7 نکته برای درمان و پیشگیری از آکنه در مردان

alikarimi55
راه های پیشگیری از آکنه چیست؟ داشتن برنامه منظم برای حفظ نظافت پوست، می تواند از بوجود آمدن برآمدگی های آکنه جلوگیری کند. شستن روزانه صورت با آب و صابون یا مواد طبیعی مانند سرکه سیب، می تواند از بروز این مشکل پوستی جلوگیری کند. لایه برداری پوست به صورت هفتگی و استفاده مداوم از […]

راه های پیشگیری از آکنه چیست؟ داشتن برنامه منظم برای حفظ نظافت پوست، می تواند از بوجود آمدن برآمدگی های آکنه جلوگیری کند. شستن روزانه صورت با آب و صابون یا مواد طبیعی مانند سرکه سیب، می تواند از بروز این مشکل پوستی جلوگیری کند.

لایه برداری پوست به صورت هفتگی و استفاده مداوم از ماسک های طبیعی صورت مثل ماسک ماست و جو، از بسته شدن منافذ و غدد چربی پوست جلوگیری می کند. استفاده از کرم ضدآفتاب، شستن مو و فشار ندادن جوش های صورت نیز در پیشگیری از بوجود آمدن آکنه نقش دارند.

نکاتی برای پیشگیری از آکنه در مردان:

  • حفظ تمیزی و نظافت پوست
  • لایه برداری پوست
  • درمان چربی بیش از حد پوست
  • استفاده از کرم ضد آفتاب
  • اصلاح با دقت صورت

تبلیغاتی که محصولات جلوگیری از آکنه را ترویج می کنند، غالبا بر زنان متمرکزند. درحالی که بسیاری از مردان به همان اندازه و حتی بیشتر، از آکنه رنج می برند. اگرچه آکنه می تواند از مواد آرایشی و بهداشتی بی کیفیت، آلودگی ها، حساسیت و حتی ژنتیک ناشی شود، اما می توان با مراقبت از پوست از آن جلوگیری کرد. بنابراین اگر متوجه علائم آکنه شده اید، بهتر است از پوست خود بیشتر مراقبت کنید.

راه های پیشگیری از آکنه

تداوم در نظافت

شستشوی مرتب صورت، حداقل دوبار در روز، با آب، صابون یا هر پاک کننده دیگر، اثر ویژه ای در حفظ پاکیزگی پوست دارد. اگر بیشتر اوقات خود را بیرون از خانه می گذرانید، به یاد داشتن این نکته که آلودگی هوا، گرد و غبار، خاک و چربی پوست، می توانند باعث بسته شدن منافذ پوستی و رشد بیشتر باکتری های عامل آکنه شوند، ضروری است.

بیشتر بدانید: پاکسازی پوست با شمع!

آب گوجه فرنگی، آب لیمو، آب خیار، چای بابونه و گلاب نیز می توانند به حفظ پاکیزگی پوست کمک کنند. هنگامی که شرایط شستن صورت را ندارید، می توانید از دستمال مرطوب برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید. همچنین بهتر است از صابون هایی استفاده کنید که متناسب با نوع پوست شما باشد و مواد افزودنی و شیمیایی زیادی نداشته باشد. استفاده از پاک کننده های طبیعی نیز به حفظ پاکیزگی پوست کمک می کنند.

پاک کننده هایی برای پیشگیری از آکنه

پاک کننده سرکه سیب

مواد تشکیل دهنده: 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب، 3 قاشق غذاخوری آب.

راهنمایی: مواد را در یک کاسه تمیز باهم مخلوط کنید. یک پارچه پنبه ای در آن قرار داده و آن را آهسته روی صورت خود بمالید.

لایه برداری مرتب پوست

حداقل 2 یا 3 بار درهفته پوست صورت خود را لایه برداری کنید. با انجام اینکار، سلول های مرده سطح پوست از بین می روند و رشد سلول های جدید نیز تقویت می شود. علاوه بر این، لایه برداری پوست، مانع مسدود شدن منافذ پوستی می شود و درنتیجه از بروز آکنه جلوگیری می کند.

اما به یاد داشته باشید که لایه برداری بیش از حد پوست نیز باعث بروز مشکلاتی می شود. برای لایه برداری پوست خود می توانید از قهوه، جو دوسر، نمک، جوش شیرین، و مغز بادام استفاده کنید.

جوش شیرین

مواد تشکیل دهنده: 1.2 قاشق غذاخوری جوش شیرین، 1.2 قاشق غذاخوری آب لیمو، 1 قاشق غذاخوری عسل.

راهنمایی: تمام مواد را در یک کاسه تمیز مخلوط کنید. مخلوط حاصل را بر روی پوست صورت خود بمالید. قبل اینکار از تمیزی انگشتان خود اطمینان حاصل کنید. پس از 2 دقیقه، صورت خود را بشویید و خشک کنید.

برای درمان چربی بیش از حد پوست خود اقدام کنید

بعضی از مردان به چربی بیش از حد پوست دچارند که باعث افزایش تولید سبوم (SABUM) پوست می شود و این خود باعث بروز، افزایش و تشدید علائم آکنه می شود. برای درمان چربی پوست خود می توانید از ماسک های صورت مثل ماسک پوست پرتقال استفاده کرده و منافذ پوستی خود را منقبض کنید.

دراینجا یک ماسک صورت خانگی معرفی شده است که نه تنها به درمان چربی بیش از حد پوست کمک می کند، بلکه برای جوش های سرسیاه پوستی نیز مفید است و گرد و خاک را از سطح پوست پاک می کند.

ماسک صورت جو و ماست

مواد تشکیل دهنده: 1 قاشق غذاخوری جو دوسر، 3 قاشق غذاخوری ماست تازه.

راهنمایی: مواد را با استفاده از مخلوط کن باهم ترکیب کنید و مخلوط حاصل را بر روی صورت خود بمالید و اجازه دهید 15 دقیقه بر روی پوست صورتتان بماند و سپس آن را بشویید. حداقل دوبار در هفته اینکار را انجام دهید.

از کرم ضد افتاب استفاده کنید

اگرچه قرار گرفتن در معرض افتاب برای سلامتی مفید است، اما پرتوهای فرابنفش موجود در نور خورشید، می توانند علائم آکنه، مثل تیرگی آن ها را تشدید کنند. علاوه بر این، قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض آفتاب می تواند باعث بروز شرایطی مانند روزاسه، فولیکولیت، پیتروسپوروم (برجستگی هایی که در اثر عفونت قارچی بوجود می آیند) شود.

بنابراین، اگر ساعات زیادی را در آفتاب می گذرانید، بهتر است هر 4 ساعت یک بار از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید.

پیشگیری از آکنه با اصلاح دقیق صورت صورت

هنگامی که صورت خود را اصلاح می کنید، سعی کنید از بریدن پوست خودداری کنید. چنین بریدگی هایی منجر به زخم شدن، تورم و سوزش پوست می شود. این عوامل باعث رشد بیشتر باکتری های آکنه می شود. بهتر است از ریش تراش برقی استفاده کنید. نکاتی که در این مورد باید مدنظر داشته باشید:

قبل از تراشیدن صورت خود، تا حدی که ممکن است ریش خود را با قیچی کوتاه کنید. اینکار باعث می شود تا هنگام تراشیدن صورت، دید بهتری نسبت به پوست خود داشته باشید.

  • قبل از تراشیدن، پوست خود را به اندازه کافی مرطوب کنید.
  • از محصولات مطمئن استفاده کنید تا از بروز حساسیت پوستی جلوگیری کنید.
  • نواحی بدون آکنه را به آرامی و با ملایمت اصلاح کنید.
  • بجای استفاده از مواد نرم کننده صورت پس از اصلاح (after shave)، از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

برای پیشگیری از آکنه موهای خود را بشویید

ممکن است از خود بپرسید ارتباط میان شستن مو و آکنه چیست؟ درحقیقت، بلندی یا کوتاهی موهای شما مهم نیست، آنچه اهمیت دارد تمیزی آن هاست. اگر مواد آلوده، خاک، چربی و یا شوره در موهای شما وجود داشته باشد، هنگام عرق کردن، این مواد به صورت و گردن منتقل می گردند و منجر به بروز آکنه می شوند.

هرروز موهای خود را با شامپو بشویید. برای جلوگیری از ریزش مو بهتر است از شامپو های ملایم و نرم کننده استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از ریزش و شوره از قرار دادن موی خود در معرض آب داغ، پرهیز کنید.

اگر موهای چربی دارید از شامپو های خشک کننده استفاده کنید یا برای شستن موهای خود از مواد طبیعی مانند چای سیاه یا سرکه سیب استفاده کنید. اگر متوجه افزایش شوره در موهای خود شدید ابتدا این مشکل را برطرف کرده تا از بروز سایر مشکلات پوستی جلوگیری کنید.

جوش های آکنه را فشار ندهید

فشار دادن و ترکاندن جوش های صورت و آکنه اگرجه ممکن است ظاهر ناخوشایند پوست شما را بهبود بخشد اما منجر به ایجاد زخمی می شود که برای مدت طولانی تری باقی می ماند. همچنین با اینکار ممکن است باکتری هایی که در سطح دستانتان قرار دارند را نیز به پوست صورتتان انتقال دهید.

پوست صورت نسبت به پوست سایر قسمت های بدن از حساسیت بیشتری برخوردار است. با ترکاندن جوش های صورت امکان گسترش باکتری ها و میکروب ها به سایر قسمت های پوست افزایش می یابد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ