آیا از خواص بی نظیر آناناس باخبر هستید؟

alikarimi55
آناناس یک میوه گرمسیری فوق العاده خوشمزه و سالم است. این میوه ی محبوب، مملوء از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید است. این ترکیبات شامل آنزیم هایی هستند که می توانند با التهاب و بیماری مبارزه کنند. آناناس و ترکیبات موجود در آن، با مزایای سلامتی از جمله کمک به هضم، […]

آناناس یک میوه گرمسیری فوق العاده خوشمزه و سالم است. این میوه ی محبوب، مملوء از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید است. این ترکیبات شامل آنزیم هایی هستند که می توانند با التهاب و بیماری مبارزه کنند. آناناس و ترکیبات موجود در آن، با مزایای سلامتی از جمله کمک به هضم، تقویت سیستم ایمنی و دستیابی به بهبودی پس از عمل جراحی ارتباط دارند. در این مطلب به برخی از مزایای چشمگیر سلامتی آناناس اشاره شده است.

آناناس سرشار از مواد مغذی است

آناناس از نظر کالری در سطح پایینی قرار دارد، اما این میوه سرشار از مواد مغذی است. مواد مغذی موجود در 165 گرم آناناس، شامل موارد زیر هستند:

  • کالری: 82.5
  • چربی: 1.7 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • کربوهیدرات: 6 گرم
  • فیبر: 3 گرم
  • ویتامین C: 131 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • منگنز: 76 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6: 9 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • مس: 9 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • تیامین: 9 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • فولات: 7 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم: 5 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • منیزیم: 5 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • نیاسین: 4 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • پانتوتنیک اسید: 4 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • ریبوفلاوین: 3 درصد از میزان مورد نیاز روزانه
  • آهن: 3 درصد از میزان مورد نیاز روزانه

آناناس همچنین حاوی مقدار کمی ویتامین A، K، فسفر، روی و کلسیم است. آناناس ها سرشار از ویتامین C و منگنز هستند و به ترتیب 131 درصد و 76 درصد از توصیه های روزانه را ارائه می دهند. ویتامین C برای رشد و نمو، سیستم ایمنی سالم و کمک به جذب آهن از رژیم غذایی ضروری است. در ضمن، منگنز یک ماده معدنی طبیعی است که به رشد کمک می کند، متابولیسم سالم را حفظ می کند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

آناناس دارای آنتی اکسیدان های ضد بیماری است

آناناس نه تنها سرشار از مواد مغذی است، بلکه غنی از آنتی اکسیدان های سالم نیز می باشد. آنتی اکسیدان ها، مولکول هایی هستند که به بدن شما در مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کنند. استرس اکسیداتیو وضعیتی است که در آن رادیکال های آزاد بیش از حد در بدن وجود دارند. این رادیکال های آزاد با سلول های بدن ارتباط برقرار می کنند و باعث ایجاد آسیب می شوند. آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد شامل التهاب مزمن، تضعیف سیستم ایمنی و بسیاری دیگر از بیماری‌های مضر می باشد.

حاوی آنزیم هایی است که می ‌توانند هضم را راحت تر کنند

آناناس حاوی گروهی از آنزیم های گوارشی است که به عنوان بروملین شناخته می‌ شوند. آنها به عنوان پروتئازها عمل می کنند و مولکول های پروتئین را در بلوک های ساختمانی خود مانند اسیدهای آمینه و پپتیدهای کوچک تجزیه میکنند. پس از تجزیه مولکول های پروتئین، آنها به راحتی در روده کوچک جذب می شوند. این امر به ویژه می ‌تواند برای افراد مبتلا به نارسایی لوزالمعده مفید باشد.

آناناس می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند

سرطان یک بیماری مزمن است که با رشد کنترل نشده سلول ها همراه است. پیشرفت رشد این سلول ها معمولاً با استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن مرتبط هستند. مطالعات نشان می دهند که آناناس و ترکیبات آن، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. دلیل این امر این است که آنها استرس اکسیداتیو را به حداقل می رسانند و التهاب را کاهش می دهند. یکی از انواع این ترکیبات، آنزیم های گوارشی به نام بروملین هستند. مطالعات نشان می دهند که بروملین ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، سلول های سرطانی پستان را سرکوب کرده و مرگ سلول ها را تحریک می کند. علاوه بر این، این ماده می ‌تواند باعث سرکوب سرطان در پوست، مجاری صفراوی، دستگاه معده و روده بزرگ شود.

سیستم ایمنی را تقویت کرده و التهاب را سرکوب می کند

آناناس قرن‌ها به عنوان بخشی از طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. آنها حاوی طیف گسترده ‌ای از ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم هایی مانند بروملین هستند. این مواد به طور کلی سیستم ایمنی را تقویت و التهاب را نیز سرکوب می‌ کنند. کودکانی که آناناس مصرف می کنند، خطر عفونت ویروسی و باکتریایی در آن ها به میزان قابل توجهی کمتر است. همچنین این کودکان نسبت به سایر هم سن و سالان خود، 4 برابر گلبول های سفید بیشتری دارند.

علائم آرتریت را تسکین می دهد

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد، اما بیشتر آنها شامل التهاب در مفاصل هستند. از آنجا که آناناس حاوی بروملین است، ممکن است درد را در افراد مبتلا به آرتروز التهابی تسکین دهد. مصرف مکمل های آنزیم هضم که حاوی بروملین هستند، به اندازه داروهای شایع آرتروز نیز مانند دیکلوفناک، در درمان درد موثر هستند. بروملین توانایی کاهش علائم آرتروز را به ویژه در کوتاه مدت دارا می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ