زردآلو چگونه میوه ای است؟ + فواید زردآلو و نحوه مصرف آن

alikarimi55
زردآلو بر روی سلامت بدن تاثیر مثبتی دارد، برخی از این فواید شامل تقویت دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا، رفع یبوست، تسکین درد گوش، درمانی برای تب و کم خونی می باشند. همچنین، میوه زردآلو به سلامت قلب و عروق و بهبود زخم های بدن کمک می کند. گفته شده است که زردآلو […]

زردآلو بر روی سلامت بدن تاثیر مثبتی دارد، برخی از این فواید شامل تقویت دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا، رفع یبوست، تسکین درد گوش، درمانی برای تب و کم خونی می باشند. همچنین، میوه زردآلو به سلامت قلب و عروق و بهبود زخم های بدن کمک می کند. گفته شده است که زردآلو بر سلامت پوست و مراقبت های پوستی موثر است و به همین دلیل در ساخت انواع لوازم آرایشی کاربرد دارد. بعلاوه، زردآلو می تواند عامل کاهش سطح کلسترون باشد و از کاهش بینایی جلوگیری کند، در مواردی مانند: کمک به کاهش وزن، درمان بیماری های تنفسی، افزایش قدرت استخوانی و همچنین حفظ تعادل الکترولیت در بدن موثر است.

مواردی که در مورد فواید زردآلو در این مقاله می خوانیم:

  • میوه زردآلو چگونه میوه ای است؟
  • چگونه این میوه مصرف می شود؟
  • مواد مغذی و باارزش زردآلو
  • تاثیر آن بر سلامتی
  • سرشار از فیبر و کمک به رفع یبوست
  • تقویت استخوان ها
  • بهبود سلامت قلب
  • تقویت متابولیسم
  • تسکین درد گوش
  • کاهش تب
  • ضدالتهاب
  • درمان بیماری های پوستی
  • کمک به درمان کم خونی
  • کاهش علایم آسم

میوه زردآلو چگونه میوه ای است؟

زردآلو با نام علمی پرونوس ارمیناکا، میوه ای شبیه آلو یا هلو است. این میوه پوست نرم، گوشتی و ترش مزه ایی دارد. در میانه این میوه یک هسته بزرگ وجود دارد که قابل خوردن نیست و هنگام خوردن زردآلو مراقب باشید زیرا این هسته یک جسم سخت است. بطور کلی، زردآلو به رنگ زرد یا نارنجی همراه با رگه های قرمز رنگ در کناره ها می باشد.

شناخت طریقه کشت زردآلو در سراسر جهان دشوار است زیرا این میوه هم بصورت خود رو رشد می کند و هم اینکه تاریخچه رشد و پرورش این میوه به ماقبل تاریخ می رسد. نام علمی ارمیناکا ریشه در ارگانیک بودن و بدوی بودن این میوه دارد. بهرحال، این میوه خوشمزه در یونان و رم باستان مصرف می شده است و بسیاری از متخصصان براین عقیده هستند؛ برای اولین بار زردآلو بیش از 3000 سال پیش در هند کشت شده است. مبدا پرورش زردآلو مورد بحث نیست و اهمیتی ندارد اما نکته مهم تاثیرات آن بر سلامت انسان است.

چگونه این میوه مصرف می شود؟

زردآلو را می توان به دو شکل خام یا خشک شده میل کرد. همچنین، از این میوه در تهیه انواع آب میوه، مربا، شربت و ژله استفاده می شود. روغن هسته زردآلو همانطور که از نام آن برمی آید از هسته زردآلو گرفته شده و خواص بسیار مفیدی دارد.

میوه زردآلو را می توان به روش های متنوعی حتی باتوجه به فرهنگ های متفاوت مصرف کرد. یکی از دلایل محبوبیت این میوه فواید بسیار آن است، زردآلو متشکل از مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین ها است و در ادامه این مقاله با این ترکیبات سودمند و فواید آن ها آشنا خواهیم شد.

مواد مغذی و با ارزش زردآلو

براساس یافته های ورزات کشاورزی ایالات متحده آمریکا، زردآلو سرشار از ویتامین های A، C، K، E و نیاسین یا همان ویتامین B3 است. این میوه مغذی همچنین مقادیر کمی ویتامین های ضروری دیگر در حدود کم تر از 5% نیاز روزانه را دارا می باشد. زردآلو منبع خوب مواد معدنی از قبیل پتاسیم، کربن، منگنز، منیزیم و فسفر است. زردآلو مانند بیشتر میوه ها منبع فیبر است.

مقدار مواد مغذی
86.35 آب
48 انرژی
1.4 پروتئین
0.39 لیپید توتال
11.12 کربن هیدرات
2 فیبر
9.24 میزان شیرینی
13 کلسیم
0.39 آهن
10 منیزیوم
23 فسفر
259 پتاسیم
1 سدیم

تاثیر فواید زردآلو بر سلامتی

زردآلو فواید بسیاری دارد. در اینجا فواید این میوه خوشمزه را بررسی می کنیم.

سرشار از فیبر و کمک به رفع یبوست

طبق تحقیقات زردآلو سرشار از فیبر است و باعث نرم شدن حرکت روده می شود. فیبر ماده ای است که عامل حجیم تر شدن مدفوع است و همین باعث خروج آسان مدفوع از بدن می شود. فیبر ماده ای است که معده و اسید معده را تحریک می کند و همین عامل جذب مواد مغذی غذاها و تجزیه آن ها را آسان می کند.

بعلاوه، فیبر حرکت دستگاه گوارش را فعال می کند و به همین منوال این حرکت نرم ماهیچه ها، اجابت مزاج را آسان می کند. بنابراین، بیمارانی که مرتبا از مشکل یبوست شکایت دارنند بهتر است که زردآلو میل کنند زیرا این میوه خاصیت ملین و ضدیبوست دارد.

تقویت استخوان ها از فواید زردآلو

زردآلو تقربیا تمام مواد معدنی لازم برای رشد استخوان ها مانند کلسیم، فسفر، منگنز، آهن و مس را دارد. بنابراین، مصرف زردآلو می تواند رشد و تقویت استخوان ها را تضمین کند و از مشکلات استخوانی مرتبط به افزایش سن مانند پوکی استخوان به خوبی جلوگیری کند.

بهبود سلامت قلب

یک روش فوق العاده خوب برای محافظت از قلب مصرف زردآلو است، این میوه لذیذ می تواند شما را در برابر بیماری های قلبی- عروقی مانند تصلب شریان، حمله قلبی و سکته ایمن کند. در زردآلو مقدار زیادی ویتامین C وجود دارد که به اندازه پتاسیم و فیبر برای سلامت قلب و عروق مفید است.

تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C از قلب در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. وانگهی، پتاسیم فشار خون را با کاهش فشار در شریان ها و رگ ها پایین می آورد، در حالیکه فیبر از تجمع کلسترول اضافی در رگ ها و شریان ها جلوگیری می کند. تمام این خواص عامل سلامت قلب و عروق هستند.

تقویت متابولیسم 

سطح آب موجود در بدن بستگی به دو ماده معدنی پتاسیم و سدیم دارد. میزان پتاسیم موجود در زردآلو بسیار بالاست و همین امر عامل متعادل نگه داشتن سطح آب در بدن می شود و باعث می شود انرژی به تمام عضلات و اندام ها در حد تعادل توزیع شود و خون به تمام اندام های بدن برسد.

تسکین درد گوش

زردآلو در تسکین درد گوش موثر است وعلت آن هنوز مشخص نشده است. چکاندن چند قطره از آب زردآلو یک درمان سریع خانگی است. به عقیده دانشمندان زردآلو بدلیل دارا بودن آنتی اکسیدان درد گوش را تسکین می دهد. البته عمل به این درمان خانگی بهتر است با نظر پزشک انجام شود.

کاهش تب

معمولا، عصاره زردآلو برای بیماران مبتلا به تب تجویز می شود زیرا ویتامین ها، مواد معدنی، کالری و آب مورد نیاز بدن را تامین می کند و این عصاره سموم را از بدن دفع می کند. بعضی از افراد از بخور زردآلو برای کاهش تب استفاده می کنند.

ضدالتهاب  

خاصیت ضد التهابی زردآلو می تواند بر دمای بدن بیماران تاثیر بگذارد. همچنین، التهاب در اندام ها را کاهش می دهد مانند ورم مفاصل و نقرس.

از دیگر فواید زردآلو درمان بیماری های پوستی

به منظور مراقبت از پوست روغن زردآلو موثرمی باشد. روغن زردآلو سریع توسط پوست جذب می شود و پوست را چرب نمی کند. این روغن فقط باعث نرمی و شفافیت ظاهری پوست نمی شود بلکه در رفع برخی مشکلات و بیماری های پوستی مانند اگزما و خارش مفید است.

آنتی اکسیدان ها عامل این خواص مفید هستند. زردآلو دارای ویتامین A است این ویتامین برای سلامت پوست مفید است، زردآلو متشکل از آنتی اکسیدان هایی است که از پوست در برابر تاثیر رادیکال های آزاد محافظت می کنند چرا که رادیکال های آزاد باعث پیری پوست و پیری زود رس می شوند.

کمک به درمان کم خونی

مصرف موادی که حاوی آهن و مس هستند به تشکیل هموگلوبین کمک می کنند و همین ویژگی به درمان کم خونی کمک می کند. فقرآهن باعث ضعف، خستگی، گیجی، مشکلات گوارش و نقص در متابولیک می شود. بدن بدون سلول های قرمز خون قادر به اکسیژن رسانی نیست. آهن عنصر اصلی و مهم ساخت سلول های قرمز خونی است مانند مس.

کاهش علایم آسم

براساس مقالات علمی، بطور طبیعی، روغن زردآلو ضد آسم است. این روغن باعث خارج شدن خلط سینه می شود، بدین ترتیب فشار از ریه ها و دستگاه تنفسی کم می شود و از حمله آسم جلوگیری می کند.

یک نکته مهم درباره فواید زردآلو

در حساسیت به میوه زردآلو عامل وراثت دخیل نمی باشد و حساسیت به این میوه فقط می تواند یک آلرژی معمولی باشد. اما در مورد زردآلو خشک شده گفته می شود حاوی مقادیری سولفیت است، این ماده برای بدن مضرر است. سولفیت در بیشتر غذاهای خشک شده تشکیل می شود. این ماده حملات آسم را تشدید می کند. بهتر است زردآلو تازه را بجای خشک شده آن برای درمان آسم میل کنید. هسته زردآلو می تواند شما را مسموم کند بنابراین از خوردن و قورت دادن جدا خودداری کنید.

اما در نهایت از مزه ترش و شیرین این میوه پر سود لذت ببرید و آن را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ