انواع پوزیشن های مختلف خواب و مزایا و معایب آنها

alikarimi55
در مورد پوزیشن های مختلف خواب چه اطلاعاتی دارید؟ کدام پوزیشن را برای خوابیدن انتخاب می کنید که کمترین عارضه را بر روی سلامتی شما داشته باشد؟ در این مقاله از سایت الو دکتر به بررسی پوزیشن های خواب می پردازیم. پوزیشن های مختلف خواب میزان انرژی، توجه، و توانایی تمرکز بستگی به عوامل زیادی […]

در مورد پوزیشن های مختلف خواب چه اطلاعاتی دارید؟ کدام پوزیشن را برای خوابیدن انتخاب می کنید که کمترین عارضه را بر روی سلامتی شما داشته باشد؟ در این مقاله از سایت الو دکتر به بررسی پوزیشن های خواب می پردازیم.

پوزیشن های مختلف خواب

میزان انرژی، توجه، و توانایی تمرکز بستگی به عوامل زیادی داشته و خواب خوب یکی از عوامل بسیار مهم است. گاهی اوقات، حتی پس از ساعت ها خواب، با درد، ناراحتی، و بیحالی از خواب بیدار می شوید که دلیل آن بیشتر پوزیشن نادرست خواب است. خواب بسیار تحت تاثیر پوزیشن بدن است زیرا پوزیشن خواب بر تنفس و خروپف، و آبنه، و درد اثر گذاشته که به نوبه ی خود منجر به بی خوابی می شود.

مزایا و معایب پوزیشن های مختلف خواب

به پشت خوابیدن

توصیف: به پشت خوابیدن مزایای بسیار زیادی دارد. به پشت خوابیدن باعث می شود که گردن و ستون فقرات در حالت تعادل قرار گرفته و به آن قسمت ها فشار وارد نشود که در نتیجه ناراحتی شما نیز کمتر می شود.

مزایا: به پشت خوابیدن برای کسانی که از درد گردن، کمر، شانه، لگن، و سیاتیک رنج می برند مفید است. به پشت خوابیدن هم چنین برای رفلاکس معده نیز مفید است.

معایب: به پشت خوابیدن مشکل تنفسی را تشدید می کند.

خوابیدن به پهلوی چپ

توصیف: هنگامی که به پهلوی چپ می خوابید فشار کمتری به قلب وارد شده و خون به راحتی در بدن جریان می یابد.

فواید: نه تنها خوابیدن به پهلوی چپ تنفس را بهتر می کند بلکه فشار به مثانه را کم کرده و درد کمر در زنان باردار را کمتر می کند.

معایب: هنگامی که به پهلوی چپ می خوابید، به قفسه ی سینه فشار وارد می شود. شش ها فشار زیادی به قلب وارد کرده که این فشار بر عملکرد قلب اثر می گذارد و ممکن است منجر به سکته شود.

خوابیدن به پهلوی راست

توصیف: بر اساس گزارش چاپ شده در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا، خوابیدن به پهلوی راست برای کسانی که از مشکل بیماری رفلاکس معده به مری رنج می برند مفید است زیرا ضربان قلب و رفلاکس اسید را بهبود می بخشد.

مزایا: خوابیدن به پهلوی راست تاثیر مخرب خوابیدن به پشت را کاهش می دهد. اگر عضلات سمت چپ درد می کنند (معمولا شانه و یا لگن) در این حالت این درد از بین می رود.

معایب: پهلوی راست جایگاه دستگاه قلبی- عروقی است و در نتیجه فشار بیشتر به این قسمت قفسه ی سینه را تنگ کرده و تنفس را سخت می کند.

به شکم خوابیدن

توصیف: خوابیدن به شکم خوب نیست. حدس می زنیم که صورت خود را روی بالشت گذاشته و دست ها را باز می گذارید و به عقیده ی پزشکان خوابیدن در این حالت باعث می شود که درد و ناراحتی صبحگاهی بیشتر شود. خوابیدن به شکم به وضعیت ستون فقرات فشار وارد کرده و باعث می شود که سر شما تمام شب در حالت 90 درجه قرار گرفته و در نتیجه فشار بیشتری به گردن شما وارد می شود.

مزایا: همچون خوابیدن به پهلو، خوابیدن به شکم از تاثیرات مخرب خوابیدن به پشت جلوگیری می کند. هم چنین مانع از فشار به قفسه سینه می شود.

معایب: انحنای طبیعی ستون فقرات را کاهش داده و در برخی افراد باعث درد کمر می شود. افرادی که به شکم می خوابند برای تنفس بهتر صورت خود را به یک طرف گذاشته که در نتیجه باعث درد گردن می شود.

بالا بودن سر هنگام خواب

توصیف: بالا بودن سر هنگام خواب با چرت زدن در صندلی و گذاشتن چند بالشت زیر سر امکان پذیر است. اما، در این حالت به گردن فشار وارد آمده و عامل درد است.

مزایا: بالا گذاشتن سر هنگام خوب از تنگ شدن راه هوایی جلوگیری کرده و خروپف و مشکلات آبنه را کمتر می کند.

معایب: در این حالت هنگام خواب نمی توان پوزیشن را تغییر داد. وقتی که سر بالاست نمی توان به پهلو خوابید

فواید خواب خوب شبانه با پوزیشن های مختلف خواب

خواب خوب شبانه نه تنها به بهبود روحیه و برطرف شدن حلقه ی تیره ی دور چشم کمک می کند، بلکه عملکرد بدن را نیز بهبود می بخشد.

فواید خواب خوب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ