لیفت باسن چیست؟ + نحوه انجام و آمادگی قبل از آن

alikarimi55
لیفت باسن که به عنوان گلوتوپلاستی نیز شناخته می شود، یک عمل جراحی زیبایی برای بهبود ظاهر باسن است. این جراحی ممکن است به عنوان بخشی از پانیکولکتونی و یا لیفت قسمت پایین بدن، برای از بین بردن پوست اضافی باسن، کشاله ران، ران و شکم نیز انجام شود. در جراحی لیفت باسن، پوست اضافی […]

لیفت باسن که به عنوان گلوتوپلاستی نیز شناخته می شود، یک عمل جراحی زیبایی برای بهبود ظاهر باسن است. این جراحی ممکن است به عنوان بخشی از پانیکولکتونی و یا لیفت قسمت پایین بدن، برای از بین بردن پوست اضافی باسن، کشاله ران، ران و شکم نیز انجام شود.

در جراحی لیفت باسن، پوست اضافی ناحیه باسن حذف شده و بافت اطراف آن مجدداً به یکدیگر متصل می شوند و از این طریق فرم بدن جوان تر و رضایت بخش تر می شود. لیفت باسن با لیفت باسن برزیلی متفاوت است. زیرا در لیفت باسن برزیلی چربی خود بیمار برای افزایش حجم باسن، به آن تزریق می شود.

انجام لیفت باسن به تنهایی حجمی به باسن اضافه نمی کند، اما گاهی اوقات ممکن است با روش های تقویت کننده و حجم دهنده ترکیب شود. از این طریق شکل و اندازه باسن با کاشت و پیوند چربی تغییر می کند.

در طول جراحی لیفت باسن، پوست و چربی اضافی باسن حذف می شوند و سپس پوست باقی مانده دوباره به یکدیگر متصل می شوند. از این طریق باسن ظاهری زیباتر پیدا می کند. نکته منفی انجام عمل جراحی لیفت باسن این است که ممکن است باعث صاف شدن باسن و کاهش حجم آن شود.

در این حالت ممکن است این روش با پیوند چربی یا سایر روش های تقویتی، از جمله استفاده از پوست اضافی خود بیمار ترکیب شود. هر چه سن شما بالاتر می رود، تغییراتی در پوست ایجاد شده و شل تر می شود. علاوه بر این، آسیب های ناشی از آفتاب، نوسانات در وزن و عوامل ژنتیکی می توانند به خاصیت ضعیف ارتجاعی پوست کمک کنند.

این عوامل می توانند سبب شوند که پوست باسن شما و همچنین سایر قسمت های بدن ضعیف و آویزان شود. در این شرایط جراحی لیفت باسن برای از بین بردن پوست آویزان شده روی باسن و پشت ران های فوقانی، مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، جراحی می تواند ظاهر سلولیت را بهبود بخشد.

اگرچه مقادیر کمی از چربی نیز به همراه پوست اضافی باسن از بین می رود، اما به طور کلی لیفت باسن برای از بین بردن رسوبات چربی به کار گرفته نمی شود.

بیشتر بدانید: آیا سینه و باسن نیاز به ماسک دارند؟

چه کسانی برای لیفت باسن مناسب هستند؟

اگر شما یک مورد از موارد زیر را دارا باشید، می توانید عمل لیفت باسن را انجام دهید:

  • وزن قابل توجهی از دست داده اید و پس از آن حداقل 6 تا 12 ماه وزن شما پایدار بوده است.
  • اضافه وزن دارید و قادر نیستید از طریق فعالیت بدنی و تغییر در رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهید.
  • وزن معمولی دارید اما مایل هستید ظاهر قسمت تحتانی بدن خود را بهبود دهید.
  • وزن طبیعی دارید اما به دلیل کشش ضعیف پوست ناشی از پیری، پوست شما پس از انجام لیپوساکشن منقبض نمی شود.

توجه داشته باشید که انجام عمل جراحی لیفت باسن کیفیت پوست شما را تغییر نخواهد داد.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای انجام این عمل جراحی هستند

بهترین افراد برای انجام لیفت باسن افرادی هستند که:

  • از سلامت کلی برخوردار هستند
  • یک رژیم غذایی سالم و یک شیوه زندگی مناسب را دنبال می کنند
  • وزن بدن پایدار است و تغییرات ندارد
  • افرادی که سیگاری نیستند

پزشک ممکن است در صورت وجود موارد زیر از انجام لیفت باسن خودداری کند:

  • یک بیماری مزمن شدید مانند بیماری قلبی یا دیابت داشته باشید
  • مایل هستید که به مقدار قابل توجهی کاهش وزن داشته باشید
  • دارا بودن شاخص توده بدنی بالاتر از 32
  • استعمال دخانیات
  • از نظر سلامت و بهداشت روان ثبات نداشته باشید

 

آمادگی برای انجام جراحی لیفت باسن

در ابتدا، پزشک یک جلسه مشاوره در مورد لیفت باسن یا جراحی پلاستیک با شما خواهد داشت. در این جلسه مشاوره، پزشک به احتمال زیاد موارد زیر را بازگو خواهد کرد:

از شما در مورد تاریخچه پزشکی و سابقه ابتلا به انواع بیماری ها سوال خواهد کرد و شما باید آماده پاسخگویی به سوالات پزشک در مورد شرایط پزشکی فعلی و گذشته خود باشید. علاوه بر این، پزشکان در مورد انواع داروهایی که اخیراً مصرف کرده اید و یا جراحی هایی که انجام داده اید، صحبت خواهد کرد.

در این جلسه جراح یا پزشک یک معاینه بدنی از باسن، پوست و قسمت تحتانی بدن شما، برای تعیین گزینه های درمانی انجام خواهد داد. شما لازم است در این جلسه مشاوره در مورد انتظارات خود از جراحی لیفت باسن، با پزشک صحبت کنید. همچنین لازم است در مورد خطرات و عوارض جانبی احتمالی به خوبی آگاه باشید.

اقدامات لازم قبل از انجام لیفت باسن

جراح و یا پزشک معمولاً برای تایید وضعیت سلامتی شما، آزمایشاتی را قبل از جراحی تجویز می کند. همچنین ممکن است پزشک به شما توصیه کند که به مدت یک یا دو هفته قبل از انجام جراحی، از مصرف برخی از داروهای خاص مانند آسپرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی خودداری کنید.

زیرا این داروها می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند. به مدت دو هفته قبل از انجام جراحی از استعمال دخانیات خودداری کنید. زیرا سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در پوست می شود و می تواند روند بهبودی را کندتر کند. سیگار کشیدن همچنین می تواند خطر عوارض جانبی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

علاوه بر این، لازم است به مدت 6 تا 12 ماه قبل از لیفت باسن، وزن پایدار خود را حفظ کنید. کاهش قابل توجه وزن پس از انجام عمل، می تواند نتایج شما را تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بدانید: تزریق چربی به باسن + میزان پایداری، مزایا و مراقبت های بعد از تزریق

فرایند انجام جراحی لیفت باسن

در مرحله اول بیهوشی انجام می شود. داروها برای راحتی شما در طی عمل جراحی تجویز می شوند. لیفت باسن غالباً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. به گونه ای که در طول عمل شما کاملاً غیر هوشیار خواهید بود. با این حال لیفت باسن ممکن است با استفاده از ترکیبی از بی حسی موضعی و آرام  بخش وریدی نیز انجام شود. جراح یا پزشک با توجه به شرایط شما بهترین انتخاب را توصیه می کنند.

سپس برش هایی در ناحیه باسن ایجاد می شود. اگرچه برش های لیفت باسن معمولاً یک بیضی از پوست را در قسمت بالایی باسن (در داخل خط بیکینی) شامل می شود. اما الگوهای برش بسته به میزان و محل پوست و چربی اضافی می تواند متفاوت باشد. جراح قبل از انجام عمل در مورد بهترین روش برای نیاز شما، با شما مشورت خواهد کرد.

پس از ایجاد برش، پوست اضافی حذف شده و پوست باقی مانده مجدداً به یکدیگر بخیه می شود. پس از اینکه جراح برش هایی را بر روی باسن شما ایجاد کرد، پوست اضافی به صورت جراحی برداشته می شود. سپس پوست باقی مانده کشیده شده و به یکدیگر متصل می شوند.

در نهایت برش ها بخیه می شوند. برش ها با استفاده از بخیه، بسته شده و سپس توسط بانداژ پوشانده می شوند. ممکن است لوله های کوچکی به طور موقت در زیر پوست قرار داده شوند تا تخلیه خون و مایعات اضافی راحت تر شود.

پس از پایان یافتن عمل جراحی، شما به اتاق ریکاوری منتقل می شوید و توسط کادر جراحی تحت نظر قرار خواهید گرفت. اگر چه ممکن است در برخی از موارد لیفت باسن به صورت سرپایی انجام شود. اما جراح شما ممکن است تشخیص دهد که شما به یک شب بستری شدن در بیمارستان احتیاج دارید.

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی لیفت باسن

بعد از عمل لیفت باسن، برش انجام شده با استفاده از بخیه و پانسمان پوشانده می شود. اما ممکن است یک یا چند محل تخلیه در زیر زخم برای خارج شدن خون و مایعات اضافی تعبیه شود. تیم مراقبت های بهداشتی به شما کمک می کند که روز بعد از جراحی، از تخت پایین آمده و قدم بزنید تا از ایجاد لخته های خون جلوگیری شود.

پس از انجام جراحی، احتمالاً احساس درد متوسطی خواهید داشت که در ابتدا توسط داروهای ضد درد داخل وریدی، کنترل می شوند. همچنین پس از پایان یافتن جراحی، به شما آموزش داده خواهد شد که چگونه خون و مایعات اضافی را تخلیه کنید. علاوه بر این ممکن است شما به مصرف آنتی بیوتیک و دارو برای جلوگیری از لخته شدن خون پس از لیفت باسن احتیاج داشته باشید.

پس از گذشت چند روز از جراحی، لازم است که شلوارهای تنگ و چسب برای جلوگیری از تجمع مایعات و کمک به بهبودی زخم­ها بپوشید. همچنین در ماه های اول پس از لیفت باسن، باید هنگام حرکت مراقب باشید و سطح فعالیت های خود را به آرامی افزایش دهید. علاوه بر این، از انجام فعالیت های سخت که باعث کشش در ناحیه باسن و بازگشایی زخم می شود، خودداری کنید.

مانند همه جراحی ها، دستورالعمل های توصیه شده توسط پزشک، بسته به سلامت شخصی بیمار، تکنیک های مورد استفاده و سایر متغیرهای پیرامون جراحی، می توانند بسیار متفاوت باشند.

خطرات و عوارض جانبی احتمالی لیفت باسن

  • ایجاد زخم نامطلوب
  • خونریزی بیش از حد یا هماتوم
  • نکروز پوستی یا چربی (مرگ بافت)
  • ترمیم ضعیف زخم یا جداسازی زخم
  • لخته شدن خون
  • خطرات بیهوشی
  • ترومبوز ورید عمقی
  • عوارض قلبی و ریوی
  • ورم مداوم یا تجمع مایعات
  • درد مداوم
  • بی حسی یا از بین رفتن موقت یا دائمی احساس پوست
  • عدم تقارن یا نتایج زیبایی شناختی ضعیف دیگر که نیاز به جراحی مجدد دارد
  • شل شدن و آویزان شدن پوست

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

مشاهده نتایج

بیشتر تورم ها باید ظرف 6 هفته اول پس از جراحی فروکش کنند. اگرچه ممکن است نتیجه نهایی تا یک سال پس از عمل، کاملا مشاهده نشود. خطوط بدن شما باید دائماً بهبود یابند. اما کاهش یا افزایش وزن شدید می تواند نتایج را تحت تاثیر قرار دهد. جراح شما زخم ها را به صورتی بخیه خواهد کرد که جای زخم با پوشیدن بیکینی قابل مشاهده نباشد.

این زخم ها دائمی هستند اما با گذشت زمان بهبود می یابد و ممکن است پس از گذشت چندین سال محو شوند. با از بین بردن پوست و چربی اضافی در قسمت باسن، لیفت باسن می تواند جلوه بیشتری به اندام شما ببخشد. معمولاً نتایج لیفت باسن ماندگاری طولانی مدت دارند، اما حفظ وزن پایدار برای ماندگار بودن نتایج بسیار مهم است.

رویه های تکمیلی

جراحی لیفت باسن اغلب به همراه سایر جراحی ها، برای افزایش نتایج در بیمار انجام می شود. این روشها شامل لیفت سینه، پانیکولکتونی، لیفت ران، لیفت بازو و لیپوساکشن است. به عنوان مثال، اگر پوست قسمت زیر شکم شما شل و آویزان شده است، ممکن است به روشی که به آن پانیکولکتومی گفته می شود، نیاز داشته باشید.

همچنین کاهش شدید وزن نیز می تواند بر خاصیت ارتجاعی پوست تاثیر گذار باشد. بنابراین ممکن است لیفت صورت و لیفت گردن نیز مورد نیاز باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ