اگر رفلاکس اسید معده دارید برای درمان این موارد را رعایت کنید

alikarimi55
رفلاکس اسید معده مزمن که همچنین به عنوان بیماری ریفلاکس معده به مری نیز شناخته می شود، یک شرایط پزشکی است. رفلاکس اسید، جریان برگشتی محتویات معده مانند غذاهای هضم نشده، برگشت صفرا و اسیدهای معده به مری شما است. این می ‌تواند منجر به بوی بد دهان شود. علت اصلی رفلاکس اسید در بیشتر […]

رفلاکس اسید معده مزمن که همچنین به عنوان بیماری ریفلاکس معده به مری نیز شناخته می شود، یک شرایط پزشکی است. رفلاکس اسید، جریان برگشتی محتویات معده مانند غذاهای هضم نشده، برگشت صفرا و اسیدهای معده به مری شما است. این می ‌تواند منجر به بوی بد دهان شود. علت اصلی رفلاکس اسید در بیشتر افراد، اسفنکتر مری کند یا معیوب است. اسفنکتر مری یک ماهیچه شبیه به دریچه است که سدی بین مری و معده شما ایجاد می کند. زمانی که این ماهیچه به درستی کار می کند، اجازه می دهد که پس از بلعیدن غذا، آنها وارد معده شوند. سپس این ماهیچه محکم بسته می شود. اسفنکتر مری معیوب باز است و باعث می شود اسید ها به داخل گلوی شما بازگردند. برگرداندن محتویات معده می تواند باعث سوزش سر دل و طعم تلخ یا ترش در دهان شما شود. از این گذشته به دلیل برگشت محتویات به داخل گلو، احتمالاً بوی بد دهان نیز خواهید داشت. بوی بد دهان را می توان با ایجاد چند تغییر کوچک کنترل کرد.

تغییر سبک زندگی برای درمان بوی بد دهان ناشی از رفلاکس اسید معده

تغییر در شیوه زندگی می تواند به جلوگیری از رفلاکس کمک کند. این سبب می شود که نفس شما تازه بماند. اگر در حال حاضر سیگاری هستید، ابتدا باید سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن به خودی خود باعث بوی بد دهان می شود. علاوه بر این، محصولات نیکوتین دار باعث کند شدن ماهیچه اسفنکتر مری می‌شوند. این امر باعث می شود که اسید به طور معکوس به داخل مری شما منتقل شود. سایر روش های مقابله با رفلاکس اسید معده شامل موارد زیر است:

  • حداقل 2 تا 3 ساعت بعد از صرف غذا، دراز نکشید
  • قرار دادن یک بالش گرد زیر سر و گردن برای کاهش فشار بر ماهیچه اسفنکتر مری، در هنگام دراز کشیدن
  • تقسیم کردن وعده های غذایی خود به وعده های بیشتر با حجم غذایی کمتر در طول روز
  • رسیدن به وزن سالم و حفظ آن برای کاهش فشار بر اسفنکتر مری
  • استفاده از آدامس برای تازه کردن نفس و کاهش رفلاکس

اصلاح رژیم غذایی برای درمان رفلاکس اسید معده

اصلاح برنامه غذایی می تواند به تسکین علائم رفلاکس اسید معده و بوی بد دهان کمک کند. بسیاری از غذاها با کندتر کردن اسفنکتر مری یا افزایش اسیدیته در معده، رفلاکس اسید را تشدید می کنند. برخی نیز می توانند باعث بوی بد دهان شوند. در صورت ابتلا به رفلاکس اسید معده، لازم است مصرف این غذاها را محدود کنید. در برخی موارد نیز بهتر است از مصرف آنها اجتناب کنید. این غذاها شامل موارد زیر هستند:

  • الکل
  • قهوه و چایی هایی که حاوی کافئین هستند
  • پیازها
  • سیر
  • مرکبات و آب میوه
  • محصولات گوجه فرنگی
  • نعناع تند
  • غذاهای ادویه دار
  • شکلات
  • غذاهای سرخ شده یا چرب

برای مقابله با بوی بد دهان غذاهایی که سرشار از فیبر هستند را مصرف کنید. فیبر به هضم غذا کمک می کند و منجر به ریفلاکس و انسداد کمتر می شود. غذاهای حاوی فیبر همچنین باعث احساس سیری بیش از حد طولانی تر می شود و ممکن است به شما در حفظ وزن کمک کنند. رفلاکس اسید معده با اضافه وزن در ارتباط است. بنابراین، در مورد کاهش وزن برای تسکین رفلاکس اسید و سوزش سردل با پزشک مشورت کنید. کاهش وزن اضافی همچنین خطر ابتلا به فتق هیاتال را کاهش می دهد.

فتق هیاتال علائم مربوط به رفلاکس اسید معده را افزایش می دهد. برای تازه نگه داشتن نفس خود در طی روز، مقادیر زیادی آب بنوشید. آب نسبت به سایر نوشیدنی ها احتمال کمتری برای ایجاد ناراحتی معده یا تضعیف ماهیچه اسفنکتر دارد. همچنین آب به شستشوی باکتری هایی که می توانند به بوی بد دهان منجر شوند نیز، کمک می کند. در هنگام خرید آب از بدون ‌گاز بودن آن مطمئن شوید. زیرا کربن موجود در آب های گازدار می تواند علائم سوزش سر دل را در برخی افراد تشدید کند.

بیشتر بدانید: چگونه از خارج کردن گاز معده در خواب جلوگیری کنیم؟

داروهای درمانی برای معالجه رفلاکس اسید معده

چندین نوع داروی بدون نسخه و تجویزی وجود دارند که می توانند رفلاکس اسید معده را درمان کنند. این داروها شامل موارد زیر است:

  • مسدود کننده های هیستامین
  • مهارکننده های پمپ پروتون
  • آنتی اسیدها مانند کربنات کلسیم یا هیدروکسید منیزیم و آلومینیوم

برخی از آنتی اسید های جویدنی شامل مواد تسکین ‌دهنده ی تنفس هستند و هر دو علائم را یکباره تسکین می‌دهند. سایر داروهای رفلاکس اسید معده می توانند منجر به خشکی دهان شوند. خشکی دهان زمانی رخ می دهد که غدد بزاقی شما، بزاق کافی تولید نکنند. این می تواند ناراحت کننده باشد و همچنین می تواند باعث بوی دهان شود. در مورد راه حل های خشکی دهان و عوارض جانبی احتمالی تمام داروهای مصرفی برای رفلاکس اسید معده، از پزشک سوال کنید.

بیشتر بدانید: چرا به کلسیم نیاز داریم؟

چشم انداز

بوی بد دهان یک نشانه رایج از رفلاکس اسید معده می باشد. بوی بد دهان در بسیاری از موارد، به راحتی قابل درمان است. شما می توانید با پزشک خود در مورد تغییرات شیوه زندگی صحبت کنید. همچنین در مورد داروهایی که می توانند رفلاکس اسید و در نتیجه بوی بد دهان را به حداقل برساند، از آنها سوال کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ