علائم بیماری سیلیاک یا آلرژی گندم

alikarimi55
گندم یکی از 8 آلرژن مهم غذایی است. آلرژی گندم یک پاسخ ایمنی بدن به هر یک از پروتئین های موجود در گندم است. اما آلرژی به گندم تنها به گلوتن محدود نمی شود. این بیماری در کودکان نیز بسیار شایع است. حدود 65 درصد از کودکان مبتلا به آلرژی گندم تا سن 12 سالگی […]

گندم یکی از 8 آلرژن مهم غذایی است. آلرژی گندم یک پاسخ ایمنی بدن به هر یک از پروتئین های موجود در گندم است. اما آلرژی به گندم تنها به گلوتن محدود نمی شود. این بیماری در کودکان نیز بسیار شایع است. حدود 65 درصد از کودکان مبتلا به آلرژی گندم تا سن 12 سالگی با آن درگیر هستند.

نشانه های آلرژی گندم

علائم آلرژی گندم شامل موارد زیر است:

علائم مربوط به آلرژی گندم معمولاً در عرض چند دقیقه پس از مصرف آن شروع می شود. علائم آلرژی گندم می تواند از خفیف تا تهدید کننده زندگی، متغیر باشند. مشکل در تنفس که به آنافیلاکسی معروف است، نیز ممکن است رخ دهد. در صورت تشخیص آلرژی گندم، پزشک به احتمال زیاد یک تزریق اپی نفرین تجویز می کند.

در صورت خوردن گندم به طور تصادفی، می توانید یک دقیقه از این روش برای جلوگیری از آنافیلاکسی استفاده کنید. افرادی که به گندم حساسیت دارند، ممکن است نسبت به برخی دانه ها مانند جویا چاودار نیز حساس باشند.

علائم بیماری آلرژی گندم

بیماری سلیاک نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به طور غیر طبیعی به گلوتن پاسخ می دهد. گلوتن در گندم جو و چاودار موجود است. اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید، خوردن گلوتن باعث از بین رفتن سیستم ویلی بدن شما می شود. اینها قسمت های کوچک روده شما هستند که وظیفه جذب مواد مغذی را دارند. بدون ویلی سالم شما قادر به دریافت غذای مورد نیاز خود نخواهید بود.

همچنین می‌تواند به سوء تغذیه منجر شود. بیماری سلیاک می تواند عوارض جدی برای سلامتی از جمله آسیب دائمی روده داشته باشد. بزرگسالان و کودکان غالباً به دلیل بیماری سلیاک، علائم مختلفی را تجربه می کنند. کودکان معمولاً علائم گوارشی مانند موارد زیر را دارند:

  • نفخ شکم و گاز
  • اسهال مزمن
  • یبوست
  • مدفوع کم رنگ
  • دل درد
  • تهوع و استفراغ

کمبود جذب مواد مغذی در سال‌های حساس رشد و نمو می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود. این موارد می تواند شامل عدم رشد در نوزادان، تاخیر در بلوغ نوجوانان، قد کوتاه، تحریک پذیری در خلق و خوی، کاهش وزن، نقص مینای دندان باشد. در صورت بروز بیماری سلیاک ممکن است بزرگسالان نیز علائم گوارشی داشته باشد. با اینحال بزرگسالان به احتمال زیاد علائمی مانند موارد زیر دارند:

  • خستگی
  • کم خونی
  • افسردگی و اضطراب
  • پوکی استخوان
  • درد مفاصل
  • سردرد
  • زخم کانکر درون دهان
  • ناباروری و سقط مکرر
  • دوره های قاعدگی از دست رفته
  • سوزن شدن دست و پا

تشخیص بیماری سلیاک در بزرگسالان می تواند دشوار باشد. زیرا علائم آن غالباً گسترده است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر فکر می کنید از بیماری گلوتن یا حساسیت به گندم رنج می برید، قبل از شروع هر گونه درمان با پزشک مشورت کنید. متخصص آلرژی یا متخصص گوارش می‌ تواند آزمایشاتی را انجام دهد. همچنین آنها در مورد سابقه بیماری های خانوادگی با شما صحبت می کنند تا به درستی تشخیص دهند.

بیماری سلیاک می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی به ویژه در کودکان شود. از آنجا که یک عامل ژنتیکی برای بیماری سلیاک وجود دارد، این بیماری می تواند در خانواده ها مصری باشد. این بدان معنی است که تایید وجود بیماری سلیاک برای خانواده شما مهم است. بنابراین می توانید به خانواده خود نیز توصیه کنید که آزمایش دهند.

برای تشخیص بیماری سلیاک یا حساسیت به گندم، پزشک شما نیاز به انجام آزمایش خون یا نمونه برداری از روده دارد. برای انجام این آزمایشات به وجود گلوتن یا گندم در بدن شما احتیاج است. این بدان معنی است که قبل از مراجعه به پزشک رژیم غذایی بدون گلوتن یا عاری از گندم را شروع نکنید.

سبک زندگی بدون گلوتن یا فاقد گندم

درمان بیماری سلیاک پایبند به یک رژیم غذایی فاقد گلوتن است. درمان آلرژی گندم نیز رعایت رژیم غذایی دقیق و عاری از گندم است. بسیاری از گزینه‌های بدون گلوتن و عاری از گندم برای غذاهای معمولی مانند نان، ماکارونی، غلات و محصولات پخته موجود است. شما ممکن است آنها را حتی در بستنی، شربت، ویتامین ها و مکمل های غذایی دریافت کنید.

با دقت برچسب های مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مصرف می‌کنید را مطالعه نمایید. تا مطمئن شوید که آنها حاوی گندم یا گلوتن نیستند. متخصص آلرژی، متخصص دستگاه گوارش یا پزشک مراقبت های اولیه می تواند به شما توصیه کند کدام دانه ها و محصولات برای غذای شما بی خطر هستند.

سخن آخر درمورد آلرژی گندم

آلرژی گندم و بیماری سلیاک در علل و علائم شباهت های زیادی دارند.  توجه به اینکه شرایط شما چگونه هستند، بسیار مهم است. این شرایط برای پرهیز از بعضی از غذاهای نامناسب و توصیه های درمانی مناسب می تواند موثر باشد. اکثر افراد مبتلا به بیماری سلیاک اصلاً از وجود این بیماری اطلاع ندارند. محققان تنها 20 درصد از افراد مبتلا به این بیماری را به درستی تشخیص می‌دهند.

آسیب به روده بسیار آهسته است و علائم آن‌قدر متفاوت هستند که می‌تواند سال‌ها قبل از تشخیص بیماری بروز کرده باشند. علائم می‌تواند در بیماری سلیاک به طور قابل توجهی متفاوت باشد. اما هرکسی با این وضعیت در معرض خطر عوارض قرار می‌گیرد. بین علائم و آسیب روده ارتباطی وجود ندارد. حتی اگر فرد بدون علامت باشد، در صورتی که گلوتن مصرف کند، ممکن است دچار آسیب به روده‌ی کوچک شود. در واقع همه افراد مبتلا به بیماری سلیاک، باید به شدت یک رژیم غذایی بدون گلوتن را رعایت کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ