نحوه خودآزمایی پستان (BSE)

alikarimi55
در مورد خودآزمایی پستان چه می دانید؟ این یک نکته ی مهم است که هر خانمی بداند که چگونه خود آزمایی پستان یا BSE را انجام دهد، زیرا می تواند به شما  در تشخیص تغییرات سینه های شما که شامل علائم سرطان پستان مانند توده ها، تغییرات نوک پستان و سایر موارد است، کمک کند. […]

در مورد خودآزمایی پستان چه می دانید؟ این یک نکته ی مهم است که هر خانمی بداند که چگونه خود آزمایی پستان یا BSE را انجام دهد، زیرا می تواند به شما  در تشخیص تغییرات سینه های شما که شامل علائم سرطان پستان مانند توده ها، تغییرات نوک پستان و سایر موارد است، کمک کند. آشنایی با حالت های معمولی پستانتان باعث می شود تا به راحتی تغییرات را تشخیص دهید. علاوه بر این، دانستن چنین نکاتی که مردم در حالت معمول نمی دانند موجب می شود تا طی BSE خود نکاتی را به پزشکتان متذکر شوید.

در اینجا دستورالعمل های مرحله به مرحله در مورد نحوه انجام خودآزمایی پستان و همچنین مواردی که باید هنگام انجام کار خود به خاطر بسپارید، وجود دارد.

خودآزمایی پستان را به صورت منظم و روتین انجام دهید

اگر در سنین قبل از یائسگی قرار دارید، چند روز پس از پایان دوره ی عادت ماهیانه تان به صورت منظم پستان هایتان را معاینه کنید زیرا در این دوران سطح هورمون ها نسبتا پایدار است و سینه ها حساس تر نیستند.

اگر در حال حاضر یائسه هستید (به مدت یک سال یا بیشتر دوره نداشته اید)، یک روز خاص از ماه را برای انجام خود آزمایی انتخاب کرده و به صورت مرتب  BSE تان را  ماهانه در همان روز تکرار کنید.

1) دستانتان را روی پهلوهایتان قرار دهید

با بالاتنه ای لخت در مقابل آینه بایستید. باید بتوانید هردوسینه تان را ببینید. دستانتان را بر روی پهلوهایتان قرار داده و ظاهر کلی سینه های خود را بررسی کنید. به اندازه و شکل و فرم آن ها نگاه کنید. به تغییرات موجود در رنگ، بافت پوستی سینه ها و همچنین نوک سینه ها و هاله اطاف آن توجه کنید.

2) بازوهایتان را روس سر خود قرار دهید

حالا بازوهایتان را در بالای سرتان قرار دهید. ببینید آیا سینه های شما به همان درجه، و اندازه یکدیگر حرکت می کنند، و تفاوت های ایجاد شده را یادداشت کنید. اندازه، شکل تقارن و حالت آویزانی آن ها را بررسی کنید.

در همان حالت به طرف زیر بغلتان بچرخید و ببینید آیا در زیر بغلتان غده ی لنفاوی وجود دارد یا خیر.

3) نوک سینه هایتان را بررسی کنید

هنوز روبروی آینه هستید، هر دو بازویتان را پایین بیاورید.

نوک سینه ها را بررسی کنید تا ببینید که آیا کم رنگی، برآمدگی یا کشش (تورفتگی) دارید. با ایندکس و انگشتان میانی دست راستتان نوک سینه سمت چپ را به آرامی فشار داده و به جلو بکشید.

در این حالت باید به جای اولش بازگردد نه اینکه به حالت فرورفته درآید. به این نکته که آیا نوک پستانهایتان ترشحات دارد یا خیر. حالا این کار را با نوک سینه ی دیگرتان انجام دهید. ترشحات خونی (قرمز) و یا روشن به طور بالقوه ای نگران کننده هستند، به خصوص اگر تنها از نوک یکی از پستان ها بیرون بیاید. ترشحات  رنگی سبزو سفید و زرد نشانه ی شرایط عفونی و یا مسدود شدن مرای شیر است.

4) مالش سینه ها در حالت ایستاده به منظور خودآزمایی پستان

این کار در حمام به شیوه ی بهتری صورت می گیرد، زیرا پوست مرطوب کمترین مقاومت را در برابر اصطکاک انگشتان خواهد داشت. بازوی چپ خود را بالای سرتان قرار داده و از انگشتان دست راست خود را برای اعمال فشار ملایم بر سینه سمت چپ استفاده کنید. نوازش کردن را از طریق قسمت داخلی پستان به سمت قسمت زیر بغل ادامه دهید. شما همچنین می توانید از حرکت دایره ای استفاده کنید، مطمئن شوید که کل ناحیه پستان را پوشش داده اید. تغییر در بافت، رنگ و اندازه توجه کنید. طرف را عوض کرده و این کار را مجددا تکرار کنید.

5) لم دادن و مالش سینه ها برای خودآزمایی پستان

بهترین شکل این کار، دراز بر روی تخت است که سر و شانه های شما بر روی یک بالش قرار گرفته و ریلکس باشد.

دراز بکشید و دست چپ خود را پشت سرتان قرار دهید. همانطور که قبلا انجام داده اید، از دست راست خود برای مالش سینه و زیر بغل استفاده کنید. به هرگونه تغییر در بافت یا اندازه سینه خود توجه داشته باشید. حال طرف دیگر را مالش داده و تکرار کنید.

نکات کلی در مورد خودآزمایی پستان

تقویم خود را علامت گذاری کنید تا به خود یادآوری کنید که BSE خود را به طور منظم انجام دهید. اگر شما هنوز هم عادت ماهیانه می شوید این امر به شما در تعیین تغیرات ماهیانه تان کمک می کند.

وقتی BSE خود را انجام می دهید، آرام و ریلکس باشید.

هرگونه تغییر یا درد غیر معمول را به پزشک یا پرستارتان گزارش دهید. تغییرات ایجاد شده را جهت در به یادآوردن آن ها یادداشت کنید این کار بسیار مفید کنید.

اگر توده ای یافتید اصلا نهراسید اغلب توده های سینه خوش خیم هستند.

به یادداشته باشید که یک BSE جاییگزین نیاز به معاینه بالینی سالیانه و همچنین ماموگرافی منظم نمی شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ