جگونه تجاوز جنسی حتی بعد از سال ها بر سلامت فیزیکی تاثیر می گذارد؟

alikarimi55
تجاوز جنسی به معنی انجام نزدیکی جنسی با فرد، بدون رضایت اوست. تجاوز جنسی تنها یک حمله فیزیکی و جنسی نیست، بلکه آسیب عمیق روحی و روانی نیز به همراه دارد. این خشونت، هرچند همیشه قتل را به همراه نداشته باشد، عموماً تهدید به قتل را به همراه دارد. به شخصی که این عمل را مرتکب می‌شود تجاوزگر یا متجاوز […]

تجاوز جنسی به معنی انجام نزدیکی جنسی با فرد، بدون رضایت اوست. تجاوز جنسی تنها یک حمله فیزیکی و جنسی نیست، بلکه آسیب عمیق روحی و روانی نیز به همراه دارد. این خشونت، هرچند همیشه قتل را به همراه نداشته باشد، عموماً تهدید به قتل را به همراه دارد. به شخصی که این عمل را مرتکب می‌شود تجاوزگر یا متجاوز می‌گویند.

تجربه امبر استانلی

امبر استانلی وقتی که 23 ساله بود دوست پسر یکی از دوستانش به وی تجاوز کرد. آن ها با هم در یک مهمانی بودند. او در یکی از اتاق ها خوابیده بود وقتی بیدار شد او را بالای سر خود دید. او می گوید چون در خانه چند کودک خوابیده بودند ترسیدم که جیغ بزنم. نمی خواستم آن ها را بترسانم یا این که بعد از بیدار شدن متوجه شوند که چه اتفاقی افتاده است. او روز بعد به دوستش گفت که چه اتفاقی افتاده است و سپس به اداره پلیس رفت. اما در اداره هنگام گزارش دادن افسر پلیس او را زیر سوال برد.

فرد متجاوز یک ارتشی بود و به همین دلیل اظهار کرده که امبر دروغ می گوید و به دلیل این که یک قهرمان ملی بود شکایت امبر تحت پیگرد قرار نگرفت. امبر می گوید که او تحت درمان است و از این جریان 13 سال می گذرد. او سعی می کند اتفاقی که برایش رخ داده است را فراموش کند اما هنوز هم در حال مبارزه با اضطراب می باشد.

او می گوید دوست ندارم که حس کنم که چیزی تحت کنترل من نیست. دوست ندارم با افرادی معاشرت داشته باشم که مشروب می نوشند یا شب به تنهایی برای خرید نمی روم.  بسیار نسبت به افراد غریبه مشکوک هستم حتی الان که دارای 3 دختر می باشم. برای امبر یک شب اشتباه و بد موجب شده است که در طول زندگی خود مدام با این مسئله درگیر باشد و او تنها نیست. افراد زیادی دچار این مشکل می باشند.

تاثیرات تجاوز جنسی بر سلامتی افراد

تحقیقی که اخیرا در امریکای شمالی انجام شده است نشان می دهد که افراد آسیب دیده توسط تجاوز ریسک ابتلا به بیماری هایی نظیر بالا بودن فشار خون، تری گلیسیرید بالا و ضعف در خواب در آن ها بالا است.

افرادی که از تجاوز جان سالم به در برده اند نیز علائم افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب در آن ها زیاد است.

به عبارت دیگر، تجربه تجاوز جنسی یا فرار از یک تجاوز جنسی موجب تاثیر منفی در طولانی مدت بر سلامت فرد آسیب دیده می گذارد. افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته اند معمولا گزارش کرده اند که از رفتن به دندان پزشک یا مطب پزشک خودداری می کنند. و همین عاملی شکایت آن ها نسبت به سلامتی شان می باشد.

از 300 نفر مورد مطالعه، 19 درصد گزارش داده اند که مورد  آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند، 22 درصد سابقه تجاوز و 10 درصد هر دو را تجربه کرده اند. در کمپینی که اخیرا با نام من هم ( me too) ایجاد شد تعداد این افراد که مورد آزار  اذیت قرار گرفتند بسیار تعجب برانگیز بود. با مطالعه ای که پیرامون این موضوع در سال 2018 صورت گرفت گزارش کردند که 81 درصد از زنان تجاوز یا آزار و اذیت جنسی را در زندگی خود تجربه کرده اند.

مرکز ملی خشونت های جنسی گزارش کرده اند که از هر 5 زن یک نفر یک مورد خشونت را گزارش خواهد داد. از هر 3 نفر زن یک نفر خشونت جنسی را تجربه خواهد کرد و نزدیک به دو سوم از دانشجویان تجاوز جنسی را تجربه می کنند. این نشان دهنده این است که زنان زیادی از تاثیر این مشکل در طولانی مدت بر سلامتی خود رنج می برند.

متخصصان در مورد تجاوز جنسی چه می گویند

لیزا فونتز، دارای مدرک دکترا، محقق، نویسنده و فعال و روان درمان می باشد او اظهار می کند که تجاوز جنسی و آزار های جنسی هر دو یک آسیب تلقی می شوند. در حین درمان بدن هورمون هایی ترشح می کند که به او برای مقابله با شرایط سخت کمک می کند.

بدن هورمون کورتیزول برای مقابله با درد و التهاب ترشح می کند و موجب افزایش قند خون می شود در نتیجه فرد احساس بهتری پیدا خواهد کرد. متاسفانه این پاسخ های فیزیکی برای طولانی مدت باقی می مانند و سلامتی اکثر افرادی که دچار تجاوز یا آزار جنسی شده اند را تحت تاثیر قرار می دهد.

متخصصان بر این باورند که افرادی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند استرس مزمن را تجربه می کنند زیرا با گذر زمان این تاثیرات در آن ها پایدار می شوند. کودک آزاری و شریک جنسی خشن موجب تکرار دوباره این شرایط روحی در فرد آسیب دیده می شود. حتی یک بار مورد تجاوز جنسی قرار گرفتن موجب عواقب طولانی مدت در فرد می شود.

دریافت کمک بعد از تجاوز جنسی

اگر فردی هستید که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید و به دنبال کمک هستید می توانید موراد زیر را امتحان کنید:

  • به گروه های درمانی محل زندگی خود بپیوندید و با افرادی که تجربه مشابهی داشته اند صحبت کنید.
  • به روان درمان مراجعه کنید.
  • با یک فرد مطمئن که او را دوست دارید در مورد احساس خود صحبت کنید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ