استنت چیست؟ + انواع مختلف استنت و دلایل استفاده از آن برای سیاهرگ ها

alikarimi55
استنت چیست؟ رگ ها بخش های مهمی از بدن انسان هستند. خونرسانی اصلی بدن به وسیله رگ ها تامین می شود و اگر رگ مهمی در بدن آسیب پیدا کند، وضعیت سلامتی بدن انسان به طور کل به خطر می افتد. حال در برخی انسان ها رگ هایشان به دلیل رسوبات یا عوامل دیگر مسدود […]

استنت چیست؟ رگ ها بخش های مهمی از بدن انسان هستند. خونرسانی اصلی بدن به وسیله رگ ها تامین می شود و اگر رگ مهمی در بدن آسیب پیدا کند، وضعیت سلامتی بدن انسان به طور کل به خطر می افتد. حال در برخی انسان ها رگ هایشان به دلیل رسوبات یا عوامل دیگر مسدود می شود و نیاز به باز شدن آن وجود دارد.

استنت گذاری دقیقا چنین کاری را انجام می دهد. در واقع استنت لوله های پلاستیکی یا فلزی مناسبی هستند که از پارچه های خاصی تشکیل شده اند. این لوله ها وارد رگ ها می شوند و می توانند رگ ها را مجددا باز کنند. استنت ها از دارو های خاصی شکل می گیرند که باعث بسته شدن رگ ها نشوند و همچنین فعالیت مهمی در باز کردن سیاهرگ های مسدود شده دارند.

مدل های مختلف استنت

مدل ها و نوع های مختلفی از استنت ها و استنت گذاری ها وجود دارد که هرکدام برای بخش و رگ های خاصی مطرح شده است. در بخش زیر می توانید با انواع این استنت ها آشنا شوید:

استنت های فلزی یکی از معروف ترین استنت هایی هستند که در بدن به کار برده می شود. موادی که این استنت ها از آن ساخته می شوند عموما فلز یا سیلیکون هستند و مهم ترین قابلیت این استنت این است که می تواند با دیگر مواد هم ترکیب شود.

گاهی بیمار نیاز به استنت هایی دارد که می توانند شکل پذیر باشند و به شکل های خاصی ساخته شوند. قابلیت سیلیکون هم چنین چیزی است و استنت های سیلیکونی برای چنین مواردی ساخته شده اند.

گاهی بیمار رگ ها و شریان های بزرگ تری در بدن دارد که مسدود شده است. در چنین حالتی پزشک باید از استنت های بزرگ تری استفاده کند که استنت گرافت برا چنین چیزی به کار می روند و بسیار مناسب هستند.

معروف ترین استنت ها، استنت های دارویی هستند که برای عروق کرونر ساخته شده اند. در این استنت ها داروی مخصوصی ایجاد می شود که زمانی که در رگ ها می روند می توانند آن دارو ها را در آن مکان رها کنند. دارو ها باعث می شوند که رگ ها مجددا دچار مسدود شدن نشوند.

تعریف کامل مسدود بودن سیاهرگ یا ترومبوز سیاهرگی

زمانی که نام از ترومبوز سیاهرگی می آید، منظور همان مسدود شدن یکی از سیاهرگ های بدن است که این مسدود شدن به وسیله یک لخته خون شکل می گیرد. معمولا زمانی این بیماری در بدن شکل می گیرد که یک لخته خون در پاها یا بخش های دیگر ایجاد شود. این لخته خون باعث می شود که خون در تمامی بدن جریان پیدا نکند و مستقیما از همان جایی که

آمده است برگردد. یعنی مجددا به خود قلب باز می گردد. این لخته خون می تواند درد ها و التهاب های زیادی را در بدن ایجاد کند که همگی آنها دردناک هستند و لحظات بدی را برای شخص ایجاد می کنند.

بیشتر بدانید: درمان اسکلروتراپی برای از بین بردن واریس و رگ های عنکبوتی

همچنین یکی از مهم ترین بیماری هایی که شکل می گیرد، انسداد رگ های خونی در ریه است که این بیماری به آمبولی معروف است. بسیاری از افراد این بیماری را دست کم می گیرند و همین باعث مرگ آنها می شود. آمبولی می تواند باعث کم شدن نفس و سختی نفس شود تا حدی که انسان دیگر نتواند مانند قبل نفس بکشد. مسدود شدن سیاهرگ ها نشانه های خاصی برای خود دارند که برخی از آنها را می توانید در بخش زیر مشاهده کنید:

ایجاد درد ها و تورم های مختلف در بدن. گاهی ممکن است احساس کنید که قرمزی های بی دلیلی بر روی پوست تان ایجاد شده است که همگی نشانه هایی از مسدود بودن سیاهرگ ها هستند.

زمانی که بخشی از پا یا جایی که رگ تان مسدود شده است را لمس می کنید، آن بخش گرم تر از دیگر مکان ها به نظر می رسد که این خود یکی از نشانه ها است.

زمانی که پای شما درد می کند قطعا آن را خواهید کشید تا درد کمتر است. در افرادی که مسدودی سیاهرگ را دارا هستند این درد بیشتر می شود.

هنگامی که قصد خوابیدن دارید، عضلات پای شما درد زیادی می کند و احساس گرفتگی به شما دست می دهد که یکی از نشانه های دردناک این بیماری است.

عوامل خطر زا برای مسدودی سیاهرگ ها

همیشه عواملی وجود دارند که باعث ایجاد یا به خطر افتادن این مسدودی در سیاهرگ ها می شوند. در بخش زیر به برخی از این عوامل اشاره شده است که می توانید با آنها آشنا شوید:

یکی از مهم ترین عوامل ها این است که شما در ساعات عمده ای از روز تان را جایی نشسته باشید و هیچ تحرکی برای خود نداشته باشید. اگر جراحی های زیادی در اواخر داشته باشید، خطر مسدودی و آسیب به آن برای شما بیشتر می شود.

بیشتر بدانید: ترومبوز سیاهرگی عمقی(DVT): نگاهی به علائم، دلایل و درمان

برخی از افراد دقت زیادی بر روی سلامت پایین تنه خود و پاهای خود ندارند و ممکن است آسیب های زیادی به آن وارد کنند. همین فشار ها و آسیب ها باعث رشد مسدودی سیاهرگ ها می شود.

یکی از عواملی که تاثیر زیادی بر روی مسدود سازی دارد، چاقی است. چاقی می تواند چربی های زیادی را در انواع رگ های بدن انباشته کند و گاهی همین چربی ها باعث مسدود سازی راه رگ می شوند.

بارداری هم می تواند بخش خطرناکی برای مسدود شدن رگ های بدن باشد. همچنین حرکت های زیاد در بارداری می تواند باعث مسدود سازی رگ ها شود. به همین دلیل است که فرد باردار باید تحرک کمتری داشته باشد.

فرایند انجام استنت گذاری برای رفع مسدودی سیاهرگ یا دیگر رگ ها

برای انجام چنین کاری در ابتدا پزشک شما باید بیماری شما را تشخیص دهد تا بتواند آن را درمان کند. سونوگرافی و ونو گرافی راه های تشخیث مسدودی رگ ها هستند که بیشتر از سونوگرافی استفاده می شود. سونوگرافی می تواند امواج صوتی خود را به درون بدن ارسال کند و عکس های دقیقی را از رگ ها تهیه کند.

پزشک با بررسی آن عکس ها به خوبی می تواند مسدودی رگ ها را متوجه شود و آن را برای درمان آماده کند. همچنین سونوگرافی عوارض و درد کمتری را برای بیمار به همراه دارد.

بیشتر بدانید: 10 غذایی که باعث چاقی مفرط می‌شوند

بسیاری از پزشک ها فرایند استنت گذاری را بدون نیاز بیهوشی و کارهای دیگر انجام می دهند. تنها چیزی که در این بین نیاز است قرصی برای رفع درد بیمار است. معمولا فرایند انجام استنت گذاری در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول پزشک از آنژیوپلاستی بر روی بیمار استفاده می کند و سپس به سراغ استنت گذاری می رود.

در آنژیوپلاستی پزشک از طریق کشاله ران یا پشت زانو یک سوزن را وارد بدن می کند. اینکه از کدام بخش بدن برای وارد شدن کاتتر یا همان لوله نازک استفاده می شود بستگی به رگی دارد که مسدود شده است. بعد از سوزن پزشک کاتتر را وارد بدن کرده و به وسیله اشعه ایکسی که وجود دارد آن را به رگی که در حال مسدود شدن است می رساند.

استنت را در کنار کاتتر به همان رگ می رساند. استنت در کنار خود یک بالن را به همراه دارد که باد می شود. زمانی که به بخش مسدود شده رگ برسند، آن بالن را چند بار باد می کنند تا رگ از مسدود شدن خارج شود و مجددا باز گردد.

یکی از مزیت های استنت این است که فشار مناسبی به دیواره های رگ وارد می کند. همین فشار باعث می شود که رگ بیشتر باز شود و مانند قبل دچار مسدودی خود نشود. همچنین باید بر آن قسمتی که استنت وارد شده است فشار زیادی وارد شود تا شخص دچار خونریزی نشود.

انجام استنت گذاری بر روی بدن نیازی به بستری و استراحت طولانی ندارد و شخص بعد از اتمام این کار می تواند به خانه خود برگردد. البته پزشک برای اینکه مجددا لخته خون در بدن رشد نکند قرص هایی را به بیمار می دهد که به او کمک می کنند.

روش های دیگر برای جلوگیری از مسدود شدن سیاهرگ

بهترین راه برای دچار نشدن به مسدودی سیاهرگ ها این است که از همان اول پیشگیری کنید. پیشگیری شامل راه های خاصی است که در بخش زیر بهترین آنها نیز بیان شده است و می توانید با آنها آشنا شوید:

همانطور که گفته شد یکی از عواملی که می تواند رگ ها را مسدود کند، چاقی است. به همین دلیل در ابتدا باید سعی کنید که از چاقی دوری کنید. اگر دچار اضافه وزن هستید بهتر است که با کمک ورزش و رژیم های غذایی اضافه وزن تان را برطرف کنید.

بیشتر بدانید: آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

زمانی که شما در یک مکان برای مدت طولانی قرار داشته باشید، خونرسانی در بدن شما کمتر می شود و هرچقدر که این خونرسانی کمتر شود، شانس مسدود شدن سیاهرگ بیشتر خواهد بود. به همین دلیل باید همیشه از یک جا نشینی و عدم تحرک دوری کنید. اگر کارمند هستید سعی کنید هر یک ساعت از جای تان بلند شوید و دقایقی را راه بروید.

خونرسانی نیاز به کمک خود شما هم دارد. زمانی که پاهای شما در بالا قرار داشته باشد، خون به راحتی می تواند به قلب برسد و مجددا وارد بخش های دیگر شود. حال اگر در حالت نشسته یا خوابیده قرار دارید، سعی کنید وسیله ای زیر پای خود قرار دهید تا پاهای تان بالاتر باشد.

داروهای استروژن می توانند به مسدود سازی رگ ها کمک زیادی کنند. دوز های بالای این داروها برای بدن خطرناک است. به همین علت است که نباید بدون تجویز پزشک این دارو ها را مصرف کنید.

افرادی که جراحی های خاصی بر روی خود انجام می دهند، فکر می کنند که باید دائما در محل استراحت خود قرار داشته باشند و هیچ تحرکی از خود نشان ندهند. چنین تفکری کاملا اشتباه است. شخص باید دقایقی را از جای خود بلند شود و کمی راه برود. همچنین استفاده از کمپرس هم می تواند مفید باشد.

احتمالا پزشک برای رفع لخته خونی شما، داروهایی را برای تان تجویز می کند. شما باید این داروها را جدی بگیرید و در ساعات مشخص شده از آنها استفاده کنید تا رگ هایتان مجددا دچار مسدود سازی نشود.

درمان کننده مسدودی سیاهرگ ها با استنت

درمان مسدودی سیاهرگ ها از دو طریق حل می شود. راه اول کمک خودتان در خانه است. گاهی مسدودی رگ شما در حالت بد یا جدی قرار ندارد و می تواند به وسیله دارو برطرف شود. به همین دلیل پزشک به شما راه و روش های خاصی را می گوید که می تواند در باز شدن رگ ها به شما کمک کند.

همچنین روش های دیگری در بخش بالاتر بیان شد که در باز شدن رگ های شما کمک های زیادی خواهد کرد. در حالت دوم رگ های شما در وضعیت بدتری قرار دارد و شما باید آنها را به وسیله متخصص رگ و عروق درمان کنید. رگ ها و عروق راه های طولانی را در این ده سال طی کرده اند تا به پیشرفت های زیادی برسند.

در قدیم درمان رگ ها باید پروسه های طولانی را در بیمارستان ها طی می کرد تا به پیشرفت می رسید اما امروزه دیگر نیازی به بستری شدن و همچنین چیز های دیگری نیست و پزشک می تواند به صورت سر پایی مشکل شما را برطرف کند.

به طور کل مسدود شدن سیاهرگ ها می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد و حتی انسان را به مرگ می رساند. به همین دلیل باید آن را کاملا جدی گرفت و توجه زیادی به ان کرد. استنت ها می توانند کمک زیادی به باز شدن رگ ها کنند و درمان کم خطری است. همچنین این روش عوارض کمی را به همراه دارد و ماندگاری ان در بدن طولانی مدت است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ