علل و درمان همپوشانی انگشتان پا در بزرگسالان و کودکان

alikarimi55
همپوشانی انگشتان پا در یک پا یا هر دو پا نسبتا متداول است. ممکن است این بیماری ارثی باشد. همچنین ممکن است ناشی از کفش های خیلی تنگ و عارضه ی پا باشد. همپوشانی  پا صورتی رایج ترین نوع آن است. مکن است انگشت شصت پا و انگشت دوم روی هم قرار گیرند. این بیماری […]

همپوشانی انگشتان پا در یک پا یا هر دو پا نسبتا متداول است. ممکن است این بیماری ارثی باشد. همچنین ممکن است ناشی از کفش های خیلی تنگ و عارضه ی پا باشد. همپوشانی  پا صورتی رایج ترین نوع آن است. مکن است انگشت شصت پا و انگشت دوم روی هم قرار گیرند. این بیماری می تواند در هر سنی حتی نوزادان خود را نشان دهد. در این مقاله، با نگاهی دقیق تر به دلایل ایجاد یک  همپوشانی در پنجه پا و گزینه های درمانی این بیماری مخصوصا در نوزادان خواهیم پرداخت.

حقایق سریع در مورد همپوشانی انگشتان پا

طبق یک مطالعه در سال 2017، حدود 7 درصد افراد دارای همپوشانی انگشتان پا هستند.تخمین زده می شود 2.8 درصد از این 7 درصد را نوزادان تشکیل می دهند. در 20 تا 30 درصد موارد، همپوشانی انگشتان در هردو پا رخ می دهد. همپوشانی انگشتان پا هم در مردان و هم در زنان رخ می دهد.

علل همپوشانی انگشتان پا در بزرگسالان

همپوشانی انگشتان پای شما ممکن است ارثی، یا ناشی از کفش های شما و نوع راه رفتن شما باشد. همپوشانی در انگشتان پا ممکن است بیش از یک علت داشته باشد. در اینجا برخی از شایع ترین دلایل در بزرگسالان ذکر شده است.

وراثت

ممکن است شما با عارضه ی همپوشی در انگشت پا متولد شده باشید. همچنین شما ممکن است یک ساختار استخوانی را در پای خود به ارث ببرید که بعد ها منجر به همپوشانی در انگشت پایتان می شود. به عارضه ای که در آن انگشت دوم پایتان بلندتر است مورتون گفته می شود. این عارضه نیز منجر به همپوشانی در انگشتان پای شما می شود.

کفش های تنگ

اگر کفش های خیلی کوچک یا خیلی تنگ است می تواند منجر به همپوشانی در انگشتان پایتان شود. پوشیدن کفش پاشنه بلند یا نوک تیز می تواند به تدریج منجر به همپوشانی انگشتان پا شود.

آرتروز

آرتروز می تواند باعث ایجاد التهاب مفاصل و سفتی در پاهای شما شود که ممکن است تراز انگشتان شما را تغییر دهد. به عنوان مثال آرتریت روماتوئید می تواند ساختار پا را تغییر داده و منجر به یکپارچه شدن برآمدگی و انگشتان پا شود.

بیومکانیک

وضعیت بدن شما و روشی که راه می روید می تواند بر پاها و انگشتان پا تاثیر بگذارد. طبق تحقیقات انجام شده، راه رفتن بیش از حد که به نام عارضه ی آورپرونیشن شناخته می شود باعث می شود انگشتان شما بیش از حد به سمت داخل بچرخد و منجر به ناهنجاری های رشد انگشتان پا می شود.

همچنین،داشتن عضله ی سفت و سخت ساق پا می تواند به مچ پا فشار آورده و منجر به همپوشانی در انگشتان پا شود.

عارضه و بیماری های همپوشانی انگشتان پا

پینه پا

در قسمت ته و پایه ی انگشت شصت پا اتفاق می افتد و باعث می شود که انگشت شصت پای  شما به سمت انگشت دوم پایتان متمایل و کشیده شود.

پای (کف پای)  صاف

فقدان قوس کف پا با خطر ابتلا به همپوشانی پنجه پا همراه است. کف پای صاف ممکن است ارثی باشد و یا حتی ممکن است با گذشت زمان ایجاد شود.

شصت چکشی

در این عارضه استخوان انگشت شصت پایتان به جای آنکه صاف باشد رو به پایین خم شده است که این منجر به جمع شدن انگشتان پا و ایجاد عارضه ی همپوشانی انگشتان پا می شود. شصت چکشی ممکن است در پی ایجاد پینه ی پا به وجود آید.

قوس های بلند

این عارضه ممکن است ارثی باشد و یا در نتیجه ی عارضه های پزشکی به وجود بیاید. این قوس ها می توانند منجر به ایجاد شصت چکشی شده و نهایتا  با گذشت زمان منجر به همپوشانی در انگشتان شود.

سن

هرچه پیرتر می شوید پاهایتان بیشتر تمایل دارند که صاف شوند یا به سمت داخل بچرخند. این می تواند سبب ایجاد چندین مشکل از جمله  همپوشانی در انگشتان پا شود.

صدمه

آسیب دیدگی پا ممکن است بر مفاصل انگشتان پا تاثیر بگذارد.

علل همپوشانی انگشتان پا در نوزادان

بیشتر نوزادان با یک انگشت پا که دارای عارضه ی همپوشانی است متولد می شوند. معمولا انگشت شصت است که روی انگشت کناری اش قرار می گیرد. این عارضه هم در نوزادان دختر و هم در نوزادان پسر رخ می دهد. انگار همپوشانی در انگشتان شصت پا ارثی است.

در بعضی از موارد به دلیل موقعیت کودک در رحم مادر انگشتان پای کودک جمع شده و منجر به همپوشی در انگشتان پای آنان می شود. حدود 25 درصد منابع قایل اعتماد را نوزادانی تشکیل می دهند که با عارضه همپوشانی پنجه متولد شده اند و و به صورت خودبخود بدون معالجه بهبود می یابند.

گزینه های درمانی برای نوزادان

در بیشتر موارد، اقدامات محافظه کارانه می تواند این مشکل را در نوزاد با موفقیت اصلاح کند. ضربه زدن به انگشتان  ساده اما معمولا موثر. یک تحقیق در سال 2007 نشان داد که از 44 نوزاد متولد شده دارای عارضه همپوشانی در انگشتان پا، 94 درصد بهبود یافته یا بعد از 6 ماه به سادگی با فشار دادن انگشتان پا به حالت مستقیم بهبود یافتند.

کشش های ملایم وایجاد فاصله انگشتان پا، اینان روش های موثر در اصلاح  همپوشانی در انگشتان پا ی یک نوزاد است. درمان را زود شروع کنید. درمان را هرچه سریعتر شروع کنید. طبق تحقیقات، بهتر است قبل از شروع راه رفتن کودک، درمان همپوشانی انگشتان پای کودک را شروع کنید. در غیر این صورت، انگشت پا ممکن است سفت و سخت شود و نیاز به جراحی اصلاحی داشته باشد.

درمان همپوشانی انگشتان پا در بزرگسالان

اگر انگشتان پای شما باعث درد می شود، حتما به پزشک یا متخصص پا مراجعه کنید. هرچه سریعتر  انگشتان پای خود را درمان کنید نتیجه ی بهتری خواهید گرفت.

اقدامات محافظه کارانه معمولا اولین قدم برای کاهش درد و نارحتی ناشی از همپوشانی انگشتان پا است. اگر این  کارها را انجام ندهند، ممکن است پزشک گزینه ی عمل جراحی را توصیه کند.

اقدامات محافظه کارانه در همپوشانی انگشتان پا

مطمئن شوید که کفش های شما متناسب با پایتان است. اولین قدم برای تسکین درد پا، پوشیدن کفش راحت است به طوری که قسمتی که انگشتان پایتان در آن قرار می گیرد تنگ نباشد. سعی کنید فروشگاهی که کفش خود را آن جا تهیه می کنید را با کمک یک مربی  آموزش دیده انتخاب کنید تا به شما در یافتن سایز و اندازه مناسب کمک کند. شما همچنین می توانید کفش خود را به کمک پزشکتان انتخاب کنید. پزشکتان به شما خواهد گفت  که کدام کفش مناسب و کدام مناسب نیست.

از محافظ های جداساز انگشتان پا استفاده کنید. شما می توانید این موارد را در اکثر داروخانه ها بصورت آنلاین خریداری کنید، یا پزشک شما ممکن است یکی از این محافظ ها را برای شما درست کند. جداکننده ها تنوع زیادی در نوع و سایز بندی دارند، بنابراین ممکن است مجبور شوید تعدادی را انتحان کنید تا گزینه ی متناسب با پای خود را پیدا کنید.

پد ها و جاساز ها را امتحان کنید.اگر یک پینه باعث همپوشانی در انگشتان پای شما می شود، می توانید از  جاساز های کفش جهت تراز کردن پا و انگشتان پا استفاده کنید و یا برای تسکین درد از پد های پا استفاده کنید.

یک سپلینت (یک نوع وسیله ی شکسته بندی که شبیه پلاتین است) را بپوشید. ممکن است پزشک شما توصیه کند که شب از سپلینت استفاده کنید تا انگشتان پایتان صاف شود. پزشک همچنین ممکن است یک نسخه آرثتیک را برای کفش شما توصیه کند.

از درمان فیزیکی استفاده کنید

این امر به ویژه اگر عضلات تنگ و تاندون ها در ایجاد همپوشانی انگشتان پا نقش دارند، می تواند مفید باشد. یک فیزیوتراپی به شما امکان می دهد تا تمریناتی را در منزل انجام دهید که به صاف کردن انگشتان پا، تقویت عضلات پا و تسکین درد کمک کند.

پای خود را منجمد کنید

منجمد کردن انگشتان و پاهای شما به آزاد سازی درد و التهاب ناشی از همپوشانی انگشتان پای شما و یا پینه ی پا کمک می کند.

وزن خود را کنترل کنید

برای کسانی که اضافه وزن دارند، از دست دادن وزن اضافی می تواند فشار بر روی پاهای آن ها را کاهش دهد.

عمل جراحی برای همپوشانی انگشتان پا

اگر روش های محافظه کارانه به تسکین درد شما یا صاف کردن انگشتان پایتان کمک نکند، ممکن است جراحی توصیه شود.

جراحی در موارد زیر می تواند گزینه ی صحیحی باشد:

  • انگشتان پا به شدت با هم تداخل و همپوشانی دارند
  • یک انگشت شصت بزرگ همراه با گره و پینه در آن
  • عوارض ناشی از همپوشانی انگشتان پا

علائم ممکن است به آرامی ایجاد شود و در صورت بروز سایر مشکلات پا ممکن است تشدید شود. بهتر است هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا از تشدید علائم جلوگیری کرده و شیوه ی صحیحی از درمان را جهت تراز کردن انگشتان پای خود پیدا کنید.

عوارض شایع همپوشانی انگشتان پا

درد

ممکن است انگشتان پا به قسمت جلویی کفشتان برخورد کرده و پیاده روی را برای شما دردناک کند. این می تواند به نوبه ی خود بر روی پاها و سایر عضلات آن ها تاثیر بگذارد.

میخچه

میخچه یک برجستگی کوچک و سفت است که در قسمت های بالایی انگشتان پا تشکیل می شود. این عارضه در هنگام پوشیدن کفش می تواند بسیار دردناک باشد.

پینه ی استخوانی(کالوس)

این پینه ها لکه های پوستی ضخیمی هستند که در قسمت پایین یا اطراف پای شما شکل می گیرند. در واقع شبیه به میخچه هستند اما معمولا بزرگتر و دردناک تراند. کالوس ها در اثر فشار مکرر به پوست پاهای شما ایجاد می شوند.

بورساتیس(آماس کیسه های مفصلی)

این وضعیت در اثر التهاب کیسه های پر از مایع که مفاصل شما را احاطه کرده اند ایجاد می شود. کفش هایی که باعث ایجاد همپوشانی در انگشتان پایتان می شود ممکن است باعث ایجادبورساتیس در مفصل انگشتان پا شوند.

متاتارسالگیا

این وضعیت دردناکی است که باعث التهاب در پای شما می شود.این عارضه ممکن است منجر به ناهنجاری های قوس بلند، شصت چکشی و یا انگشت دوم دراز شود.

سخن آخر درباره همپوشانی انگشتان پا

همپوشانی نسبتا متداول است و با اقدامات محافظه کارانه قابل درمان هستند. در صورت عدم استفاده از درمان های محافظه کارانه ممکن است جراحی توصیه شود. در نوزادان به سادگی درو با درصد موفقیت بالا درمان صورت گیرد.

علت داشتن هم پوشانی ممکن است ارثی باشد و یا طی افزایش سن ایجاد شود. انگشتان پایی که این مشکل و تداخل دارند ممکن است اغلب با سایر مشکلات پا از جمله شصت چکشی همراه باشند. به محض بروز درد یا علائم دیگر این مشکل پا، حتما با یک پزشک متخصص صحبت کنید. هر چه سریعتر مشکل پای خود را درمان کنید نتیجه بهتری خواهد داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ