آبدومینوپلاستی چیست؟ + کاربرد، عوارض و تفاوت آن با لیپوساکشن

alikarimi55
آبدومینوپلاستی چیست؟ آیا سایز و بافت نامناسب شکم، شما را آزرده می کند؟ اگر چربی و پوست اضافی در ناحیه شکم شما بیش از حد تجمع یافته اند و به رژیم های غذایی و ورزش پاسخ نمی دهند، ممکن است در حال بررسی گزینه جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی باشید. در این عمل جراحی با […]

آبدومینوپلاستی چیست؟ آیا سایز و بافت نامناسب شکم، شما را آزرده می کند؟ اگر چربی و پوست اضافی در ناحیه شکم شما بیش از حد تجمع یافته اند و به رژیم های غذایی و ورزش پاسخ نمی دهند، ممکن است در حال بررسی گزینه جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی باشید.

در این عمل جراحی با از بین بردن چربی و پوست اضافی و همچنین سفت شدن عضلات دیواره شکم، شکمی صاف را تجربه خواهید کرد. آبدومینوپلاستی با روش لیپوساکشن متفاوت است. اگرچه ممکن است که شما لیپوساکشن را همراه با جراحی زیبایی شکم انتخاب کنید.

عمل جراحی آبدومینوپلاستی یک عمل جراحی اساسی است. بنابراین اگر در حال بررسی آن هستید، قبل از تصمیم ‌گیری برای انجام آن، باید در مورد آن اطلاعات کافی را کسب کنید.

تفاوت بین جراحی آبدومینوپلاستی و لیپوساکشن

در روش لیپوساکشن ممکن است ماده بی حس کننده به صورت داخل وریدی به شما تزریق شود. زمانی که بی حسی موضعی ایجاد شد، جراح شما برش کوچکی در اطراف محل رسوبات چربی ایجاد می کند. سپس با استفاده از یک لوله نازک (کانول) برای شل شدن سلول های چربی، در زیر پوست حرکاتی اعمال می شود.

پس از آن جراح با استفاده از خلاء پزشکی توده های چربی زیر پوست را مکش و تخلیه می کند. به نتیجه رسیدن روش لیپوساکشن و رسیدن به نتیجه دلخواه ممکن است چندین جلسه به طول انجامد.

در روش جراحی زیبایی شکم جراح از بیهوشی عمومی استفاده می کند. پس از بیهوش شدن جراح برش هایی در قسمت تحتانی شکم ایجاد می کند. سپس جراح پوست اضافه و توده های چربی را از بین برده و محل برش را بخیه می زند. روش جراحی زیبایی شکم به طور معمول 2 تا 3 ساعت به طول می انجامد.

افرادی که لیپوساکشن انجام می دهند، انتظار دارند که پس از بهبودی یک شکم مسطح تر و متناسب تر داشته باشند. اما این نتایج ممکن است دائمی نباشد و توده های چربی می توانند بازگردند. اگر پس از انجام عمل لیپوساکشن افزایش وزن پیدا کنید، چربی در بدن شما مجددا تجمع می یابد.

اما ممکن است این تجمع در مکانی که لیپوساکشن شده است، رخ ندهد. اما در روش جراحی زیبایی آبدومینوپلاستی نتایج دائمی هستند و دیواره شکم شما پایدار تر و قوی تر خواهد شد. معمولاً پوست اضافی و توده های چربی که حذف می شوند باز نخواهند گشت، مگر این که نوسانات شدید وزن و یا بارداری را تجربه کنید.

چه افرادی بهترین کاندیدا برای انجام عمل جراحی آبدومینوپلاستی هستند؟

عمل جراحی زیبایی شکم برای آقایان و خانم هایی که از نظر سلامتی در سطح خوبی قرار دارند مناسب است. استفاده از این روش برای زنانی که چندین بارداری را پشت سر گذاشته اند و تمایل دارند که عضلات شکم خود را سفت کنند و پوست اضافی آن را از بین ببرند، ممکن است مفید باشد.

همچنین برداشتن پوست و چربی اضافی در ناحیه شکم برای مردان یا زنانی که زمانی به چاقی و اضافه وزن مبتلا بوده‌اند و پس از کاهش وزن دچار چربی اضافی یا شل شدن پوست در اطراف شکم شده اند نیز گزینه ای مناسب است.

چه افرادی باید از جراحی زیبایی شکم خودداری کنند؟

زنانی که قصد باردار شدن دارند، بهتر است جراحی آبدومینوپلاستی را تا به دنیا آوردن فرزند خود به تاخیر بیاندازند. زیرا با انجام این عمل، عضلات عمودی شما سفت می شوند و حاملگی های بعدی ممکن است عضلات را از هم جدا کنند. همچنین افرادی که قصد دارند مقادیر زیادی از وزن خود را کاهش دهند، انجام جراحی زیبایی شکم برای آنها مناسب نیست.

پس از در نظر گرفتن تمام شرایط، جراحی آبدومینوپلاستی باید آخرین راه حل شما باشد. زیرا جایگزین کردن این جراحی برای کاهش وزن اشتباه است. علاوه بر این، به ظاهر زخم ها پس از جراحی شکم نیز توجه کنید. بنابر این قبل از عمل می توانید در مورد جای زخم و بهبود آن با پزشک مشورت کنید.

آماده سازی برای جراحی زیبایی شکم یا آبدومینوپلاستی

اولین قدم برای انجام این جراحی، ملاقات با جراح و دیدن وی برای مشاوره است. در این جلسه شما باید در مورد اهداف خود و گزینه های زیر صحبت کنید:

آبدومینوپلاستی کامل

در این نوع جراحی زیبایی شکم، جراح شکم شما را به طور کامل باز می کند. سپس در صورت لزوم پوست، بافت و ماهیچه ها را از بین می برد. این عمل جراحی شامل حرکت دادن ناف شما خواهد بود و ممکن است به مدت چند روز مجرا هایی در زیر پوست شما اعمال شوند.

آبدومینوپلاستی جزئی و کوچک

آبدومینوپلاستی جزئی اغلب بر روی افرادی انجام می شود ذخایر چربی آنها در زیر نافشان قرار دارد. در طی این روش، جراح احتمالاً ناف شما را جابجا نمی کند و بسته به شرایط ممکن است جراحی تا دو ساعت طول بکشد.

اگر شما سیگار می کشید پزشک از شما درخواست می کند که حداقل دو هفته قبل و بعد از انجام جراحی، سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن باعث ایجاد عوارض جانبی می شود و بهبودی را کندتر می کند.

همچنین لازم است در مورد داروهای تجویزی، داروهای گیاهی و سایر مکمل هایی که مصرف می کنید با پزشک صحبت کنید. جراح شما ممکن است به شما توصیه کند که از مصرف برخی از داروهای خاص برای مدت زمانی معین، قبل و بعد از جراحی خودداری کنید.

چگونگی انجام جراحی آبدومینوپلاستی

عمل جراحی زیبایی شکم می تواند از 1 تا 5 ساعت به طول انجامد. همچنین بسته به شرایط شما، ممکن است به یک شب بستری شدن در بیمارستان احتیاج داشته باشید. برای انجام این عمل، نیاز به بیهوشی عمومی است تا شما در طول عمل کاملاً بی هوش باشید.

بهبودی پس از جراحی زیبایی شکم

اگر می خواهید جراحی زیبایی شکم را انجام دهید، بهبودی شما پس از جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل ممکن است شامل سن، سلامتی و وزن بدن باشند. همچنین بسته به نوع و عمق پوست و چربی اضافه نیز جراحی و بهبودی آن متفاوت خواهد بود.

برخی اقدامات برای اطمینان از بهبودی سالم بسیار حائز اهمیت هستند. این اقدامات ممکن است شامل مواردی مانند نوشیدن فراوان آب برای دفع سموم و کاهش تورم، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و مصرف فراوان میوه و سبزیجات باشد. پس از جراحی زیبایی شکم ممکن است موارد زیر توصیه شوند:

  • مصرف مکمل های ویتامین A و ویتامین C
  • نوشیدن چای سبز برای تقویت ایمنی و بالا بردن میزان آنتی اکسیدان بدن
  • مصرف مکمل های پروبیوتیک
  • مصرف آناناس و پاپایا برای کاهش نفخ و التهاب
  • استفاده از آرنیکا برای کاهش تورم، کبودی و درد
  • نوشیدن چای زنجبیل و یا مصرف مکمل فسفر برای رفع حالت تهوع

عوارض احتمالی جراحی زیبایی شکم

در روزهای اول پس از جراحی ممکن است دچار درد و تورم شوید. همچنین ایجاد بی حسی، کبودی و خستگی پس از جراحی امری رایج است. درد شدید معمولاً در روزهای اول پس از جراحی رایج تر است. شما می توانید برای کنترل دردی که احتمالا تجربه می کنید، از داروهای ضد درد استفاده کنید.

علاوه بر این، تورم ممکن است تا 3 ماه پس از جراحی نیز ادامه یابد. ممکن است زمانی که می‌خواهید به طور مستقیم بایستید، احساس کشیدگی در ناحیه شکم ایجاد شود. همچنین ممکن است تا ماه ها یا حتی سال ها پس از جراحی در ناحیه شکم خود احساس بی حسی کنید و شکم شما دچار کبودی شود.

علاوه بر این، ممکن از پس از عمل تاول های پر از مایع در بالای زخم ایجاد شوند، اما جای نگرانی نیست زیرا از بین خواهند رفت. اسکار شما ممکن است قرمز و بزرگ شده باشد اما در نهایت محو می شوند.

مانند هر عمل جراحی دیگر در جراحی زیبایی شکم نیز خطراتی وجود دارد. اگرچه آنها نادر هستند اما عوارض می ‌تواند شامل عفونت، خونریزی زیر پوستی یا لخته شدن خون باشد. در صورت گردش خون ضعیف، دیابت یا بیماری های قلبی، ریه یا کبد احتمال بروز عوارض جانبی در شما بیشتر است.

ممکن است پس از عمل شما به طور کامل بهبود نیابید که این می تواند باعث ایجاد زخم و یا شل شدن پوست شود. در نتیجه به یک عمل جراحی ثانویه احتیاج خواهید داشت. جراحی زیبایی شکم باعث ایجاد زخم بر روی آن می شود.

اگر چه ممکن است ظاهر این زخم ها کمی محو شوند، اما هرگز به طور کامل ناپدید نمی شوند. جراح ممکن است کرم ها یا پماد های خاصی را برای کمک به از بین بردن اسکار برای شما تجویز کند.

مراقبت از خود پس از انجام جراحی

فرقی نمی‌ کند که شما یک آبدومینوپلاستی کامل داشته باشید و یا جزئی، اما ناحیه ای که بر روی آن جراحی انجام می‌شود در نهایت بخیه می‌ شود. به همین دلیل پس از انجام عمل جراحی لازم است تمام دستورالعمل های جراح در مورد نحوه مراقبت و تعویض بانداژ را رعایت کنید.

حداقل تا 6 هفته پس از عمل جراحی باید انجام فعالیت های شدید را محدود کنید. همچنین برای اطمینان از بهبودی کامل پس از آبدومینوپلاستی بهتر است که به مدت یک ماه در خانه استراحت کنید. پزشک در مورد کارهای لازم و روش های مراقبت از خود دستورالعمل هایی را به شما خواهد داد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ