درمان های خانگی تالاسمی و 10 غذایی که باید از آنها دوری کنید

alikarimi55
تالاسمی یک مشکل خونی است که به بدن شما اجازه تولید هموگلوبین و سلول های قرمز خونی را به اندازه کافی نمی‌دهد. بنابراین اگر کسی از این مشکل خونی رنج ببرد، ممکن است تعداد سلول های خونی اش به حد طبیعی نرسد و هموگلوبین کمی داشته باشد. سلول های خونی قرمز  و کوچک هستند و […]

تالاسمی یک مشکل خونی است که به بدن شما اجازه تولید هموگلوبین و سلول های قرمز خونی را به اندازه کافی نمی‌دهد. بنابراین اگر کسی از این مشکل خونی رنج ببرد، ممکن است تعداد سلول های خونی اش به حد طبیعی نرسد و هموگلوبین کمی داشته باشد. سلول های خونی قرمز  و کوچک هستند و  نبود آن باعث می شود که سلامت فرد تهدید شود. این بیماری در کودکان تازه متولد شده، مخصوصا در کشورهای آسیای جنوبی بسیار شایع است.

علت بیماری تالاسمی چیست؟

اگر بخواهیم ساده بگوییم ، مغز استخوان شما هموگلوبین و سلول های خونی کافی را تولید نمی کند که باعث کم خونی و خستگی فرد می شود. اگرچه این بیماری خونی مراحل مختلفی دارد که میزان شدت آن در هر کدام از مراحل متفاوت است. عموما مردم از انواع خفیف تر تالاسمی رنج می برند که نیازی به درمان ندارد. اما انواع شدیدتر آن می تواند زندگی فرد و بیمار را تهدید کند و فرد به درمان سریع نیاز داشته باشد.

حقایقی در مورد تالاسمی

این مشکل خونی وضعیتی است که در حالت شدید خود می تواند تهدید کننده حیات باشد. در این قسمت نکاتی وجود دارد که شما می توانید به وسیله آن میزان خطر این بیماری خونی را تشخیص دهید.

  • امید به زندگی شخصی که این بیماری را دارد بستگی به زمانی که مبتلا به آن شده می باشد. اگر شخصی قبل از 30 سالگی به این بیماری مبتلا شود، به معنی مرگ سریع تر است. بنابراین، این بیماری بستگی به سن شخص دارد.
  • فردی که از تالاسمی رنج می برد، می تواند ازدواج کند و مثل همه انسان های معمولی بچه دار شود.
  • ممکن است در صورت اینکه این بیماری در شدیدترین حالت خودش باشد، فرد جان خود را از دست بدهد.
  • 10000 کودک تازه متولد شده در هند به این بیماری مبتلا هستند و هند بیشترین مبتلایان را دارد. بیش از 50 درصد آنها تا سن 20 سالگی زنده می مانند، بنابراین این بیماری خطرناک است.

نشانه های این بیماری تا قبل از 6 ماهگی خود را نشان نمی دهد. بعضی از این نشانه ها شامل سرگیجه، خواب آلودگی، درد سینه، تنگی نفس، زردی، ضربان قلب تند، سردرد و سرگیجه مداوم می‌شود.

10 غذای خطرناک برای این بیماری

افرادی که از مشکلات خونی رنج می برند، ممکن است مجبور شوند که سبک زندگی خود را تغییر دهند، به این معنا که باید رژیم غذایی خود را عوض کنند. غذاهایی هستند که در هنگام تالاسمی باید از آنها دوری کنید. توصیه می شود که افرادی که مبتلا به تالاسمی هستند، رژیم غذایی انتخاب کنند که آهن پایینی داشته باشد.

سبریجات سبز برگ

این سبزیجات شامل اسفناج، بروکلی و کلم پیچ هستند که دارای مقادیر بالای آهن بوده و برای افرادی که از تالاسمی رنج می برند، خطرناک است.‌ این سبزی ها به سوپرسالم ها معروفند که سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند و کالری کمی دارند، اگرچه به افرادی که مشکل خونی این چنینی دارند، توصیه نمی شوند. پیشنهاد ما این است که قبل از اضافه کردن این غذاها به رژیمتان با دکتر خود صحبت کنید.

خرما

خرماها میزان هموگلوبین و آهن را افزایش می‌دهد و فردی که مشکل خونی دارد، باید مراقب اضافه کردن این مواد غذایی به رژیم روزانه خود باشد.‌ البته اگر از تالاسمی رنج می برید، مصرف این غذا را توصیه نمی کنیم. حتما قبل از اضافه کردن این ماده به رژیم غذایی تان با دکتر خود مشورت کنید.

کشمش:

کشمش حاوی مقدار زیادی آهن و مقدار کمی ویتامین  Cاست و نباید برای بیماران مبتلا به تالاسمی استفاده شود. مصرف کشمش ممکن است مشکلات پزشکی را برای فرد ایجاد کند که تهدیدی برای سلامت فرد است. بنابراین قبل از مصرف آن، پیشنهاد می‌شود که هرچه زودتر با پزشک خود مشورت کنید.

گوشت قرمز:

گوشت قرمز از جنبه های مختلف برای سلامت فرد مفید است اما در صورت مصرف زیاد می‌تواند مشکل ساز باشد. از طرفی آهن موجود در گوشت گاو راحت تر از آهن سبزیجات جذب بدن می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود که در صورت ابتلا به تالاسمی، گوشت قرمز مثل گوشت بره، گوشت گوسفند و گوشت گاو مصرف نکنید.

هندوانه:

هندوانه یک میوه تابستانی است که بدن را خنک‌ می‌‌کند. اما شامل سطوح بالایی از ویتامین C است که می‌تواند برای افرادی که از مشکل خونی رنج می‌برند، مناسب باشد. این میوه خواص زیادی برای سلامت فرد دارد. اما به افرادی که از تالاسمی رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود.

توجه: باید از مصرف تمام موارد ذکرشده در لیست بالا برای جلوگیری از مشکلات پزشکی خودداری کرد. همچنین با دکتر خود مشورت کنید و از او بخواهید که برای جلوگیری از افزایش شدت بیماری تان، رژیم‌ مناسبی را برایتان در نظر بگیرد.

درمان های خانگی برای بیماران تالاسمی

اگر از تالاسمی رنج می‌برید، نگران نباشید. در این قسمت مراقبت های خانگی وجود دارد که می‌تواند از ابتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری کنید‌. این مراقبت های خانگی شما را از مشکلات پزشکی مصون می‌دارد.

1. مصرف غذاهای سرشار از کلسیم:

از آنجایی که بیشتر بیماران مبتلا به تالاسمی، از استخوان های ضعیف رنج می‌برند، مصرف غذاهای سرشار از کلسیم مثل تخم مرغ، شیر و اسفناج برایشان مفید است.‌ همچنین ویتامین D می‌تواند شما را از تالاسمی مصون بدارد. جهت دریافت ویتامینD  می‌توانید هر روز یک حمام آفتاب ده دقیقه در صبح زود داشته باشید که برایتان کافی می باشد.

2. گنجاندن موز به رژیم غذایی:

مصرف موز، سیب زمینی شیرین، عدس و چغندر علامت های تالاسمی را کاهش می‌دهند. وجود فولیک اسید در این مواد غذایی گلبول های قرمز خونی را افزایش می‌دهد. تمام چیزی که باید رعایت کنید این است که روزانه دو موز بزرگ مصرف کنید. همچنین از دکتر خود تقاضای یک رژیم‌ مناسب داشته باشید.

3. مصرف آب تولسی:

تولسی یک نوع ریحان است که اثرات چندگانه بر بدن فرد دارد. این گیاه برای سلامت فرد و همچنین بیماری هایی مثل دیابت مفید است و باعث کاهش استرس، افسردگی و اضطراب می‌شود. اگر از تالاسمی رنج می‌برید، بهتر است از آب تولسی استفاده کنید. حال مراحلی که برای تهیه این شربت باید انجام شود را در زیر مطالعه کنید:

مرحله 1: اول از همه باید تولسی را بشویید.

مرحله2: سپس تولسی ها را در آب بیاندازید و با میکسر تا خمیر شدن کامل آن را له کنید.

مرحله 3: سپس خمیر را آنقدر فشار دهید تا آب آن کامل بیرون کشیده شود. اکنون آب تولسی آماده مصرف است.

4. نوشیدن آب علف گندم:

شاید از شنیدن نام علف گندم تعجب کنید. علف گندم علفی است که از گندم‌ می‌روید. می‌توانید این گیاه را در خانه تان پرورش دهید و از آب آن استفاده کنید. حال آب علف گندم را چگونه تهیه کنیم؟ مراحل زیر را پیش بگیرید:

مرحله 1: اول از همه باید علف گندم را بشویید.

مرحله 2: سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و آنها را داخل میکسر بیاندازید.

مرحله 3: اکنون ماده له شده در میکسر را فشار دهید تا آب آن به خوبی گرفته شود.‌ اکنون آب علف گندم آماده نوشیدن است.

توجه: این شربت را باید معمولا در شب و با شکم خالی بخورید. به راحتی می‌ توانید با کاشت علف گندم در گلدان، از آب آن استفاده کنید. بعد از یک هفته کاشت آن شاهد رشدش خواهید بود. همچنین یادتان باشد که بلافاصله بعد از آنکه آب علف را گرفتید، باید آن را استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ