روش های درمان اختلال افسردگی و راه های تشخیص آن

alikarimi55
افسردگی یک وضعیت جدی است که می تواند بسیاری از مراحل زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد. از آنجا که عوامل بسیاری وجود دارد که می تواند در بروز اختلال افسردگی اساسی نقش داشته باشند رویکردهای درمانی نیز متفاوت می‌باشند، بنابراین هیچ روش واحدی برای درمان آن وجود ندارد. از آنجا که هیچ […]

افسردگی یک وضعیت جدی است که می تواند بسیاری از مراحل زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد. از آنجا که عوامل بسیاری وجود دارد که می تواند در بروز اختلال افسردگی اساسی نقش داشته باشند رویکردهای درمانی نیز متفاوت می‌باشند، بنابراین هیچ روش واحدی برای درمان آن وجود ندارد. از آنجا که هیچ درمانی “مناسب برای همه” وجود ندارد، ممکن است تجربه فردی شما متفاوت باشد. با این وجود موارد خاصی وجود دارد که می توانید از نظر چگونگی شروع درمان، رویکردهایی که پزشک ممکن است توصیه کند و نتایج حاصل از درمان برای تمامی افراد یکسان باشد. در اینجا برخی از اثرات مورد انتظار شما در طی درمان عمده اختلال افسردگی ذکر شده است.

نحوه شروع درمان افسردگی

درمان معمولاً از زمانی شروع می شود که پزشک علائم احتمالی افسردگی را مشاهده کند.

چنین علائمی می تواند شامل تغییراتی در موارد زیر باشد:

  • خلق و خوی (ناامیدی، بی علاقگی، غم و اندوه)
  • رفتارها (حساس شدن و تحریک پذیری، گریه، انزوا و گوشه گیری)
  • ادراک (تمرکز ضعیف، مشکل در تمرکز، افکار منفی)
  • خواب (بی خوابی، خواب آلودگی بیش از حد، مشکل در به خواب رفتن یا بیدار شدن)

پزشک مراقبت های اولیه شما را ممکن است تشخیص داده یا شما را به روانپزشک یا سایر متخصصان بهداشت روان ارجاع دهد. پزشک از شما در مورد علائم شما سوال خواهد کرد از جمله اینکه چه نوع علائمی دارید ، چه مدت آنها را داشته اید و تا چه اندازه شدید هستند.

علاوه بر ارزیابی علائم ، پزشک شما فاکتورهای فیزیولوژیکی احتمالی که ممکن است به افسردگی کمک کند را نیز مورد بررسی قرار می دهد. یافته های انجام شده توسط انستیتوی ملی بهداشت روان NIMH نشان داد که 17.3 میلیون آمریکایی بزرگسال (یا حدود 7.1 درصد از جمعیت) در سال 2017 دچار افسردگی شدند.

آنچه بعد از تشخیص افسردگی اتفاق می افتد

پس از تشخیص اختلال افسردگی عمده ، موارد مختلفی وجود دارد که می تواند اتفاق بیفتد. بهترین راه برای شما ممکن است به علائم شما بستگی داشته باشد و آنچه پزشک فکر می کند باعث افسردگی شما شده است.

بررسی دلایل پزشکی افسردگی

پزشک شما ممکن است با پرداختن به شرایط اساسی که ممکن است از عوامل بیماری شما باشد، شروع کند مانند بیماری های مزمن، مشکلات تیروئیدی، داروهای خاص و استفاده از مواد می‌تواند از جمله دلایل مبتلا شدن به افسردگی باشد. کم کاری تیروئید یا تیروئید کم تحرک می تواند یکی از دلایل اصلی پزشکی باشد که به خصوص در بین زنان به افسردگی کمک می کند.

اگر آزمایش خون نشان دهد که شما کم کاری تیروئید دارید ، پزشک ممکن است داروهای طراحی شده برای درمان بیماری تیروئید را تجویز کند ، که ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند. پس از پرداختن به شرایط اساسی ، پزشک معالج شما می تواند یک داروی ضد افسردگی تجویز کند. داروهای ضد افسردگی با متعادل کردن مواد شیمیایی موجود در مغز شما به نام انتقال دهنده های عصبی کار می کنند.

این انتقال دهنده‌های عصبی که شامل سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین است بر احساسات و خلق و خوی تأثیر می گذارند. شما را به یک متخصص بهداشت روان مانند روانپزشک، روانشناس یا مشاور معرفی کند. روان درمانی برای افسردگی می تواند طیف وسیعی از تکنیک ها از جمله گفتاردرمانی، درمان شناختی رفتاری ، درمان بین فردی ، روان درمانی و مشاوره فردی را شامل شود. گفتاردرمانی شامل بحث در مورد موضوعاتی است که به علائم افسردگی شما کمک می کند.

درمان شناختی-رفتاری بر الگوهای فکری منفی که در علائم افسردگی نقش دارند تمرکز دارد. تحقیقات نشان داده است که رواندرمانی به همان اندازه ضد افسردگی ها در درمان افسردگی موثر است. با این حال  پس از قطع مصرف اثرات ضد افسردگی به سرعت متوقف می شود. از طرف دیگر تاثیرات روان درمانی ، طولانی مدت است. در بسیاری موارد ، درمان شما شامل ترکیبی از داروهای ضد افسردگی و روان درمانی می شود.

چگونه بدانیم که آیا درمان افسردگی موثر است؟

پس از شروع درمان شما ممکن است عوارضی را نسبتاً سریع متوجه شوید. اگرچه ممکن است برای یافتن روش درمانی که برای شما مناسب است زمان لازم داشته باشید.

چه انتظاری از داروهای ضد افسردگی دارید؟

اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید ، ممکن است نسبتاً سریع برخی از مزایا را تجربه کنید، اما بیشتر افراد تا چند هفته پس از شروع دارو در خود تغییری احساس نمی‌کنند. در نظر داشته باشید علاوه بر درمان علائم افسردگی ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشید که بسته به نوع داروی ضد افسردگی که مصرف میکنید، متفاوت است.

برخی از عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی شامل خشکی دهان، عوارض جانبی جنسی، حالت تهوع، بی خوابی، بی قراری، افزایش وزن، سردرد و یبوست است. اگرچه عوارض جانبی مانند اینها معمولاً قابل کنترل هستند، در صورت تجربه هر یک از این موارد باید به پزشک خود اطلاع دهید. همه داروهای ضد افسردگی برای همه نتیجه یکسان ندارد و ممکن است شما نیاز به تنظیم دوز  یا حتی یک نوع دیگر از دارو باشید.

به نظر می رسد بعضی اوقات ناامید کننده یا آهسته به نظر برسد اما دقت و نظارت بر پیشرفت و علائم، شما می تواند اطمینان حاصل کنید که بهترین درمان را برای نیازهای خود دریافت کرده اید. اگر بعد از شش تا هشت هفته متوجه ایجاد تغییرات مثبت در علائم خود نشوید ، با پزشک خود مشورت کنید.

اثربخشی کامل

در بیشتر موارد، پزشک یا روانپزشک ممکن است بخواهد که شما برای مدتی به مصرف داروی خاص ادامه دهید تا این امر به اثربخشی کامل خود برسد. اما اگر نتیجه ای مشاهده نکردید، ارزش دارد که با پزشک خود مشورت کنید تا دوز خود را تغییر دهید، داروهای ضد افسردگی را تغییر دهید یا رویکرد دیگری را امتحان کنید. هرکسی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کند باید خصوصاً در چند هفته اول درمان با دقت کنترل شود.

افراد ممکن است گاهی اوقات وخیم تر شدن علائم را تجربه کنند یا ممکن است شروع به افکاری مانند خودکشی کنند. هرگز داروی ضد افسردگی خود را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. قطع ناگهانی دارو ممکن است علائم شما را بدتر کند ، بنابراین مهم است که با پزشک خود برنامه ای تهیه کنید تا به تدریج دوز خود را کاهش داده و اجازه دهید بدن شما مجدداً تنظیم شود.

افسردگی و روان درمانی

روان درمانی بر کمک به افراد در درک افکار ، رفتارها و احساسات تأثیرگذار بر علائم اختلال افسردگی اساسی تأکید دارد. برخی از تاثیرات درمانی که ممکن است هنگام روان درمانی انجام دهید، تا حد زیادی به علائم فردی شما و تکنیک های خاص مورد استفاده بستگی دارد.

روان درمانی چگونه کمک می کند؟

روان درمانی فارغ از روشی که انتخاب می‌کنید به شما می‌تواند کمک کند در مورد برخی از عوامل که ممکن است در احساس افسردگی شما نقش داشته باشد و رفتار بهتری در شما ایجاد کند. بخش بزرگی از این امر شامل تغییر طرز تفکر منفی ، بهبود روابط ، مدیریت استرس و جستجوی راههای جدید برای حل مشکلات زندگی است.

به احتمال زیاد یک برنامه درمانی منظم را شروع خواهید کرد که شامل ملاقات با یک درمانگر یک یا دو بار در هفته بسته به نیاز شما می‌باشد. درست مانند رویکردهای مبتنی بر دارو برای درمان افسردگی ، روان درمانی هم زمان می برد. با این حال ، درمانگر شما همچنین می تواند به شما در ایجاد مهارت های مقابله ای جدید کمک کند که به شما در مدیریت استرس خود کمک می کند ، با افکار و احساسات منفی مقابله کرده و ترس های خود را مدیریت کنید.

چنین مهارت هایی می توانند به ویژه مفید باشند زیرا شروع درمان های ضد افسردگی هستند. ممکن است شما برای چندین هفته نتیجه مثبت معنی داری از روان درمانی نداشته باشید و درمان ممکن است چندین ماه یا حتی یک سال یا بیشتر طول بکشد.

روان درمانی به تنهایی برای افرادی که افسردگی شدید دارند توصیه نمی شود. علائم افسردگی شدید شامل افکار یا برنامه های خودکشی ، روان پریشی ، اختلال در عملکرد اساسی و قضاوت ضعیف است که ممکن است منجر به خودآزار شدن شود. بیماران مبتلا به چنین علائمی باید به روانپزشک مراجعه کنند و ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند.

تغییراتی که باید در انتظار آن باشید

تغییراتی که انتظار دارید در طول درمان عمده اختلال افسردگی تجربه کنید شامل موارد زیر است:

  • بهبود خلق و خو
  • افکار منفی کمتر
  • انگیزه بیشتر
  • در مقابله با استرس توانایی بهتری داشته باشید
  • توانایی برای کنار آمدن با مسائل روزمره زندگی
  • احساس غم و ناامیدی کاهش می یابد
  • تحریک پذیری کمتری
  • علاقه بیشتری به فعالیتهایی که قبلاً از آنها لذت می برید
  • خواب بهبود یافته
  • اضطراب کمتر

حتی اگر در حال پیشرفت در علائم افسردگی خود هستید ، توجه به علایم بسیار مهم است. اگر متوجه شدید علائم افسردگی شما در هر نقطه در طول دوره درمان برمی گردد یا بدتر می شود با پزشک یا متخصص خود صحبت کنید.

چه موقع درخواست کمک اضافی کنید؟

اگر متوجه پیشرفت در علائم خود نشده اید یا به نظر می رسد حال شما بدتر می شود با پزشک یا روانپزشک خود صحبت کنید.

تعدادی گزینه دیگر برای افسردگی مقاوم به درمان وجود دارد که عبارتند از:

درمان با شک الكتريكي ETC

استفاده از ECT باعث جنجال در روانپزشكي شده است ، اما نشان داده شده است كه در درمان افسردگي موثر است. در این فرایند بیماران تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند. سپس یک جریان الکتریکی کوچک و بدون درد به مغز تحویل داده می شود.

این باعث تشنج مختصر می شود که می تواند به تسکین علائم افسردگی کمک کند. بیماران بطور معمول ECT را در جلسات چند هفته دریافت می کنند. ممکن است افراد نسبتاً سریع از علائم خود رهایی یابند ، اما ممکن است عوارض جانبی از جمله از دست دادن حافظه ، سردرگمی ، سردرد و حالت تهوع را نیز تجربه کنند.

تحریک عصب واگوس VNS

این روش شامل یک عمل جراحی برای کاشت وسیله ای است که سیگنال های الکتریکی را به اعصاب واگ می فرستد به عنوان راهی برای بهبود خلق و خوی معرفی شده است.

تحریک عمقی مغز DBS

DBS شامل الکترود کاشت در مناطقی از مغز همراه با احساس است. عوارض جانبی و خطرات آن شامل خونریزی ، حالت تهوع ، مشکلات تنفسی ، تشنج و سکته مغزی است.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال تکراری rTMS

این شامل قرار دادن وسیله ای در مقابل جمجمه برای انتقال امواج مغناطیسی به نواحی خاص مغز است. بیماران در این جلسات هوشیار هستند و هیچ دردی را تجربه نمی‌کنند. ECT و انواع دیگر تحریک مغز معمولاً فقط برای بیمارانی انجام می شود که به دارو و روان درمانی پاسخ نداده اند.

افسردگی و تغییر در سبک زندگی

ایجاد تغییر در سبک زندگی بخش مهمی از درمان اختلال افسردگی اساسی است. تعدادی کار وجود دارد که می توانید برای کمک به مکمل درمان خود و یافتن امدادرسانی انجام دهید. برخی از این تغییرات می توانند به کاهش علائم در کوتاه مدت و در بهبودی طولانی مدت شما کمک کنند.

ورزش ممکن است مفید باشد

تحقیقات نشان داده است که فعالیت بدنی منظم نه تنها به جلوگیری از افسردگی کمک می کند بلکه می تواند به کاهش علائم نیز کمک کند. این عقیده که ورزش ممکن است به علائم افسردگی کمک کند مورد بحث بوده است. یک متاآنالیز از این تحقیق نتیجه گرفت که ورزش تأثیر مفید و مهم بر افسردگی (از جمله اختلال افسردگی عمده) دارد و از این عقیده حمایت می کند که ورزش یک درمان افسردگی مبتنی بر شواهد است.

به برنامه خود پایبند باشید

از سرگیری برخی فعالیت‌ها که قبل از شروع علائم افسردگی از آن هل لذت می بردید، می‌تواند بسیار مفید باشد. افسردگی نه تنها می تواند باعث شود شما علاقه خود را نسبت به چیزهایی که قبلاً علاقه مند بوده اید از دست دهید. همچنین می تواند انجام کارهای روزانه مانند شستن ظرف‌ها یا لباس‌ها را دشوار کند. دیدن این موارد احساس خوش بینی و انگیزه را دشوارتر می کند.

بنابراین وقتی می خواهید علائم خود را مدیریت کنید ، هر روز روی انجام کارهای کوچک تمرکز کنید که به شما کمک می کند تا حس نرمال بودن خود را بازیابی کنید. اگر از روال عادی خارج نشده اید نوعی برنامه ریزی داشته باشید که در روز شما ساختار ایجاد کند.

به اندازه کافی خوابیدن

بی خوابی و سایر اختلالات خواب یک علامت شایع افسردگی است. داروهای ضد افسردگی ممکن است به علائم آن کمک کند، اما ممکن است شما نیز بخواهید تکنیک های آرامش را امتحان کنید یا پزشک معالج را برای کمک به مشکلات خواب خود برای شما تجویز کند. تحقیقات نشان داده است که اختلالات خواب یک عامل خطر برای افسردگی است. بی خوابی همچنین مدت زمان و شدت افسردگی را افزایش می دهد و آن را بیشتر می کند.

علاوه بر انجام تمام کارهای گفته شده، مهم است که همیشه داروی خود را مطابق تجویز مصرف کنید. با پزشک یا درمانگر خود در مورد احساسات خود ارتباط برقرار کرده و برای درمان خود زمان خاصی قائل شوید. اختلال افسردگی اساسی یک وضعیت جدی است اما قابل درمان است. ممکن است برای یافتن یک رویکرد مناسب زمان زیادی لازم داشته باشید، اما درک آنچه از نظر تأثیرات درمانی انتظار دارید می تواند به شما در تشخیص بهتر نحوه عملکرد درمان کمک کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ