چه عواملی بر موفقیت یا شکست ایمپلنت دندان تاثیر می گذارد؟

alikarimi55
نارسایی زودرس و دیر هنگام ایمپلنت دندان یکی از عوارض ایمپلنت دندان می باشد.ایمپلنت دندان به گونه ای است که یک فلز را برای نصب دندان مصنوعی بر روی آن به استخوان فک متصل می کنند. پس از قرار دادن ایمپلنت در فک دندان پزشک دندان مصنوعی را روی آن سوار می کند. نرخ موفقیت […]

نارسایی زودرس و دیر هنگام ایمپلنت دندان یکی از عوارض ایمپلنت دندان می باشد.ایمپلنت دندان به گونه ای است که یک فلز را برای نصب دندان مصنوعی بر روی آن به استخوان فک متصل می کنند. پس از قرار دادن ایمپلنت در فک دندان پزشک دندان مصنوعی را روی آن سوار می کند.

نرخ موفقیت ایمپلنت دندان بسیار بالا است، اما در برخی از افراد به خوبی جواب نمی دهد. تخمین زده شده است که تقریبا 5 تا 10 درصد از ایمپلنت های دندانی بعد از یک دوره کوتاه یک ماه یا یک سال خراب خواهند شد. اگر برنامه دارید که از ایمپلنت دندانی انجام دهید، یا قبلا این کار را انجام داده اید، در این جا هر آنچه که در مورد ایمپلنت دندانی مورد نیاز است شرح داده خواهد شد.

چه عواملی به موفقیت ایمپلت دندانی کمک می کند؟

عوامل بسیاری می توانند بر موفقیت یا شکست ایمپلنت تاثیر گذار باشند از جمله:

بیماری های لثه:

ایمپلنت در لثه های سالم امکان اجرا شدن دارد و با وجود بیماری های لثه هرگز نمی توان ایمپلنت انجام داد.

بیماری لثه نوعی عفونت است که می تواند لثه و استخوان فک را تخریب کند.  در صورتی که عفونت درمان نشود اطراف ایمپلنت گسترش می یابد و موجب نا کارآمدی ایمپلنت می گردد.

قبل از انجام ایمپلنت به پزشک برای درمان بیماری های لثه مراجعه کنید.


بیشتر بدانید: آیا لیزر درمانی در دندانپزشکی بهتر از روش های سنتی است؟


سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن می تواند موجب عدم موفقیت ایمپلنت گردد زیرا مانع از گردش خون در لثه می شود و فرآیند بهبود لثه را کند می کند.

تحقیقات نشان داده اند که 20 درصد افراد سیگاری ایمپلنت موفقی نخواهند داشت.

سیگاری بودن عاملی نیست که به خاطر آن از انجام ایمپلنت منصرف شوید. با این وجود، ممکن است که در صورت ترک سیگار نتایج بهتری دریافت کنید. می توانید از یک هفته قبل از ایمپلنت تا دو ماه بعد از آن سیگار کشیدن را متوقف کنید.

استخوان فک مصنوعی و تاثیر آن بر ایمپلنت دندان

موفق ترین عمل آن است که از استخوان مصنوعی برای حفاظت از ایمپلنت استفاده شود. بدون هیچ استخوان سالمی، جراح قادر نخواهد بود که ایمپلنتی را در استخوان جایگذاری کند.

در صورتی که فرد دچار پوکی استخوان شده باشد، تحلیل استخوان ها اتفاق خواهد افتاد. این شرایط زمانی گسترش می باشد که تراکم استخوان کاهش یابد.

استخوان ترد خواهد شد و در این حالت شکستگی آن افزایش می یابد. بیماری های شدید لثه ای می تواند موجب بیماری های استخوانی در دهان شوند.


بیشتر بدانید: با تغییر سبک زندگی بوی بد دهان را از بین ببرید


شرایط پزشکی:

عدم موفقیت ایمپلنت دور از ذهن نخواهد بود در صورتی که بیماری های ناشی از سیستم ایمنی یا شرایط پزشکی خاص از جمله آرتروز و دیابت در فرد وجود داشته باشد. این بیماری های موجب می شوند که بدن دیر تر ایمپلنت را بپذیرد.

شرایط های خاص پزشکی موجب می شوند که ایمپلنت با موفقیت انجام نشود. بنابراین مهم است که در مورد شرایط خاص پزشکی خود با جراح صحبت کنید.

در مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد به این نتیجه رسیدند که سوزش معده موجب کاهش رشد استخوان می گردد بنابراین بر استخوانی که با ایمپلنت در ارتباط است تاثیر می گذارد.

در تحقیقی که سال 2016 در دانشگاه دیگری صورت گرفت متوجه شدند که این مشکل در افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند نیز وجود دارد.

مراقبت های ضعیف دهانی و شکست ایمپلنت دندان

مراقبت از دهان و ایمپلنت بعد از آن بسیار مهم است و در موفق بودن آن بسیار تاثیر گذار می باشد. اگر توانایی تمیز کردن دندان های خود را ندارید قطعا یک متقاضی خوب برای انجام ایمپلنت نخواهید بود.

جراح بی تجربه:

تمام جراح ها با یکدیگر برابر نخواهند بود و اگر از جراح های بی تجربه استفاده کنید ایمپلنت خوبی انجام نداده اید. دندان پزشک قطعا جراح خوبی به شما معرفی خواهد کرد.

یک جراح با تجربه می داند چه مقدار ایمپلنت برای جایگزینی دندان لازم است. تشخیص این کار مهم است زیرا مقدار کم ایمپلنت موجب ایجاد استرس بر روی ایمپلنت می گردد در نتیجه خراب خواهد شد.

کار کردن با جراحی که مهارت جراحی دارد قادر خواهد بود از ایجاد جراحت لثه هنگام کار جلوگیری کند.

از جراحی کمک بگیرید که سال های زیادی تجربه کار دارد و این فرآیند را برای سال های زیادی انجام داده است.

سوال هایی که باید از تیم دندانپزشکی پرسیده شوند:

چند سوال است که جراحی ایمپلنت انجام می دهند؟

چه تعداد جراحی ایمپلنت به طور کامل در طول سال انجام می دهند؟

نرخ موفقیت آن ها در این کار چقدر است؟

کارهایی که باید قبل از ایمپلنت دندان انجام شوند:

جراح به طور کامل دهان شما را مورد ارزیابی قرار خواهد داد و لثه و استخوان فک را بررسی می کند. عکس برداری رادیولوژی به جراح دید بازی در مورد کل دهان شما خواهد داد. این کار سرنخی است که نشان می دهد ایمپلنت شما چه میزان با موفقیت انجام خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ