هفته اول و دوم بارداری؛ هر آنچه لازم است بدانید

alikarimi55
در هفته اول و دوم بارداری ، بلافاصله پس از پایان آخرین دوره قاعدگی، بدن شما در تلاش است تا شرایط را برای ورود جنین هموار و فراهم کند. در این شرایط، رحم شما خود را برای ورود یک تخمک بارور شده آماده کرده است. اگرچه شما مطمئن نیستید که آیا این تخمک با موفقیت […]

در هفته اول و دوم بارداری ، بلافاصله پس از پایان آخرین دوره قاعدگی، بدن شما در تلاش است تا شرایط را برای ورود جنین هموار و فراهم کند. در این شرایط، رحم شما خود را برای ورود یک تخمک بارور شده آماده کرده است. اگرچه شما مطمئن نیستید که آیا این تخمک با موفقیت با اسپرم تطبیق یافته است و یا باید تا ماه آینده برای بارداری صبر کنید. اگر شما به مدت یک یا دو هفته باردار هستید ، در ماه اول بارداری خود قرار دارید و تنها 8 ماه دیگر تا آمدن کودک زمان باقی مانده است.

محاسبه زمان بارداری

اگر حتی شما باردار نباشید، چگونه می توانید اولین هفته بارداری خود را تعیین کنید؟ معمولاً برای پزشک بسیار دشوار است که لحظه دقیق بارداری را مشخص کند. لحظه دقیق بارداری زمانی است که اسپرم با تخمک برخورد می کند. در حالی که هیچ مشکل غیر عادی در چرخه قاعدگی شما وجود نداشته باشد، تعیین روز دقیق تخمک گذاری می تواند امری سخت باشد.

علاوه بر این، اسپرم شریک زندگی شما ممکن است چند روز قبل از برخورد با تخمک در بدن شما وجود داشته و در هنگام آزاد سازی تخمک، خود را با آن تطبیق دهد. به همین ترتیب تخمک شما می تواند تا 24 ساعت پس از آزاد شدن زنده بماند و با ورود اسپرم، لقاح صورت گیرد. بنابراین، بیشتر پزشکان برای زمان بندی زمان دقیق و استاندارد حاملگی ها، معمولاً روز اول آخرین چرخه قاعدگی شما را به عنوان شروع بارداری 40 هفته ای در نظر می گیرند.

بیشتر بدانید:  آشنایی با علایم بارداری


بدن شما در هفته اول و دوم بارداری

آخرین چرخه قاعدگی شما

شما آخرین دوره قاعدگی خود را پشت سر گذاشته اید. حداقل برای مدتی پوشش دیواره رحمی شما فرو ریخته است و تخمک از بین رفته ماه قبل همراه با این پوشش از بدن خارج شده است. اما این همه آنچه اتفاق می افتد نیست. پس از این دوره، یک چرخه جدید آغاز می شود و این نقطه شروع بارداری شما است. چرخه قاعدگی شما توسط هورمون هایی که در کنار یکدیگر کار می کنند، ایجاد می شود.

اولین هورمونی که در ایجاد چرخه قاعدگی نقش دارد، FSH، هورمون تحریک کننده فولیکول است که در برخی افراد، فولیکول ها سریع تر به سمت کامل شدن و بلوغ حرکت می کنند.

هورمون دوم هورمون لوتئینه کننده است که تقریباً در روز پنجم افزایش می یابد و همچنین با هورمون FSH برای تحریک فولیکول ها همکاری می کند. هر فولیکول حاوی یک تخمک است و هر ماه تنها یک فولیکول برای تخمک گذاری غالب می شود.

با رشد فولیکول ها، آنها هورمون دیگری به نام استروژن تولید می کنند که این هورمون دو وظیفه را انجام می دهد. ابتدا: دیواره رحم را تشویق می کند تا دوباره ضخیم شود. دوم: زمانی که میزان تولید استروژن به حد کافی برسد، سبب ایجاد سنبله در تولید هورمون لوتئینه کننده می شود.

افزایش هورمون لوتئینه کننده سبب می شود که یک تخمک از بالغ ترین فولیکول در دیواره تخمدان آزاد شود. این فرایندی است که شما آن را تخمک گذاری می نامید و عموما در حدود 24 تا 36 ساعت پس از افزایش هورمون لوتئینه کننده رخ می دهد. سپس تخمک با اسپرم برخورد کرده و لقاح صورت می‎گیرد . در نهایت لقاح تخمک و اسپرم به شکل گیری جنین منجر می شود.

در این شرایط حتی اگر تخمک و اسپرم در یک مکان قرار نداشته باشند نیز شمارش معکوس برای روز زایمان از قبل از لقاح شروع می شود. با این وجود اگر در طول این چرخه قاعدگی خود باردار نشدید، نگران نباشید. احتمال بارداری زوج های سالم بین 20 تا 30 ساله در هر چرخه قاعدگی، 25 تا 30 درصد است.

در ضمن همچنان که رحم شما در حال آماده شدن برای بارداری است و بارداری واقعی هنوز شروع نشده است، لازم است مصرف ویتامین های قبل از بارداری را شروع کرده، از مصرف الکل و سیگار دوری کنید و یک رژیم غذایی سالم همراه با ورزش را دنبال کنید.

روش های کارآمد برای تقویت احتمال بارداری

اگر شما در حال تلاش برای باردارشدن هستید، باید به چندین نکته توجه داشته باشید. مطالعات نشان می دهند که گرمای طولانی مدت مانند گرمای تولید شده توسط پتو برقی، پدهای گرمایشی، صندلی های گرم کننده و حتی لپ تاپ هایی که مردان بر روی ناحیه تحتانی خود قرار می دهند، می تواند بر روی بیضه ها تاثیر گذار باشند و تولید اسپرم را کند کنند.

روش های فراوانی برای افزایش شانس باروری وجود دارد. به عنوان مثال سعی کنید قبل از انجام رابطه واژینال، از برقراری رابطه جنسی دهانی یا اورال خودداری کنید. زیرا بزاق دهان می تواند تاثیر منفی بر فعالیت و تحرک اسپرم داشته باشد. همچنین از استفاده از بسیاری از روان کننده ها در طول رابطه جنسی جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید : نبایدهای دوران بارداری برای حفظ سلامت جنین


نکاتی در مورد هفته اول و دوم بارداری

افزایش مصرف اسید فولیک در هفته اول و دوم بارداری

بدن شما در زمان بارداری، بیش از حد معمول فعالیت دارد. بنابراین برای شکل گرفتن نوزاد، به مواد مغذی فراوانی احتیاج دارد. با مصرف روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک، بدن خود را برای بارداری ایمن آماده کنید. تحقیقات انجام شده نشان داده اند که اسید فولیک به ویژه اگر در ماه های قبل از بارداری مصرف شود، برای زنان و نوزادان از مزایای سلامتی فراوانی برخوردار است. برخی از این مزایا شامل کاهش خطر نقایص مادرزادی قلب، دیابت حاملگی و زایمان زودرس است.

با پزشک در مورد مصرف انواع داروها مشورت کنید

شما باید قبل از مصرف داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی، در مورد عوارض آنها و آسیب هایی که می توانند به سلامتی کودک شما برسانند، با پزشک مشورت کنید. داروهای گیاهی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نیستند. حتی ممکن است که گیاهانی که گفته می شود در دوران بارداری مفید هستند، برای شما یا جنین خطرناک باشند.


سیگار کشیدن را ترک کنید

استعمال سیگار به طور جدی باروری شما را مختل می کند و ممکن است به جنین آسیب برساند. سیگار کشیدن در زمان بارداری خطر حاملگی خارج رحمی را را افزایش می دهد و ادامه دادن استعمال آن، می  تواند موجب ایجاد طیف گسترده ای از عوارض بارداری مانند جدا شدن زودرس جفت، پارگی زودرس غشاها و زایمان زودرس شود.


قبل از اقدام به بارداری یک چکاپ کامل انجام دهید

انجام چکاپ شما را از خطرات ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی که ممکن است کودک شما را در معرض خطر قرار دهد، آگاه می کند. در هنگام مراجعه به پزشک، اطلاعاتی درباره نوع اقدامات پیشگیری از بارداری، چرخه های قاعدگی خود، لیستی از داروهایی که مصرف می کنید، وجود هرگونه بیماری مزمن و سابقه خانوادگی بیماری ها را جمع آوری کرده و به پزشک تحویل دهید.

سعی کنید در هفته اول و دوم بارداری آرامش داشته باشید

به کار بردن تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا، مراقبه و یا خواندن کتاب، به کاهش استرس کمک می کند مطالعات انجام شده نشان می دهند که احتمال باردار شدن زنانی که میزان آنزیم مرتبط با استرس به نام آلفا آمیلاز، در بزاق آنها در سطح بالایی قرار دارد، 29 درصد کمتر از سایر زنان است.


به دنبال علائم تخمک گذاری خود باشید

در اوج باروری، مخاط دهانه رحم شما افزایش یافته و نازک تر، چسبناک تر و لغزنده تر می شود. بسته به مدت زمان چرخه قاعدگی شما، حداکثر زمان باروری شما بین روز 7م تا روز 21م آخرین روز از پایان قاعدگی اخیر است و در این زمان ممکن است بارور شوید.

علائم دیگر تخمک گذاری که باید به آنها توجه کنید، عبارتند از:

  • درجه حرارت پایه بدن پایین
  • لکه های روشن
  • گرفتگی در ناحیه تحتانی شکم
  • افزایش فشار و فعالیت جنسی

الو دکتر پیشنهاد می کند مقاله مواد غذایی ضروری در دوران بارداری را نیز مطالعه کنید تا بتوانید با رعایت یک برنامه غذایی مناسب، سلامت خود و جنینتان را افزایش دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ