تفاوت ضد آفتاب و مسدود کننده اشعه خورشید

alikarimi55
اگرچه برای نام بردن از این دو مورد تفاوتی قائل نمی شوند، اما دو نوع محافظت کننده بسیار متفاوت محسوب می شوند. ضد آفتاب یک محافظت کننده شیمیایی است که اشعه های مضر خورشید از جمله uv را قبل از رسیدن به پوست و تخریب سلول های آن دفع  می کند. برخی از ضد آفتاب […]

اگرچه برای نام بردن از این دو مورد تفاوتی قائل نمی شوند، اما دو نوع محافظت کننده بسیار متفاوت محسوب می شوند. ضد آفتاب یک محافظت کننده شیمیایی است که اشعه های مضر خورشید از جمله uv را قبل از رسیدن به پوست و تخریب سلول های آن دفع  می کند.

برخی از ضد آفتاب ها شامل ترکیباتی از جمله آووبنزون، اکسی بنزون و پارا آمینوبنزوئیک اسید می باشند که همگی عناصری هستند برای جذب اشعه های خورشید.

مسدود کننده نور خورشید و تفاوت آن با ضد آفتاب

مسدود کننده نور خورشید یک راه فیزیکی برای محافظت از بدن در برابر اشعه های مضر نور خورشید می باشد. این محاظت کننده ها بر روی سطح پوست قرار می گیرند و از بدن در برابر نور خورشید محافظت می کنند. از جمله مسدود کننده های نور خورشید زینک اکساید یا تیتانیوم اکسید می باشند. مسدود کننده های نور خورشید معمولا غیر شفاف و قبل از استفاده نیاز به توجه دارند.

بسیاری از مارک های حفاظت کننده های خورشیدی مخلوطی از ضد آفتاب و مسدود کننده نور خورشید می باشند. طبق تحقیقات موسسه سرطان پوست، نوع پوست خود را قبل از استفاده از محصولات پوستی مشخص کنید. افرادی که دارای پوست حساسی می باشند، تحمل مسدود کننده های نور خورشید که حاوی زینک اکساید و تیتانیوم اکسید می باشند راحت تر است.

این عناصر در محصولات پوستی کودکان نیز یافت می شود البته کودکان به محافظت کننده های متفاوتی نیاز دارند.

Spf چیست؟

Spf یک عبارت مخفف شده از فاکتور های محاظت کننده پوست در برابر نور خورشید می باشد. spf نشان می دهد که یک محصول چگونه و با چه کیفیتی از پوست در برابر اشعه های خطرناک خورشید مراقبت می کند.

شماره spf  نشان می دهد که استفاده از ضد آفتاب چند برابر نسبت به زمانی که از آن استفاده نمی کنید از پوست شما مراقبت می کند. یک محصول با spf 30، از پوست در برابر نور خورشید 30 برابر بیشتر از زمانی که استفاده نمی کنید مراقبت می کند و از ایجاد آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.

محصولی با spf 30، اجازه می دهد که تنها 3 درصد از اشعه های مضر به پوست شما آسیب وارد کنند در حالی که محصولات با spf 50 تنها به 2 درصد از اشعه ها اجازه عبور می دهند.

دیگر اطلاعاتی که بر روی برچسب محصولات حک شده است:

ممکن است که موارد زیر را بر روی یک محصول پوستی مشاهده کنید

ضد آب ( water resistant):

FDA دیگر به سازنده ها اجازه نمی دهد که اقرار کنند محصولات آن ها کاملا ضد آب است. به دنبال محصولاتی باشید که ضد آب باشند. بدین مفهوم که، قدرت محافظت کنندگی از پوست برای مدت 40 دقیقه در آب داشته باشند و سپس تجدید آن امری ضروری است. محصولاتی که قدرت ضد آب بودن بسیار قوی دارند می توانند حداقل برای 80 دقیقه از پوست در آب مراقبت کنند.

Broad spectrum:

این اصطلاح بدین معنی است که این محصول می تواند از پوست در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محافظت کند.

ورزش (sport):

نشان دهنده ضد آب و ضد عرق بودن محصول می باشد.

پوست های حساس  (sensitive skin):

این عبارت نشان می دهد که این محصول حساسیت ایجاد نخواهد کرد و حاوی PABA و روغن یا رایحه می باشد.

قبل از استفاده حتما برچسب را بخوانید تا از محتویات محصول با خبر شوید و هر ماده ای که در شما حساسیت ایجاد می کنند در آن وجود نداشته باشد.

سه دلیل برای استفاده از ضد آفتاب :

اشعه UV موجود در نور خورشید بسیار خطرناک است و عامل اصلی ایجاد کنده سرطان پوست می باشد. آفتاب سوختگی موجب تخریب سلول ها و رگ های خونی می شوند و علت ایجاد این خرابی های اشعه UV می باشد. تکرار این آفتاب سوختگی ها موجب ایجاد کبودی در سطح پوست می شود.

تحقیقات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض اشعه UV موجب ایجاد علائم پیری زود رس در چهره خواهد شد. علائمی از قبیل چین و چروک، کاهش خاصیت کشسانی پوست، رنگدانه ها و تغییر ماهیت بافت های صورت.

اشعه UV:

نور خورشید شامل نور مرئی، گرما و اشعه UV می باشد. UV به سه نوع تقسیم می شود و بر اساس طول موجب دسته بندی می شوند.

UVA: دارای طول موج بلند می باشد که می تواند به اعماق پوست نفوذ کند.

UVB: به صورت جزئی توسط اتمسفر محدود می شود، دارای طول موج متوسط است و قادر به نفوذ به اعماق پوست نمی باشد.

UVC: به طور کلی توسط اتمسفر زمین جذب می شود، قرار گرفتن در معرض نور خورشید حاوی آن جای نگرانی ندارد اما قرار گرفتن در برابر منبع مصنوعی تولید کننده آن خطرناک می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ