12 روش ساده برای درمان خشکی لب ها

alikarimi55
از آنجایی که پوست لب ها بسیار ظریف و فاقد غدد چربی است، احتمال بروز خشکی در این ناحیه زیاد است. با استفاده از موادی مانند روغن زیتون، عسل و یا کره شی، روغن کره و روغن نارگیل، می توان به بهبود خشکی لب ها کمک کرد. گلاب و گلیسرین نیز می توانند با مرطوب […]

از آنجایی که پوست لب ها بسیار ظریف و فاقد غدد چربی است، احتمال بروز خشکی در این ناحیه زیاد است. با استفاده از موادی مانند روغن زیتون، عسل و یا کره شی، روغن کره و روغن نارگیل، می توان به بهبود خشکی لب ها کمک کرد. گلاب و گلیسرین نیز می توانند با مرطوب نگهداشتن پوست لب، از خشکی آن جلوگیری کنند. با نوشیدن آب، مصرف ویتامینB و آهن، می توانید از خشکی لب های خود پیشگیری کنید.

عوامل بروز خشکی لب ها

اما چرا خشکی لب اتفاق می افتد؟ در میان عوامل متعددی که می توانند باعث خشکی لبان شوند، آب و هوای سرد و خشک رایج ترین عامل در بروز این مشکل است.

عوامل دیگر عبارتند از:

  • کمبود ویتامین B.
  • مصرف داروهای خاص مثل داروهای جوش دهانی.
  • وضعیت سلامت و بهداشت مثل کم خونی یا عفونت قارچی.
  • غذاهای تند، شور یا اسیدی که می توانند باعث سوزش و خشکی در اطراف دهان شوند.
  • حساسیت و آلرژی های پوستی که از طریق تماس با مواد شیمیایی موجود در ماتیک لب و محصولات پوستی ایجاد می شوند.
  • حساسیت به نیکل که در دندان پزشکی استفاده می شود.
  • مواد رنگی و معطر موجود در صابون، عطر و مواد پاک کننده که می توانند باعث سوزش لبان شوند.
  • سیگار کشیدن که باعث تبخیر و از بین رفتن چربی پوست در اطراف دهان می شود.
  • قرار گرفتن در معرض افتاب (بیش از حد) که باعث بروز شرایط نسبتا حادی به نام شیلی اکترنیک می شود.

اگر به تازگی تحت درمان های دندان پزشکی بوده اید، نیکل می تواند باعث بروز خشکی لبان شما شده باشد. همچنین، لاتکس (لاستیک) موجود در دستکش دندان  پزشک نیز می تواند به تنهایی برای لبان و پوست اطراف دهان شما حساسیت  زا باشد.

روش های ساده و طبیعی درمان خشکی لب ها

با ترکیبی از روش های ساده و طبیعی که به راحتی در منزل نیز قابل استفاده اند، می توانید از خشکی لبان خود پیشگیری و یا آن را درمان کنید.

1. از عسل برای درمان و از بین بردن خشکی لب ها استفاده کنید

از زمان های گذشته، عسل به عنوان یک ماده درمانی محلی برای زخم ها و مشکلات پوستی استفاده می شده است. عسل با خاصیت مرطوب کنندگی خود، موجب بهبود هرچه سریع تر خشکی لب ها می شود. کافی است لایه ای نازک از عسل را بر لبان خود بمالید تا اثرات آن را مشاهده کنید. همچنین، عسل با داشتن مواد ضدعفونی کننده، می تواند سوزش لب ها را متوقف و در صورت پوسته پوسته شدن لب ها، از خونریزی آن ها جلوگیری کند. عسل مانوکا (عسل تولید شده توسط زنبورها) در مقایسه با سایر محصولات صنعتی از خلوص بیشتری برخوردار است.

2. از روغن زیتون برای تسکین سوزش و خشکی لب های خود استفاده کنید

یکی دیگر از روش های ساده برای درمان خشکی لب ها، روغن زیتون است. خواص مرطوب کنندگی این روغن همواره زبان زد خاص و عام بوده است. به علاوه، خاصیت آنتی اکسیدانی و ویتامین E موجود در زیتون، به توانایی آن در محافظت از غشای سلولی کمک می کند. با اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی خود، از بروز خشکی و سایر مشکلات پوستی جلوگیری کنید.

3. ترکیبی از گلاب و گلیسرین می تواند برای ترک های لب مفید باشد

گلاب حاوی مواد فنولی است که خاصیت درمانی دارند و می توان از آن برای تسکین خشکی لب ها استفاده کرد. از طرف دیگر، گلیسرین بعنوان یک مرطوب کننده قوی و یک عامل مناسب و موثر برای درمان خشکی لب شناخته می شود. ترکیب گلاب و عسل نیز می تواند به حفظ رطوبت لب ها کمک کند. توجه داشته باشید که گلیسرین می تواند حساسیت زا باشد؛ درنتیجه قبل از اعمال بر روی پوست خود با پزشک مشورت کنید.

4. تغذیه پوست با کره شی (SHEA) برای درمان خشکی لب ها

دستورالعمل استفاده ازین روش به این صورت است: نخست، 2 قاشق غذاخوری کره شی را در حرارت اجاق ذوب کرده و 6 قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن سویا را با آن مخلوط کنید. 20 قطره رزماری و 10 قطره روغن برگ گیاه مریم گلی را اضافه کرده و مخلوط را در حرارت کم بجوشانید. پس از سرد شدن می توانید از ترکیب حاصل بعنوان مرهمی برای خشکی لب ها استفاده کنید.

آفریقایی ها به درخت شی (SHEA)، درخت زندگی می گویند. با توجه به خواص مرطوب کنندگی و درمانی، ویتامین ها و مواد مغذی ای که در روغن برگ های این درخت وجود دارند، می توان به درستی این فرضیه پی برد. ویتامین E موجود در این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که بهبود را سرعت می بخشد. همچنین به دلیل اینکه این گیاه سرشار از الکل های طبیعی است، می توان از آن به عنوان ماده ضدعفونی کننده نیز استفاده کرد. کره شی با نرم کردن لب های پوسته پوسته شده و خشک، سرعت التیام این بیماری پوستی را افزایش می دهد.

5. استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل، به دلیل داشتن اسیدهای چرب مشابه با چربی پوست انسان (SEBUM)، باعث محافظت، نرم شدن، تسکین و ترمیم پوست می شود. برای استفاده هرچه بهتر ازین روغن، روغن نارگیل و روغن موم زنبورعسل را با نسبت 3 به 1 ترکیب کرده، حرارت داده و تا خنک شدن آن صبر کنید و هنگام خشکی لب ها از آن استفاده کنید. ترکیب روغن نارگیل با سایر روغن های معطر نیز می تواند بسیار مفید باشد. خاصیت مرطوب کنندگی این روغن به قدری زیاد است که حتی یک لایه نازک از آن می تواند از خشکی لب های شما جلوگیری کند.

6. از کره قی (GHEE) برای تسکین خشکی لب ها استفاده کنید

همانطور که در آیورودا مطرح شده است (علم پزشکی باستان)، کره قی یا کره خالص، علاوه بر خاصیت سم زدایی بالا، دارای خاصیت تسکین دهندگی نیز می باشد. از آنجایی که این کره از چربی تشکیل شده است و غنی از اسیدهای چرب ضروری است، به بهبود مشکلات پوستی مثل خشکی پوست کمک می کند. برای جلوگیری از سوزش، پوسته پوسته شدن و خشکی پوست، لب های خود را با این ماده ارزشمند ماساژ دهید.

7. محل زندگی خود را مرطوب تر کنید

علاوه بر داروهای سنتی و مواد درمانی که برای خشکی پوست مفید هستند، راه هایی برای جلوگیری از بروز این مشکلات نیز وجود دارند. به عنوان مثال هنگامی که در زمستان به خانه باز می گردید، هوای گرم خانه می تواند یکی از اصلی ترین دلایلی باشد که منجر به خشکی پوست و لبان شما می شود. دستگاه های مرطوب کننده هوا (HUMIDIFIER) می توانند باعث شادابی پوست و لب های شما شوند.

8. لب های خود را لیس نزنید

لیسیدن بیش از حد لب ها می تواند منجر به نوعی دراماتیت شود که در کودکان رایج است و باعث تحریک پوست و تشکیل یک حلقه قرمز در اطراف و حاشیه لب ها می شود. هنگامی که لب های شما خشک می شود، مرطوب کردن آنها بوسیله لیس زدن بسیار رایج است؛ اگرچه که با خشک شدن بزاق و آنزیم های هضم کننده آن، که در نتیجه لیسیدن لب ها بر پوست می مانند، خشکی لب ها را افزایش می دهد. پس عادت لیسیدن لب ها را کنار بگذارید زیرا مرطوب کردن لب ها به این وسیله نه تنها از خشکی جلوگیری نمی کند، بلکه باعث تشدید آن می شود.

9. از چربی پوست خودتان برای مرطوب کردن استفاده کنید

لب های انسان دارای غدد چربی نیستند. بنابراین برای کمک به خشکی لب های خود، می توانید بوسیله انگشتتان کمی از چربی پوست صورت خود را به سطح لب ها انتقال دهید. لب ها معمولا چربی خود را از پوست اطرافشان می گیرند. اطمینان از تمیزی پوست و دست ها قبل از استفاده از این روش بسیار مهم است.

10. تغذیه مناسب راهی برای رهایی از خشکی پوست است

کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی می تواند عامل بروز خشکی پوست باشد. کمبود ویتامین B می تواند باعث خشک شدن و پوسته پوسته شدن لب های شما شود، حال آنکه کمبود آهن منجر به ایجاد ترک ها و شکاف ها در گوشه های دهان شود. ماهی، مرغ، تخم مرغ، غلات سبوس دار، سویا، میوه و سبزیجات تازه مانند کلم بروکلی، اسفناج، مارچوبه و فراورده های لبنی مانند شیر و ماست، منابع غنی ویتامین B هستند. از سوی دیگر، سبزیجات سبز، حبوباتی مانند عدس و لوبیا، و همچنین میوه های خشک، سرشار از آهن هستند و بهتر است این مواد را در رژیم غذایی خود قرار دهید. علاوه بر اینها، خوردن غذاهای شور و تند نیز می توانند باعث بروز خشکی لب ها شوند.

11. نوشیدن مایعات

نوشیدن زیاد مایعات، به مرطوب شدن پوست شما از درون کمک می کند. بدن انسان روزانه به 6 تا 8 لیوان آب نیاز دارد تا به فعالیت های خود ادامه دهد. این میزان به فعالیت روزانه شما و اینکه چه مقدار عرق می کنید نیز بستگی دارد.

12. محافظت از لب ها دربرابر نور خورشید

لب ها نیز مانند سایر قسمت های بدن، به محافظت در برابر نور و گرمای بیش از اندازه خورشید نیاز دارند. مواد طبیعی مثل روغن کره شی (SHEA)، روغن هویج و یا روغن جو، همچنین مواد صنعتی مثل کرم های ضد آفتاب می توانند از پوست و لب های شما محافظت کنند. در صورت مشاهده لکه های سفید یا علائم مشابه دیگر در اطراف لب ها به پزشک مراجعه کنید.

لکه های سفید یا وجود ترک هایی در گوشه های دهان می تواند علائم بیماری برفک دهان باشد که یک عفونت قارچی است و نیاز به معاینه پزشکی دارد. دندان ها و سیلنت های دندانی دربرابر این مخمر های قارچی آسیب پذیر هستند. حتی اگر علائم دیگری مشاهده نکردید و خشکی لب های شما با روش های درمانی معمول بهبود نیافت، بهتر است با یک پزشک متخصص پوست صحبت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ