رژیم غذایی گوشت خواری یا کارنیور چیست؟ + برنامه غذایی سه روزه

alikarimi55
رژیم غذایی گوشت خواری چیست؟ مصرف مقادیر بی پایان گوشت گاو، بیکن و مرغ، ممکن است برای دوستداران و طرفداران گوشت، مانند رویا باشد. اما آیا پر کردن بشقاب و رژیم غذایی شما با گوشت به عنوان بخشی از رژیم گوشت خواری، به همان اندازه رویایی به نظر می رسد؟ اگرچه اینترنت با عکس هایی […]

رژیم غذایی گوشت خواری چیست؟ مصرف مقادیر بی پایان گوشت گاو، بیکن و مرغ، ممکن است برای دوستداران و طرفداران گوشت، مانند رویا باشد. اما آیا پر کردن بشقاب و رژیم غذایی شما با گوشت به عنوان بخشی از رژیم گوشت خواری، به همان اندازه رویایی به نظر می رسد؟ اگرچه اینترنت با عکس هایی از قبل و بعد از این رژیم برای متقاعد کردن طرفداران رژیم گوشت خواری پر شده است و بررسی های عجیب و غریبی توسط طرفداران این طرح انجام شده است، اما کارشناسان بهداشتی و تغذیه ای بر این باورند که اثرات منفی این رژیم ممکن است از مزایای بالقوه آن پیشی گیرد. در واقع، نه تنها مطالعات علمی مثبت برای حمایت از طرح رژیم غذایی گوشت خواری وجود ندارد، بلکه همچنین پیروی از آن دشوار است. علاوه بر این، دنبال کردن رژیم گوشت خواری به احتمال زیاد منجر به کمبود های تغذیه ای در دراز مدت خواهد شد.

رژیم غذایی گوشت خواری چیست؟

بر طبق ادعاهای مریام وبستر، تعریف کلی و رسمی گوشت خواری، در درجه اول تغذیه از حیوانات و یا به طور انحصاری، مصرف محصولات حیوانی است. همانطور که از نام این رژیم مشخص است، رژیم گوشت خواری یک رژیم غذایی تمام گوشتی است که تقریباً به طور کامل از محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی و مرغ تشکیل شده است. برخی از محصولات دیگر مانند تخم مرغ و لبنیات نیز ممکن است در این رژیم مجاز باشند.

اگرچه برخی از افراد توصیه می کنند که مصرف غذاهای سرشار از لاکتوز مانند شیر پنیر و ماست باید محدود شوند. در رژیم غذایی گوشت خواری، میوه ها و سبزیجات به همراه سایر غذاهای غیر از گوشت مانند آجیل، دانه ها و غلات کاملا محدود شده‌اند.

رژیم غذایی گوشت خواری بر این عقیده استوار است که اجداد ما مقادیر محدودی کربوهیدرات مصرف کرده اند. آنها به جای مصرف کربوهیدرات، از یک رژیم غذایی متشکل از عمدتاً گوشت پیروی می کنند. با این حال، برخلاف سایر رژیم های کم کربوهیدرات مشابه، مانند رژیم غذایی سرخپوستان، این نوع خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات ها را کاملاً محدود و از بین برده است.

لیست مواد غذایی موجود در رژیم غذایی گوشت خواری

در مقایسه با سایر الگوهای خوردن و رژیم های مضر، رژیم گوشت خواری بسیار محدود و ساده است. مصرف گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و برخی از لبنیات در این رژیم مجاز است و باید مصرف بیشتر غذاهای دیگر باید متوقف شوند. در ادامه به برخی از غذا های موجود در لیست رژیم غذایی گوشت خواری اشاره شده است:

  • انواع گوشت: گوشت گاو، گوشت خوک، گوشت بره، گوشت گوساله، گوشت گامیش و گوشت لاشه
  • غذاهای دریایی: ماهی قزل آلا، ماهی تن، ماهی خال خالی، ماهی کولی
  • انواع پرندگان: مرغ، بوقلمون، غاز، اردک، تخم مرغ و سفیده تخم مرغ
  • محصولات لبنی: غذاهای کم لاکتوز مانند پنیر های سخت و کره
  • نوشیدنی ها: آب، آب قلمه پخته شده

در ادامه غذاهایی که باید در رژیم غذایی گوشت خواری از آنها پرهیز کنید، آورده شده است:

  • میوه ها: سیب، موز، پرتقال، انواع توت ها، گلابی، هلو، آلو و غیره
  • سبزیجات: کلم بروکلی، گل کلم، اسفناج، کلم، کدو سبز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای
  • حبوبات، نخود، لوبیا قرمز، لوبیا سیاه، عدس، لوبیا چیتی
  • آجیل: بادام، گردو، آجیل ماکادمیا، بادام زمینی، پسته
  • بذرها: بذر چیا، دانه کتان، دانه کدو تنبل، تخم شاهدانه، تخمه آفتابگردان
  • دانه ها: گندم، گندم سیاه، برنج، جو دوسر، ماکارونی، جو
  • فراورده های لبنی: غذاهای سرشار از لاکتوز مانند شیر، ماست و پنیر های نرم
  • غذاهای فرآوری شده: چیپس، کراکر، کلوچه، آبنبات، فست فود
  • نوشیدنی ها: قهوه، چای، نوشیدنی های ورزشی، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا
  • قند و شکر: شکر، شکر قهوه ای، عسل، شربت افرا

در این جا نمونه ای از یک برنامه غذایی سه روزه رژیم غذایی گوشت خواری، به علاوه ی چند دستورالعمل ساده برای شروع این رژیم آماده شده است:

روز اول

  • صبحانه: تخم مرغ پخته شده به همراه استیک
  • ناهار: مرغ سیاه کاجون
  • شام: کباب پخته شده

روز دوم

  • صبحانه: بیکن بوقلمون با املت
  • ناهار: ماهی قزل آلا برشته شده در کره
  • شام: مرغ

روز سوم

  • صبحانه: تخم مرغ همراه با آب قلم پخته شده گاو
  • ناهار: سینه مرغ
  • شام: کباب

مزایای بالقوه رژیم غذایی گوشت خواری

گوشت خواری ممکن است باعث کاهش وزن شود

یکی از بهترین مزایای رژیم های غذایی گوشت خواری این است که عناصر کاملاً فراوری شده با کربوهیدرات بالا را حذف می کند. بسیاری از غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا، کالری فراوانی نیز دارند. کاهش مصرف این غذاهای پرکالری مانند چیپس، آبنبات، کراکر و کلوچه به طور بالقوه می تواند به کاهش وزن کمک کنند.

در حالی که تحقیقات در مورد رژیم غذایی گوشت خواری بسیار محدود است، مطالعات متعدد نشان داده اند که رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌ توانند در کاهش وزن موثر باشند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهند که دنبال کردن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، در مقایسه با رژیم کم چربی، می تواند به کاهش وزن کمک کند. زیرا قطع کردن مصرف کربوهیدرات، راهکاری مفید برای مبارزه با چاقی و اضافه وزن است.

کاهش مصرف غذاهای حاوی قند افزوده

غذاهایی که در این برنامه محدود شده‌اند، حاوی قندهای افزوده می باشند. این غذاها شامل نوشیدنی های شیرین شده قندی، غذاهای پخته شده، آبنبات و دسر هستند. شکر افزوده می تواند تقریباً بر تمام جنبه های سلامتی اثرات مخرب داشته باشد. تحقیقات نشان می دهند که مصرف قند افزوده، با افزایش خطر چاقی، بیماری های قلبی، مشکلات کبدی و حتی سرطان در ارتباط است. حذف کردن این غذاها از رژیم غذایی شما، می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را برای حمایت از سلامت کلی کاهش دهند.

رژیم غذایی گوشت خواری سرشار از پروتئین است. گوشت، ماهی و مرغ، از مولفه های اصلی رژیم گوشت خواری هستند که همه این مواد سرشار از پروتئین می باشند. پروتئین نقش اساسی در ترمیم بافت ها، عضله سازی، رشد و عملکرد سیستم ایمنی دارد. کمبود پروتئین می تواند عواقب جدی داشته باشد و منجر به علائمی از جمله ضعف، مشکلات عروقی، کاهش رشد و کم خونی شود.

همچنین مشخص شده است که رژیم های غذایی حاوی پروتئین بالا، باعث کاهش وزن و کاهش سطح گرلین می ‌شود. گرلین هورمونی است که باعث تحریک احساس گرسنگی می شود. کاهش تولید هورمون گرلین، به مهار هوس خوردن و کنترل اشتها منجر می شود.

خطرات و عوارض جانبی رژیم غذایی گوشت خواری

در حال حاضر تحقیقاتی برای ارزیابی اثرات طولانی‌ مدت آن انجام نشده است. بنابراین تعیین تاثیر خوردن طولانی مدت تنها گوشت و تخم‌ مرغ بر سلامتی، دشوار است. همچنین فواید واقعی رژیم گوشت خواری تا به حال مشخص نشده است. باور عمومی بر این است که رژیم گوشت خواری، چندین گروه مهم مواد غذایی را که دارای ریز مغذی های کلیدی، از جمله طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، حذف می کند. این می‌ تواند خطر کمبود های غذایی را افزایش دهد.

کمبود های غذایی می تواند منجر به عوارض جانبی جدی مانند کاهش سطح انرژی و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی شود. علاوه بر این، رژیم گوشت خواری از نظر محتوای فیبری در سطح بسیار پایینی قرار دارد. فیبر ترکیب مهمی برای تقویت سلامت دستگاه گوارش، سلامت قلب و غیره می باشد.

از طرف دیگر، این رژیم سرشار از کلسترول رژیم غذایی، چربی اشباع شده و سدیم فراوان است. همه این موارد در رژیم غذایی سالم، محدود می شوند. مصرف مقادیر فراوان گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود. به طور کلی، رژیم گوشت خواری بسیار محدود است و فاقد چندین گروه غذایی مهم از جمله میوه و سبزیجات می باشد. بنابراین نباید از این رژیم به مدت طولانی پیروی کنید.

زیرا می تواند خطر کمبودهای غذایی و مشکلات سلامتی را افزایش دهد. از آنجایی که رژیم غذایی گوشت خواری بسیار محدود است، برای کودکان یا زنانی که در دوره بارداری یا شیردهی هستند، مناسب نمی باشد. همچنین این رژیم برای افرادی که شرایط سلامتی خاص از جمله دیابت یا بیماری کلیوی دارند، توصیه نمی شود. اگر شرایط سلامتی و درمانی خاصی دارید، قبل از هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنید.

از آنجایی که رژیم گوشت خواری حاوی چربی زیاد و فیبر کم است، ممکن است باعث ایجاد مشکلات هضم در برخی افراد شود. از جمله این مشکلات کتو آنفولانزا است. این یک عارضه جانبی رژیم های پر چرب مانند رژیم غذایی کتوژنیک می باشد. این بیماری می تواند باعث شل شدن مدفوع یا افزایش چربی آن شود. همچنین از طرف دیگر، ممکن است به دلیل کمبود فیبر، باعث یبوست شود. سایر عوارض جانبی احتمالی رژیم غذایی گوشت خواری شامل موارد زیر است:

  • هوس های زیاد خوردن
  • سطح انرژی پایین
  • نفخ
  • عدم کنترل تمرکز
  • حالت تهوع
  • تحریک پذیری

تفاوت های رژیم غذایی گوشت خواری و کتوژنتیک

رژیم غذایی کتوژنیک یکی دیگر از برنامه ‌های غذایی محبوب است که شامل محدود کردن غذاهای پر کربوهیدرات و قندهای افزوده می باشد. اما برخلاف رژیم گوشت خواری، رژیم کتوژنیک مقدار محدودی از فیبرهای کم کربوهیدرات مانند سبزیجات غیر نشاسته ای و میوه های کم قند را مجاز می داند. در حالی که رژیم گوشت خواری تقریباً به طور کامل از غذاهای پروتئینی تشکیل شده است، رژیم کتوژنیک تنها مصرف متوسط پروتئین را توصیه می کند. در عوض بیشتر کالری های موجود در رژیم کتوژنیک باید از چربی های سالم مانند روغن نارگیل، آووکادو و کره بدون چربی حاصل شوند.

سخن آخر درباره رژیم غذایی گوشت خواری

رژیم غذایی گوشت خواری یک برنامه غذایی شامل گوشت، ماهی و مرغ است. سایر موارد مجاز در لیست غذاهای رژیم گوشت خواری، شامل تخم مرغ و مقادیر کمی از محصولات لبنی است. میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، دانه ها، غلات و قندهای افزوده، همه در این رژیم غذایی حذف می شوند. اگرچه تا به حال تحقیقی در مورد سلامتی و ایمنی این طرح در دسترس نمی باشد، اما به طور بالقوه می تواند با محدود کردن قندهای افزوده و افزایش پروتئین، باعث کاهش وزن شود.

از طرف دیگر، این رژیم بسیار محدود کننده است و می‌ تواند خطر کمبودهای غذایی و مشکلات سلامتی را افزایش دهد. همچنین از نظر چربی اشباع، سدیم و کلسترول، در سطح بالایی قرار دارد. این موارد در رژیم غذایی سالم باید به حداقل مقدار برسند. در حالت کلی، لذت بردن از یک رژیم متعادل و سرشار از انواع غذاهای سالم و کامل، گزینه بهتری برای تامین نیازهای شما و بهبود سلامتی می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ