حمام سیتز چیست؟ دستور حمام تسکین دهنده با روغن درخت چای

alikarimi55
ممکن است که شما قبلا در مورد حمام سیتز sitz شنیده باشید، اما می دانید که  چیست؟ نام آن از یک کلمه آلمانی به نام sitizen به معنی نشستن گرفته شده است. هنگام نشستن در در وان حمام از آب گرم استفاده می شود تا درد را از بین ببرد. دلایل زیادی برای برای احساس […]

ممکن است که شما قبلا در مورد حمام سیتز sitz شنیده باشید، اما می دانید که  چیست؟ نام آن از یک کلمه آلمانی به نام sitizen به معنی نشستن گرفته شده است. هنگام نشستن در در وان حمام از آب گرم استفاده می شود تا درد را از بین ببرد. دلایل زیادی برای برای احساس ناراحتی وجود دارد که حمام سیتز می تواند درمان آن را تضمین کند مشکلاتی از جمله بواسیر، مشکلات معقد، زایمان طبیعی ( برای درمان مشکلات و درد بعد از زایمان حمام سیتز می تواند معجزه کند و به فرد احساس آرامش دهد). متخصصان حمام سیتز را برای درمان کیست توصیه می کنند. استفاده از حمام سیتز می تواند به رفع بسیاری از نگرانی ها که به دلیل افزایش فشار خون موجب برافروختگی ناحیه ای از بدن می شود کمک می کند. حمام سیتز با افزایش جریان خون اکسیژن بیشتری را در بدن به جریان می اندازد در نتیجه موجب بهبود سلامتی فرد می گردد.

حمام سیتز چیست؟

چگونگی انجام حمام سیتز: مقداری آب در وان یا تشتی که قرار است در آن بنشینید بریزید، تا حدی که ران ها و باسن در آن غوطه ور باشند. علائم معمولی که با این نوع حمام از بین خواهد رفت درد های بسیار خفیف، تحریک شدن و خارش پوست می باشد. حمام سیتز چیزی بیشتر از آب گرم ندارد اما می توان به صورت دلخواه از عناصری که در دستور حمام سیتز قرار دارد نیز استفاده کنید.

حمام سیتز می تواند دارای طراحی خاص خود باشد مثلا به گونه ای که قسمت نشیمن گاه آن گرد و بر روی توالت قابل قرار گیری باشد. آیا به دنبال دیگر جایگزین ها هستید؟ می توانید از وان حمام خود به عنوان یک مکان تمیز استفاده کنید.

اگر در حال مقایسه ی حمام مخصوص سیتز با وان هستید بزرگ ترین تفاوت آن این است که در حمام سیتز قسمتی که پاها قرار می  گیرد باریک است و مقدار آبی که در آن قرار  می گیرد بیش از 4 اینچ نمی باشد در حالی که در وان تمام پایین تنه می تواند در آب غوطه ور شود.

حمام سیتز چگونه عمل  می کند؟ قرا گرفتن در آب گرم ( که گاهی با عاصر مفیدی مانند نمک اپسوم ترکیب شده است) موجب افزایش جریان خون می گردد در حالی که نشانه های ناخواسته مانند خارش، تحریک و درد را آرام می کند. یک تحقیق نشان داد که استفاده از گرمای مرطوب دقیقا همان اثر بخشی حمام سیتز را دارد.

چه زمانی باید از حمام سیتز استفاده کرد

مشکلات معمول سلامتی که با حمام سیتز می توان آن را درمان کرد:

از چه محلولی برای حمام سیتز استفاده می شود؟ این بستگی به نوع بیماری که برای درمان آن تلاش می کنید دارد، به همین دلیل از عناصر مختلفی برای از بین بردن بیماری استفاده می شود. می توانید از عناصری که در یک دستور حمام سیتز وجود دارد استفاده کنید از جمله نمک اپسوم حمام سیتز یا جوش شیرین حمام سیتز.

چه چیزی باید در حمام سیتز قرار داد؟

همان طور که در دستور استفاده از حمام سیز نوشته شده است، وجود، نمک، اسانس های معطر و فندوق موجب ایجاد یک درمان لذت بخش و خوش رایحه می گردد. نمک اپسوم و نمک دریا غنی از مواد معدنی می باشند که طریقه استفاده از آن ها بسیار ساده است.

برای درمان بواسیر به حمام سیتز چه چیزی اضافه می کنید؟ نمک اپسوم یک عنصر عالی برای درمان این بیماری است. طبق نظر کلنیک کلولند، نمک اپسوم با همراه فندوق مفید است. فندوق برای درمان مشکلات پوستی معجزه می کند زیرا خاصیت ضد التهابی دارد.

استفاده از اسانس ها یک گزینه خوب نیز می باشد. یک از این اسانس های روغنی عبارت است از اسانس درخت چای که خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. اسانس درخت چای خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد که به درمان زخم ها و عفونت کمک می کند.

اسطوخودوس به دلیل خاصیت ضد التهابی بسیار بسیار شناخته شده است و درد را به راحتی از بین می برد. یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به پوست جذب شود.

برای برای درمان عفونت مخمر از حمام سیتز استفاده می کنید استفاده از موادی مانند جوش شیرین برای از بین بردن درد، سوزش، تحریک و خارش واژن بسیار مفید است.

چگونه باید ازحمام سیتز استفاده کرد

استفاده از حمام سیتز بسیار ساده است. می توانید از تشت استفاده کنید و نیاز به خریداری وان مخصوص نمی باشد.

قبل از شروع به کار دو مورد وجود دارد که باید به آن ها توجه و از انجام آن خودداری کنید. از صابون استفاده نکنید، زیرا پوست را خشک می کند و حتی بیشتر موجب تحریک شدن آن می گردد. بریا انجام فرایند عجله نکنید. محیط حمام را برای خود راحت و امن کنید. اگر نیاز به سرگرمی مانند موزیک یا شمع دارید این کار را انجام دهید. همه چیز را فراهم کنید و با خیال راحت شروع کنید. از تشت استفاده می کنید هنگام تخلیه مراقب ریخت و پاش آن باشید.

مورد دوم این که تشت را با آب گرم پر کنید. اگر از ظرف مخصوص حمام استفاده می کنید آن را تا 4 اینچ از آب پر کنید تا ران ها  را بپوشاند. هرگاه که دمای حمام را تنظیم کردید، یک قاشق بزرگ از مواد حمام سیتز را به آن اضافه کنید. توجه : اگر از تشت استفاده می کنید نیمی از مواد حمام را اضافه کنید زیرا مقدار کمتری آب استفاده کرده اید. این محلول را در انتها با احتیاط تخلیه کنید و اطراف را جارو بکشید تا از تخلیه صحیح مطمئن شوید.

شما می دانید که می توانید از تشت، وان استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. برنامه ریزی کنید که برای 15 تا 20 دقیقه در آب بنشینید و در صورت نیاز آب گرم اضافه کنید تا دمای آن تغییر نکند. می توانید از حمام سیتز دو تا سه بار در روز استفاده کنید تا زمانی که احساس نیاز می کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

وقتی که کار خود را انجام دادید به آهستگی بلند شوید. ممکن است که کمی احساس سرگیجه داشته باشید. این اتفاق عادی است اما مراقب خود باشید. اگر زمان دارید بگذارید تا زمین خشک شود، در غیر این صورت از لباسی خشک و نرم برای خشک کردن زمین استفاده کنید. اگر از کرم خاصی برای بواسیر استفاده می کنید این زمان خوبی برای استفاده می باشد.

از کجا باید خریداری کرد

می توانید به فروشگاه های دارو یا لوازم پزشکی برای خریداری مراجعه کنید و آن را بر روی توالت خود قرار دهید. خریداری آن ها زیاد سخت نیست می توانید به صورت اینترنتی تهیه کنید.

اگر علاقه ای به استفاده از مواد حمام ستز ندارید می توانید هر ماده طبیعی که با آن آشنایی دارید استفاده کنید و از استفاده از محلول هایی که حاوی عناصر ناشناخته می باشند مانند مواد سنتزی خودداری کنید.

هشدار ها

از پزشک متخصص خود در مورد استفاده از آب گرم بپرسید. همیشه از این که از آب داغ استفاده نکرده اید و از تشت یا وان ضد عفونی شده استفاده  کرده اید مطمئن شوید. استفاده از حمام سیتز در بیشتر موارد ایمن است اما اگر هرگونه ناراحتی یا تحریک شدن احساس کردید با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است بعد از بلند شدن از جای خود کمی احساس سرگیجه کنید زیرا آب گرم موجب انبساط رگ های خونی می شود. این اتفاق عادی است اما مراقب باشید. همیشه، از این که آب بدنتان تامین است مطمئن شوید.

استفاده از حمام بعد از زایمان ایده ی خوبی است. بهتر است که از کسی بخواهید که کنار شما باشد. اگر بعد از زایمان از حمام سیتز استفاده کردید و درد یا سوزش، قرمزی یا تورم تجربه کردید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

یک دستور استفاده از حمام سیتز

مدت زمان کلی مورد نیاز : 5 دقیقه

تعداد دفعات مورد استفاده: 1-2 بار

مواد مورد نیاز:

  • یک سوم پیمانه نمک اپسوم
  • یک چهارم پیمانه
  • نمک دریا
  • دو قاشق پودر فندوق
  • 10 قطره اسانس درخت چای
  • 8 قطره اسطوخودوس

طریقه استفاده:

در یک کاسه کوچک نمک دریا و اپسوم را نخلوط کنید.

سپس بقیه مواد را به آن اضافه کنید و به خوبی آن را بهم بزنید.

به آن آب گرم اضافه کنید ( اگر از تشت استفاده می کنید نیمی از مواد را استفاده کنید).

به مدت 15 تا 20 دقیقه در آن بنشینید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ