مجاری خود را نمایش داده اند.

محققان بر این باورند که اسیدهای موجود در عصارۀ زغال اخته، نظیر اسیدهای مالیک، سیتریک، و کینیک، تأثیری بسیاری حمایتی و حفاظت کننده در مجاری ادراری دارا می باشند.

استراحت

اگرچه درمان ممکن است ابزاری بنیادین بنظر آید، این روش فوائدی نیز دارد. استفاده از زمان های استراحت دادن به بدن برای پیش بردن درمان پس از ابتلا به عفونت کلیه می تواند بسیار مؤثر باشد.

از گرما، و رطوبت گرم استفاده کنید

استفاده از تشک گرم کننده یا بطری های حاوی آب گرم در نواحی همراه با درد پهلوها می تواند اعصاب ملتهب شده و برانگیخته را تسکین دهد. شخص باید همیشه اشیاء گرم کننده را با یک پارچه و به جهت کاهش خطر سوزاندن پوست بپوشاند. این گرما نیز باید به مدت 10 تا 15 دقیقه برای امداد بکار گرفته شود. تشک های گرم کننده همیشه بمنظور خرید و تهیۀ آنلاین در فروشگاه ها موجود می باشند.

استفاده از عصارۀ چای سبز یا نوشیدن چای سبز

طبق تحقیقی که بسال 2013 در مجلۀ Frontiers in Microbiology به ثبت رسید، بیانگر آنست که استفاده از عصارۀ چای سبز می تواند اثراتی ضدباکتریایی بر التهابات باکتری های معمول که عامل UTI ها شناخته می شوند، داشته باشند.

محققین عصاره های چای  سبز را استخراج کرده و آنها را برای کشت دادن در محیط  های باکتریایی در آزمایشگاه بکار برده اند. در طیّ زمان، ایشان دریافتند که چای سبز رشد باکتری ها را متوقف می کند.

از آنجا که این تحقیق در یک آزمایشگاه و بر روی تعدادی نمونه به انجام رسیده، مشکل است بپذیریم که این نتایج دربارۀ انسان ها هم همان نتایج را دربردارد. هرچند، این احتمال نیز وجود دارد که چای سبز از فوائد بهداشتیِ بالقوه ای در فرد مبتلا به UIT برخوردار باشد. عصارۀ چای سبز نیز در بسیاری فروشگاه ها و برای خرید آنلاین موجود است.

از مسکن های ضددرد بدون نسخه استفاده کنید، ولی از استفادۀ آسپیرین اجتناب نمایید

مسکن های ضددرد بدون نسخه، نظیر ایبوپروفن و استامینوفن، می توانند تب و ناراحتی ای را که ناشی از عفونت کلیه است کاهش دهند. بهترین توصیۀ ما به شما اجتناب از استفادۀ آسپیرین به عنوان رقیق کنندۀ خون است که ممکن است سطوح بالا رفتۀ غلظت خون را در ادرار اشخاص باعث گردد. اگر اشخاص یا افراد در استفاده از ضددردها یا مسکّن های بدون نسخه مردد هستند، باید با پزشک خود در استفاده از آنها مشورت نمایند.

تأثیرگذاری

درمان های خانگی بتنهایی علاجی برای عفونت کلیه محسوب نمی گردند. شخص باید در جستجوی مداوای دارویی یا تجویز آنتی بیوتیک در صورت مشکوک شدن به ابتلا به عفونت کلیه باشد.

مداوای دارویی عفونت کلیه

پزشکان عموماً برای درمان عفونت کلیه، آنتی بیوتیک تجویز می کنند. اگر شخصی مبتلا به نشانه های شدید بیماری باشد، آنها باید از بیمارستان پذیرش گرفته و آنتی بیوتیک های داخل وریدی استفاده نمایند.

شخص یا فرد مبتلا باید دورۀ درمان با آنتی بیوتیک را به پایان رساند، حتی اگر احساس درمان نسبی نماید. این عمل می تواند سبب جلوگیری از بازگشت مجدد عفونت شود. اگر شخصی دچار عفونت های مکرر و عودکنندۀ کلیه شده باشد، ممکن است به آزمایشات دیگری به منظور شناسایی یک مورد بالقوه نیازمند گردد.

بطور مثال، برخی افراد مذکر ممکن است دچار تورّم یا بزرگ شدگی پروستات شده باشند که این خود سبب مسدود شدن عروق و مجاری ادراری و تسهیل تولید باکتری ها می گردد. دیگران نیز ممکن است سنگ کلیه داشته باشند و بدین ترتیب جریان ادرار آنان مسدود شود.

همچنین پزشکان درمان های دارویی یا رویه های جراحی را برای از بین بردن شرایط مربوط به عفونت های عودکنندۀ کلیه ممکن است توصیه و تجویز کنند.

چه زمانی باید تحت نظر پزشک قرار گیرید

شخص یا اشخاص مبتلا در صورت مشاهدۀ نشانه های بیماری زیر و مرتبط با عفونت بالقوۀ کلیه، باید در جستجوی توجهات و مراقبت های داروییِ بلافصل برآیند:

ابتلا به تب با درجه حرارت بالای 39 درجۀ سانتیگراد.

حضور چرک یا خون یا مایعی ضخیم به رنگ سفید یا زرد در ادرار.

استفراغ یا غی کردن شدید که دلیل آن عدم استمرار جریان سیالات به سمت پایین بدن است.

اگر شخصی سابقۀ ابتلا به بیماری کلیه یا سنگ های کلیه را داشته باشد، آنان همچنین باید به دنبال توجه و مراقبت های دارویی فوری و اضطراری برای جلوگیری از آسیب های بعدی به کلیۀ خود باشند.

نشانه هایی که تحت آنها باید تا سرحدامکان بسرعت به دلیل ابتلا به عفونت های احتمالی کلیه به پزشک خود مراجعه کنند:

  • حس سوزش هنگام ادرار
  • احساس لرز
  • درد پهلو، یا درد در طرفین بدن یا پشت آن.
  • ادرار با بوی بد
  • تکرّر ادرار
  • حالت تهوّع

اگر شخص یا اشخاصی در حال استفاده از داروهای برای درمان یک مورد UTI می باشند و نشانه های بیماری رو به وخامت می روند، باید به دنبال استفاده از مراقبت های دارویی بیشتری باشند. این خود می تواند نشانۀ یک عفونت پیش رونده در کلیۀ آنان باشد.

نکات قابل توجه

اگر شخصی دچار عفونت بالقوۀ کلیه شده باشد، نباید صرفاً خود را به درمان خانگی محدود نمایند. در عوض، باید به دنبال تجویز آنتی بیوتیک از جانب پزشک و اعمال درمان های خانگی برای افزایش راحتی و آسایش خود باشند.

استراحت، استفادۀ از نوشیدنی ها و آب، و درمان های حمایتی و مکمل می تواند سبب یاری رساندن و دسترسی به نیازهای شخص بیمار در هنگام ابتلا به عفونت کلیه شود.

اگر شخصی چنین احساس می کند که آنتی بیوتیک های تجویزشده ناکارآمد بوده است، باید به پزشک خود مراجعه کند.


بیشتر بدانید: 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ