اضطراب پاییزی چیست؟ بررسی علائم آن

alikarimi55
درباره ی اضطراب پاییزی چه می دانید؟ تغییرات رژیم غذایی، ورزش روزانه، دریافت نور روزانه می تواند به افراد کمک کند که تاثیرات این اضطراب را کاهش دهند. نور کم تر خورشید، روزهای کوتاه، کم تر شنا رفتن می تواند موجب اضطراب در افراد شود. اضطراب پاییزی باعث ایجاد درد و ناراحتی و حال بد […]

درباره ی اضطراب پاییزی چه می دانید؟ تغییرات رژیم غذایی، ورزش روزانه، دریافت نور روزانه می تواند به افراد کمک کند که تاثیرات این اضطراب را کاهش دهند. نور کم تر خورشید، روزهای کوتاه، کم تر شنا رفتن می تواند موجب اضطراب در افراد شود. اضطراب پاییزی باعث ایجاد درد و ناراحتی و حال بد در طول ماه های پاییز می گردد. بر خلاف دیگر اضطراب ها، این نوع اضطراب عامل بیرونی ندارد و به صورت سالانه اتفاق می افتد. برخی از این نوع اضطراب را تجربه نمی کنند. با این حال اگر اضطراب پاییزی هر سال اتفاق بیفتد، الگوی آن شاید مشخص شود و شخص بتواند از آن جلوگیری کند. در این مقاله از بخش عمومی الو دکتر به بررسی اضطراب پاییزی می پردازیم.

اضطراب پاییزی به چه معناست

اضطراب پاییزی یک اضطراب سالانه است که برخی از افراد آن را در پاییز احساس می کنند. متخصصان فکر می کنند که دلیل آن می تواند شروع فصل مدارس، پایان تعطیلات یا پشیمانی از این که در تابستان به اهداف و برنامه های خود نرسیده اند باشد.

علائم اضطراب پاییزی:

  • افسرده و بی حوصله
  • اضطراب و ناراحتی بیش از حد
  • تحریک پذیری
  • احساس خستگی و خواب
  • کاهش تمایل برای انجام وظایف و فعالیت های روزانه

یکی از دلایل آن کاهش نور خورشید می باشد که موجب کاهش سطح سرتونین بدن می گردد. این هورمون بر روحیه، اشتها الگوی خواب انسان ها تاثیر می  گذارد. کاهش نور همچنین بر سطح هورمون ملاتونین نیز تاثیر می گذارد و آن را افزایش می دهد. این هورمون موجب احساس خواب آلودگی و افسردگی می شود.

کمبود ویتامین D از دیگر عوامل ایجاد کننده اضطراب می باشد که به نور خورشید مربوط است.

کمبود آن موجب ایجاد افسردگی می گردد. دیگر عوامل تغییرات رفتاری می باشد زیرا تغییرات آب و هوایی ما کمتر وقت خود را بیرون از خانه می گذرانیم و کمتر ورزش انجام می دهیم.


بیشتر بدانید: بی نظیرترین خوراکی های پاییزی


آیا این یک اضطراب پاییزی است یا مشکل دیگری است؟

یک متخصص در شهر نیویورک بر این باور است که تغییرات فصلی نیز می تواند موجب تغییرات روحی و ایجاد کننده اضطراب باشد با این حال، او می گوید که اضطراب پاییزی به عنوان یک بیماری شناخته نمی شود. متخصص می گویند که ما بیشتر در مورد بیماری های ناشی از تغییرات فصلی صحبت می کنیم.

روزهای کوتاه، شب های بلند و هوای سرد. بازگشتن به مدارس و دانشگاه ها و فشارهای زیاد برای کسب موفقیت و موقعیت های اجتماعی می توانند استرس و اضطراب ایجاد کنند. آن ها بر این باورند که همیشه انتقال می تواند موجب اضطراب گردد.

افرادی که همیشه در حال مبارزه با انتقال و تغییرات اوضاع و احوال زندگی خود هستند مانند تغییر برنامه بازگشت به مدرسه، می تواند اضطراب ایجاد کند زیرا بچه ها باید زودتر از خواب بیدار شوند و کمتر بخوابند در نتیجه عاملی برای اضطراب محسوب می شود به ویژه اگر اضطراب مانع از خواب شود شرایط بدتر خواهد شد.

با این وجود، برخی از افراد که دچار بیماری اضطراب هستند با بازگشت به مدرسه و سرگرم کردن خود با کارهای روزانه احساس بهتری دارند. زیرا گاهی عدم وجود کاری برای انجام دادن افراد را دچار اضطراب می کند. زیرا با انجام کارهای روتین روزمره این افراد می توانند بر روی کارها تمرکز کنند و این وضعیت به بهبود حال آن ها کمک خواهد کرد.

گاهی نور کم و یاد آوری سختی های هوای سرد موجب ایجاد اضطراب می گردد. گاهی سالگرد اتفاق های تلخ که در این فصل رخ داده اند نیز می توانند موجب اضطراب شوند از جمله مرگ عزیزان. گاهی حتی خود فرد متوجه این سالگرد نمی باشد و به همین دلیل علت اضطراب و افسردگی خود را نمی داند.

در انتهای تابستان گاهی به دلیل این که پشیمان از عدم انجام برنامه خود هستید دچار اضطراب می شوید. یا این که یک تابستان خوب را پشت سر گذاشته اید اکنون به اتمام رسیده است ناراحتید.


بیشتر بدانید: متولدین پاییز بخوانند!


چه کار باید کرد؟

مهم نیست که چه عاملی موجب اضطراب شما شده است راهکارهای زیر را انجام دهید:

نور بیشتری دریافت کنید:

مدت زمان بیشتری را بیرون از خانه بگذرانید. شب زود به تخت خواب خود بروید و صبح ها سریع تر بیدار شوید تا از نور خورشید بهرمند شوید.

هر روز ورزش کنید:

روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. پاییز بهترین زمان برای بهره بردن از ورزش بیرون از منزل است. پیاده روی، دوچرخه سواری دو گزینه خوب می باشند.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید:

به غذایی که می خورید بیشتر فکر کنید. می توانید سوپ های خوشمزه و گرم تهیه کنید.

کارهای جدید شروع کنید:

چون فصل پاییز زمان شروع کارهای جدید مثل ترم جدید، مدرسه جدید  می باشد پس می توانید شما هم کارهای جدید انجام دهید مثلا خانه و باغچه را تمیز کنید.

محیط زندگی خود را اصلاح کنید:

می توانید به دلیل سرما محیط درون خانه را تغییر دهید  آن را گرم و راحت کنید. رنگ های درون خانه را تغییر دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ