درمان پزشکی و خانگی زخم پای دیابتی

alikarimi55
هر بیماری برای خود عوارض و درد های خاصی را دارد که بیماران از آن رنج های زیادی می برند. دیابت یکی از بیماری هایی است که افراد زیادی در جهان دچار آن هستند و به دنبال راه درمان های مختلف می گردند. شاید بزرگ ترین عارضه و دردی که دیابت می تواند در پای […]

هر بیماری برای خود عوارض و درد های خاصی را دارد که بیماران از آن رنج های زیادی می برند. دیابت یکی از بیماری هایی است که افراد زیادی در جهان دچار آن هستند و به دنبال راه درمان های مختلف می گردند. شاید بزرگ ترین عارضه و دردی که دیابت می تواند در پای انسان ایجاد کند، زخم پای دیابتی است. زخم پای دیابتی معمولا در ده الی بیست درصد افرادی که دچار دیابت هستند در انتهای پای شان رخ می دهد و درد های زیادی را به همراه خود دارد. این عارضه می تواند راه رفتن را برای شخص دردناک و سخت کند.

دلیل رخ دادن زخم پای دیابتی، عفونت یک زخم در پا است. مشکلی که در افراد دیابتی وجود دارد این است که زخم های انها دیر تر از افراد عادی درمان می شود و همین زمان زیاد می تواند عفونت را در آن زخم ایجاد کند. اگر چنین عفونتی در زخم پا شکل بگیرد، زخم پای دیابتی به وجود می آید و در صورت بی دقتی و عدم مراقبت از آن، شخص دچار قطع عضو می شود که بخش دردناکی از این بیماری است.

نشانه های زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی نشانه های کاملا مشخصی در پا دارد که با تشخیص یکی از آنها حتما باید به پزشک خودتان مراجعه کنید تا راه های درمان را برای شما شروع کند.

برخی از نشانه های زخم پای دیابتی در بخش زیر بیان شده اند:

در ابتدا باید جوراب و کفش خودتان را بررسی کنید.

گاهی ممکن است زخم در پای شما کوچک باشد و توجه شما را جلب نکند. اگر در جوراب یا کفش شما نشانه هایی از خون یا لک وجود داشت بدانید که زخم درون پای شما ایجاد شده است.

نشانه بعدی ورم های بی دلیل و غیر عادی است که در پای شما به وجود می آید.

این ورم ها می توانند به همراه سوزش باشند و با برخورد به اجسام دردی را در پای شما به وجود بیاورند. این قابل مشاهده ترین نشانه ای است که در زخم پای دیابتی وجود دارد.

اگر زخمی را در پای خود مشاهده کردید، اطراف آن را بررسی کنید.

معمولا زخم پای دیابتی خونرسانی مناسبی را برای خود ندارند و همین باعث می شود که لکه های سیاه و کبودی هایی در اطراف آن زخم به وجود بیاید.

پینه بستن در پا

پینه بستن در پا هم می تواند یکی از نشانه های کوچک زخم پای دیابتی باشد که به آن دچار می شوید.

چگونگی به وجود آمدن زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی در چند مرحله کوتاه به وجود می آید و به اوج خود می رسد. مراحل آن واضح و قابل مشاهده هستند و با دیدن یکی از آن مراحل باید درمان خود را شروع کنید. در مرحله اول بخشی از پوست پای شما دچار نرمی خاصی می شود و یک قرمزی بر روی ان به وجود می آید. اگر آن قرمزی در اثر لمس شما از بین رفت بدانید که پای شما در حال شکل گیری یک زخم پای دیابتی است.

سپس آن پوست نرم به مرور زمان سفت می شود و بر روی آن التهاب خاصی به وجود می آید. این التهاب معمولا در بافت های زیر پوست است که به مرور بر روی خود پوست هم قابل مشاهده خواهد بود. بعد از ایجاد التهاب شما در کنار پوست خود چربی های زیادی مشاهده می کنید که در اثر زخم پای دیابتی به وجود می آیند. همچنین پوست اطراف زخم به راحتی جدا می شوند و لایه های پوستی از بین می روند. چربی که به وجود می آید، مدت زمان زیادی بر روی پوست ماندگار نیست و با سرعت زیادی از بین می رود.

این از بین رفتن به دلیل بافت های خطرناکی است که از قسمت زخم جدا شده و به سمت عضله های اطراف آن می رود. با نزدیک شدن آن بافت ها به عضله ها، استخوان آن بخش از بدن شما هم دچار آسیب می شود. استئومیلیت یکی از مشکلاتی است که در استخوان شما در اثر زخم پای دیابتی به وجود می آید. در نهایت عفونت های زیادی در آن بخش شکل خواهد گرفت و شکل گیری زخم پای دیابتی شما تکمیل می شود. این مراحلی بود که یک زخم پا طی می کند تا به زخم پای دیابتی برای شما تبدیل شود.

جلوگیری از ایجاد زخم پای دیابتی

مراقبت و بهداشت شخصی پا مهم ترین کاری است که بیماران دیابتی باید انجام بدهند. آنها نیاز دارند که هر روز پاهای خود را بررسی کنند و شستشو دهند. این افراد باید از هرگونه کفش های نامناسبی دوری کنند و بهتر است که از کفش های طبی استفاده کنند. همچنین جوراب هایشان باید تمیز باشد. بهتر است که با پای برهنه در ساحل و جاهای دیگری راه نروند تا پای شان دچار زخم نشود. اگر زخم خاصی هم در انها به وجود آمد باید آن را به پزشک خود اطلاع دهند.

برخی از نقاط در پا وجود دارند که همیشه در حین راه رفتن یا دویدن تحت فشار قرار می گیرند. در مرحله اول شما باید از دویدن سریع دوری کنید و میزان پیاده روی تان کمتر شود و سپس فشار کمتری را بر آن نقاط وارد کنید. هرگونه وسیله ای که از خود گرما تولید می کند می تواند برای پا خطرناک باشد. مثلا نباید پای شما در کنار بخاری قرار بگیرد یا اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید بهتر است که پاهای تان را با آب سرد شستشو دهید زیرا سوختن بدترین چیزی است که می تواند برای شخص دیابتی رخ دهد.

قند خون برای یک شخص دیابتی خطرناک است. قند خون علاوه بر زخم می تواند مشکلات دیگری هم در بدن ایجاد کند. به همین دلیل باید همیشه از وضعیت قند خون خودتان آگاهی داشته باشید. اگر پوست خشکی در پای خود دارید، بهتر است که آن را به وسیله وازلین و کرم های خاصی که وجود دارند مرطوب نگه دارید. پوست خشک به راحتی می تواند آسیب ببیند و دچار زخم شود.

روش های درمان زخم پای دیابتی

بهترین و مهم ترین روشی که برای درمان زخم پای دیابتی می توان استفاده کرد، ازون تراپی است. این دارو تاریخچه طولانی ندارد و در طی بیست سال اخیر به وجود آمده است. درمان سریع آن باعث شده است که بسیاری از پزشک ها در سراسر جهان بخواهند از چنین چیزی برای درمان بیماران خود استفاده کنند. ازون می تواند در سرعت بالایی بافت های آسیب دیده را درمان کند و به شریان های خونی کمک زیادی می کند. به همین دلیل به وسیله ازون تراپی، زخم ها با سرعت بسیار بالایی ترمیم می شوند که همین باعث به وجود نیامدن زخم پای دیابتی می شود.

دارو ها و آزمایش ها

حال بررسی های دیگری هم ممکن است که بر روی پای شخص انجام شود که بستگی به میزان زخم و اثرات آن دارد. مثلا نبض پا و مچ آن کاملا بررسی می شود تا پزشک لزوم نیاز به جراحی را برای بیمار بررسی کند. همچنین بیمار نیاز دارد که آزمایش هایی انجام دهد تا پزشک بداند که چه عفونت ها و قارچ هایی در پا به وجود آمده است. دارو های زیادی هم هستند که پزشک می تواند انها را برای بیمار تجویز کند. آنتی بیوتیک ها، مهم ترین داروهایی هستند که پزشک برای بیمار خود تجویز می کند.

این دارو ها می توانند به باکتری ها و عفونت های درون پا تاثیر زیادی وارد کنند و آنها را به طور کل از بین ببرند. بیمار باید حتی بعد از درمان هم برای مدتی این دارو ها را مصرف کند تا عفونت و باکتری ها مجددا وارد پای شخص نشوند. همچنین باید جای زخم کامل ترمیم شود و برخوردی با وسیله های دیگر نداشته باشد. برخی بیماری های دیگر مانند بیماری های کبدی هستند که می توانند عفونت را در پا به وجود بیاورند. اگر دچار چنین مشکلی هستید، باید در ابتدا آن بیماری را درمان کنید.

درمان های خانگی برای زخم پای دیابتی

علاوه بر درمان هایی که پزشک برای شما استفاده می کند، همیشه درمان های خانگی زیاد دیگری هم وجود دارد که در رفع زخم پای دیابتی به شما کمک زیادی می کند. البته استفاده از این روش ها به تنهایی نمی تواند زخم شما را به طور کامل برطرف کند اما می تواند در روند بهبود آن سرعت ترمیم را بالاتر ببرد و دردتان را کمتر کند. به همین دلیل بهترین درمان های خانگی در بخش زیر بیان شده اند.

مصرف خوراکی های منیزیم دار

مواد معدنی بخش مهمی از بدن را تشکیل می دهد. در صورت کمبود یک مواد معدنی شخص می تواند دچار عفونت های زیادی شود. منیزیم یکی از آن موادی است که در رفع عفونت های بدن کمک زیادی می کند و مانند یک محافظ از پوست عمل می کند. به همین دلیل شما باید در برنامه های غذایی خود خوراکی های منیزیم دار را قرار بدهید. موز، شکلات های تیره و غذاهای بسیار دیگری نیز دارای منیزیم زیادی هستند که مصرف آنها باید در امور روزانه شما قرار بگیرد.

استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا درون خود ژلی را به همراه دارد که تاثیر زیادی در بهبود یک زخم دارد. آلوئه ورا موادی درون خود به همراه دارد که می توانند التهاب های زیادی را از بین ببرند. به همین دلیل است که بسیاری از پزشک ها برای درمان سریع زخم ها، استفاده از آلوئه ورا را به شخص پیشنهاد می دهند زیرا علاوه بر از بین بردن التهاب زخم، می تواند رطوبت زیادی در پوست ایجاد کند و همچنین درد شما را کمتر کند. برای استفاده از آلوئه ورا در ابتدا برگ های ان را تهیه کنید. سپس برگ را از وسط به دو نصف تقسیم کنید تا بتوانید ژل درون آن را جدا کنید. این ژل را روزانه بر روی زخم خود قرار بدهید و بگذارید خشک شود. بعد از خشک شدن کافی است آن را آب گرم تمیز کنید.

استفاده از عسل

همانطور که گفته شد در برخی از موارد شخص باید به دلیل وجود زخم پای دیابتی، پای خود را قطع کند. استفاده از عسل بر روی زخم می تواند احتمال قطع عضو را در شخص کمتر کند زیرا عسل خاصیت درمانی بسیار بالایی دارد. برای استفاده از عسل در ابتدا باید پوست های مرده زخم خود را جدا کنید. این کار را بهتر است که با کمک پزشک خود انجام دهید. سپس کافی است که عسل را وارد زخم خود کنید تا درمان آغاز شود. عسل می تواند باکتری های زیادی را از بین ببرد و همین باعث توقف رشد زخم پای دیابتی در بدن می شود.

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب هم مانند عسل می تواند خاصیت های زیادی برای درمان زخم پای دیابتی داشته باشد. کافی است که یک قاشق سرکه سیب را در در چند قاشق آب گرم حل کنید. سپس کمی فلفل قرمز به آن اضافه کرده و بگذارید که این ترکیب چند دقیقه در همان حالت خود قرار داشته باشد. سپس یک حوله حمام را درون آن ترکیب وارد کرده و به زخم خود بمالید. این کار را هر روز در خانه تان انجام دهید تا شاهد بهبود و ترمیم زخم پای دیابتی تان شوید.

در کنار تمامی این ها روش های دیگری هم وجود دارد که شخص می تواند از آنها برای درمان خود استفاده کند. مثلا مصرف دانه کتان یا روغن نارگیل هم می تواند برای بهبود زخم پای دیابتی مفید باشد. بخش مهم این است که درمان های خانگی نمی توانند همیشه به شما کمک کنند و در بیشتر مواقع به عنوان یک کمک درمان برای بهبود سریع تر در کنار درمان اصلی استفاده می شوند. به همین علت شما در ابتدا باید به یک پزشک مراجعه کنید و سپس از درمان های خانگی برای زخم پای دیابتی خود استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ