درباره سرطان پوست و ملانوم چه می دانید؟ علائم و درمان

alikarimi55
آیا ملانوم می تواند بر روی پوستی که در معرض نور خورشید نیست هم ایجاد شود؟ میانگین سن افراد مبتلا به ملانوم 63 سال است. اما حتی در میان افراد زیر 30 سال هم این بیماری غیر معمول نیست. در این مقاله، پزشک متخصص پوست هالی سینگلتاری، درباره عوامل خطر آن ، مراحل و راه […]

آیا ملانوم می تواند بر روی پوستی که در معرض نور خورشید نیست هم ایجاد شود؟ میانگین سن افراد مبتلا به ملانوم 63 سال است. اما حتی در میان افراد زیر 30 سال هم این بیماری غیر معمول نیست. در این مقاله، پزشک متخصص پوست هالی سینگلتاری، درباره عوامل خطر آن ، مراحل و راه های به حداقل رساندن احتمال آن می گوید.

آیا هر خال سیاه ممکن است ملانوم باشد؟

اکثر خال های پوستی، به عنوان خال سیاه، شناخته شده نیستند، و در پوست ما هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. در عین حال، هر خال سیاه در بدن میتواند به یک خال غیر طبیعی یا حتی به مرگبارترین شکل سرطان پوست تبدیل شود که به نام ملانوم شناخته میشود. مهم است بدانید که بیشتر آنها از نوع denovo است، که به معنی ضایعه جدیدی است که بدون خال سیاه ایجاد می شود. توصیه می شود که پوست به طور مرتب بررسی شود و نه تنها خال سیاهی که ممکن است در شکل، رنگ، بافت یا اندازه تغییر کند، بلکه هر گونه ضایعات جدید نیز شناسایی شود. اگر چیزی در مورد تغییر بافت بدن وجود دارد، برای ارزیابی بیشتر به پزشک خود اطلاع دهید.

چه عواملی، علاوه بر مواجه شدن با خورشید، به افزایش ملانوم کمک می کند؟

کاملا درست است که قرار گرفتن در معرض هر دو تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) از خورشید و اشعه ماوراء بنفش از منابع مصنوعی مانند تخت برنزه، مهم ترین عوامل شناخته شده برای بسیاری از آنها هستند. ثابت شده است که آفتاب سوختگی بسیار مهم است. یک مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به آن در افرادی که پنج بار یا بیشتر دچار زخم های آفتاب سوختگی در طی 15-20 سالگی شدند، 80٪ افزایش یافته است.

عوامل ژنتیکی نیز ممکن است تاثیرگذار باشد مانند ویژگی های پوست یا جهش های ژنتیکی که ممکن است با ملانوم مرتبط باشد و یا همچنین کسانی که دارای سیستم ایمنی پایینی هستند. داشتن بسیاری از خال ها، خال های غیر معمول یا غیر طبیعی یا داشتن سابقه ملانوم نیز از عوامل خطر برای ایجاد دوباره آن است.

آیا مردم سیاه پوست به ملانوم مبتلا می شوند؟

سرطان پوست می تواند افراد با رنگ پوست های مختلف را تحت تاثیر قرار دهد. ملانوم بیشتر در جمعیت قفقاز تشخیص داده شده است، اما افراد دارای پوست تیره نیز در معرض خطر هستند. متأسفانه در این افراد بیماری اغلب در مراحل بعدی تشخیص داده می شود که در نهایت باعث افزایش زمان درمان می شود. افرادی که دارای پوست تیره هستند بیشتر احتمال دارد که این مشکل را در مناطقی که در معرض آفتاب نیست مانند کف پا، کف دست و حتی در دهان ایجاد شود.

ملانوم مخاطی چیست؟

ملانوم مخاطی یک نوع نادر این مشکل است. که فقط حدود 1 درصد از موارد آن را تشکیل می دهد. ملانوسیتها سلولهای تولید کننده رنگدانه را تشکیل می دهند و بیشتر در پوست دیده می شوند. هنگامی که این سلول ها به سلول های بدخیم تبدیل می شوند، به این ملانوم تبدیل می شود. ملانوسیت ها در مناطقی هستند که سطح پوست نیست، مثل سطوح مخاطی. سطوح مخاطی شامل سلول های دستگاه گوارش، دهان، بینی، قسمت های داخلی بینی و سینوس ها و همچنین در دستگاه تناسلی وجود دارد که البته در مقاله ها بسیار کم از آن نام برده اند.

در موارد بسیار نادر، ملانوسیت ها در مناطق مخاطی به سلول های سرطانی تبدیل می شوند و آنها، ملانوم مخاطی هستند. مهم است که از بدن خود آگاهی داشته باشید و متوجه اختلافات یا تغییراتی که در زمان مناسب حل نشده باشید، و آنها را برای ارزیابی بیشتر به پزشک خود نشان دهید. نیمی از تمام ملانوم های مخاطی در ناحیه سر و گردن یافت می شود25 درصد در ناحیه تحتانی و 20 درصد در دستگاه تناسلی خانم ها هستند.

5%باقیمانده در مری، کیسه صفرا یا حتی پشت چشم ایجاد می شوند. برخلاف اغلب موارد ملانوم پوستی، ملانوم مخاطی با اشعه ماوراء بنفش ارتباط ندارد. از آنجا که این تشخیص بسیار نادر است، عوامل ایجاد آن در حال حاضر ناشناخته است. در اغلب موارد ملانوم مخاطی، زمانی تشخیص داده می شوند، که بسیار پیشرفته هستند. متاسفانه علائم بسیار مبهم و غیر اختصاصی هستند. مهم است که از بدن خود آگاهی داشته باشید و متوجه اختلافات یا تغییراتی که در زمان مناسب حل نشده باشید، و آنها را برای ارزیابی بیشتر به پزشک خود نشان دهید.

مراحل ایجاد ملانوم مخاطی چیست؟

کمیته تشخیص بیماری آمریکا در مورد سرطان (AJCC) به شناخت مرحله بندی استاندارد برای سرطان های مختلف کمک می کند، که به متخصصان پزشکی اجازه می دهد تا برنامه های درمان سازگار را برای مراحل مختلف سرطان برنامه ریزی کنند و تعیین کنند که چگونه بیماران براساس مرحله خود درمان شوند، همچنین پیش آگاهی درباره بیماری خود داشته باشند. این نوع مشکل مخاطی بسیار سبک و کوچک هستند و در حال حاضر هیچ سیستم استانداردی برای همه مکان های مختلف ملانوم مخاط وجود ندارد. در حال حاضر فقط ملانوم مخاطی سر و گردن دارای یک سیستم تشخیص اختصاصی است که اساسا از مرحله تومور-گره متاستاز (TNM) استفاده می کند.

این بستگی به نحوه عمق و تهاجمی بودن این نوع مشکل مخاطی دارد، اگر شامل گره ها باشد ، و اگر متاستاز شود یا به سایر قسمت های بدن منتقل شود، بسیار پیچیده است. ملانوم مخاطی Vulvar همچنین از سیستم AJCC TNM، به عنوان ملانوم مخاطی سر و گردن استفاده می کند. ملانوم تحتانی و واژن بر اساس یک سیستم بسیار ساده تر تشخیص داده می شود که در صورتی که از لحاظ بالینی موضعی باشد مرحله I است، اگر گره های لنفاوی در نزدیکی ملانوم مخاطی وجود داشته باشد، مرحله دوم است و اگر در یک محل دور ( S) قرار گرفته باشد مرحله III است.

بیشتر بدانید؛ درمان جدید سرطان پوست

میزان زنده ماندن بیماران مبتلا به ملانوم مخاطی چقدر است؟

میزان زنده ماندن 5 ساله شامل افرادی است که حداقل 5 سال پس از تشخیص زنده ماندند و بسته به موقعیت ملانوم مخاطی آنها متفاوت است. پیش آگاهی برای افراد با تشخیص ملانوم مخاطی بسیار ضعیف است. بیماران مبتلا به ملانوم مخاطی سر و گردن کمتر از 20 درصد احتمال زنده ماندن پنج ساله دارند. برای ملانوم vulvar از 24 تا 77 درصد بسته به مرحله است، ملانوم مخاطی واژن 5 تا 25 درصد است و ملانوم تحتانی دارای میزان بقای 20 درصدی پنج ساله است.

آیا می توانید بگویید که اخیرا پیشرفت قابل توجهی در درمان سرطان پوست صورت گرفته است؟

قطعا! در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری در درمان سرطان پوست صورت گرفته است. برای ملانوم پیشرفته به طور خاص، ایمونوتراپی، درمان هدفمند بیشتر برای ویژگی های ژنتیکی خاص سرطان پوست ممکن است ایجاد شده باشد، تزریقات یا جدا کردن قسمتی از اعضای بدن برای کسانی که تنها دارای یک مقدار مشخصی از اندازه بیماری هستند و ترکیبات متفاوتی از هر یک از اینها، تمام بخش های تحقیقاتی هستند که در پیشرفت درمان سرطان پوست کمک می کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ