راهکار های افزایش خوش بینی و کاهش اضطراب و افسردگی

alikarimi55
ناراحتی های ناشی از اضطراب امروزه تقریبا 40 میلیون فرد بالغ امریکایی را تحت تاثیر قرار داده است. متخصصان می گویند برخی از افراد دارای فکر منفی هستند بدین مفهوم که بیشتر به خبر های بد توجه نشان می دهند تا خبر های خوب و مثبت. این اتفاق می تواند موجب افزایش استرس و اضطراب […]

ناراحتی های ناشی از اضطراب امروزه تقریبا 40 میلیون فرد بالغ امریکایی را تحت تاثیر قرار داده است. متخصصان می گویند برخی از افراد دارای فکر منفی هستند بدین مفهوم که بیشتر به خبر های بد توجه نشان می دهند تا خبر های خوب و مثبت. این اتفاق می تواند موجب افزایش استرس و اضطراب در افراد زیادی شود. اما راه های بسیاری برای تمرین خوش بینی وجود دارد. به عنوان مهم ترین بیماری رایج ذهنی در امریکا، مشکل اضطراب بر 40 میلیون فرد بالغ تاثیر گذاشته است.

راه های افزایش خوش بینی و کاهش اضطراب

اگر به اضطراب همان گونه که روان شناسان نگاه می کنند بنگریم، در مورد آن به اشتباه خواهیم افتاد. طبق گفته ی متخصصان، اضطراب زمانی رخ می دهد که ما فکر کنیم حادثه ای خارج از حد کنترل ما اتفاق خواهد افتاد. برخی بر این باورند که ترس و اضطراب ذاتی و درونی است. در انسان ها حالتی وجود دارد که به آن دید منفی می گویند. بدین مفهوم که فرد به موارد منفی و ایجاد کننده کننده خطر و تهدید بیشتر توجه می کنند.

این گفته به زمانی برمیگردد که انسان های اولیه برای زنده ماندن تلاش می کردند و بر سر آب، غذا و پناهگاه مبارزه می کردند. مورد حمله قرار گرفتن به دلیل این خطرات دائمی و همیشگی موجب می شد که انسان ها همیشه در حال مبارزه باشند. برخی از اضطراب ها به دلیل عکس العمل  فیزیولوژیکی بدن به دلیل تولید آدرنالین یا احساس خطر می باشد. زمانی که اضطراب بیش از اندازه باشد بدن شروع به حفاظت از فرد خواهد کرد. هنوز هم متخصصان بر این باورند که تمرین خوش بینی می تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

متخصص دیگری بر این عقیده است که خوش بینی ترکیبی از فکر مثبت، احساس امید، سوق دهنده به سوی هدف و اعتماد بنفس می باشد. این گفته در مورد این که نیمه پر لیوان را ببینید نیست. بحث این است که چگونه رویدادهایی که در زندگی اتفاق می افتند را برای خود توضیح دهید یا تفسیر کنید. بویژه در مواردی که همه چیز به خوبی پیش نمی رود و اتفاق هایی که انتظار دارید در آینده برای شما رخ دهد.

به عنوان مثال، وقتی خواسته ای به خوبی پیش نمی رود، یک فرد خوشبین این گونه فکر می کند که آن ها یک موقعیت موقت را تجربه می کنند و برای آینده خود حکمی صادر نمی کنند. در زندگی اتفاق های ناخوشایندی رخ می دهد اما فرد مثبت اندیش بر روی آن ها متوقف نمی شود و به راه خود ادامه می دهد. توضیح متخصصان درمورد خوش بینی این است که فرد توانایی دیدن، احساس کردن و تمرکز بر روی خوبی هایی شخصی و آنچه که در اطراف آن وجود دارد، داشته باشد.

در ادامه این مقاله با راهکارهایی برای تمرین خوش بینی و افزودن آن به زندگی و همچنین کاهش اضطراب آشنا خواهید شد.

راهکارهایی برای کاهش اضطراب

ذهن خود را تغییر دهید:

یک پزشک که در حال درمان بیماری مضطرب و تغییر ذهن او می باشد می گوید” تغییر طر فکر به لحاظ عصبی امری بسیار پیچیده می باشد. برای تغییر طرز فکر در مورد افراد، جهان و غیره نیاز به زمان است تا مسیر جدیدی ایجاد شود.” مغز بسیار انعطاف پذیر و قابل تغییر می باشد. همچنین توانایی این را دارد که با قسمت هایی از مغز که تا کنون هیچ ارتباطی نداشته است رابطه برقرار کند. این کار به زمان، تکرار و تجربه های جدید نیاز دارد تا بتوان طرز فکر جدید را تجربه کرد.

این متخصص بیان می کند که در مغز قسمتی به نام اربیتال فورنتال کورتکس ( OFC) وجود دارد. این قسمت که وظیفه ی جمع کردن اطلاعات از نواحی فکری، عقلانی و احساسی را به عهده دارد، در افراد خوش بین بزرگ تر و توسعه یافته تر می باشد. وقتی او با بیماران شروع به کار می کند، اولین هدف او نشان دادن راه های مختلف فکری به آن ها می باشد. سپس آن ها بر روی راه های اشتباه فکری بحث می کنند.

به عنوان مثال، با سوال پرسیدن متولی از بیماران متوجه خواهند شد که در سر آن ها چه می گذرد و خط فکری آن ها چگونه می باشد. سپس به بیمار توضیح خواهند داد که چه میزان از تصورات و فکر های آن ها در مورد آینده صحیح است. باید ها و نباید ها را به بیمار توضیح خواهد داد.


بیشتر بدانید؛ کاهش علائم افسردگی و اضطراب با این مواد غذایی


مهم ترین توصیه تمرین راه جدید فکر کردن می باشد.

برخی از افراد تلاش خود را قبل از این که نتایج قابل قبولی دریافت کنند رها می کنند. مهم ترین بخش درمان این است که راه ها و روش هایی که گفته شده است را تمرین کنید. پس آن ها تبدیل به جزئیاتی از مغز شما خواهند شد.

ترس خود را از بین ببرید:

افرادی که از اضطراب مزمن رنج می برند، این تفکر را دارند که هیچ چیز به خوبی پیش نخواهد رفت. این افراد زمان استراحت خوبی نخواهند داشت. زیاد فکر می کنند و خیلی نگران می باشند. علت این امر می تواند به اعتماد بنفس این افراد باز گردد. شناخت ترس و یافتن اطلاعات لازم در مورد آن یک روش رفع ترس می باشد. اگر احساس ترس می کنید، علت آن را ریشه یابی کنید. این کار به تغییر دید و نگاه شما کمک خواهد کرد. این گونه اضطراب را از بین ببرید.

برخی از مردم بر این باورند که شانس در رخداد وقایع دخیل است. اگه بخواهید این باور را قبول کنید باید بپذیرید که تمام اتفاقات خوب و بد این گونه اند. باید به وقایع با واقع بینی نگاه کنید و توانایی کنترل آن را داشته باشید.

دکتر داتیلو از بیماران خود می خواهد که در مورد وقایع ناراحت کننده اخیرشان فکر کنند و به سوالات زیر پاسخ دهند:

احتمال این که این مشکل هرگز برطرف نشود یا تغییر نکند چقدر است؟

برای افرادی که تمایل به بالا بردن این احتمال دارند، او آن  ها را به چالش می کشد تا جنبه های واقعی را بپذیرند. این گونه متوجه خواهند شد که با گذر زمان می توان مشکلات را حل کرد.

چگونه این طرز فکر بر دیگر جنبه های زندگی تاثیر خواهد گذاشت؟

فکر کردن در مورد این که چگونه وقایع بر دیگران تاثی خواهد گذاشت، به بیمار کمک می کند که متوجه شود این اتفاق آنقدر هم فاجعه بار نمی باشد.

چه عوامل دیگری در این اتفاق می تواند نقش داشته باشد؟

نقش دیگر عوامل در این رخداد بسیار مهم است.

افزون بر این، قسمتی از این فرآیند این است که بپذیرید ترس دشمن شما نمی باشد. هر کاری که ما انجام می دهیم با ریسک کردن همراه است و اضطراب یک اغراق بزرگ در مورد احساس خطر کردن می باشد. به عنوان مثال، اگر نگران صحبت کردن در مدرسه یا سر کار می باشید و احساس احمق بودن به شما دست می دهد در مورد این که اگر در آن وضعیت قرار بگیرید چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا امکان پذیر است که صحبت کنید و دیگران از صحبت های شما لذت ببرند؟ شما باید قادر به تصور خود در یک موقعییت خوب باشید و در نظر داشته باشید که افکار منفی نباید شما را از ادامه راه منصرف کند.

خود را با افکار مثبت احاطه کنید:

اگر می خواهید مثبت اندیشی را تمرین کنید، دقت کنید که دیگر افراد مثبت چگونه می اندیشند و یک الگو برای خود انتخاب کنید. با این وجود، اگر به این نکته که آیا مثیت اندیشی بر اضطراب تاثیر می گذارد یا نه مشکوک هستید ممکن است که تاثیری احساس نکنید. این کار همانند آموختن یک زبان جدید است. اگر شما در ابتدای مسیر آموختن باشید و در حال یادگیری پله به پله باشید این کار راحت و لذت بخش است اما اگر در کشور دیگری این کار را انجام دهید ممکن است که به دلیل حجم زیاد و سختی کار احساس ناتوانی بکنید.

لیستی از افرادی که به شما حس خوبی القا می کنند تهیه کنید:

افرادی را کنار خود حفظ کنید که به شما احساس خوب، آرامش،امنیت القا می کنند و به شما انرژی مثبت می دهند. داشتن روابط اجتماعی به شما بسیار کمک می کند اما اگر احساس اضطراب می کنید می توانید با افرادی که به شما احساس خوبی می دهند وقت بگذرانید. متخصصان بر این باورند که اضطراب در افراد حال افزایش است زیرا انسان ها امروزه بیش تر گوشه گیر شده اند. اگر در اطراف شما نزدیکانی وجود داشته باشند احساس امنیت بیشتری خواهید کرد.

کاهش اضطراب با مثبت اندیشی

هر صبح که از خواب بیدار می شوید حال خود و اهداف تان را برای آن روز یادداشت کنید البته توجه داشته باشید که با دید خوب به آن برنامه ها نگاه کنید. بعد از بیدار شدن اهداف خود را این گونه بیان نکنید ” مجبورم که این کار را نجام دهدم یا باید آن چیز را بگیرم”. به عنوان مثال: به جای گفتن ” مجبورم که فرزندان خود را به مدرسه ببریم بگویید من فرزندان سالمی دارم که می خواهم آن ها را به مدرسه ببرم یا من ماشینی دارم که می توانم با آن فرزندان خود را به مدرسه ببرم”.

کاهش اضطراب با گردش در طبیعت

وقتی مضطرب هستید به یک شعار قدیمی که همه شنیده اید فکر کنید: بایستید و یک گل رز را بو کنید. با طبیعت در ارتباط باشید و با دیدن، احساس کردن، شنیدن و بوئیدن وجود خود را اثبات کنید. این کار موجب تغییر دید شما خواهد شد.

در راه لبخند بزنید و لذت ببرید:

برخی از متخصصان بر این باورند که لبخند منبع همه چیز است زیرا لبخند سرچشمه شادی ها است. گاهی ما خوشحالیم پس لبخند می زنیم اما برخی مواقع عکس این موضوع برقرار است. اگر لبخند بزنید به بدن خود این پیغام را می دهید که خوشحال باش. توجه داشته باشید که عوامل محیطی، بیولوژیکی و روان شناسی می توانند در ایجاد اضطراب دخیل باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ