مقاومت انسولین را چگونه تشخیص دهیم؟

alikarimi55
در مورد مقاومت انسولین  چه می دانید؟ پزشک معالج شما می تواند از طریق روش های مختلفی مقاومت انسولین را تشخیص دهد. به عنوان مثال، افزیش سریع سطح مقاومت انسولین، یک عامل برای تشخیص این شرایط می باشد. یک آزمایش نسبتا دقیقی به نام HOMA-IR وجو دارد که مقاومت انسولین را با توجه به قند […]

در مورد مقاومت انسولین  چه می دانید؟ پزشک معالج شما می تواند از طریق روش های مختلفی مقاومت انسولین را تشخیص دهد. به عنوان مثال، افزیش سریع سطح مقاومت انسولین، یک عامل برای تشخیص این شرایط می باشد. یک آزمایش نسبتا دقیقی به نام HOMA-IR وجو دارد که مقاومت انسولین را با توجه به قند خون و سطح انسولین بدن تخمین می زند. راه های بسیاری برای کنترل نستقیم قند خون وجود دارد، از جمله تست های دهانی گلوکز، اما مدت زمان زیادی نیاز دارد.

ریسک مقاومت انسولین بسیار بالا است اگر فرد دارای اضافه وزن یا چاقی باشد به ویژه اگر چربی دور کمر فرد بسیار زیاد باشد. نوعی بیماری پوستی به نام acanthosis nigricans  وجود دارد که نشان دهنده مقاومت به انسولین می باشد. این بیماری لکه های تیره ای بر روی پوست ایجاد می کند. بالا بودن کلسترول بد خون و تری گلیسرید دو فاکتور دیگر می باشند که نشان دهنده مقاومت انسولین هستند.

بیماری های مرتبط با مقاومت انسولین

مقاومت انسولین دو نوع بیماری رایج را در فرد ایجاد می کند، سندروم متابولیک و دیابت نوع دوم. سندروم متابولیک گروهی از فاکتورهای خطرناک به همراهی دیابت نوع دوم، بیماری های قلبی و دیگر مشکلات می باشد. گاهی با نام سندروم مقاومت انسولین، شناخته می شود. این سندروم شامل میزان بالای تری گلیسیرید خون، فشار خون، چربی دور شکم، قند خون  و همچنین کلسترول خوب خون  می باشد. فرد ممکن است که با ممانعت از گسترش مقاومت انسولین، بتواند از ایجاد سندروم متابولیک و دیابت نوع دوم نیز جلوگیری کند.

ارتباط مقاومت به انسولین با سلامت قلب

مقاومت انسولین، با بیماری های قلبی ارتباط بسیار نزدیکی دارد. بیمای های قلبی از جمله مهم ترین عوامل مرگ و میر در گل جهان محسوب می شود. در حقیقت، افرادی که مبتلا به مقاومت انسولین یا سندروم متابولیک هستند تا 93 درصد بیشتر از دیگر افراد مستعد بیماری های قلبی می باشند. بیماری های دیگر از جمله کبد چرب غیر الکلی، سندرم پلی کیستیک، آلزایمر و سرطان به مقاومت انسولین، مربوط هستند.

راه های کاهش مقاومت به انسولین

کاهش مقاومت انسولین، نسبتا ساده است. جالب است بدانید که با تغییر سبک زندگی خود به صورت زیر می توانید به راحتی مقاومت انسولین را در خود کاهش دهید:

ورزش کردن:

فعالیت فیزیکی یکی از ساده ترین راه ها برای پیشرفت حساسیت انسولین می باشد. تاثیر ورزش کردن به صورت ناگهانی است.

کاهش چربی دور شکم:

با کاهش چربی دور شکم می توانید چربی های ذخیره شده در اطراف اندام های درون شکم را از بین ببرید.

ترک سیگار:

سیگار کشیدن موجب مقاومت انسولین، می گردد، بنابراین ترک آن می تواند کمک کننده باشد.

کاهش قند ورودی به بدن:

داشتن رژیم غذایی بر پایه گندم، غذاهای غیر فرآوری شده بسیار مفید است. آجیل ها و ماهی های چرب جز این دسته از رژیم ها محسوب می شوند.

اسید چرب امگا 3:

این چربی ممکن است که مقاومت انسولین را کاهش دهد همان طور که به کاهش تری گلیسیرید نیز کمک می کند.

مکمل ها:

Berberine ممکن است که به افزایش حساسیت انسولین، کاهش قند خون کمک کند. مکمل منیزیم نیز ممکن است که مفید عمل کند.

خواب:

برخی از شواهد نشان داده اند که خواب ضعیف و کم می تواند موجب افزایش مقاومت انسولین، گردد بنابراین، بهبود کیفیت خواب می تواند کمک کننده باشد.

کاهش استرس:

سعی کنید که استرس خود را مدیریت کنید اگر که خیلی سریع دچار استرس می شوید. به ویژه مدیتیشن می تواند کمک کننده باشد.

یون خون:

بالا بودن آهن خون موجب مقاومت انسولین می گردد/ برای مردان و زنان یائسهف افزایش یون های موجود در خون می تواند ایجاد مقاومت انسولین کند.

گرسنگی های متناوب:

پیروی کردن از رژیم های غذایی که باید میزان زیادی گرسنگی را تحمل کنید می تواند موجب مقاومت انسولین، گردد.

اکثر عادت هایی که در این لیست آورده شده است به داشتن یک زندگی خوب و طول عمر طولانی و محافظت در برابر بیماری ها کمک می کنند.

بهتر است در مورد گزینه های درمانی خود با پزشک معالج تان صحبت کنیدف زیرا روش های درمانی بسیاری وجود دارند که می توانند موثر باشند.

رژیم کم کربوهیدرات:

توجه داشته باشید که رزیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند به مبارزه با سندروم متابولیک و دیابت نوع دوم بپردازد و همانند یک دارو می تواند به کاهش مقاومت انسولین، کمک کند.

با این وجود، زمانی که کربوهیدارت ورودی به بدن کم باشد، مانند رژیم غذایی کتوژنیک، بدن ممکن است که به مغز این دستور را بدهد که بدن در حالت مقاومت انسولین قرار گرفته و قند خون را برای مغز ذخیره کند.

این حالت مقاومت انسولین، فیزیولوژیکی نام دارد و مضر نمی باشد.

مقاومت انسولین، امروزه یکی از مزمن ترین بیماری ها محسوب می شود.

شما می توانید با تغییر سبک زندگی خود مانند کاهش وزن، خوردن غذاهای سالم و ورزش کردن این بیماری را کنترل کنید.

کنترل مقاومت انسولین، می تواند موجب افزایش طول عمر شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ