علائم عفونت سینوس و مراقبت های اضطراری

alikarimi55
عفونت سینوس یکی از شایع ترین عوارضی است که احتمال وقوع آن بعد از سرماخوردگی یا حساسیت وجود دارد. تعیین اینکه بعد از چه نوع سرماخوردگی سینوس دچار عفونت می شود دشوار است اما برخی از نشانه های اصلی آن شامل درد، احساس فشار در سر، مخاط غلیظ سبز یا زرد رنگ و درد دندان […]

عفونت سینوس یکی از شایع ترین عوارضی است که احتمال وقوع آن بعد از سرماخوردگی یا حساسیت وجود دارد. تعیین اینکه بعد از چه نوع سرماخوردگی سینوس دچار عفونت می شود دشوار است اما برخی از نشانه های اصلی آن شامل درد، احساس فشار در سر، مخاط غلیظ سبز یا زرد رنگ و درد دندان های فک بالایی می باشد. اگرچه بیشتر علائم در کمتر از دو هفته (با یا بدون درمان بسته به علت) برطرف می شود، اما ممکن است یک عفونت مزمن سینوسی ماه ها به طول بینجامد.

علائم متداول عفونت سینوس

علائم عفونت سینوسی اغلب به دنبال عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی یا پس از یک آلرژی و حساسیت بروز می کنند. سینوزیت بر اساس مدت زمان ماندگاری علائم طبقه بندی شده است:

سینوزیت حاد: علائم کمتر از 4 هفته

سینوزیت تقریبا حاد: علائم 4 تا 12 هفته

سینوزیت مزمن: علائم به مدت 12 هفته یا بیشتر ، اغلب با علائم خفیف تر که ممکن است با علائم آلرژی اشتباه گرفته شود.

سینوزیت مکرر:  در این نوع سینوزیت، 4 بار یا بیشتر عفونت سینوسی در سال اتفاق می افتد که هر بار حداقل 7 روز به طول می انجامد اما بین هر بار ابتلا بهبودی کامل اتفاق می افتد.

عفونت حاد سینوس

علائم عفونت حاد سینوس شامل موارد زیر است:

درد، فشار و حساسیت در صورت که اغلب در اطراف چشم، پیشانی و گونه ها وجود دارد و ممکن است با تورم نیز همراه باشد. این حالت اغلب وقتی به جلو تکیه می دهید بدتر می شود.

  • گرفتگی بینی که باعث می شود نفس کشیدن از طریق بینی سخت شود.
  • مخاط غلیظ مایل به سبز یا زرد رنگ از بینی و پایین گلو تخلیه می شود.
  • گلو درد
  • سردرد
  • سرفه ای که می تواند در شب بدتر شود
  • درد دندان های بالایی
  • بوی بد دهان
  • کاهش یا از بین رفتن حس بویایی
  • احساس عمومی بیمار بودن و خستگی
  • تب

علائم عفونت حاد سینوسی در کودکان مشابه با بزرگسالان است، اگرچه والدین باید به خاطر داشته باشند که بچه ها ممکن است نتوانند به طور کامل احساس خود را بیان کنند.

علائم دیگری که باید در کودکان به آن توجه شود عبارتند از:

  • تحریک پذیری یا خستگی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تب به مدت سه روز یا بیشتر با ترشحات تیره رنگ از بینی همراه است.

بسیاری از این علائم با علائم سرماخوردگی مشترک هستند  و اگر آنها را برای چند روز تا یک هفته داشته باشید ، احتمالاً سینوزیت ندارید.

اگر علائم حاد با گذشت چهار هفته هنوز ادامه داشته باشد، آن را به عنوان سینوزیت تقریبا حاد تعریف می کنیم. علائم این نوع سینوزیت با سینوزیت حاد یکسان است.

عفونت مزمن سینوس

علائم سینوزیت مزمن شبیه سینوزیت حاد است با این تفاوت که در سینوزیت مزمن این علائم خفیف تر بوده و برای بیش از 12 هفته وجود دارد.

برای تشخیص این نوع سینوزیت باید دو یا چند مورد از این علائم را داشته باشید:

علائم دیگر عفونت مزمن سینوس ممکن است شامل درد دندان و فک، درد گوش، بوی بد دهان، و سرفه ای باشد که در شب بدتر می شود، باشد.

علائم نادر

سینوزیت حاد معمولاً توسط ویروس ایجاد می شود ، اما باکتری ها نیز می توانند باعث ایجاد این بیماری شده و یک عفونت باکتریایی ایجاد کنند. فقط حدود 2٪ عفونت های حاد سینوسی باکتریایی هستند.

از آنجا که التهاب ویروسی باید بعد از چند روز بهبود یابد و از بین برود، اگر علائم بیش از 10 روز بدون بهبود ادامه داشته باشد یا بدتر شود احتمال عفونت باکتریایی وجود دارد.

این نوعی عفونت سینوسی است که ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. سینوس ها در مجاورت اعضای مهم از جمله چشم و مغز قرار دارند. احتمال ابتلا به عفونت سینوسی باکتریایی در این مناطق کم است.

چه موقع به دنبال مراقبت های اضطراری باشیم

علائم و نشانه های زیر می توانند در اثر عفونت جدی ایجاد شوند:

  • تب بالاتر از 1 درجه
  • تورم یا قرمزی اطراف چشم یا پلک ها
  • مشکل در باز کردن یا حرکت دادن چشم خود
  • چشم بیرون زده
  • تغییر در بینایی از جمله از بین رفتن حدت یا بینایی مضاعف
  • گیجی
  • خواب آلودگی بیش از حد یا مشکل در بیدار شدن از خواب
  • گرفتگی گردن
  • سردرد شدید در ناحیه جلوی سر

عوارض سینوزیت

در صورت ابتلا به سینوزیت حس بویایی کاهش می یابد یا ممکن است آن را به طور کامل از دست دهید. این می تواند به دلیل انسداد یا در اثر آسیب به عصب بویایی و سایر ساختارها باشد. در حالی که از بین حس بویایی معمولا موقت است ولی این مشکل گاهی ممکن است بصورت دائمی باقی بماند.

شایع ترین این نوع سینوزیت، شیوع عفونت به چشم و ساختارهای مربوط به چشم است. هر گونه تورم ، قرمزی یا تغییر دید باید فوراً توسط پزشک ارزیابی شود تا بتواند مورد معالجه قرار گیرد. این عفونت ممکن است بافت های نرم (سلولیت) را درگیر کند و یا در چشم ایجاد آبسه کند.

عوارض جدی ناشی از سینوزیت حاد باکتریایی نادر است: در هر 1000 مورد 1 مورد گزارش شده است. نگران کننده ترین عارضه نادر چشم، تشکیل لخته در رگ های خونی پشت چشم است. این می تواند به اختلال بینایی دائمی یا نابینایی منجر شود. سینوزیت قارچی تهاجمی حاد یا مزمن همچنین می تواند به ساختار چشم و اطراف چشم آسیب برساند.

یک عفونت سینوسی باکتریایی یا قارچی به ندرت می تواند به استخوان های جمجمه (استئومیلیت) یا مغز سرایت کند و باعث ایجاد مننژیت یا آبسه در مغز شود. علائمی مانند گیجی، خواب آلودگی، سردرد شدید یا گرفتگی گردن ممکن است به این عارضه اشاره داشته باشد.

در صورت ابتلا به سینوزیت مزمن، نوعی کیست موسوم به موکوسل پارانازال می تواند ایجاد شود. این گیاه می تواند رشد کرده و سینوس ها و ساختارهای اطراف را تحت فشار قرار دهد. این مشکل ممکن است توسط آنتی بیوتیک ها یا کورتیکواستروئیدها برطرف نشود زیرا در این نوع سینوزیت دیواره ای در اطراف عفونت ایجاد شده است و ممکن است نیاز به تخلیه از طریق جراحی باشد.

پولیپ بینی رشد غیر سرطانی در بینی و سینوس ها است که بیشتر در افراد مبتلا به التهاب مزمن سینوسی یا عفونت سینوس اتفاق می افتد.

این رشد باعث تخلیه سینوس ها می شود که خطر ابتلا به عفونت های بیشتر سینوسی را افزایش می دهد. یک بیمار ممکن است مشکلات سینوسی دیگری مانند توربنات های بزرگ شده (concha bullosa) یا سپتوم انحرافی داشته باشد. برای برداشتن پولیپ یا اصلاح مشکل ممکن است عمل جراحی سینوس لازم باشد تا سینوس بهتر تخلیه شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اکثر اوقات سینوزیت بدون نیاز به مراجعه برای درمان، در 10 روز یا کمتر برطرف می شود. اگر 10 روز تا دو هفته علائم باقی ماند و روند آن رو به بهبودی نبود باید به پزشک مراجعه شود.

چه موقع با پزشک ملاقات مجدد داشته باشیم

  • اگر علائم شدید باشد یا بعد از هفت روز بدتر شود.
  • در صورت وجود سر درد شدید و اگر تب بالای یک درجه دارید.
  • اگر پس از مصرف یک دوره قرص آنتی بیوتیک هنوز علائم سینوزیت را دارید.
  • اگر دوره های مکرر سینوزیت را تجربه کرده اید، باید پزشک خود را برای تشخیص کامل و بررسی مشکل ملاقات کنید.
  • درمان

بسیاری از عفونت های سینوسی بدون درمان بهبود می یابند. با این وجود، چندین دارو وجود دارد که ممکن است بهبود را سرعت بخشد و احتمال ابتلا به عفونت را به صورت مزمن کاهش دهد.

داروهای سرکوب کننده عفونت سینوس

غالباً احتقان باعث ایجاد عفونت های سینوسی می شود و داروهای ضد احتقان می توانند سینوس ها را باز کرده و به آنها اجازه تخلیه دهند. چندین داروی در دسترس عبارتند از:

سودومیدین (سودافد) بدون نسخه، به تنهایی یا همراه با سایر داروهای سرماخوردگی و سینوزیت موجود است. pseseephedrine می تواند باعث بی خوابی، بالا رفتن ضربان قلب و نشاط شود. در صورت مبتلا بوده به فشار خون بالا یا بیماری قلبی از این داروها استفاده نکنید. فنیل افرین (مانند PE Sudafed) یک ماده ضدعفونی کننده بدون نسخه است. اگر فرآورده های حاوی فنیل افرین خوراکی را مصرف می کنید، با پزشک داروخانه مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه تداخلی با داروهای دیگری که مصرف می کنید وجود ندارد.

اکسی متازولین (افرین، Dristan و غیره) و فنیل افرین (Neo-Synephrine و غیره) در اسپری های بینی یافت می شوند. اینها داروهای مؤثری هستند و در مقایسه با pseudoephedrine عوارض جانبی کمتری دارند. با این حال، استفاده از یک ماده ضدعفونی کننده بینی بیش از سه روز می تواند هنگام قطع دارو باعث ایجاد علائم بدتری شود. به این اتفاق اثر برگشتی گفته می شود.

آنتی هیستامین ها

این داروها به تسکین علائم آلرژی بینی که منجر به التهاب و عفونت می شود، کمک می کند. با این حال تنها برخی از پزشکان مصرف این دارو را در هنگام عفونت سینوس توصیه می کنند زیرا مصرف آنتی هیستامین ها می توانند باعث خشکی بیش از حد شده و روند تخلیه را کند کنند. آنتی هیستامین های بدون نسخه شامل دیفن هیدرامین (بنادریل و دیگران)، کلروفنیرامین (Chlor-Trimeton و غیره) و لوراتادین (کلاریتین) هستند. Fexofenadine) Allegra) و  cetrizine (Zyrtec) نیز تنها با نسخه قابل دسترسی هستند.

استروئیدهای بینی

اسپری های ضد التهابی مانند مومتازون (Nasonex) و فلوتیکازون (فلوناز)، که هر دو از طریق نسخه موجود هستند، تورم غشاهای بینی را کاهش می دهد. همانند آنتی هیستامین ها، استروئیدهای بینی برای کسانی که آلرژی بینی دارند، می تواند بیشترین سود را داشته باشند. استروئیدهای بینی نسبت به آنتی هیستامین ها کمتر باعث خشکی می شوند. بر خلاف داروهای تقویت کننده بینی، استروئیدهای بینی می توانند برای مدت طولانی استفاده شوند.

اسپری های نمکی بینی

این اسپری های آب نمکی برای استفاده بی خطر هستند و می توانند با مرطوب کردن فضای بینی، کم تر کردن ترشحات مخاطی و کمک به بیرون راندن باکتری موجود در آن، باعث تسکین بیماری شوند.

تسکین دهنده های درد

استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (Advil ،Motrin و دیگران) یا ناپروکسن (Aleve) را می توان برای تسکین درد سینوزیت استفاده کرد.

آنتی بیوتیک های عفونت سینوس

اگر سینوزیت مشکوک به عفونت باکتریایی باشد، ممکن است پزشک معالج آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر شروع به مصرف آنتی بیوتیک کردید، کل دوره را کامل کنید تا عفونت کاملاً از بین برود.

همه موارد سینوزیت نیازی به درمان از طریق آنتی بیوتیک ندارند: در مورد اینکه آیا آنتی بیوتیک مناسب است یا نه با پزشک خود مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که آنتی بیوتیک ها می توانند عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک، بثورات و اسهال ایجاد کنند. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در نهایت منجر به شیوع باکتری هایی می شود که دیگر نمی توان با استفاده از آنتی بیوتیک های معمولی آنها را از بین برد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ