بیماری ذات الریه چیست؟ انواع، علل، علائم و راه های درمان آن

alikarimi55
ذات الریه ،نوعی از عفونت سینه است. برکیسه های ریز هوا، در شش هایتان که نام آن ها آلوِاُلی می باشد تاثیر می گذارد. هنگامی که مبتلا به بیماری ذات الریه شده اید، کیسه های هوا متورم شده و پر از مایعات می شوند. این پدیده باعث می شود که در راه تنفس شما دشواری […]

ذات الریه ،نوعی از عفونت سینه است. برکیسه های ریز هوا، در شش هایتان که نام آن ها آلوِاُلی می باشد تاثیر می گذارد. هنگامی که مبتلا به بیماری ذات الریه شده اید، کیسه های هوا متورم شده و پر از مایعات می شوند. این پدیده باعث می شود که در راه تنفس شما دشواری هایی پیش بیاید.

ابتلا به بیماری ذات الریه

بیشتر اشخاص، در زمستان به ذات الریه مبتلا می شوند، دلیل آن، این است که عفونت های ویروسی تنفسی که به راحتی در میان اشخاص منتقل می گردد (همانند آنفولانزا)، در زمستان شیوع بیشتری دارند و این بیماری های می تواند ریسک ابتلای شما به ذات الریه را افزایش دهد. در صورتی که بیماری بلند مدت ریوی دارید یا مراقب شخصی هستید که مبتلا به این بیماری شده، استفاده از واکسن های آنفولانزا، به طور سالیانه می تواند ایده خوبی باشد. آنفولانزا ممکن است شدید بوده و باعث عوارضی همانند ذات الریه شود.

واکسن آنفولانزا اغلب برای اشخاصی که در ریسک ابتلا به آن هستندف کاملا رایگان بوده و از GP و بسیاری ازداروسازها قابل تهیه است. بهتر است که قبل از شروع به کار ویروس آنفولانزا، این واکسن را تهیه کنید که البته این دوره در میان ماه دسامبر می باشد. اکثر اشخاص مبتلا به ذات الریه را می توان به طور کامل درمان کرد اما این مورد نمی تواند منجر به تهدید زندگیتان شده و باید حتی در صورتی که تناسب اندام داشته و جوان هستید نیز آن را جدی بگیرید.

انواع بیماری ذات الریه

انواع مختلف باکتری و ویروس می توانند باعث ابتلا شما به ذات الریه شوند. مرسوم ترین نوع ذات الریه در واقع ذات الریه ای است که از طریق جمع سرایت می کند که موردی است که در آن، ذات الریه بر شخصی تاثیر می گذارد که در بیمارستان نیست. شایع ترین دلیل ذات الریه با سرایت در جمع، باکتری ای با نام استرپتوکوکوس پنومونیا است اما علل دیگری نیز در بروز این بیماری نقش دارند.

ذات الریه، با سرایت در جمع، به نسبت آنفولانزا یا سرماخوردگی، واگیر کمتری دارد زیرا سیستم ایمنی اکثر افراد می تواند باکتری بروز دهنده این بیماری را قبل از عفونت بکشد. اکثر اشخاصی که مبتلا به ذات الریه با سرایت در جمع هستند، احتمالا بیماری خود را به شخص دیگری منتقل نمی کنند.

در کنار ذات الریه با سرایت در جمع، انواع دیگری را نیز داریم:

ذات الریه با سرایت در بیمارستان

این مورد هنگامی اتفاق می افتد که شما در بیمارستان بوده و در حال مداوا برای بیماری دیگری هستید یا بر روی شما عمل جراحی صورت می پذیرد. اشخاصی که تحت مراقبت های پزشکی شدید، در ماشین های تنفس هستند، بیشترین ریسک ابتلا به این نوع بیماری را دارند

ذات الریه ویروسی

علل شایع این بیماری می تواند آنفولانزا در بزرگسالان و ویروس سینسیتیال تنفسی باشد (به خصوص در کودکان). این حالت ذات الریه اغلب واگیردار بوده و می تواند بر دیگران نیز تاثیر بگذارد.

ذات الریه استنشاقی

هنگامی که ذات الریه شما با بوی غذا از مجرای اشتباه، تنفس استفراغ یا ماده ای مضر ایجاد می شود، بیماری مذکور در شما پدیدار خواهد گشت. این بیماری در میان سالمندان یا اشخاصی که مبتلا به بیماری هایی هستند که باعث دشواری در قورت دادن شده یا سطح هوشیاری را کاهش می دهد، شیوع بیشتری دارد

ذات الریه قارچی

این بیماری هنگامی پدیدار خواهد شد که ذات الریه، توسط قارچ ایجاد شود. در بریتانیا بسیار نادر بوده و احتمالا در اشخاصی تاثیر می گذارد که سیستم ایمنی تضعیف شده ای دارند. هم چنین ممکن است عبارت ذات الریه دوگانه نیز به گوش شما برسد، این بیماری به معنای ابتلا به ذات الریه در هر دو شش است. این عبارت در آمریکا استفاده می شود.

آیا امکان ابتلا به بیماری ذات الریه، بیشتر از یک بار وجود دارد؟

بلی، ذات الریه توسط میکروب های مختلف فراوانی ایجاد می شود و بنابراین ابتلا به آن، شما را در برابر ابتلای مجدد محافظت نخواهد کرد. در صورتی که بیشتر از یک بار به ذات الریه مبتلا شدید باید بررسی هایی را به منظور درک دلیل این پدیده انجام دهید. دلیل ان می تواند مشکلی در سینه یا سیستم ایمنی شما باشد و احتمالا باید به یک متخصص رجوع نمایید.

علائم بیماری ذات الریه چیست؟

در صورتی که به ذات الریه مبتلا شدید، علائمی در شما بروز خواهد کرد که مشابه با آنفولانزا یا عفونت سینه هستند. این علائم به طور تدریجی، در طول چند روز پدیدار می شوند اما پیشرفت آن ها می تواند بسیار سریع تر باشد. نشانه اصلی، سرفه کردن است. ممکن است احساس کلی بیمار بودن، ضعیف بودن و خسته بودن را داشته باشید.

احتمالا حداقل یکی از علائم زیر را نیز تجربه خواهید کرد:

  • سرفه کردن خلط که زرد یا سیز رنگ است
  • دمای بالا (ممکن است تب و لرز داشته باشید)
  • دشواری در تنفس یا نفس کم آوردن زودتر از حالت طبیعی
  • درد در سینه یا احساس ناراحتی
  • از دست رفتن اشتها

حتی در صورت ابتلا به ذات الریه ممکن است تمامی علائم بالا در شما بروز پیدا نکند.

موارد شدیدتر می تواند باعث بروز علائم زیر شود:

  • تنفس سریع
  • سردرگم بودن (احساس گنگی)
  • فشار خون پایین
  • خون سرفه کردن
  • ضربان قلب سریع
  • حالت تهوع و استفراغ

پلوریسی

برخی از مبتلایان، احساس درد تیزی هنگام تنفس، در سینه خود دارند. این پدیده می تواند به این دلیل باشد که پوشش میان شش و قفسه سینه، با نام پلورا، اکنون عفونی شده و ملتهب گشته است. این التهاب را با نام پلوریسی می شناسیم و باعث می شود که شش های شما نتواند حرکت روانی، هنگام تنفس داشته باشد. علائم ذات الریه اغلب مشابه با علائم عفونت سینه هستند (همانند برونشیت، حاد شدن علائم COPD یا حاد شدن علائم بروشیپتاتیس).

برای این که تشخیص مناسبی داشته باشید باید به GP خود مراجعه کنید. در صورتی که با بروز این علائم، احساس بیماری در شما پدیدار گشت به GP خود مراجعه کرده یا با 111 تماس بگیرید. در صورتی که درد سینه، ضربان قلب شدید، تنفس سریع، لرز یا احساس گنگ بودن دارید بلافاصله به GP خود مراجعه کرده یا با 999 تماس حاصل فرمایید. در صورتی که سن شما از 65 سال بیشتر است، مراقبت های بیشتری را باید اتخاذ نمایید.

چه کسی بیشترین ریسک ابتلا به بیماری ذات الریه را دارد؟

ابتلا به ذات الریه در هر سنی ممکن است. هر ساله در بریتانیا حدود 5 تا 11 بزرگسال، از هر هزار نفر، به ذات الریه مبتلا می شوند. برخی از افراد، ریسک بالاتری برای ابتلا به ذات الریه دارند. در صورتی که در یکی از این گروه ها قرار بگیرید. باید برای کاهش احتمال بروز ذات الریه احتیاط بیشتری داشته باشید.

اشخاصی که در این گروه های پرخطر قرار می گیرند را در زیر مرور می کنیم:

  • نوزادانو کودکانکم سن و سال
  • افرادی با سنی بالاتر از 65 سال
  • اشخاصی که بیماری های بلندمدت ریوی، مغزی، کبدی، کلیوی، قلبی یا دیابت دارند
  • اشخاص مبتلا به سرطان (به خصوص اشخاصی که تحت شیمی درمانی هستند)
  • افرادی که بیش از اندازه مصرف الکل داشته یا سیگار می کشند
  • اشخاصی که از داروهایی استفاده می کنند که سیستم ایمنی را سرکوب کرده اند
  • افراد مبتلا به HIV

افرادی که به دلیل مشکلات دیگری در بیمارستان حضور دارند در برخی از مواقع مبتلا به ذات الریه می شوند. این پدیده می تواند چندین دلیل داشته باشد: استفاده از تهویه های مکانیکی، استفاده اخیر از آنتی بیوتیک، مقاومتشان در برابر عفونت توسط سایر مشکلات پزشکی تضعیف شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ