آیا لیزر درمانی در دندانپزشکی بهتر از روش های سنتی است؟

alikarimi55
لیزر درمانی در دندانپزشکی چه کاربردی دارد؟ دندانپزشکی لیزری چیست؟ دندانپزشکی لیزری روشی است که در آن از لیزر برای انواع درمان ها استفاده می شود. استفاده از لیزر از سال 1989 در اکثر کلنیک ها رواج پیدا کرده است. استفاده از لیزر درمان ها را راحت تر کرده است بخصوص در مواردی که نیاز […]

لیزر درمانی در دندانپزشکی چه کاربردی دارد؟ دندانپزشکی لیزری چیست؟ دندانپزشکی لیزری روشی است که در آن از لیزر برای انواع درمان ها استفاده می شود. استفاده از لیزر از سال 1989 در اکثر کلنیک ها رواج پیدا کرده است. استفاده از لیزر درمان ها را راحت تر کرده است بخصوص در مواردی که نیاز به سوراخ کردن بافت های نرم یا سخت می باشد.

لیزر نوری قوی و با انرژی است که توسط دستگاه تولید می شود. این نور بسیار باریک است و بر روی بافت مورد نظر تمرکز می کند و موجب تغییر شکل بافت می گردد. از لیزر در درمان های دندانپزشکی متفاوتی استفاده می شود از جمله:

لیزر می تواند بازدهی درمان های دندان پزشکی را افزایش دهد و انجام آن ها را راحت تر کند. سازمان غذا و دارو در مان های دندان پزشکی به کمک لیزر را برای موارد گوناگونی بهبود بخشیده است.

شایان ذکر است که سازمان دندانپزشکی امریکا هنوز از این روش استفاده نکرده است و اگرچه امید است که در آینده از این روش استفاده کند. لیزر درمانی چگونه عمل می کند؟ دو روش درمانی که از لیزر استفاده می کنند، درمان بافت نرم و سخت است. بافت سخت یعنی دندان و بافت نرم مربوط به لثه است.


بیشتر بدانید: 6 روش درمانی برای توقف دندان درد + علل به وجود آمدن آن


روش های رایج لیزر درمانی درمان بافت سخت:

پوسیدگی دندان:

لیزر می تواند ایجاد حفره در دندان را به زودی شناسایی کند و این کار را از طریق شواهدی که نشان دهنده پوسیدگی دندان است انجام می دهد.

آماده سازی دندان و پر کردن آن:

بیهوشی موضعی و سوراخ کردن دندان به روش سنتی معمولا نیازی به استفاده از لیزر ندارد. لیزر می تواند باکتری های موجود در حفره را از بین ببرد که این کار موجب طول عمر دندان می گردد.

درمان دندان حساس با لیزر درمانی :

دندان هایی که به خوردن غذاهای سرد و گرم حساسیت دارند را می توان به کمک لیزر درمان کرد.

درمان های رایج بافت نرم با لیزر درمانی :

درمان تحلیل لثه:

به کمک لیزر می توان تحلیل رفتن لثه را درمان کرد تا از این طریق بخش بیشتری از دندان توسط لثه پوشیده شود.

طول تاج:

این روش درمانی هم برای لثه  و هم برای استخوان استفاده می شود تا دندان ها ساختار سالم تری داشته باشند. به درمان پلاک های روی دندان کمک می کند.

درمان چسبندگی فرونولوم زبان:

افرادی که دارای فرونولوم ضخیمی می باشند ( پرز هایی که بر روی زبان وجود دارند و روی سطح زبان را پوشانده اند) ممکن است که به کمک لیزر درمانی درمان شوند. این درمان به کودکان کمک می کند لکنت زبان ناشی از ضخامت این فرونولوم را از بین ببرند و یا مشکلات هنگام شیر خوردن را رفع می کند.

از بین بردن بافت های نرم:

لیزر می تواند بافت های نرم را بدون درد از بین ببرد.

دیگر درمان های لیزری عبارتند از:

دیدن بافت ها:

این ابزار به پزشکان اجازه می دهد که درون بافت ها از جمله لثه و دندان را به وضوح ببینند.

از بین بردن تومور های تازه ایجاد شده:

لیزر به از بین بردن تومور ایجاد شده درون لثه، گوشه لب، گونه و … بدون ایجاد درد و به صورت مطمئن کمک خواهد کرد.

از بین بردن لوزه ایجاد شده در گلو:

لیزر می تواند لوزه و دیگر ضایعات که در گلو ایجاد می شوند و هنگام خواب راه تنفسی را مسدود می کنند از بین ببرد را زا بین ببرد.

درمان TMJ :

لیزر می تواند به کاهش درد و التهاب مفاصل کمک کند.

تولید دوباره اعصاب:

لیزر می تواند به تولید دوباره رگ های خونی، اعصاب تخریب شده کمک کند.

درمان تب خال:

لیزر می تواند مدت زمان ایجاد تب خال و درد ناشی از آن ار کاهش دهد.

جرم گیری دندان:

لیزر می تواند جرم گیری دندان و سفید کردن آن را سرعت ببخشد.

لیزر درمانی ممکن است که پر هزینه باشد و بستگی به مواد و دستگاههای مورد استفاده دارد. در مقایسه با روش های غیر لیزر درمانی، لیزر می تواند ارزان تر باشد زیرا مراحل آن کمتر است. افزون بر این دندان پزشک بیشتر هزینه را بر اساس درمان و کاری که انجام می دهد محاسبه می کند نه روش درمان.

بنابراین قبل از انتخاب روش درمان بهتر است که با پزشک خود به طور کامل صحبت کنید و از او مشاوره بگیرید.

چه نوعی از  لیزر درمانی مورد استفاده قرار می گیرد؟

دندان پزشکان از هر دو روش لیزر بافت نرم و سخت استفاده می کنند البته بستگی به درمان دارد. برخی از آن ها حتی از دو روش به طور همزمان استفاده می کنند.

لیزر بافت سخت می تواند وارد ساختار دندان شود. طول موج آن ها توسط ترکیب آب و مواد معدنی ویژه درون درون جذب می شود. از لیزر برای آماده سازی دندان و اتصال آن با کامپوزیت یا پر کردن و یا از بین بردن ساختار دندان استفاده می شود.

منبع الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ