قیف پروتز کلر (funnel  Keller) چیست و چگونه عمل می کند؟

alikarimi55
قیف پروتز کلر وسیله ای است که در هنگام بازسازی پستان یا پروتز آن- برای کارگذاری ایمپلنت های ژل سیلیکون- مورد استفاده قرار می گیرد. قرار دادن ایمپلنت از طریق این وسیله، امکان برش های کوچک تر، کوتاه تر شدن زمان جراحی و بهبود سریع تر را فراهم می آورد. جراحان پلاستیک، کاربرد قیف پروتز […]

قیف پروتز کلر وسیله ای است که در هنگام بازسازی پستان یا پروتز آن- برای کارگذاری ایمپلنت های ژل سیلیکون- مورد استفاده قرار می گیرد. قرار دادن ایمپلنت از طریق این وسیله، امکان برش های کوچک تر، کوتاه تر شدن زمان جراحی و بهبود سریع تر را فراهم می آورد. جراحان پلاستیک، کاربرد قیف پروتز کلر را ترجیح می دهند چرا که، تکنیک تخصصی استفاده از آن، بدون تماس مستقیم دست صورت می گیرد و این مهم، باعث کاهش خطر آلودگی پروتز با باکتری ها و انقباض کپسولی می شود.

قیف پروتز کلر چیست؟

این وسیله، توسط دکتر کوین ام. کلر از شرکت تجهیزات پزشکی کلر ابداع شده است که امتیاز تولید آن در سال ۲۰۱۷ توسط شرکت آلرگان خریداری شده است. اگر چه ظاهر این وسیله، شبیه قیف های شفاف و پلاستیکی تزئین شیرینی های قنادی است با این حال، جراحان پلاستیک از آن به عنوان ابزاری برای تعبیه ایمپلنت استفاده می کنند. این وسیله در سال 2009 معرفی شد و به طور خاص، در جایگذاری ایمپلنت های ژل سیلیکونی سینه ها، ساق پا یا باسن کاربرد دارد. این وسیله، صرف نظر از هدف ایمپلنت، به همان چهار مرحله نیاز دارد: بریدن سر قیف، ضدعفونی کردن، پر کردن قیف و کار گذاری پروتز.

نحوه عملکرد آن چگونه است؟

جراح پلاستیک قیف پروتز کلر را در اتاق عمل، از بسته بندی استریل خود خارج کرده و انتهای باریک آن را برش می دهد تا سوراخ کوچکی در امتداد آن ایجاد شود که با اندازه کاشت مطابقت داشته باشد. سپس جراح با استفاده از محلول استریل، قیف پروتز کلر را ضدعفونی و مرطوب می کند. وی سپس این وسیله قیفی شکل را با ریختن ایمپلنت ژل سیلیکون داخل آن، پر می کنند. در مرحله چهارم (آخر)، نوک قیف در پاکت از پیش ساخته ی پروتز سینه قرار داده می شود و جراح با فشار دادن روی قیف، ایمپلنت را در محل مدنظر جایگزین می کند. در مورد ایمپلنت پستان، هر قیف پروتز کلر برای هر دو ایمپلنت سینه یک بیمار استفاده می شود و سپس دور ریخته می شود.

فواید قیف پروتز کلر در چیست؟

طبق بیانات شرکت آلرگان، قیف پروتز کلر تماس مستقیم بین دست جراح و ایمپلنت های سیلیكونی پستان را كاهش می دهد، زیرا ایمپلنت، به جای اینکه توسط دست جراح کمپرس شده و وارد سینه شود، از طریق قیف استریل، وارد پاکت یا کیسه پروتز سینه می شود. همچنین مانع تماس پروتز با سطح پوست در محل برش‌ می‌ شود. این فرایند، که به آن روش بدون لمس گفته می شود، خطر ابتلا به عفونت را که اغلب در اثر آلودگی های باکتریایی ایجاد می شود، بطور چشمگیری کاهش می دهد.

همچنین طبق مطالعه ای، 93 درصد از جراحان پلاستیک، بیان داشتند که استفاده از قیف پروتز کلر در کل باعث می شود که ایمپلنت سیلیکونی سینه نسبت به روش های سنتی ایمپلنت، آسان تر انجام شود. دلیل این مهم، این است که قیف پروتز کلر به جراحان پلاستیک این اجازه را می دهد که برش های کوچک تری در اطراف نوک پستان و زیر پستان ایجاد کنند و از این رو، احتمال کوچک تر شدن زخم ها و بهبود سریع تر آن ها بالا می رود.

هزینه آن چقدر است؟

هزینه قیف پروتز کلر در کشورهای مختلف متفاوت است. برخی از جراحان به هنگام بزرگ کردن سینه ها، هزینه مازاد کلر را از بیماران دریافت نمی کنند.

آیا گزینه های دیگری موجود است؟

هنگامی که قیف پروتز کلر در سال 2009 معرفی شد، اولین مورد از این نوع بود. قبل از آن زمان، جراحان مجبور بودند تا ایمپلنت های بزرگ را از طریق ایجاد یك برش كوچك در سینه، کارگذاری کنند، از این رو از متد های خود ساخته ای چون کیسه های چرب پلاستیکی برای ساده تر کردن این روند استفاده می کردند. حتی با معرفی قیف پروتز کلر، بیشتر جراحان پلاستیک هنوز هم از این وسیله استفاده نمی کنند. به نظر می رسد قیمت بالای آن، دلیلی بر این مسئله باشد.

در سال 2017، دکتر پال روزنبرگ، جراح پلاستیک، با معرفی قیف اینپلنت، تلاش کرد تا این مشکل را برطرف کند. این محصول توسط شرکت Proximate Concepts تولید شده و به فروش می ‌رسد. این قیف پروتز، تقریباً به همان روش قیف کلر عمل می کند، بجز این که پروتز، از طریق یک “زیپ ‌لاک” که از کناره ‌ها باز می‌ شود- و نه از انتها- درون سینه کار گذاشته می ‌شود. قیف اینپلنت هم بدون تماس مستقیم دست به کار گرفته می شود، چرا که با سیستم پیچیده و کاملاً بسته ای فعال می شود و این امکان را فراهم می کند تا ایمپلنت به راحتی در سینه کارگذاشته شود. بزرگترین مزیت قیف اینپلنت این است که هزینه ها را تقریبا به نصف می رساند.

نظر جراحان پلاستیک درباره قیف پروتز کلر چیست؟

پزشک متخصصی از نیویورک، بیان داشت که قیف پروتز کلر نه تنها به برش کوچک تری برای قرار دادن ایمپلنت بزرگ، نیاز دارد، بلکه باعث کاهش صدمه دستی به خود ایمپلنت می شود و خطر پارگی آن را کاهش می دهد. اگر چه برای تأیید این کاهش خطر، مطالعات بیشتری لازم است.

وی خاطر نشان کرد: “قیف پروتز کلر می تواند بر هزینه جراحی تأثیر بگذارد، زیرا یکبار مصرف است. برخی از جراحان این هزینه مازاد را از بیمار اخذ می کنند و برخی دیگر این هزینه را خودشان متقبل می شوند. “جراح پوست دیگری اظهار داشت که در صورت بازسازی پستان، هزینه قیف پروتز کلر نیز ممکن است تحت پوشش بیمه باشد”.

وی افزود: من از قیف پروتز کلر در هر دو روش پروتز پستان و روش های بازسازی پستان (پس از ماستکتومی) استفاده کرده ام. به طور کلی، از قیف پروتز کلر، به هنگام قرار دادن پروتزها در برش پستان، به دنبال ماستکتومی [یا] ایمپلنت سالین پستان (با اهداف زیبایی و یا ترمیمی) استفاده نمی شود. سایز ایمپلنت می تواند سه برابر اندازه برش باشد. اما محدود کردن اندازه برش نکته احتیاطی مهمی است که به محدود کردن آلودگی ناشی از باکتری ها و انقباض کپسولی کمک می کند.

اطلاعات بیشتر در مورد انقباض کپسولی

انقباض کپسولی، عارضه عمل جراحی پروتز سینه است که در 5 درصد از خانم هایی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند بروز می یابد. انقباض کپسولی ایجاد شده توسط تشکیل بافت زخم داخلی، در اطراف ایمپلنت سالین یا ایمپلنت ژل سیلیکون، شکل کلی پستان را به خطر می اندازد و آن را سفت و دردناک می کند.

تشکیل بافت اسکار، در واقع واکنش طبیعی بدن به مواد خارجی چون ایمپلنت است، بنابراین تا زمانی که کپسول منقبض شود، مشکلی ایجاد نمی کند. در بیشتر موارد، انقباض کپسول طی دو سال پس از عمل پروتز سینه بروز می یابد. برخی از شرایطی که ممکن است خطر عارضه بیمار را افزایش دهند، شامل:

  • مقدار کافی پوست، پوشاننده ایمپلنت
  • اختلالات خود ایمنی (یعنی لوپوس)
  • عفونت باکتریایی
  • پاره شدن رگ های خونی در زیر پوست (هماتوم)
  • تجمع مایعات در زیر پوست (سرم)
  • پرتو درمانی
  • آسیب شدید پستان
  • نشت ژل سیلیکون به داخل پاکت سینه

متأسفانه تنها راه درمانی موثر انقباض کپسولی، جراحی برداشتن کپسول است. هنوز سونوگرافی، مواد ضد التهاب و سایر روش های درمانی به اثبات نرسیده است. جراحان پلاستیک، اطمینان دارند كه دستگاه هایی مانند قیف كلر و قیف اینپلنت به طرز چشمگیری خطر این عارضه را كاهش می دهند. مطمئناً، آن ها آینده مطمئن تری برای عمل جراحی پروتز پستان محسوب می شوند و نتایج بهتری را در اختیار بیمار قرار می دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ