تاثیرات مخرب آفتاب سوختگی بر پوست بدن

alikarimi55
در مورد راه های درمان آفتاب سوختگی چه می دانید؟ وقتی که به بیرون از خانه می روید فراموش نکنید که حتما لباسی بپوشید که از بدن تان در برابر نور خورشید محافظت کند. از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید تا از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید. با انجام این کارها می توانید از بیرون […]

در مورد راه های درمان آفتاب سوختگی چه می دانید؟ وقتی که به بیرون از خانه می روید فراموش نکنید که حتما لباسی بپوشید که از بدن تان در برابر نور خورشید محافظت کند. از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید تا از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید.

با انجام این کارها می توانید از بیرون بودن خود لذت ببرید بدون این که آسیبی به پوست خود وارد کنید. در دهه 1980 در استرالیا کمپینی راه افتاد که هدف آن تشویق مردم به حفاظت از پوست خود در برابر نور خورشید و کاهش ریسک ابتلا به سرطان پوست می باشد.

هرچه آفتاب سوختگی فرد افزایش یابد ریسک ابتلا به سرطان پوست نیز افزایش خواهد یافت. این بیماری زمانی در فرد به وجود می آید که پوست فرد امواج و اشعه نور خورشید را جذب خود می کند. این جذب اشعه موجب تخریب مواد ژنتیکی موجود در سلول های پوستی می شود.

در کوتاه مدت، این تخریب موجب آفتاب سوختگی می شود. در بلند مدت، شانس ابتلا به بیماری سرطان پوست را افزایش می دهد. البته هر چه کمتر دچار آفتاب سوختگی شوید شانس ابتلا به بیماری سرطان پوست کاهش خواهد یافت.

آفتاب سوختگی کم هم می تواند تغییراتی در پوست ایجاد کند اما به بزرگی تغییراتی که آفتاب سوختگی های شدید ایجاد می کنند نمی باشد. حتی اگر تا کنون دچار آفتاب سوختگی نشده اید، قرار گرفتن در برابر نور خورشید می تواند شانس ابتلا به سرطان خون را افزایش دهد.

آفتاب سوختگی به تنهایی موجب ایجاد سرطان پوست نمی شود بلکه آفتاب سوختگی  به همراه نور خورشید می تواند سرطان پوست ایجاد کند.

جذب اشعه های خورشید توسط پوست می تواند ریسک سرطان پوست را افزایش دهد. اگر کمی نور خورشید به شما برسد موجب آفتاب سوختگی نخواهد شد. آفتاب سوختگی موجب احساس در نخواهد شد اما تخریب های ناشی از آن می توانند کمک کم تجمع پیدا کنند.

آفتاب سوختگی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید سلول های پوست شما را تخریب می کند و ریسک ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد و در هر سنی اتفاق خواهد افتاد. اما آفتاب سوختگی های دوران جوانی خطرناک تر هستند.

به عنوان مثال، تحقیقی که موسسه تحقیقاتی سرطان امریکا منتشر کرده است نشام می دهد که آفتاب سوختگی های ایجاد شده در طول زندگی موجب افزایش ریسک سرطان ملانوما در پوست می گردد.

زنانی که دچار آفتاب سوختگی در دوران سنی 15 تا 20 سالگی می شوند، 80 درصد بیشتر از دیگر افراد شانس ابتلا به سرطان ملانوما در آن ها وجود دارد.

در معرض نور خورشید قرار گرفتن در سال های اولیه زندگی خطرناک تر است. زیرا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید از سال های ابتدایی زندگی و ادامه دادن این روند تا سن های بالاتر، میزان بیشتری بیشتری اشعه مضر وارد بدن خواهد شد و سلول های بیشتری را تخریب خواهد کرد. در نتیجه شانس ابتلا به بیماری افزایش می یابد.

استفاده از ضد آفتاب های با spf 30 یا بالاتر و پوشیدن لباس هایی که تمام بدن را بپوشاند می تواند شما را در برابر نور خورشید محافظت کند.

بعد از بیرون رفتن از خانه حتما از محافظ ها در برابر نور خورشید استفاده کنید و اگر در فضای باز شنا می کنید بعد از خارج شدن از استخر بلافاصله حوله را دور خود بپیچید.

اشعه ها جذب سطح پوست می شوند پس اگر شنا می کنید حتما از حوله های بزرگتری استفاده کنید که سطح بیشتری از پوست تان را پوشش دهد.

قرار گرفتن در سایه بسیار کمک کننده است می توانید از چتر آفتاب گیر، سایه درخت و غیره استفاده کنید تا از نور خورشید در امان بمانید.

همچنین متخصصان استفاده از حمام های آفتاب برای برنزه کردن پوست را منع می کنند. زیرا موجب تخریب سلول های پوستی می شود.

در برخی از مکان ها استفاده کودکان زیر 18 سال از خدمات برنزه کردن پوست را ممنوع کرده اند.

سرطان پوست هزاران نفر را در امریکا به کشتن می دهد:

سرطان پوست رایج ترین عامل مرگ در امریکا می باشد. بیشتر افراد که دارای سرطان پایه ای سلول های پوست می باشند، قابل درمان است اما هزینه این نوع درمان بسیار زیاد است. دیگر افرادی که مبتلا به سرطان ملانومای پوست هستند مستعد دیگر انواع سرطان پوست که موجب مرگ می شوند هستند.

در سال 2018 تخمین زده شد که 91270 نفر در امریکا مبتلا به سرطان پوست هستند که از بین آن ها 9320 نفر جان خود را از دست داده اند. اگر هر گونه زخم، خال و…. در پوست خود دارید که در حال گسترش می باشد که طی چند هفته بهبود نمی یابد حتما به پزشک مراجعه کنید. هر گونه تغییر رنگ، اندازه و … که در خال های خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ