راه های درمان زوج های نابارور + داروها، مراقبت ها و توصیه های مهم

alikarimi55
روش های درمانی برای زوج های نابارور چیست؟ در گذشته زمانی که زوج ها متوجه ناباروری خود می شدند تقریبا تمام امید و آرزو های خود را از دست می دادند زیرا می دانستند که دیگر هیچ روش درمانی برای آنها وجود ندارد. چنین چیزی دیگر در این سال ها معنایی ندارد زیرا درمان های […]

روش های درمانی برای زوج های نابارور چیست؟ در گذشته زمانی که زوج ها متوجه ناباروری خود می شدند تقریبا تمام امید و آرزو های خود را از دست می دادند زیرا می دانستند که دیگر هیچ روش درمانی برای آنها وجود ندارد. چنین چیزی دیگر در این سال ها معنایی ندارد زیرا درمان های بسیاری برای زوج های نابارور آمده است که می تواند آنها را به شکل مناسبی درمان کند. روش های دارویی و جراحی های خاصی در بیمارستان ها طبی تحقیقات متعدد پدید آمد که به وسیله استفاده از آنها هر زوجی می تواند ناباروری خود را درمان کند و دیگر کسی چنین رنجی را نداشته باشد. به همین دلیل در این مطلب روش های درمانی برای زوج های نابارور مطرح شده است تا بتوان بخشی از استرس این زوج ها را برای آینده کمتر کرد.

راه های درمانی زوج های نابارور

نمی توان بر روی زوج های نابارور تمامی روش ها را امتحان کرد زیرا ممکن است تمامی آنها عملکرد مناسبی در بدن آنها نداشته باشند. هر زوج در ابتدا منبع و علت ناباروری اش باید مشخص باشد تا سپس بتواند از روش خاص خود درمان شود. پزشک در ابتدا سعی می کند علت ناباروری شما را بررسی کند. سپس با توجه به علت روشی مربوط به آن را برای درمان شما انتخاب می کند و در کنار آن سعی می کند ریسک کمتری را به وجود بیاورد. در بخش زیر شما با مهم ترین روش های درمان زوج های نابارور آشنا خواهید شد.

استفاده از دارو های مختلف

در برخی از زوج های نابارور علت به وجود آمدن این مشکل، هورمون ها است. در یکی از آنها ممکن است که تغییرات هورمونی خاصی رخ داده باشد یا هورمون های شخص دچار کاهش شده باشد. این هورمون ها را می توان به وسیله مصرف داروهای مشخص شده ای کنترل کرد.

در حقیقت پزشک داروهایی را تجویز می کند که هورمون های شما را در حالت عادی خود قرار می دهد و باعث می شود زوج عملکرد مناسبی در بارور بودن خود داشته باشند. البته دارو تنها برای تغییرات هورمونی نیست بلکه گاهی می تواند تاثیرات مثبتی بر روی دلایل مشخص نشده ای هم داشته باشد.

استفاده از اسپرم در درون رحم

گاهی وقت ها علت ناباروری زوج های نابارور تنها کمی کمک به اسپرم مرد است. هنگامی که اسپرم مرد نمی تواند توانایی کامل خود را برای رسیدن به تخمک به کار ببرد دچار ناباروری می شود. حال در زوج هایی که چنین مشکلی وجود دارد باید از تلقیح اسپرم به درون رحم استفاده کرد که مخفف آن iui است.

زمانی که پزشک بتواند اسپرم را در بهترین زمان در رحم قرار دهد، می تواند کمک زیادی به اسپرم کند و شانس بارور شدن را بسیار بالا تر ببرد. معمولا پزشک به وسیله یک دستگاه اسپرم مرد را از طریق واژن درون رحم زن قرار می دهد و نتایج را مشاهده خواهد کرد. دارو های مختلفی هم برای بهبود این روش وجود دارد که خود پزشک تجویز آن را مشخص می کند.

استفاده از جراحی

گاهی وقت ها در زوج های نابارور مشکلات بزرگ تری وجود دارد که باعث می شوند باروری شکل نگیرد. این مشکلات بزرگ می توانند بسته شدن لوله های رحم یا کیست تخمدان باشند که در زن رخ می دهد و نیازی به جراحی های متعددی دارد. اگر پزشک در ابتدا تشخیص دهد که چنین مشکلاتی در شکم زن وجود دارد ابتدا یک جراحی بر روی شکم او انجام می دهد تا بداند که مشکل دقیقا از کدام بخش است.

پس از دانستن سعی می کند آن مشکل را برطرف کند. مثلا اگر لوله های رحم بسته شده بودند سعی می کند بافت هایی که موجب بسته شدن لوله ها هستند را جدا کند.

استفاده از روش های دیگر

معمولا تمامی راهکار های بالا در زوج های نابارور و کسانی که می خواهند برای درمان خود تلاش کنند استفاده می شود تا بلاخره بتوانند به نتیجه های مناسب خود برسند. گاهی هیچکدام از راهکار های بالا نمی تواند به شخص کمکی کند و ممکن است که زوج ها نا امید شوند. به همین دلیل باید از روش های مناسب تر دیگری استفاده کرد که مدرن هستند. لقاح خارج از رحم یا ivf یکی از بهترین روش های درمان زوج های نابارور است که معمولا در بیشتر افراد رخ می دهد.

این روش درمان همانطور که از نامش پیداست سعی می کند لقاح را در خارج از رحم زن انجام دهد و این فرایند یک پروسه های خاصی برای خود دارد. در این روش یک تکنیک وجود دارد که نام آن میکرو اینجکشن است. این تکنیک می تواند اسپرم را درون تخمک تزریق کند و همین باعث می شود که فرایند اصلی لقاح صورت بگیرد.

البته در کنار تمامی این ها روش های دیگری هم وجود دارد که علاوه بر ریسک بالا ممکن است عملکرد مناسبی هم نداشته باشند. اگر زوج های نابارور با هیچکدام از این راهکار ها نتوانند به نتیجه مورد دلخواه خودشان برسند تنها از یک راه دیگر می توانند استفاده کنند و آن هم رحم های اجاره ای یا جایگزین است که در شرایط سختی صورت می گیرد.

مبالغ داروها و درمان زوج های نابارور

مشکل مهمی که در درمان زوج های نابارور وجود دارد مبالغی است که معمولا اشخاص باید آنها را پرداخت کنند. چیزی که باید به خوبی آن را بدانید هزینه های بسیار بالای این نوع روش های درمان هستند. بخش تلخ دیگر این است که بسیاری از بیمه ها هیچ پوششی در این راستا نداشته اند و مبلغی را برای شخص پرداخت نکرده اند. به همین دلیل شخص خود به تنهایی باید تمام هزینه های بیمارستان را پرداخت کند که این هزینه ها می تواند شامل تمام فرایند هایی همچون خرید دارو و آزمایش های مختلف بر روی بدن شود.

به همین دلیل هر شخصی که می خواهد از درمان زوج های نابارور برای خود استفاده کند باید ابتدا از پزشک خود آگاهی کاملی داشته باشد. در ابتدا سعی کنید پزشک خود را ملاقات کنید و با روش های او آشنا شوید. سپس هزینه های هر روش را به خوبی از او بپرسید و از او بخواهید که اطلاعات کافی در مورد پوشش بیمه ها به شما بدهد. سپس با توجه به قیمت ها می توانید بررسی کنید که قادر به انجام درمان خود خواهید بود یا خیر.

البته معمولا تفاوت قیمت های زیادی میان هر پزشک وجود دارد و باید دانست که کلینیک های تخصصی و خصوصی هزینه های بالاتری را دریافت می کنند. در میان تمامی این ها چیزی که وجود دارد عدم تضمین کامل روش های درمان زوج های نابارور است. نمی توان به طور کامل هیچ یک از این روش ها را تضمین کرد زیرا همگی نو پا هستند و هنوز در دست آزمایش های فراوانی قرار دارند. به همین علت ممکن است که درمان ها بر روی شما پاسخگو نباشند و نیاز داشته باشید که مجددا آنها را انجام دهید.

بخش مهمی که در درمان های زوج های نابارور وجود دارد تکرار آنها است. هر بار که آنها را تکرار کنید شانس تان در بارور شدن بالا تر می رود. به همین علت است که پزشک در ناموفقیت اول زوج ها هیچگونه ابراز ناراحتی نمی کند و آنها را به انجام مجدد درمان تشویق می کند. البته پزشک همیشه سعی می کند بعد از چند بار یک روش دیگری را بر روی شما امتحان کند تا شانس درمان تان بالا تر رود.

چقدر احتمال موفقیت درمان زوج های نابارور وجود دارد؟

این سوالی است که بسیاری از زوج های نابارور از پزشک می پرسند و می خواهند میزان موفقیت خود را متوجه شوند. بخش مهم درمان عواملی است که در شما وجود دارد. هر چیزی از بدن شما می تواند در میزان موفقیت شما تاثیر داشته باشد و درصد های موفقیت را جا به جا کند. مثلا سن و به روز بودن خدمات بخشی از آمار مهم در موفقیت درمان شما است. اگر در زوج های نابارور، زن دچار ناباروری شده باشد راه درمان کمی آسان تر است زیرا یک داروی مهم به نام کلومیفن سیترات معرفی شده است که می تواند مشکلات زیادی را در تخمک گذاری برطرف کند.

حال استفاده از روش های دیگر هم خود درصد های مختلفی دارند. مثلا اگر زوج های نابارور بخواهند از روش iui برای خود استفاده کنند و در کنار آن دارو های تحریک تخمک گذاری را مصرف کنند، شانس بارور شدن آن زوج در هر دوره ده الی بیست درصد رشد خواهد کرد که این خود نشان دهنده میزان موفقیت بالایی در زوج است.

حال اگر شخصی بخواهد به موفقیت بیشتر نزدیک شود و در دوره های کوتاه تری به باروری دست پیدا کند باید از روش ivf استفاده کند. این روش در هر دوره درمان می تواند در حدود پنجاه درصد رشد داشته باشد. البته این رقم برای زنانی است که زیر سی و پنج سال سن دارند و هر چقدر که سن بالا تر برود رقم رشد هم کاهش پیدا می کند. مثلا این رقم برای زنان چهل ساله به درصد تغییر پیدا می کند و با افزایش سن پایین تر می آید. البته هنوز هم زوج های نابارور می توانند در سنین بالا هم از این روش استفاده کنند و شانس باروری وجود دارد.

در کنار تمامی این ها، همیشه تغییر سبک زندگی می تواند کمک بزرگی به زوج های نابارور و خود شخص برای بهبود کند. به طوری که شما می توانید سیگار و نوشیدنی های الکلی را برای همیشه فراموش کنید و سعی کنید از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه به میزان کمتری استفاده کنید. تمامی این ها می توانند باعث رشد شما در بارور شدن شوند و میزان موفقیت شما را بسیار افزایش می دهند.

سعی کنید در انجمن هایی حضور پیدا کنید که افراد نابارور حضور دارند که بعد از مدتی بارور شده اند. می توانید از صحبت های آن شخص ها استفاده کنید و مشورت های بسیار مناسبی بگیرید. باید سعی کنید که استرس و نا امیدی را از خودتان و خانه تان کاملا دور کنید. اگر همیشه نا امیدی در شما وجود داشته باشد با هر عدم موفقیتی شکسته خواهید شد و تلاش کمتری می کنید اما اگر به خودتان امید داشته باشید، احتمال موفقیت شما بسیار بیشتر خواهد شد.

پزشک های مناسب برای درمان زوج های نابارور

در ابتدا شما باید به یک پزشک عادی مشکل خود را مطرح کنید. پزشک عادی بعد از بررسی کامل شما سعی می کند که شما را به یکی از مناسب ترین پزشک های تخصصی ناباروری ارجاع دهد و شروع درمان شما از آنجا آغاز می شود. احتمالا در ابتدا آمار و ارقامی که پزشک به شما می دهد کمی گیج کننده باشد و هیچ چیزی از محیط اطراف تان متوجه نشوید که کاملا طبیعی است. در طول روند انجام درمان با تمامی آنها آشنا خواهید شد و می دانید که کاربرد هرکدام برای چه چیز هایی است.

برخی از پزشک ها به دنبال این هستند که موفقیت بیشتری را در کلینیک خود ایجاد کنند، به همین دلیل زوج های ناباروری را که دارای مشکلات زیادی هستند قبول نمی کنند و آزمایشی بر روی آنها انجام نمی دهند. آنها در روش هایی که انجام می دهند مرز های خاصی را عبور می کنند. مثلا در انجام روش ivf از اسپرم بیشتری برای تزریق استفاده می کنند تا شانس موفقیت بیشتری در شخص وجود داشته باشد.

البته خود شما هم می توانید به تنهایی یک کلینیک مناسب برای خودتان پیدا کنید. اگر می خواهید همچین کاری را کنید باید یک سری فاکتور را رعایت کنید. مثلا مطمئن باشید که آن کلینیک از دستگاه های مدرن استفاده می کند و دقت زیادی بر روی درمان شما دارد. گاهی پزشک تمام وقت و دقت خود را بر روی درمان شما صرف می کند که نشان دهنده تعهد کاری او است. شما هم باید چنین پزشک هایی را برای خود پیدا کنید.

همچنین معمولا کلینیک های بزرگ تر، مکان های بهتری برای درمان هستند. شما می توانید این اطلاعات را با تحقیق در اینترنت یا مکان های دیگری به دست آورید یا با اشخاصی که قبلا برای درمان خود از روش هایی که در متن های بالاتر بیان شده اند استفاده کرده اند، صحبت کنید تا بتوانید به نتیجه های دلخواه خودتان برسید. پزشک مناسب مهم ترین عامل در موفقیت شما برای بارور شدن و بهبود است.

بیشتر بدانید: قیمت اجاره رحم چقدر است؟!

موارد مهم درمان زوج های نابارور به وسیله اهدای تخمک

همانطور که در متن بالاتر هم گفته شد، اهدای تخمک هم یکی از روش های درمان زوج های نابارور  است که شرایط و موارد خاصی را دارد که شما باید آنها را رعایت کنید و بدانید. در بخش زیر مهم ترین نکات لازم درمورد این روش درمان نیز بیان شده است:

در این نوع درمان یک شخص قرار است تخمک های خود را به شما اهدا کند. به همین دلیل باید شخص در سلامت کامل به سر ببرد. مهم ترین مواردی که در این بین بررسی می شود شرایط ایدز، هپاتیت و چنین بیماری هایی است که نباید در شخصی که می خواهد تخمک اهدا کند وجود داشته باشد.

قطعا می دانید که تخمک خود تاثیر زیادی در شکل گیری روحیات جنینی که قرار است به دنیا بیاید، دارد. شخصی که قرار است تخمک خود را اهدا کند نیاز به بررسی های دقیق و کاملی دارد. معمولا پزشک سعی می کند آن شخص را از لحاظ روحی و شخصیتی بررسی کند. سپس موارد مهمی همچون سوابق بیماری شخص بررسی می شود که در صورت سالم بودن تمامی این ها شخص مجوز اهدای تخمک را پیدا می کند و شما می توانید از آن استفاده کنید.

همیشه مسئله مهمی که در اهدای تخمک وجود دارد، امنیت و حریم خصوصی است. در این بخش افراد به دو دسته تقسیم می شوند. عده ای می خواهند ناشناس بمانند و فرد اهدا کننده آنها را نشناسد زیرا نمی خواهند در آینده آسیبی به حریم شان وارد شود و عده ای ممکن است بخواهند با اهدا کننده آشنا شوند تا علاوه بر شناخت اخلاقیات شخص، از او به خوبی بابت این کار تشکر کنند. این مسئله دلخواه است و فرد می تواند به دلخواه خود یکی از روش ها را برای اهدا کننده انتخاب کند.

بیشتر بدانید: بچه دار شدن با IVF + هزینه ها و دردسرها

گاهی وقت ها پیش می آید که کودک حاصل از این روش رشد می کند و متوجه قضیه می شود. این باعث می شود که او دچار افسردگی های زیادی شود و ناراحت بماند. معمولا اختلافات خانوادگی و یا پشیمانی شخصی که اهدا کرده است باعث لو رفتن چنین چیزی می شود. به همین دلیل گیرنده و اهدا کننده باید رضایت نامه های خود را امضا کنند که در صورت رخ دادن هرگونه مزاحمتی شخص متقابل بتواند شکایت قضایی کند. همچنین بهتر است که در سن مناسبی این قضیه را برای کودک خود مطرح کنید.

مراقبت ها و توصیه های مربوط به زوج های نابارور

همیشه پیش می آید که زوج های نابارور نگرانی های زیادی از این بابت دارند و همین باعث می شود که روند درمان آنها به خوبی جلو نرود. مراقبت ها و توصیه های خاصی در این باره وجود دارد که اشخاص باید آنها را به خوبی بدانند و از آنها پیروی کنند تا درمان آنها به خوبی انجام شود. در بخش زیر مهم ترین توصیه ها ذکر شده است:

مدیریت عاطفی

اولین گامی که شما باید در این راه بردارید، مدیریت احساسات و عاطفه خودتان است. احتمالا بابت پیش آمدن چنین قضایایی ناراحت و افسرده باشید که چنین چیزی اشتباه است. انرژی مثبت و انگیزه اولین چیزی است که در خانه شما باید وجود داشته باشد و آن را مدیریت کنید. مدیریت عاطفه باعث رشد زیاد درمان در شما خواهد شد.

کاهش استرس

تحقیقات زیادی در مورد استرس در مراکز تحقیقاتی انجام شده است. یکی از مهم ترین نتایجی که از این تحقیقات بیرون آمده است، تاثیر استرس بر روی درمان زوج های نابارور بوده است. اشخاصی که در زندگی خود استرس کمتری داشته اند و سعی کرده اند بر استرس خود کنترل داشته باشند، درمان موفق تری داشته و درصد های باروری آنها بالا تر بوده است. به همین دلیل برای موفقیت در درمان ها باید استرس را به طور کامل از زندگی خود دور کنید.

ورزش و رژیم غذایی

ورزش و رژیم غذایی یکی از مهم ترین عامل هایی است که در همه چیز به شما کمک می کند. اگر شما بخواهید در زندگی خود استرس تان را کمتر کنید حتما باید از ورزش استفاده کنید زیرا در کم شدن استرس تان کمک زیادی می کند. ورزش نقش مهمی در شاداب شدن و تحرک شما دارد. رژیم غذایی در کنار آن بدن شما را سالم نگه می دارد و شما را برای درمان ها آماده می کند. به همین دلیل نیاز دارید که از رژیم غذایی و ورزش در زندگی خود استفاده کنید.

توجه نکردن به حرف دیگران

معمولا زمانی که مردم متوجه ناباروری شما می شوند، حرف های زیادی می زنند و عملا باعث می شوند که شما بی انگیزه شوید. گاهی همین حرف ها باعث شده است که خانواده های زیادی از هم جدا شوند و طلاق های زیادی رخ دهد. در مرحله اول سعی کنید این حقیقت را میان خانواده خودتان مخفی نگه دارید و به حرف دیگران توجهی نکنید. آنها از زندگی شما چیزی نمی دانند و تنها به دنبال افسردگی شما هستند.

استفاده از چنین توصیه هایی باعث می شود که شما یک درمان کامل و بی نظیر داشته باشید. درمان زوج های نابارور تنها با کمک علوم پزشکی نیست و خود شخص هم باید کمک زیادی در این راستا به پزشک کند. مراقبت های شخصی و حفظ بهداشت از مهم ترین کار ها است و در کنار آن باید انگیزه خودتان را حفظ کنید.

داشتن امید و انگیزه علاوه بر شادابی باعث رشد امید شما می شود و درمان ها بر روی شما موفق تر عمل خواهند کرد. ناباروری ریشه کن است و نمی توان آن را بی درمان حساب کرد. پس تنها کاری که باید در زندگی خودتان انجام دهید استفاده از علوم پزشکی جدید است و در کنار آن در خانه تان برنامه های مرتبی برای حفظ امید خود داشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ