دلایل و نحوه انجام آنژیوپلاستی عروق محیطی

alikarimi55
در مورد آنژیوپلاستی عروق محیطی چه می دانید؟ شریان ها خونی و رگ ها بخش مهمی از بدن هستند. اگر یکی از آنها مسدود شود، خونرسانی در بدن کار مشکلی می شود و قلب نمی تواند فرایند خونرسانی را به راحتی انجام دهد. به همین دلیل برای یافتن رگ ها و شریان های مسدود شده، […]

در مورد آنژیوپلاستی عروق محیطی چه می دانید؟ شریان ها خونی و رگ ها بخش مهمی از بدن هستند. اگر یکی از آنها مسدود شود، خونرسانی در بدن کار مشکلی می شود و قلب نمی تواند فرایند خونرسانی را به راحتی انجام دهد. به همین دلیل برای یافتن رگ ها و شریان های مسدود شده، راه های زیادی به وجود آمده است که یکی از آنها انجام آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی است. هر دوی این ها آزمایش هایی هستند که بر روی شریان های خونی مسدود شده روی پا انجام می شوند و پزشک می تواند از طریق انجام این دو آزمایش شریان های خونی را پیدا کند.

برای افرادی که شریان های خونی بازوهای شان یا پاهای شان دچار مشکل است، انجام آنژیوگرام یک امر مهم و واجبی است. آنژیوگرام با بررسی های خود می توان مشخص کند که شما به جراحی های پزشک نیازی دارید یا می توان به وسیله دارو ها و کارهای دیگر شما را درمان کرد.

انجام آنژیوپلاستی عروق محیطی

همانطور که گفته شد برای درمان رگ های مسدود شده و شریان ها باید از آنژیوپلاستی عروق محیطی استفاده کنید. قبل از اینکه جراحی بر روی شما شکل بگیرد، شما در ابتدا وارد اتاقی می شوید که در آن پزشک از طریق اشعه ایکس عکس هایی را از بدن شما خواهد گرفت. در این فرایند شما بر روی تخت دراز خواهید کشید و باید کاملا راحت باشید تا مشکلی در عکس برداری ایجاد نشود. بعد از انجام عکس برداری ها، پزشک کشاله ران شما را به وسیله ژل هایی که دارد کاملا ضد عفونی می کند تا بتواند برش مورد نظر خود را بر روی آن ایجاد کند. بعد از انجام برش، بی حسی وارد کشاله ران شما می شود تا دردی را در حین جراحی احساس نکنید. سپس الکترود هایی به سینه تان برای ضربان قلب و دیگر کارها وصل خواهد شد.

فرایند جراحی آنژیوپلاستی عروق محیطی کمی طولانی است. برای انجام آنژیوپلاستی، یک لوله کوچک که در آن شریان ها و بالن قرار دارد نیز از طریق سرخرگ وارد بدن شما می شود. این دخول به وسیله همان برش روی کشاله ران شکل می گیرد. عده ای احساس می کنند که این فرایند می تواند دردناک باشد در صورتی که اشتباه است. سرخرگ ها و شریان آن مکان انتهای عصبی را برای خود دارا نیستند و شما دردی را احساس نخواهید کرد.

یک سری مواد وجود دارند که باید به رگ شما تزریق شود. این مواد کنتراست به وسیله همان شریان ها جریان پیدا می کنند و به بدن شما می رسند. زمانی که این مواد به بدن تان تزریق می شود، ممکن است که کمی احساس گرما در بدن خود داشته باشید که طبیعی است و به دلیل دمای مواد است. استنت ها در این راه به پزشک کمک می کنند که وارد شریان خونی و رگ شما شوند. به وسیله بالن و تمام این مواد رگ شما از مسدود شدن رها می شود و خونرسانی مجددا در بدن شما آغاز خواهد شد.

زمانی که این فرایند به طور کامل تمام شود، شما می توانید در همان تخت استراحت کنید و بخیه ای برای شما وجود نخواهد داشت زیرا میزان برشی که بر روی کشاله ران تان ایجاد شده است، به مقدار زیادی نیست و تنها یک پانسمان روی آن به وجود می آید. البته پزشک تا دقایقی آن بخش را فشار می دهد که شما دچار خونریزی نشوید. خونریزی یکی از ریسک های انجام آنژیوپلاستی است و پزشک سعی می کند که این مشکل را در شما برطرف کند. زمانی که تمامی این فرایند ها انجام شد شما به اتاق ریکاوری منتقل می شوید و می توانید استراحت کنید.

تعریفات آنژیوپلاستی عروق محیطی مربوط به عروق شکمی

همانطور که گفته شد از آزمایش آنژیوگرام برای بررسی مواردی همچون انسداد، نازک شدن رگ های خونی و ضعیف شدن آنها استفاده می شود. حال از آنژیوگرام شکمی برای رگ های مربوط به شکم شما استفاده می شود. گاهی ممکن است که پزشک تان در مسدود شدن رگ های عروق شکمی شما شک و تردید داشته باشد به همین دلیل چنین آزمایشی را برای شما تجویز می کند. در آنژیوگرام شکمی تمام رگ های شکمی شما که مربوط به کبد و دیگر دستگاه های درون شکم تان است، بررسی می شود و کاربرد های زیادی در این آزمایش وجود دارد. به همین وسیله پزشک می تواند بفهمد که چه خطراتی وجود دارد و چه داروهایی را باید برای بیمار تجویز کند.

گاهی وقت ها پزشک نیاز به استفاده از فلوروسکوپی یا رنگ کنتراست در بیمار دارد. رنگ های کنتراست می توانند رگ های خونی درون شکم را به شکل جامد در بیاورند. زمانی که این رگ ها مانند شکل جامد هستند رادیولوژیست می تواند بررسی دقیق تری بر روی آنها داشته باشد و نظر دقیقی به بیمار بدهد. برای انجام چنین کاری شما مجددا نیاز دارید که یک سوند یا همان لوله باریک را وارد بدن تان کنید. این لوله از طریق کشاله ران وارد بدن می شود و رنگ کنتراست از همین طریق در رگ های شکمی جریان پیدا می کند. زمانی که رنگ به طور کامل تزریق شد، عکس ها به وسیله اشعه ایکس از بدن گرفته می شوند و بر روی مانیتور به نمایش در می آیند. گاهی وقت ها پزشک برای دقت بالاتر نیاز به سی تی اسکن یا ام آر آی بر روی بیمار دارد.

همه چیز در مورد آنژیوپلاستی عروق محیطی مربوط به آئورت شکمی و قفسه سینه

یکی از مشکل های بسیاری از بیماران، ترمیم آنوریسم بدن است. در قدیم برای ترمیم چنین مشکلی از جراحی های باز سختی بر روی قفسه سینه انجام می شد اما امروزه می توان از ترمیم آنوریسم درون عروقی یا EVAR استفاده کرد. این درمان معمولا برای جلوگیری از بزرگ شدن آئورت شکمی استفاده می شود که می تواند کمک زیادی به بیمار کند.

در چنین حالتی پزشک ابتدا استنت را از طریق همان کشاله ران وارد آنوریسم می کند. استنت ها لوله های پارچه ای باریکی هستند که می توانند در ترمیم و باز شدن رگ ها کمک های زیادی کنند. برای این کار نیاز به برش بزرگی نیست و یک برش سطحی بر روی کشاله ران شما ایجاد خواهد شد.  پزشک زمانی که توانست استنت را وارد بدن کند، یک سوند هم به همراه آن وارد بدن می شود تا از طریق آنوریسم به آئورت شکم برسد. به همین وسیله یک پیوند داخل آئورت شکل می گیرد که مهم ترین بخش درمان در این روش است. به وسیله همان پیوند آئورت شکمی درمان پیدا می کند و آنوریسم دچار پارگی نمی شود.

دلایل انجام آنژیوپلاستی و آنژیوگرام

آنژیوپلاستی و انجام آنژیوگرام می تواند کمک بزرگی به درمان عروق محیطی شما و رگ های تان کند. خونرسانی و باز بودن رگ ها بخش مهمی از سلامتی بدن است. اگر مسدود سازی رگ ها ادامه پیدا کند خونرسانی کار سختی می شود و بیمار دیگر نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد. به همین دلیل از آنژیوپلاستی همیشه استفاده می شود. مهم ترین دلایل ایجاد بیماری های عروق محیطی نیز در بخش زیر بیان شده اند:

  • اولین دلیل ایجاد شدن بیماری های عروق محیطی، سختی در دیواره های شریان است. زمانی که دیواره های شریانی بدن دچار مشکلات خاصی می شوند بیماری های عروق محیطی به وجود می آید.
  • سیگار یکی از دلایلی است که می تواند بیماری ها را در شما ایجاد کند. اگر شما شخصی هستید که سیگار می کشید در مرحله اول سعی کنید یک آزمایش از بدن خود بگیرید و سپس یا سیگار را ترک کنید یا مقدار ان را برای مصرف کمتر کنید.
  • برخی از بیماری ها خود می توانند بیماری های دیگری را در بدن به وجود بیاورند. دیابت یکی از همین بیماری ها است که اگر کنترل نشود قابلیت به وجود آوردن دیگر بیماری ها را در بدن دارد.

درد و خستگی مهم ترین نشانه هایی هستند که در بیماری های عروق محیطی وجود دارد. گاهی گرفتگی های بی دلیل در بدن و پاها هم می تواند نشانه هایی از وجود این بیماری ها باشد که اگر حس کردید این نشانه ها را در خود دارا هستید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ