خال غیرمعمول چه نشانه ها و درمان هایی دارد؟

alikarimi55
یک خال (یا nevi)یک مجموعه متراکم از سلول های پوست به نام ملانوسایتی است که به جای گسترش، گرد هم جمع شده اند. این نوع سلول چیزی است که به پوست شما رنگ می دهد. از آنجا که خال ها توسط سلول های تولید کننده تولید می شود، قرارگیری در معرض نور خورشید یا نوسانات […]

یک خال (یا nevi)یک مجموعه متراکم از سلول های پوست به نام ملانوسایتی است که به جای گسترش، گرد هم جمع شده اند. این نوع سلول چیزی است که به پوست شما رنگ می دهد. از آنجا که خال ها توسط سلول های تولید کننده تولید می شود، قرارگیری در معرض نور خورشید یا نوسانات هورمونی می تواند باعث شود که آن ها تیره شوند. برخی خال ها به خال غیرمعمولی تبدیل می شوند و ممکن است به توجه پزشکی نیاز داشته باشند.

خال غیرمعمول چیست؟

خال غیرمعمول به خال نابهنجار نیز گفته می شود. طبق کالج پوستی آمریکایی امراض پوستی، خال های غیر معمول بسیار رایج هستند و حدود ۱ در ۱۰ آمریکایی حداقل یکی از این خال ها را دارند. خال های قهوه ای کوچک هستند که تنها روی پوست شما ظاهر می شوند. آن ها گرد هستند و می توانند صاف یا کمی بالا بروند. خال غیر معمول ممکن است بزرگ تر از خال های دیگر باشد که به طور نامنظم شکل می گیرد و یا لبه های نامشخص دارد.

اگر خال غیرمعمول دارید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید. وقتی برای معاینه می روید، پزشک شما به پوست شما نگاه خواهد کرد و به هر خال دیگری که غیر عادی به نظر می رسد توجه می کند. آن ها ممکن است از یک عدسی چشمی ویژه برای دیدن آسان تر، علامت گذاری آن ها بر روی نمودار بدن، استفاده کنند. شما ممکن است حتی برای ارزیابی بیشتر به متخصص پوست مراجعه کنید.

درمان خال غیرعادی

اغلب خال های قهوه ای هرگز به چیزی غیر از یک نقطه قهوه ای گرد که روی پوست شما ظاهر می شود و نیاز به هیچ توجه پزشکی ندارد، رشد نمی کنند. خال های قهوه ای به معاینه و پیگیری نیاز دارند.  اگر پزشک شما یکی از این خال ها پیدا کند، باید هر سال معاینه شود و به شما توصیه می شود که به آن ها اجازه دهید بدانند که آیا تغییر می کند یا نه.  این به خاطر این واقعیت است که برخی خال ها می توانند در اندازه، رنگ و شکل تغییر کنند.

بسیاری اوقات، زمانی که در یک خال دچار تغییر می شود، پزشک شما توصیه می کند که آن از بین برود. یک نمونه از سلول های خال غیر معمول برای تجزیه و تحلیل فرستاده خواهد شد تا مشخص شود که آیا این سلول ها خوش خیم هستند یا بدخیم (سرطانی). وقتی این نمونه بافت (بیوپسی بافت)توسط آزمایشگاه دریافت می شود، تحت بررسی میکروسکوپ بررسی قرار می گیرد. این خال های غیر معمول با توجه به ویژگی های موردنظر مورد آزمایش قرار می گیرند و آن ها به صورت خفیف، متوسط و یا جدی درجه بندی می شوند.

اگر بیوپسی یک خال متوسط یا نسبتا غیرمعمول را نشان دهد، می توان به طور کامل از بین برد، هیچ درمانی دیگری مورد نیاز نیست. خال هایی که در زیر میکروسکوپ به شدت غیرمعمول هستند، ممکن است به یک جراحی کمی بزرگ تر نیاز داشته باشند تا مطمئن شد که دوباره رشد نمی کنند. پزشک شما ممکن است برای نظارت بر خال های شما، آزمایش  کل پوست بدن را توصیه کند.

بیشتر بدانید ؛ چگونه خال های سیاه صورت را برداریم؟

علائم و نشانه های خال غیرمعمول

مهم است که از علائم یک خال غیر معمول آگاه باشید.  ویژگی هایی که به دنبال آن هستید را به راحتی می توان با استفاده از اختصار ABCDE یاد کرد.

ویژگی های ABCDE

ویژگی های خال های غیر معمول شامل موارد زیر است:

عدم تقارن

یک خال معمول در همه قسمت ها دارای ظاهر یکسان است. خال نامتقارن بخش نامنظم دارد که در آن یک بخش از خال، با بقیه آن مطابقت ندارد.

مرز

مرز یا لبه خال غیرمعمول ناهموار، تار، یا نامنظم است.

رنگ

خال معمول قهوه ای خواهد بود. رنگ خال غیرمعمول مشابه رنگ های قهوه ای، قهوه ای تیره، سیاه، آبی، سفید و یا قرمز است.

قطر

خال های خاکستری معمولا بزرگ تر از ۶ میلی متر (۱ اینچ)، اندازه یک پاک کن مداد هستند، اما ممکن است کوچک تر باشند.

تکامل

خال غیرمعمول ممکن است در طول زمان تکامل یابد. آن ممکن است در اندازه، شکل، ارتفاع و یا رنگ تغییر کند. خال سیاه ممکن است باعث درد، ورم، خونریزی، خارش، ترشح، یا چرک شود. اگر قانون ABCDE را به یاد بیاورید، می توانید از هر گونه تغییر در خال های بدن خود آگاه باشید. بررسی کردن خال های خود برای تغییرات باید در هر ماه انجام شود، درست مانند سینه خود. اگر هر گونه تغییر را پیدا می کنید، آنچه را که می بینید ثبت کنید و آن را به پزشک خود گزارش کنید.

سندرم خال غیرمعمول

سندرم خال غیرمعمول وضعیتی است که درصد کمی از افراد (حدود ۲ درصد)را تحت تاثیر قرار می دهد و با داشتن بیش از ۵۰ خال در بدن مشخص می شود، که حداقل سه تا از آن ها به عنوان خال های غیر معمول طبقه بندی می شوند. خال های متعدد غیر معمول (سندرم خال غیر معمول) فرد را در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان پوست نسبت به سایر افراد قرار می دهد. این امر به ویژه در صورتی اتفاق می افتد که خال غیرمعمول در کفل، پوست سر و یا پا پیدا شود. این بیماری ارثی است، بنابراین اگر کسی در خانواده مبتلا به بیماری سرطان بدخیم تشخیص داده شده است، ریسک شما افزایش می یابد.

فرآیند حذف خال غیرمعمول

فرآیند حذف یک خال غیرمعمول نسبتا ساده است و می تواند در یک درمانگاه پزشکی، کلینیک، یا دیگر مراکز سرپایی انجام شود. برداشتن یک خال غیر معمول معمولا در یکی از دو روش انجام می شود. برای هر گونه برداشت خال، ابتدا ناحیه موردنظر را بی حس می کنند.  اگر خال کوچکی باشد، خال و مقدار کمی بافت می تواند با یک چاقوی جراحی که معمولا خطری ندارد، از بین برود. اگر خال بزرگ تر یا بی قاعده باشد، پزشک باید خال و مقدار کمی از بافت سالم را از اطراف آن حذف کند. این روش معمولا به حداقل یک بخیه برای بستن ناحیه نیاز دارد.

جلوگیری از ایجاد خال سیاه و خال غیرمعمول

بهترین پیشگیری برای خال های غیر معمول این است که از پوست خود در برابر اشعه نور خورشید محافظت کنید. این کار را می توانید با استفاده از کرم ضد آفتاب قبل از اینکه بیرون بروید و به طور مرتب به خصوص بعد از شنا کردن و ورزش کردن انجام دهید. هم چنین شما می توانید از لباس های محافظ برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده کنید. معاینه پوستی سالانه می تواند خال های غیر معمول را تشخیص دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ