مراقبت های لازم هفته بیست و چهارم بارداری

alikarimi55
در مورد مراقبت های هفته بیست و چهارم بارداری چه می دانید؟ کودک کوچک شما بیشتر و بیشتر وزن به خود می گیرد. این وزن از رشد ماهیچه ها، اندام ها و استخوان ها و جمع شدن چربی ها ناشی می شود. در این مرحله سیستم شنوایی کودک به سرعت در حال پیشرفت است به […]

در مورد مراقبت های هفته بیست و چهارم بارداری چه می دانید؟ کودک کوچک شما بیشتر و بیشتر وزن به خود می گیرد. این وزن از رشد ماهیچه ها، اندام ها و استخوان ها و جمع شدن چربی ها ناشی می شود. در این مرحله سیستم شنوایی کودک به سرعت در حال پیشرفت است به این معنی که اگر او مرتباً آهنگ خاصی را بشنود احتمالاً هنگام تولد آن را تشخیص داده و احساس آرامش می کند.

کودک شما هنوز مژه های سفید، ابروها و موهای سفیدی دارد که هنوز رنگدانه ای به دست نیاورده اند و صورت کودک در این زمان شکل می گیرد. کودک شما در این زمان به طور مداوم هفته ای حدود ۶ اونس وزن اضافه می کند. بیشتر این وزن بخاطر رشد استخوان ها، ارگان ها و چربی است.

آیا برایتان سوال شده که کودکتان اکنون چه شکلی است ؟ اگر می توانستید که کودک را در این دوره مشخص ببینید می توانستید ببینید که او دقیقا چه شکلی است. صورت کودک با اینکه هنوز کوچک است اما کاملا شکل گرفته با تمام جزیئاتی همچون مژه ها، ابرو ها و مو.

موی کودک شما چه رنگی خواهد بود؟ در حال حاضر رنگ مو های کودک سفید است زیرا هنوز هیچ رنگدانه ای وجود ندارد. همچنین هنوز چربی ای زیر پوست کودک قرار نگرفته است. تا زمانی که این لایه های چربی ساخته نشوند پوست بسیار شفاف به نظر می رسد، به این معنی که اگر از نزدیک به آن نگاه کنید می توانید تمام اندام ها، استخوان ها و رگ های خونی را ببینید. خوشبختانه این روند زیاد طول نخواهد کشید.

هفته بیست و چهارم بارداری ، برابر با چند ماه بارداری است؟

اگر ۲۴ هفته است باردار هستید، در ماه ششم بارداری خود به سر می برید و فقط ۳ ماه تا زایمان مانده است.

شنوایی جنین

در حال حاضر چه موسیقی از دستگاه استریوتان پخش می شود؟ همه نوع صدا توسط کودک شما در رحم تان شنیده می شود: صدای دم و بازدم، صدا های تولید شده توسط معده، صدای شما و همسرتان که کودک در بدو تولد قادر به تشخیص آن است و حتی صداهای بسیار بلند مانند بوق ماشین، پارس کردن سگ ها یا یک آژیر آمبولانس.

بدن شما در هفته بیست و چهارم بارداری

تغییرات ناف

اگر قبلا نافتان به سمت داخل بوده و الان بیرون زده است نگران نباشید چون امری بسیاری طبیعی است. با بزرگتر شدن رحم همه چیز را سر راهش به سمت بیرون هل می دهد. بعد از زایمان همه چیز به حالت عادی برمی گردد اگرچه ناف و برخی دیگر از قسمت های بدن ممکن است کمی کشیده به نظر برسند. فقط آن را به عنوان یکی دیگر از نشان های افتخاری که مادران می پوشند در نظر بگیرید.

سندرم تونل کارپال

یکی از عواملی که باعث آزار و ناراحتی در این دوران بارداری می شود بی حسی و کرختی در انگشتان و مچ دست است که علت آن سندرم تونل کارپال است. سوزن سوزن شدن و بی حسی که در مچ دست و انگشتان معمولاً از کار هایی منتج می شود که حرکات تکراری و مدام دارند مانند تایپ کردن، اما تونل کارپ به دلایل دیگری زنان باردار را مورد هدف قرار می گیرد. هر چند این نوع حرکات بر این وضعیت تاثیر می گذارند.

ورمی که در دوران بارداری بسیار رایج است باعث می شود مایعات در اندام تحتانی شما در طول روز تجمع جمع شوند. این مایعات هنگام خوابیدن در قسمت دیگر بدن از جمله دستان شما توزیع می شود و بر اعصاب فشار زیادی وارد می کند. این امر باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن یا احساس درد شدید در انگشتان دست یا مچ دست می شود. می توانید با اجتناب از خوابیدن روی دست ها و بلند نگه داشتن بازوها در شب با یک بالش، علائم خود را بهبود بخشید.

تکان دادن دست و مچ ها نیز ممکن است کمک کند. مطمئناً فعالیت هایی مانند نوازندگی پیانو یا تایپ کردن می تواند علائم شما را تشدید کند، استراحت های مکرر و انجام حرکات کششی می تواند علائم شما رو بهبود بخشد. اگر درد زیادی دارید می توانید از مچ بند ها استفاده کنید. خوشبختانه، هنگامی که تورم منظم بارداری پس از زایمان متوقف شود علائم تونل کارپ نیز از بین می رود.

التهاب و خارش کف دست و پا

مطمئناً شنیده اید که بارداری با علائم مختلفی همراه است که اکثر آنها بسیار خوشایند نیستند، در واقع، هیچ یک از آنها خوشایند نیستند مگر اینکه رشد سریع مو، ناخن ها و سینه ها را نکته مثبتی در نظر بگیرید. التهاب و خارش کف دست و پا هیچ ارتباطی با میزان ظرفشویی یا شوینده هایی که مصرف می کنید ندارد. این التهاب ممکن است به پاهایتان نیز برسد.

هر چند با بزرگتر شدن شکم دیدن این التهاب ها برایتان سخت تر می شود. اگرچه این یک مساله نسبتاً طبیعی به خصوص در دوران بارداری است اما حتماً آن را به پزشک خود اطلاع دهید . احتمال این وجود دچار عارضه ای نادر به نام کلستاز بارداری شده باشید هرچند که این در سه ماهه سوم بارداری شایع تر است.

همچنین می توانید هورمون های مزاحم را نیز مقصر بدانید به همراه تمام علائم عجیب و غریب دیگری که در ماه های رو به رو های خواهید داشت، مانند طعم آهن موجود در دهان، بزرگتر شدن پاها، افزایش بزاق و تغییر بینایی.

برای از بین بردن التهاب راه حل های مطمئنی وجود ندارد؛ تا زمانی که وضع حمل کنید. تا آن زمان از هر چیزی که باعث التهاب و قرمزی بیشتر شود مانند گرم شدن بیش از حد، گرفتن حمام های طولانی با آب گرم، پوشیدن دستکش یا جوراب خیلی گرم خودداری کنید. بعضی از زنان با شستن دست و پای خود در آب سرد یا با استفاده از کیسه یخ درد های خود را تسکین می دهند.

علائم هفته بیست و چهارم بارداری

یبوست

هورمون های حاملگی باعث می شوند تا ماهیچه های روده برای کندتر حرکت کردن غذا در سیستم گوارشی آرام تر کار کنند بنابراین شما و کودک می توانید مواد مغذی بیشتری را جذب کنید. اما اثرات دیگر این مساله آنچنان خوشایند نیست. باید آب و مایعات زیادی بنوشید تا مواد غذایی در سیستم گوارش سریع تر حرکت کنند و مدفوع را نرم کنند تا راحت تر دفع شود.

درد های شکمی

همچنان که رحم شما در حال گسترش و بزرگ تر شدن است رباط های تکیه گاه رحم نیز کشیده می شوند که ممکن است باعث ایجاد درد شود. درد پایین شکم طبیعی است اما اگر این ناراحتی ها با علائمی مانند تب، لرز یا خونریزی همراه باشد باید به پزشک خود مراجعه کنید.

ضعف دید

آیا اخیراً لنزهایتان شما را آزار می دهد یا گاهی بینایی شما تار است؟ هورمونهای بارداری می توانند تولید اشک را کاهش دهند و باعث سوزش چشم و افزایش مایعات در چشم شوند و به طور موقت بینایی شما را تغییر دهند. این حالت کمی بعد از وضع حمل از بین می رود و نیازی نیست که نگران باشید یا به دنبال عینک یا لنز های جدید بروید.

میگرن در هفته بیست و چهارم بارداری

اگر متوجه شدید که سردرد هایتان چند روز طول می کشد، شدید است و گاهی با حالت تهوع یا تغییر دید همراه است ممکن است میگرن باشند و باید به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین می توانید از هرچه که می خورید، هر کجا که می روید و هر کاری که می کنید را در یک ژورنال بنویسید تا اگر دوباره دچار میگرن شدید بتوانید علت آن را پیگیری کنید و دیگر آن کار را انجام ندهید.

گرفتگی عضلات پا

هنگام گرفتگی ساق پا سعی کنید پایتان را صاف کرده و چندین بار قوزک پا و انگشتان پا را به آرامی خم کنید. این کار می تواند اسپاسم را متوقف کند.

نکاتی برای گذراندن هفته ۲۴ ام

برای غربالگری گلوکوز آماده شوید

پزشک بین هفته ۲۴ تا ۲۸ام غربالگری گلوکز انجام می دهد. ممکن است سطح قند خون نشان دهد که شما مبتلا به دیابت حاملگی هستید که یک بیماری موقتی است که باید درمان شود. محققان دقیقا نمی دانند که چرا برخی به دیابت حاملگی دچار و برخی دیگر نمی شوند اما ثابت شده که افرادی که اضافه وزن دارند، چربی دور شکم زیادی دارند یا سابقه خانوادگی دیابت دارند بیشتر احتمال مبتلا شدن به این نوع دیابت را دارند.

سفر بروید

اگر به سفر رفتن فکر می کنید اصلا دریغ نکنید. تا زمانی که مشکل خاصی نداشته باشید می توانید بیشتر زمان بارداری خود را سفر کنید. با این وجود، در مورد سفر با پزشک و شرکت هواپیمایی خود مشورت کنید. برخی از شرکتهای هواپیمایی بین المللی پس از هفته ۲۸ام نیاز به نامه پزشک دارند تا به شما اجازه پرواز بدهند.

دولا یا مامای همراه

آیا برای کمک به زایمان و مراقبت های اولیه نوزاد، استخدام یک دولا را در نظر گرفته اید؟ وظیفه دولا این است که در هنگام زایمان با شما حرف بزند، به شما روحیه بدهد و شما را آرام کند. برخلاف یک پزشک یا ماما، دولا ها آموزش پزشکی ندارند درعوض، آنها در آنجا هستند تا از نظر عاطفی از شما حمایت کنند. برخی از مطالعات نشان می دهد که مادرانی که دولا استخدام کرده اند سر و کارشان به بخش سزارین نمی افتد و زایمان ها با عوارض کمتری همراه اند.

تهیه غذا 

فریزر دوست شماست؛ یک بار غذا درست کرده و آن را با مواد غذایی پر کنید. تهیه یک سینی بزرگ لازانیا آسان است : آنرا با اسفناج یخ زده یا کلم بروکلی یخ زده، پنیر از پیش آماده شده، سس گوجه فرنگی و با گوشت گاو بدون چربی یا بوقلمون درست کرده، به چند قسمت تقسیم کرده و سپس داخل فریزر بگذارید تا یک روز دیگر دوباره گرم کنید و جشن بگیرید. در مورد سوپ ها و خورش ها نیز همین کار را انجام دهید. می توانید بعداً آنها را به عنوان میان وعده غذایی مجددا گرم کرده و مصرف کنید. این کار را برای هر ماده غذایی می توانید انجام دهید. برای مثال یکبار ده تخم مرغ را بجوشانید : بخشی را می توانید سالاد کرده مصرف کرده، فریز کرده و بعدا به عنوان تنقلی جدا مصرف کرده یا در تهیه غذا های دیگر از آن ها استفاده کنید.

در هفته بیست و چهارم بارداری پروتئین زیادی مصرف کنید

پروتئین از اسیدهای آمینه ساخته شده است که صورت کودک و هر سلول زیر آن را تشکیل می دهد. به ویژه مغز کودک به این مواد اولیه احتیاج دارد تا خود را به اندام شگفت انگیزی تبدیل کند که به کودک شما کمک می کند تا نفس بکشد، راه برود، صحبت کند و … . در دوران بارداری، شما به سه وعده پروتئین روزانه معادل حدود ۷۵ گرم نیاز دارید. بیشتر افراد برای رسیدن به این هدف مشکلی ندارند به خصوص آن هایی که کربوهیدرات کمی مصرف می کنند. اگر گیاهخوار یا وگان باشید کمی کارتان سخت تر است.


وزن خود را به طور مداوم بسنجید

آیا وزنتان به طور استاندارد بالا نمی رود؟ معمولاً وزن استاندارد در بیشتر زنان ۱۲ تا ۱۶ کیلو است با اینحال ممکن پزشك نظر دیگری داشته باشد. در حال حاضر شما باید به طور متوسط ​​۴۵۰ گرم وزن در هر هفته بدست آورید. در غیر این صورت ممکن است پیامد هایی پیش بیاید. افزایش ناکافی وزن می تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد؛ یک نوزاد با وزن کم و بسیاری عوارض بارداری دیگر.

هنگامی که باردار شدید، پزشک معالج شما بر اساس تعدادی از عوامل، از جمله میزان نزدیکی به وزن ایده آل تان قبل از بارداری برای شما هدفی تعیین کرد. از آن زمان او احتمالاً در هر بازدید روند افزایش وزنتان را تحت نظر دارد و نتایج را به شما اطلاع می دهد. اگر به شما گفته شده است که در بارداری مقدار استاندارد ۱۲ تا ۱۶ کیلو افزایش وزن است، در هفته ۲۵ام بارداری باید وزنتان بین ۵ کیلو تا ۹ کیلو افزایش داشته باشد. اگر وزنتان در این محدوده یا محدوده ای که پزشکتان مقرر کرده نیست باید با اون صحبت کرده و راهی برای رسیدن به وزن استاندارد بیابید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ