دستگاه TENS یا دستگاه تحریک الکتریکی  عصب از راه پوست چیست؟

alikarimi55
تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (دستگاه TENS) درمانی است که جریان های الکتریکی خفیف را بر روی پوست اجرا می کند تا درد را تسکین دهد. باتری کوچک، سبک و دستی جریان های الکتریکی را تولید می کند و سیم ها این جریان ها را به پدهای الکترود چسبنده ای که به پوست شما […]

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (دستگاه TENS) درمانی است که جریان های الکتریکی خفیف را بر روی پوست اجرا می کند تا درد را تسکین دهد. باتری کوچک، سبک و دستی جریان های الکتریکی را تولید می کند و سیم ها این جریان ها را به پدهای الکترود چسبنده ای که به پوست شما وصل می شوند، ارسال می کنند.

دستگاه TENS چیست؟

هنگامی که از دستگاه TENS استفاده می کنید، شما حس سوزن سوزن شدن و وزوز بدون درد را تجربه می کنید، و این می تواند به انسداد یا سرکوب پیام های درد کمک کند. دو پد الکترود معمولا در دو طرفی که درد شدیدتر است، قرار می گیرد. این کار به گونه ای انجام می شود که احساس TENS ناحیه درد را دربرمی گیرد. چهار پد الکترود برای درمان ناحیه بزرگتر که درد در آن قسمت است، استفاده می شود. شما می توانید قدرت یا (حجم) جریان را که از الکترودها عبور می کنند، را با استفاده از دستگیره چرخشی یا صفحه کنترل کنید. بعضی از دستگاه ها کنترل بیشتری دارند که در صورت محدود بودن حرکات دست شما، استفاده از آن ها ساده تر است. قدرت جریان را می توانید تا زمانی که احساس سوزن سوزن شدن از TENS قوی اما دردناک نباشد را تنظیم کنید. شما همچنین می توانید سرعت و مدل جریان را تنظیم کنید، بنابراین احساس TENS تا حد امکان راحت می شود. بسیاری از دستگاه های TENS دیجیتال هستند و دارای مجموعه مقدماتی مفید هستند که به شما کمک می کند تا بهترین موقعیت را برای دردتان انتخاب کنید.

خطرات و عوارض جانبی TENS

اگر اقدامات احتیاطی زیر دنبال شود، خطرات و عوارض جانبی TENS به حداقل می رسد:

پزشک و یا فیزیوتراپتان باید بررسی کند و مطمئن شود که استفاده از دستگاه TENS گزینه مناسبی برای شماست. اگر شما دستگاه تنظیم کننده ضربان و یا دیگر دستگاه های الکتریکی کاشته شده دارید، نباید از دستگاه TENS استفاده کنید. در صورت ابتلا به صرع، ترومبوز ورید عمقی(DVT)، مشکلات قلبی و یا سرطان هستید و یا پوستی حساس، قابل تحریک و شکننده دارید، باید با فیزیوتراپ خود مشورت کنید که آیا TENS گزینه مناسبی برای شما است یا خیر.

در صورت داشتن این شرایط، می توانید از TENS استفاده کنید، اما اول باید از پزشک یا فیزیوتراپ خود مشاوره بگیرید. به طور کلی، شما می توانید از TENS در اوایل دوره بارداری استفاده کنید اما با این شرط که آن را بر روی کمر یا شکم قرار ندهید. مجدداٌ باید با پزشک و یا فیزیوتراپ خود مشورت کنید که آیا TENS گزینه مناسبی برای شما است یا خیر. هرگز الکترودها را روی قسمت جلوی گردن، بالای چشم، مستقیماٌ روی سر یا دهان خود قرار ندهید.

از TENS در هنگام رانندگی، هنگام استفاده از ماشین آلات، در خواب یا هنگام حمام یا دوش گرفتن استفاده نکنید. پوست شما ممکن است بعد از اینکه الکترودها را برداشتید، قرمز و خارش بگیرد، اما این به سرعت از بین می رود. بسیار مهم است که به طور مرتب پوست خود را بعد از استفاده از TENS نگاه کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

اگر قرمزی، احساس خارش و درد ادامه دار شد، باید با فیزیوتراپ، پزشک عمومی یا داروسازتان برای مشاوره تماس بگیرید. بعضی از افراد پوستشان نسبت به استفاده از TENS واکنش جدی و شدیدتری نشان می دهد و ممکن است نیاز داشته باشد که به طور موقت استفاده از آن را متوقف سازند تا اجازه دهند که پوست بهبود یابد.


بیشتر بدانید؛ خواب رفتن زیاد دست و پا را جدی بگیرید!!!


اگر قصد دارید هنگام پرواز از TENS استفاده کنید، ابتدا خط هواپیمایی را مطلع کنید. از ژوئن سال 1998، دستگاه های TENS باید دارای تمبر ایمنی اروپا (علامت CE) باشند. دستگاه های TENS چگونه کار می کنند و کجا می توانید آن را خریداری کنید. دستگاه های TENS را می توان بدون نسخه از داروخانه ها یا از اینترنت خریداری کرد. از پزشکتان بخواهید که شما را به یک فیزیوتراپ معرفی کند، بنابراین می توانید ابتدا آن را امتحان کنید. فیزیوتراپ به شما نشان می دهد که چگونه از دستگاه TENS استفاده کنید و شما می توانید چند ساعت در روز تا زمانی که به آن عادت نکنید، آن را امتحان کنید. ممکن است بتوانید برای مدت زمانی مشخص یکی را قرض بگیرید.

بعد از همه این ها، شما تشویق می شوید که از TENS در کل روز به طور مرتب هر زمان که نیاز به تسکین درد دارید، استفاده کنید. این امر به این دلیل است که اثرات آن می تواند کوتاه مدت باشد، اگرچه می تواند ساعت ها پس از استفاده ادامه یابد. TENS امن است، بنابراین شما هرچقدر می خواهید می توانید از آن استفاده کنید، اگرچه کار درست این است که هر ساعت یا بیشتر 10 دقیقه استراحت بدهید. بعضی از افراد بیشتر از 5 ساعت در روز از TENS استفاده می کنند. شاید ارزش آن را داشته باشد که یک دستگاه TENS را برای مصرف خانگی خریداری کنید.

قبل از  خرید، اطمینان حاصل کنید که شرکت در مدت زمان معینی که شما یافتید این دستگاه به شما کمکی نمی کند، بازپرداخت را به شما برگرداند. (این در صورتی است که دستگاه در همان شرایطی که خریداری کردید،باقی بماند.) دستگاه های TENS از نظر کیفیت چندان متفاوت نیستند، بنابراین اگر یک نمونه نسبتاٌ ارزان و ساده خریداری کردید، اهمیت چندانی نخواهد داشت. تجهیزات TENS معمولا از مالیت بر ارزش افزوده معاف هستند. شما قبل از خرید فرم اعلامیه معافیت را امضا می کنید(معمولا توسط کارپرداز تهیه می شود.) قبل از خرید دستگاه، بخواهید که به شما نشان دهند که دستگاه چگونه کار می کند و الکترودها را در کجا باید کاراندازی کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ