8 نکته ساده برای مقابله با مسمومیت های گوارشی در هنگام سفر

alikarimi55
سفر می تواند برای ذهن و بدن شما تنش زا باشد. اما با توجه به این نکات ساده می توانید در حالی که در حال مسافرت هستید، روده و شکم خود را سالم و سلامت نگه دارید. شکم بد مزاج یا مسمومیت های گوارشی که نیاز به صرف وقت اضافی در دستشویی دارند، یک مسافرت […]

سفر می تواند برای ذهن و بدن شما تنش زا باشد. اما با توجه به این نکات ساده می توانید در حالی که در حال مسافرت هستید، روده و شکم خود را سالم و سلامت نگه دارید. شکم بد مزاج یا مسمومیت های گوارشی که نیاز به صرف وقت اضافی در دستشویی دارند، یک مسافرت شاد و مفرح را مانند ترمزدستی، متوقف می سازد.

نکات ساده برای مقابله با مسمومیت های گوارشی

دکتر شیلپا راولا، متخصص گوارش در نیویورک پروتستان و مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، در مصاحبه با “خط سلامت” گفت: “مسافرت می تواند زمان مهیجی باشد. شما ممکن است رژیم سالم و طبیعی خود را در دسترس نداشته باشید؛ یا ممکن است بیشتر غذا در بیرون خورده و یا غذاهای جدیدی در مکان های جدیدی امتحان کنید. از جمله غذاهای نگه داری شده به مدت بیشتر. در این شرایط، سیستم گوارش تان را بیشتر تحت تأثیر می گذارید و حتی ممکن است براحتی به بیماری پر خوری مبتلا شوید.”

این که آیا شما با هواپیما، ماشین یا طور دیگری سفر می کنید، راولا می گوید انجام این کار، بدن و سیستم گوارشی را تحت الشعاع قرار خواهد داد. راولا گفت: “همه این عوامل می توانند شما را در معرض مسائل مربوط به بیماری GI (گوارشی) قرار دهند؛ ممکن است مبتلا به اسهال (از جمله اسهال مسافران)، یبوست، سوزش سر دل، تهوع، ضعف، و یا گاز شوید.” اما هیچکس نمیخواهد زمان سفر را صرف حل مسائل گوارشی کند. بنابراین، برای حفظ سلامت شکم خود در هنگام سفر، به نکات این متخصص توجه فرمایید.

1- پرخوری نکنید

بخشی از سرگرمی مسافرت، غذا خوردن در رستوران های جدید و امتحان غذاهای جدید است. با این حال، راولا می گوید در برابر وسوسه ی پرخوری ایستادگی کنید. او گفت: “پرخوری حجم معده را افزایش می دهد؛ تحقیقات نشان می دهد افرادی که بیش از حد پرخوری می کنند، 10 برابر بیشتر نیاز به فوریت های پزشکی بخاطر انسداد مواد غذایی دارند.”

2- برای مقابله با مسمومیت های گوارشی مقدار زیادی فیبر بخورید

کالم وب، متخصص تغذیه و سخنگوی او ام جی (OMG)، برای مسمومیت های گوارشی، می گوید فیبر همانگونه بخورید که معمولا در خانه می خورید. بهترین منابع فیبر عبارتند از میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها، آرد گندم و لوبیا. وب در مصاحبه با “خط سلامت” گفت: “سراغ سبزیجات پخته شده و میوه های پوست دار بروید تا خطر ابتلا به امراض غذایی را کاهش دهید.”

راولا موافق است، نکته اینکه دلیل اصلی یبوست در هنگام مسافرت، کمبود فیبر کافی در بدن است. “مصرف غذاهای نگه داری شده خود را کم کنید. غذاهای سالم بخورید و یا آنها را از مغازه های محلی خریداری کنید. راولا گفت: ” اطمینان حاصل کنید که از غذاهای کاملا گیاهی (که غنی از فیبر هستند) تا می توانید استفاده کنید، حتی اگر در بیرون می خواهید غذا بخورید.”

3- برای مقابله با مسمومیت های گوارشی آب زیاد بنوشید

از دست دادن آب بدن یکی دیگر از علل مهم مسمومیت های گوارشی و یبوست است، لذا مصرف آب در طول مسافرت ضروری است. وب گفت: “اگر آب برای نوشیدن مناسب باشد، پیش از آن که زمانش برسد، متوجه می شوید.” اگر در مورد ایمنی خود سوال بپرسید، بطری آبی پاسخ شما خواهد بود؛ از انداختن تکه های یخ در مکان هایی که آب امن نیست اجتناب کنید. آب آلوده باعث اختلال در روده می شود.”

4- نوشیدنی هارا عاقلانه انتخاب کنید

مصرف بیش از حد نوشیدنی هایی که حاوی مقدار زیادی قند، کافئین و یا الکل باشند، می تواند سیستم گوارش را به خصوص در افراد دارای معده حساس تحریک کند. راولا گفت: “قهوه و الکل می توانند هضم را تسریع کنند، به این معنی که وقت کمتری برای جذب آب در روده ها وجود دارد که این عامل باعث ایجاد آب و مدفوعی مشابه با اسهال می شود.”

5- مواد غذایی را از فروشگاه های محلی دریافت کنید

خرید مواد غذایی تازه از بازارهای نزدیک و پخت و پز در سوئیت یا هتل شما برای استراحت دادن به معده خود در برابر رستورانها و غذاهای نگه داری شده، یک راهکار مناسب است. وب گفت: “این یک راهکار عالی برای یادگیری فرهنگی دیگر، صرفه جویی در هزینه و فاصله گرفتن از غذاخوری در بیرون است.”

وب افزود: “غذا خوردن در خانه تقریبا همیشه برای سلامتی گوارشی بهتر از غذاخوردن در بیرون است”. “در مقایسه با غذا خوردن در خانه، احتمال مسمومیت غذایی در مسافرت کردن بیشتر می باشد. مسمومیت غذایی نه تنها در کوتاه مدت منجر به بیماری GI می شود، بلکه می تواند منجر به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شود که می تواند یک عمر ادامه داشته باشد.”

اسهال ناشی از مسافرت یکی دیگر از بیماری های رایج است که می تواند پس از خوردن غذا یا آب آشامیدنی که توسط باکتری ها، ویروس ها و یا انگل ها آلوده باشد، رخ می دهد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اعلام می کند که در حالی که اسهال مسافرتی” می تواند در هرجا رخ دهد، بیشترین خطر در قسمت اعظمی از آسیا (به جز ژاپن) و همچنین در خاورمیانه، آفریقا، مکزیک و مرکزی و جنوبی آمریکا وجود دارد. ”

CDC لیستی از مواد غذایی مناسب و امن را برای کمک به کاهش خطر ابتلا به اسهال مسافرتی منتشر کرده است. راولا گفت: “اقدامات لازم برای جلوگیری از اسهال مسافرتی دنبال کنید … سعی کنید از خوردن غذای خیابانی و فرو بردن بطری آب در دهان جلوگیری کرده و مطمئن شوید که غذایتان کامل پخته شده است.”

6- دستشویی بروید

در حالی که کارکردن مسمومیت های گوارشی در یک توالت عمومی یا اتاق مشترکی در هتل ها برای بعضی افراد معذب می باشد، وب می گوید که اضطرارتان را برای رفتن به دستشویی نادیده نگیرید. “انجام این کار می تواند باعث تحریک پذیری (کارکرد شکم) و اختلال GI باشد. نادیده گرفتن اضطرار می تواند منجر به یبوست شود. تکرار آن در چند روز، با وارد شدن فشار ضربه توسط اضطرار، می تواند منجر به اسهال می شود.” وب می گوید در هنگام سفر دیگر غذاهای رایجی مانند ماشه ای برای اسهال عمل می کنند؛ این شامل غذاهای تند و چرب می باشد که اغلب در رستوران ها استفاده می شوند.

7- دستانتان را بشویید

قبل از غذا، دست ها را به طور کامل با آب و صابون بشوید تا از گسترش میکروب ها و بیماری ها جلوگیری کنید.

درمانگاه مایو برای شستن دست هایتان راه زیر را پیشنهاد می کند:

  • از آب گرم یا سرد استفاده کنید تا دستها را مرطوب کنید.
  • دست های خود را به شکل فنجان در آورده و مایع، شمش یا پودر صابون را بریزید و خوب کف آلود کنید.
  • دست های خود را، کف دست روی کف دست، حداقل 20 ثانیه بسایید. تمام قسمتهای دست خود را شامل پشت، بین انگشتان و زیر ناخن ها تمیز کنید.
  • مچ دستانتان را نیز بشویید.
  • آب بکشید.
  • از حوله ای تمیز جهت خشک کردن دست هایتان استفاده کنید.
  • از حوله جهت بستن شیر آب استفاده کنید.

8- دارو همراهتان ببرید

راولا می گوید داروهای بی نسخه مانند آنتی اسیدها می توانند به سوزش سر دل (ترش کردن) کمک کنند. او برای کنترل علائمِ ملایم اسهال مسافرتی، می گوید در دسترس داشتن بیسموت ساسالسی سیلت (پپتو بیسمول) و لوپرامید (Imodium) می تواند ایده خوبی باشد. راولا افزود: “با توجه به داروهای تجویزی برای علائم GI، پیش از مصرف آنتی بیوتیک ها یا داروهای دیگر، مراجعه به پزشک ها و ارائه دهنگان خدمات بهداشتی بسیار مهم است.”

او گفت: “درصورت مشاهده علائم خفیف الی متوسط ​​و یا علائم هشدار دهنده، از جمله تب، اسهال خونی یا استفراغ خونی، شکم درد شدید، یا علائم سندرومِ سرخود GI، همیشه به پزشک مراجعه نمایید.” وب می گوید: “یک مکمل کلیت مگنسیوم به خوبی جذب شده می تواند پرواززدگی را بهبود داده و آرامش و خواب راحت را در هنگام مسافرت تامین نماید.” کتی کاستا یک نویسنده آزاد است که متخصص مقاله های مربوط به سلامت، سلامت روان و رفتار انسان است. او توانایی نوشتن با احساسات و برقراری ارتباط با خوانندگان را به خوبی دارد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ