پری آرتریت کلسیفیه چیست؟ از علل و علائم تا تشخیص و درمان

alikarimi55
پری آرتریت کلسیفیه (پری آرت-ریتوس) شرایطی است که شامل تورم دردناک اطراف مفاصل می شود. این بیماری به عنوان یک بیماری کریستال کلسیم شناخته شده است زیرا درد، ناشی از سایش کریستال های معدنی بر روی بافت نرم داخل بدن است. بخشی از کلمه “peri” به این معنی است که تورم در اطراف مفصل است […]

پری آرتریت کلسیفیه (پری آرت-ریتوس) شرایطی است که شامل تورم دردناک اطراف مفاصل می شود. این بیماری به عنوان یک بیماری کریستال کلسیم شناخته شده است زیرا درد، ناشی از سایش کریستال های معدنی بر روی بافت نرم داخل بدن است. بخشی از کلمه “peri” به این معنی است که تورم در اطراف مفصل است و در واقع در خود مفصل نیست.

پری آرتریت کلسیفیه

ما به کریستال های کلسیم معدنی نیاز داریم زیرا آن ها به تقویت استخوان ها و دندان ها کمک می کنند. با این حال، اگر افراد کریستال های کلسیم زیادی در بدن خود و در نقاط اشتباه داشته باشند، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. در پری آرتریت کلسیفیه، بلورهای سخت و تیز به بافت نرم اطراف مفصل مالیده شده و باعث درد و تورم می شوند.

درد ناشی از پری آرتریت کلسیفیه معمولاً بیشتر از چهار هفته طول نمی کشد و افراد معمولاً فقط یک قسمت از پری آرتریت کلسیفیه را در زندگی خود تجربه می کنند، اما این می تواند بسیار ناخوشایندتر باشد. این مشکل معمولاً روی شانه ها تأثیر می گذارد، اما می تواند بر روی باسن، دست ها و نقاط دیگر بدن نیز تأثیر بگذارد.

پری آرتریت کلسیفیه با بیماری ای به نام تاندونیت کلسیفیه مرتبط است. این شرایط زمانی رخ می دهد که کریستال های کلسیم در یک تاندون شکل می گیرند. تاندون ها تارهای قوی ای هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند.

ممکن است بعضی از افراد کریستال های کلسیم را در تاندون های خود داشته باشند و از وجود آن ها بی خبر باشند، زیرا ممکن است باعث درد یا مشکلات دیگری نشوند.

هنگامی که کریستال ها از تاندون خارج می شوند یا به بافت نرم اطراف مفصل ساییده می شوند، می توانند در آن نقطه درد و تورم ایجاد کنند. این بیماری تحت عنوان پری آرتریت کلسیفیه شناخته می شود.

در پری آرتریت کلسیفیه، هنگامی که سایش کریستالی شروع شود، درد و تورم ایجاد می شود و سایش کریستال ها تا زمانی ادامه پیدا می کند که همه آن ها از بین بروند. معمولاً کریستال ها دوباره شکل نمی گیرند و درد را به یک مشکل یک طرفه در آن محل تبدیل می کنند.

با این حال، افراد مبتلا به پری آرتریت کلسیفیه در یک شانه، بیشتر مستعد ابتلا به این مشکل در شانه دیگر هستند و پس از آن نیز این بیماری می تواند در سایر نقاط بدن هم اتفاق بیفتد.

پری آرتریت کلسیفیه معمولاً روی تاندون هایی تأثیر می گذارد که به حرکت شانه کمک می کنند. این مشکل همچنین می تواند بر روی تاندون های اطراف باسن، دست ها و جاهای دیگر بدن نیز تأثیر بگذارد.

علائم پری آرتریت کلسیفیه

پری آرتریت کلسیفیه باعث ایجاد درد و تورم در اطراف مفصل می شود. این علائم کاملاً سریع ظاهر می شوند و می توانند شدید باشند.

ممکن است مفصل آسیب دیده به لمس حساس باشد.

این علائم معمولاً در 24 تا 36 ساعت اول در بدترین حالت خود قرار دارند. و معمولاً بعد از دو تا چهار هفته به حالت عادی بر می گردند.

اگر کریستال ها در تاندون شکل بگیرند، اغلب باعث ایجاد درد نمی شوند. در اکثر موارد، درد و تورم فقط هنگامی اتفاق می افتد که کریستال ها از تاندون خارج شده و به بافت های نرم محیط اطراف منتقل می شوند.

با این حال، اگر کریستالی در تاندون اطراف شانه دارید، می تواند حتی به بافت های نرم اطراف هم منتقل نشود، اما باعث ایجاد مشکلاتی شود. آن ها می توانند باعث ایجاد درد شوند و حرکت بازو را دشوار کنند. مخصوصاً اگر حجم کریستال زیادی وجود داشته باشد.

بلورهای موجود در تاندون اطراف شانه نیز می توانند سایش پیدا کنند و باعث درد و تورم شوند.

علل پری آرتریت کلسیفیه

چرا در بدن من کریستال های کلسیم ساخته شده است؟

با افزایش سن، تغییرات شیمیایی طبیعی ایجاد شده در بدن باعث می شود که احتمال ایجاد کریستال های کلسیم در خون، ادرار یا بافت های نرم بیشتر شود.

شرایط زیر نیز می توانند باعث شوند که کلسیم بیش از حدی در بدن شما وجود نداشته باشد:

  • هایپرپاراتیروئیدیسم – بیماری ای که در آن، بدن هورمونی به نام پاراتیروئید را به مقداری بیش از حد مورد نیاز تولید می کند. این اتفاق زمانی می افتد که بیشتر از چهار غده کوچک در گلو (به نام غدد پاراتیروئید)، بیش فعال هستند.
  • کلیه ها به درستی کار نکنند.
  • دیابت – وضعیتی که باعث ایجاد گلوکز زیاد (نوعی قند) در بدن می شود.

چه عواملی قسمت های دردناک پری آرتریت کلسیفیه را ایجاد می کند؟

درد و تورم پری آرتریت کلسیفیه هنگامی اتفاق می افتد که بلورها از یک تاندون به داخل بافت نرم اطراف منتقل می ‎شوند. غالباً مشخص نیست که چرا بلورها حرکت می کنند.

گاهی اوقات مشخص خواهد شد که چه چیزی باعث شده تا بلورها از تاندون خارج شوند، به عنوان مثال این انتقال می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • آسیب – باعث درد و تورم در یک یا دو روز بعد می شود.
  • بیماری ای که باعث تب می شود – مانند آنفولانزا یا عفونت قفسه سینه
  • تنش اساسی در بدن – مانند انجام عمل جراحی یا حمله قلبی.

چگونه پری آرتریت کلسیفیه می تواند بر من تأثیر بگذارد؟

حملات معمولی پری آرتریت کلسیفیه به تدریج و خود به خود و بدون اینکه آسیبی به تاندون یا بافت های اطراف وارد شود، برطرف می شوند.

ممکن است تورم در طی یک هفته کاهش یابد، هر چند ممکن است برای چند روز اول بسیار دردناک باشد. ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد تا منطقه آسیب دیده کاملاً به حالت عادی برگردد.

اگر کریستال بزرگی در تاندون وجود دارد که باعث ناراحتی شما شده و مانع از حرکت شانه تان می شود، ممکن است برای رفع آن جراحی پیشنهاد شود. یا ممکن است روشی بنام درمان شوک-موج انجام شود.

 تشخیص پری آرتریت کلسیفیه

چندین آزمایش وجود دارد که می تواند به تشخیص پری آرتریت کلسیفیه کمک کند.

  • اشعه ایکس یا اسکن سونوگرافی می توانند بلورهای کلسیم موجود در تاندون را نشان دهند.
  • آزمایش خون می تواند موارد زیر را بررسی کند:
  • التهاب در بدن
  • میزان کلسیم
  • سایر علل احتمالی علائم، مانند عفونت
  • مشکلات کلیه، که در موارد نادر می تواند دلیل پری آرتریت کلسیفیه باشد.

درمان پری آرتریت کلسیفیه

پری آتریت کلسیفیه معمولاً به تنهایی و بدون هیچگونه درمانی معالجه می شود. با این حال، از آنجا که می تواند بسیار دردناک و ناراحت کننده باشد، ممکن است درمانی با هدف تسکین درد و کاهش التهاب انجام شود.

آسپیراسیون و تزریق مفصلی

اگر وضعیت شما باعث تورم در محل شده باشد، پزشک ممکن است از سوزن و سرنگ برای خارج کردن مایعات اضافی از بورسا استفاده کند. بورسا کیسه ای پر از مایع است که باعث رشد بالشتک در مفاصل می شود.

آنها ابتدا به وسیله تزریق ناحیه را بی حس می کنند، بنابراین این روش دردناک نیست. به این کار آسپیراسیون مفصل گفته می شود و می تواند به سرعت درد را کاهش دهد.

معمولاً، پس از بیرون آمدن مایعات ، پزشک شما مقدار کمی (1 تا 2 میلی لیتر) استروئید را با استفاده از همان سوزن به بورسا تزریق می کند. این کار به کاهش تورم در غشای بورسا شما کمک می کند و از ایجاد مایعات بیشتر جلوگیری می کند.

استفاده از یخ

استفاده از بسته یخ در اطراف منطقه دردناک راهی سریع و مطمئن برای برطرف کردن درد است. برای محافظت از پوست خود می توانید بسته های یخ را در یک حوله مرطوب بپیچید.

داروها

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) ، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن، ممکن است تورم و درد را کاهش دهند. مانند هر دارویی، خطرات ناشی از عوارض جانبی NSAID  ها نیز وجود دارد. از پزشک خود در مورد هرگونه خطر احتمالی و نحوه به حداقل رساندن آن ها سوال کنید.

بیشتر بدانید: تمرینات فتق دیسک گردن که می توانید در خانه انجام دهید

آیا درمانی برای جلوگیری از شکل گیری بلورها وجود دارد؟

هیچ درمانی برای جلوگیری از تشکیل کریستال های کلسیم در تاندون ها وجود ندارد. اگر شرایطی مانند هیپرپاراتیروئیدیسم – که باعث افزایش سطح کلسیم در خون می شود – یا بیماری مزمن کلیه دارید که احتمال پری آرتریت کلسیفیه را افزایش می دهد، ممکن است درمان اثربخش باشد.

آیا درمانی برای از بین بردن بلورها وجود دارد؟

در صورت لزوم، روش هایی برای از بین بردن کریستال ها وجود دارد.

عمل جراحی

ممکن است از عمل جراحی اندوسکوپی برای برداشتن یک کریستال بزرگ که مانع حرکت و باعث ناراحتی می شود، استفاده شود. این یک نوع جراحی بسیار دقیق است که در آن برش های کوچکی ایجاد می شود تا به جراح اجازه دهد که یک توده کلسیم را از بین ببرد.

مانند هر عمل جراحی، خطراتی مانند احتمال ایجاد عفونت وجود دارد. اگر قصد جراحی دارید، مهم است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

درمان شوک-موج

در برخی مناطق کشور، ممکن است روشی تحت عنوان درمان شوک-موج برای از بین بردن رسوبات کلسیم بزرگ، و معمولا در تاندون شانه انجام شود.

امواج شوک با فرکانس بالا به منطقه آسیب دیده ارسال می شوند. روش درمان این است که لرزش ها رسوبات زیادی را شکسته و اجازه می دهند تا ذرات کوچکتر به آرامی از بین بروند.

یک قرص NSAID برای کاهش تورم و یک داروی بیهوشی به بی حس شدن منطقه کمک می کند.

در طول درمان ممکن است احساس ناراحتی کمی داشته باشید.

از آنجا که معالجه شوک-موج فقط حدود پنج دقیقه طول می کشد، اکثر مردم می دانند که قادر به تحمل این ناراحتی هستند. امکان کاهش شدت درمان وجود دارد، بنابراین اگر قادر به کنار آمدن با آن نیستید، به پزشک معالج ارائه دهنده این درمان بگویید.

این روش قرار است باعث از بین رفتن رسوبات کلسیم شود، که امری ضروری است اما به خودی خود باعث ایجاد درد و تورم می شود. بنابراین، بعد از درمان احتمال ایجاد درد و کبودی مختصر وجود دارد.

معمولا به چند جلسه درمانی و با فاصله یک هفته از یکدیگر نیاز است.

برخی از عوارض احتمالی ناشی از درمان شوک-موج، مانند خطر آسیب به تاندون ها وجود دارد. بنابراین، اگر قصد انجام این روش را دارید، مهم است که به طور کامل در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.

زندگی با پری آرتریت کلسیفیه

ورزش

مهم است که هرچه سریعتر مفصل و عضلات منطقه آسیب دیده را تحریک کنید. این کار به بهبودی کمک می کند و از سفت شدن مفصل جلوگیری می کند.

انجام ورزش منظم باعث می شود تا بافت های ملتهب به حالت عادی برگردند. یک فیزیوتراپیست می تواند با مشاوره تخصصی به شما کمک کند.

رژیم و تغذیه

تشکیل کریستال های کلسیم معمولاً تحت تأثیر رژیم غذایی شما نیست. با این وجود برای سلامتی و رفاه عمومی باید یک رژیم غذایی متعادل بخورید و از اضافه وزن اجتناب کنید.

با خوردن مقدار زیادی کلسیم، امکان ایجاد پری آرتریت کلسیفیه یا تاندونیت کلسیفیه وجود ندارد. خوردن کلسیم موجود در محصولات غذایی ای مانند محصولات لبنی حائز اهمیت است زیرا می تواند احتمال پوکی استخوان را کاهش دهد.

الو دکتر پیشنهاد می کند مقاله بازسازی منیسک زانو؛ علل پارگی منیسک، علائم، تشخیص و جلوگیری از آن را نیز مطالعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ