دیابت چگونه بر بوی بد دهان تاثیر می گذارد؟

alikarimi55
بوی بد دهان می تواند به عنوان یک سرنخ در مورد میزان سلامتی بدن شما قلمداد شود. بوی شیرین و میوه ای می تواند نشان دهنده کتواسیتوزیس، یک عارضه حاد دیابت می باشد. بوی آمونیاک نشان دهنده بیماری های کلیوی می باشد. به صورت مشابه، بوی بسیار شدید میوه ای ممکن است نشانه بی اشتهایی […]

بوی بد دهان می تواند به عنوان یک سرنخ در مورد میزان سلامتی بدن شما قلمداد شود. بوی شیرین و میوه ای می تواند نشان دهنده کتواسیتوزیس، یک عارضه حاد دیابت می باشد. بوی آمونیاک نشان دهنده بیماری های کلیوی می باشد. به صورت مشابه، بوی بسیار شدید میوه ای ممکن است نشانه بی اشتهایی عصبی باشد.

دیگر بیماری ها، از جمله آسم، فیبروز کیستی، سرطان ریه و بیماهای کبد می توانند تاثیری بر بوی دهان نیز داشته باشند. بوی بد دهان که هالیتوزیس ( haliotosis) نامیده می شود، می تواند به پزشکان در تشخیص دیابت کمک کند. اخیرا، محققان دریافتند که آنالیزورهای مادون قرمز تنفس، می توانند در تشخیص اولیه دیابت یا دیابت در سطح اولیه موثر واقع شود.

چه عاملی موجب بوی بد در دیابت می شود؟

بوی بدن دهان به دلیل دیابت به دو دلیل اصلی ایجاد خواهد شد: بیماری های دهانی و میزان بالایی از کتون در جریان خون.

بیماری های دهانی:

بیماری های دهانی که معمولا به آن بیماری لثه گفته می شود شامل بیماری های لثه، پریودنتیست خفیف و پیشرفته می باشد.

در این نوع بیماری های التهابی، باکتری ها به بافت و استخوانی که دندان ها را حفاظت می کنند می چسبند. التهاب می تواند بر متابولیسم تاثیر بگذارد و میزان قند خون شما را افزایش می دهد و در نتیجه دیابت را بدتر خواهد کرد.

دیابت علاوه بر این که می تواند موجب بیماری های دهانی شود، دیگر بیماری ها و مشکلاتی نیز برای افراد دیابتی ایجاد می کند.

تخمین زده شده است که از هر سه نفر افراد دیابتی یک نفر بیماری های دهانی را تجربه می کنند. بیماری های قلبی و سکته که از عوارض ابتلا به دیابت می باشند، در ارتباط با بیماری های دهانی هستند.

دیابت موجب تخریب رگ های خونی می گردد که این اتفاق می تواند باعث کاهش جریان خون در بدن از جمله لثه می گردد.  اگر به لثه ها و دندان به میزان کافی خون نرسد، دندان ها ضعیف و زمینه برای ایجاد عفونت ایجاد خواهد شد.

دیابت ممکن است موجب افزایش سطح گلوکز در دهان، پیشرفت رشد باکتری ها، عفونت و بوی بد دهان شود. وقتی که سطح قند خون شما بالا است برای بدن بسیار سخت می باشد که با عفونت مبارزه کند.

اگر شخصی که دچار دیابت است مبتلا به بیماری های دهانی شود، دوره ی درمان برای او سخت تر و طولانی تر از افرادی است که مبتلا به دیابت نمی باشند.

بوی بد دهان از نشانه های رایج بیماری های دهانی می باشد. دیگر علائم آن عبارتند از:

  • لثه قرمز یا کبود
  • خونریزی لثه
  • حساس شدن دندان ها
  • تحلیل لثه ها

بیشتر بدانید: انواع بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) + تشخیص، درمان و عوارض جانبی

بوی بد دهان ناشی از تولید زیاد کتون:

وقتی که بدن شما قادر به تولید انسولین نباشد، سلول های بدن گلوکز مورد نیاز برای سوخت را دریافت نخواهند کرد. برای جبران این کمبود بدن به برنامه B مراجعه می کند. در این برنامه به جای قند بدن شروع به سوزاندن چربی می کند تا کتون مورد نیاز خود را تولید کند.

کتون زمانی تولید می شود که بدن در حالت گرسنگی قرار دارد یا زمانی که شما رژیم غذایی با پروتئین بالا و کم کربوهیدرات  را دنبال می کنید اگر چه سطح کتون تولیدی متفاوت است و مشابه افرادی که مبتلا به دیابت کتواسیدوسیز هستند، نمی باشد.

سطح بالای کتون در بدن موجب بوی بد دهان می گردد. یکی از کتون ها، استون ( یک ماده شیمیایی موجود در لاک ناخن می باشد)، است که بوی دهان را مشابه بوی لاک ناخن می کند.

هرگاه کتون به سطح خطرناکی در بدن برسد، شما در معرض ابتلا به بیماری دیابت کتواسیدوسیز می باشید. از علائم این بیماری:

  • بوی شیرین و میوه ای دهان
  • ادرار کردن بیش از حد نرمال
  • درد در ناحیه شکم، تهوع و استفراغ
  • بالا بودن سطح قند خون
  • نفس های کوتاه یا سخت بودن نفس کشیدن
  • گیجی

این بیماری بسیار خطرناک است و معمولا در افرادی که مبتلا به دیابت نوع اول هستند و سطح قند خون آن ها کنترل نشده است ایجاد می شود. اگر این علائم را در خود احساس می کنید سریع به پزشک مراجعه کنید.

مدیریت بوی بد دهان ناشی از دیابت:

علاوه بر بیماری های قلبی و دیگر بیماری ها، مشکلات دهانی از جمله عوارض معمول و رایج دیابت می باشد. با این وجود با انجام یک سری راهکارها می توانید مشکلات لثه ای خود را به حداقل برسانید از جمله:

دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و حتما روزانه نخ دندان بکشید.

فراموش نکنید که زبان خود را مسواک بکشید زیرا زبان اولین جایگاه برای رشد باکتری ها می باشد.

  • آب بنوشید و دهان خود را مرطوب نگه دارید.
  • میزان قند خون خود را در حد نرمال نگه دارید.
  • از خوشبو کننده دهان نعنایی بدون قند استفاده کنید.
  • سیگار نکشید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ