10 روش خانگی برای درمان ترک لب

alikarimi55
شستن، وارد آوردن فشار و گذاشتن یخ بر روی زخم، مهم ترین مراحل اولیه برای درمان ترک لب هستند. استفاده از روغن کنجد، روغن دانه انگور، روغن نارگیل، یا روغن کاژیره می تواند فرایند درمانی را برای زخم های جزیی سرعت بخشد. آلوئه  ورا، عسل، بابونه و زردچوبه نیز می توانند مفید باشند. برای زخم […]

شستن، وارد آوردن فشار و گذاشتن یخ بر روی زخم، مهم ترین مراحل اولیه برای درمان ترک لب هستند. استفاده از روغن کنجد، روغن دانه انگور، روغن نارگیل، یا روغن کاژیره می تواند فرایند درمانی را برای زخم های جزیی سرعت بخشد. آلوئه  ورا، عسل، بابونه و زردچوبه نیز می توانند مفید باشند. برای زخم های جدی تر با پزشک مشورت کنید.

درمان خانگی ترک لب

  • زخم را با اب بشویید با کمی یخ بر روی آن قرار داده و آرام فشار دهید.
  • با روغن کنجد بمالید.
  • کمی روغن دانه انگور بمالید.
  • روغن نارگیل بر روی لب قرار دهید.

ورزش، بازی های خشن و تصادفات می توانند باعث ایجاد ترک های جزیی یا زخم لب های شما شوند. کمبود رطوبت لب ها نیز می تواند باعث ایجاد ترک ها و شکاف هایی بر روی لب شود.

ده روش خانگی ساده اما موثر برای کمک به ترک لب ها در زیر آمده است:

1. شستشو، اعمال فشار و قرار دادن یخ بر روی زخم

به زخم ضربه وارد نکنید زیرا اینکار باعث رشد میکروب ها می شود. اگر لبتان را زخم کردید، برای متوقف کردن خونریزی، برای دقایقی با پارچه ای تمیز بر روی زخم فشار وارد کنید. سپس اطراف ترک را با آب و صابون بشویید تا آلودگی ها ازبین بروند. اگر لبتان از داخل زخم شده است، شستن تنها با آب سرد کفایت می کند. قرار دادن یخ یا مکیدن آن نیز می تواند از خونریزی و تورم لب جلوگیری کند. حین التیام زخم، از پاکیزگی اطراف آن اطمینان حاصل کنید.

2. محل زخم را با روغن کنجد بمالید

اگر خونریزی در محل زخم، حتی پس از اعمال پنج تا دقیقه ای فشار، متوقف نشد، به خدمات پزشکی نیاز دارید. اگر زخم عمیق است یا طی گاز گرفتگی حیوانات یا شیء آلوده بوجود آمده است نیز بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده علائم عفونت، مانند قرمزی فراگیر، تب و یا تورم نیز با پزشک خود مشورت کنید. تحقیقات نشان می دهند که روغن کنجد می تواند به التیام زخم ها کمک کند.

همانطور که مطالعات در زمینه حیوانات نشان می دهد، استفاده ازین روغن در محل زخم می تواند به بهبود بافت پوست کمک کند. رادیکال های آزاد (گروهی از اتم ها) که در فرایند بهبود موثرند، هنگام وارد شدن جراحت و آزاد شدن انتی اکسیدان ها ساخته می شوند و باعث التیام زخم می شوند. روغن کنجد، با فعالیت انتی اکسیدانی خود، باعث بهبود وضعیت زخم ها می شود. پس مالیدن روغن کنجد بر روی لب می تواند باعث بهبود زخم ها شود.

3. محل زخم را کمی با روغن دانه انگور آغشته کنید

یکی دیگر از روغن های طبیعی که می تواند به فرایند بهبود سرعت بخشد، روغن دانه انگور است. همچنین این روغن با فعالیت ضد باکتریایی خود، از عفونت زخم جلوگیری می کند. روغن دانه انگور با تشکیل یک لایه از اسید های چرب، مانع کاهش رطوبت لب ها می شود.

4. روغن نارگیل و درمان ترک لب

روغن نارگیل مزایای زیادی برای پوست دارد. مطالعات نشان می دهد که استفاده از این روغن شگفت انگیز نیز منجر به افزایش سرعت بهبودی می شود و به شکل گیری و ترمیم بافت روی زخم کمک می کند. همچنین با برطرف کردن خشکی پوست لب های شما را همیشه مرطوب نگه می دارد.

5. آلوئه  ورا

یکی دیگر از روش های درمانی که برای ترک و زخم لب استفاده می شود، استفاده از آلوئه  ورا است. تحقیقات نشان می دهد که آلوئه  ورا باعث افزایش مقدار کلاژن، پروتئینی که در ساختار و استحکام پوست نقش دارد، میشود. همچنین بررسی ها حاکی از آن است که استفاده از ژل آلوئه  ورا، به دلیل داشتن ترکیبی به نام گلوکومانان، باعث سرعت بخشیدن به انقباضات عضلانی و کمک به فرایند بهبود می شود.

همچنین به دلیل فعالیت ضد میکروبی، مانع بروز عفونت در محل زخم می شود. ژل الوئه  ورا را می توان هم به صورت طبیعی با بریدن برگ های گیاه آن، و هم به صورت کرم ها یا ماتیک های آلوئه  ورا استفاده کرد.

6. روغن کاژیره و درمان ترک لب

روغن کاژیره یکی دیگر از روغن های خوراکی است که به دلیل داشتن مقدار زیادی لینولئیک اسید می تواند به بهبود زخم ها کمک کند. مطالعات نشان می دهد که اسید لینولئیک، با فعال کردن دی ان ای و پروتئین نقش موثری در التیام بافت پوست دارد.

7. مالیدن عسل بر روی زخم

پیش نیاز هرروش درمانی که استفاده می کنید، حفظ پاکیزگی و بهداشت دست ها و محل جراحت است تا از عفونت زخم جلوگیری شود. عسل به خاطر خواص درمانی اش مشهور است و در گذشته نیز برای درمان زخم ها و خراش ها مورد استفاده قرار می گرفته است.

عسل مانوکا که توسط زنبور ها تولید می شود بسیار قوی است و علاوه بر فعالیت ضدباکتریایی، با تشکیل لایه ای از اسید های چرب، نه تنها مانع ایجاد عفونت، بلکه باعث حفظ رطوبت در محل زخم نیز می شود. تحقیقات نشان می دهد که عسل با تحریک رگ های خونی، ساخت بافت جدید را تسهیل می کند.

8. زردچوبه و روغن نارگیل

بعد از هرکدام از روش های درمانی، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبرکنید و با یک پارچه تمیز، به آرامی محل زخم را تمیز کنید. استفاده از زردچوبه یکی دیگر از روش های درمانی سنتی برای التیام زخم ها است. کورسومین یکی از ترکیباتی موجود در این ادویه است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از عفونت جلوگیری می کند.

این ماده باعث اتصال بهتر لایه های پوست در ناحیه زخم و افزایش کلاژن و انقباضات عضلانی در محل زخم می شود. استفاده از روغن نارگیل نیز به دلیل جلوگیری از تورم و فعالیت ضدباکتریایی می تواند بسیار مفید باشد. حدود نصف قاشق چایخوری از زردچوبه و همان مقدار از روغن نارگیل را ترکیب کرده و بر روی زخم بمالید.

9. روغن افتابگردان و درمان ترک لب

از دیگر روغن های خوراکی که برای التیام زخم ها مفید است، می توان به روغن آفتابگردان اشاره کرد. تحقیقات نشان می دهند که این روغن سرشار از لینولئیک اسید است که باعث سرعت بخشیدن به فرایند بهبود، افزایش انقباضات عضلانی در ناحیه زخم و درنتیجه باعث کاهش جراحت می شود.

10. استفاده از کرم ها و ماتیک های بابونه

بابونه به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی خود نقش موثری در بهبود زخم ها دارد. مطالعات برروی جانوران نشان می دهد که عصاره بابونه می تواند به طور موثری در التیام زخم ها نقش داشته باشد. می توان عصاره این گیاه را با روغن های طبیعی مثل روغن زیتون ترکیب کرد و به فرایند بهبود سرعت بخشید. بخاطر داشته باشید که فارغ از هر روش درمانی که استفاده می کنید، پاکیزه نگهداشتن محل زخم برای جلوگیری از عفونت اهمیت ویژه ای دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ