هفته بیست و هفتم بارداری در یک نگاه

alikarimi55
در مورد هفته بیست و هفتم بارداری چه ی دانید؟ آیا می دانید در این هفته چه برنامه غذایی باید داشته باشید؟ در این مقاله به بررسی تغییرات بدنی شما و جنینتان پرداخته و راهنمایی های لازم را ارائه می دهیم. جنین در هفته بیست و هفتم بارداری گوش پوش در هفته بیست و هفتم […]

در مورد هفته بیست و هفتم بارداری چه ی دانید؟ آیا می دانید در این هفته چه برنامه غذایی باید داشته باشید؟ در این مقاله به بررسی تغییرات بدنی شما و جنینتان پرداخته و راهنمایی های لازم را ارائه می دهیم.

جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

گوش پوش

در هفته بیست و هفتم بارداری کودک شما می تواند صدای شما را بشنود با اینحال گوش شما هنوز با ورنیکس سزیوزا پوشیده شده است. مایعی مومی که از پوست محافظت می کند و شنوایی را محدود می کند.

سکسکه جنین

اگر در رحم خود احساس حرکات غیر عادی کردید شاید علت آن سکسکه جنین باشد. همانطور که ریه های کودک شکل می گیرند احتمال این رخداد هم بالا می رود.

فعالیت زیاد

کودک در این دوره با غلط زدن، مشت زدن و لگد زدن عضلات خود را تقویت می کند.

نقطه جدیدی در رشد کودک

در پایان سه ماهه دوم، کودک شما حدود ۳۶ سانت طول دارد. وزن او نیز به آرامی بالا می رود و اکنون باید حدود ۹۰۰ گرم باشد. این مقدار دو برابر چهار هفته پیش است. بیشتر جنین ها در این سن هنوز در خود جمع می شوند و در رحم چرت میزنند، حالتی که به “وضعیت جنین” مشهور است. هفته بیست و هفتم بارداری مساوی ماه ۶ام بارداری است.

کودک صدای شما را تشخیص می دهد

کودک شما ممکن است تا کنون صدای شما و همسرتان را شناخته باشد. رشد دستگاه شنوایی او در حال پیشرفت است به این معنی که شبکه اعصاب گوشی بالغ می شوند. اگرچه صداهایی که او می شنود به لطف پوشش ورنیکس که آنها را پوشانده است خفه می شود. با این اوصاف ممکن است زمان مناسبی برای خواندن کتاب و یا آواز خواندن برای کودکتان باشد و فرصتی مناسب برای شروع به خاطر سپردن آن دسته از قافیه ها و لالایی های کودکانه که باید خیلی زود آنها را یاد بگیرید. اگر شخصی گوشش را به شکم شما بچسابند می تواند صدای قلب جنین را باشد.

قدرت چشایی و سکسکه

قدرت چشایی جنین در حال رشد است و تا کنون به مرحله ای رسیده که خارج از رحم هرگز به آن حد دست نخواهد یافت. اگر غذای تند بخورید جنین تفاوت مزه را در مایع آمنیوتیک حس می کند. سعی کنید در این دوران غذا های متنوع و متفاوت بخورید. زمانی که جنین غذا را از سیستم گوارشی شما دریافت می کند حدود دو ساعت بعد از غذا خوردن است. کودک ممکن به این تفاوت ها با سکسکه واکنش نشان دهد، که برای شما به نظر اسپاسم شکمی می آید. این سکسکه ها برای کودک آزاردهنده نیستند و نیازی نیست که نگران باشید.

بدن شما در هفته بیست و هفتم بارداری

ورم و آماس

دو هفته پیش شکم شما به اندازه یک توپ فوتبال بود ولی در هفته بیست و هفتم بارداری رحم شما به اندازه یک توپ بسکتبال متورم شده است. متأسفانه، این تنها چیزی نیست که ورم می کند. در این مرحله از بارداری حدود ۳ زن از ۴ زن باردار دچار ورم خفیف در اندام ها از جمله دست و پا می شوند. ورم که جمع شدن مایعات در بافت های بدن است بخاطر جریان خون بیشتر هنگام بارداری و فشار رحم بر ونا کاوا است، سیاه رگ بزرگی در سمت راست بدن که خون را از اندام پایینی به قلب می رساند.

اگر در پوشیدن کفش و لباس یا در آوردن انگشتر های خود دچار مشکل شده به یاد داشته باشید که این وضعیت موقتی است و از بین می رود. با اینحال اگر به نظر می رسد ورمتان بیش از حد است با پزشک خود صحبت کنید زیرا این می تواند یکی از علائم پریکلامپسیا باشد اگرچه باید علائم دیگری مانند فشار خون بالا و پروتئین در ادرار نیز وجود داشته باشد. اگر این نشانه ها را ندارید نیازی نیست نگران چیزی باشید. حتما مایعات به اندازه کافی بنوشید، محدود مصرف مایعات باعث کاهش ورم نمی شود. نگران این ورم ها نباشید چون بعد از بارداری کاملا از بین می روند.

عرق سوز

عرق سوز به واسطه گرمای بیش بدن در دوره بارداری، اصطکاک پوست در برابر پوست یا لباس و رطوبت ناشی از عرق زیاد بوجود می آید. بین و زیر سینه ها، کشاله های ران و زیر شکم بیشتر از بقیه بدن دچار عرق سوز می شوند. کمپرس سرد و مرطوب می تواند باعث کاهش دمای بدن و خنک شدن شما شود. همچنین استفاده از لوسیون کالامین نیز باعث تسکین موضع می شود و کاملا بی خطر است. اگر این حالت بیشتر از دو روز طول بکشد با پزشک خود صحبت کرده و از او مشورت بگیرید.

علائم در هفته بیست و هفتم بارداری

ضعف یا سرگیجه

این یک علامت بارداری شایع است اما آن را با پزشک خود در میان بگذارید به خصوص اگر ضعف دارید. می توانید با دراز کشیدن و بلند کردن پاهای خود به محض احساس سرگیجه، آنرا متوقف کنید.

خونریزی لثه

به لطف هورمونهای بارداری لثه های شما متورم، ملتهب و حتی دچار خونریزی می شوند. اگرچه خونریزی لثه امری رایج است و بعد از زایمان از بین می رود اما با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز از سلامت دندان و لثه های خود محافظت کنید.

خارش شکم در هفته بیست و هفتم بارداری

کشیده شدن پوست شکم می تواند باعث خشکی و خارش پوست شود. مرتب از مرطوب کننده ها و آب گرم جو و گندم دو سر برای از بین بردن خارش استفاده کنید.

سندرم پای بی قرار

بعضی از زنان باردار ممکن است در پاهای خود حس سوزن سوزن شدن یا لرزش احساس کنند مخصوصاً وقتی شب ها دراز می کشند. در مورد این موضوع با پزشک خود صحبت کنید. در برخی از زنان سندرم پای بی قرار با کمبود آهن، کم خونی یا حساسیت به برخی غذاها مرتبط است. همچنین می توانید یوگا یا سایر تکنیک های ریلکسیشن را در نظر بگیرید که ممکن است به شما کمک کنند.

درد پهلو در هفته بیست و هفتم بارداری

علت این مساله بزرگ تر و سنگین تر شدن شکم و میان تنه است. راه حل این مساله فقط استراحت است.

خلط بینی

اگر ورم دست و پا کافی نبودند بدانید که بینی و راه های تنفسی نیز ورم کرده و خلط بالا می آورند، هر چند تمام این ها بعد از زایمان از بین می رود. برای تسکین این وضعیت باید با پزشک خود مشورت کنید.

توصیه هایی برای گذراندن هفته بیست و هفتم بارداری

در برنامه احیای قلبی ریوی(سی پی آر) ثبت نام کنید

در بهترین شرایط ممکن، دیگر نیازی به نجات جان کودک خود نخواهید داشت. اما شرایط اضطراری همیشه می تواند اتفاق بیفتد، حتی اگر هوشیار و گوش به زنگ باشید. بچه ها با خوردن یک تکه غذا از روی زمین یا یک تکه اسباب بازی یا هر چیز دیگری به خطر می افتند. خوشبختانه با کمی آمادگی قبلی می توانید بسیاری از موقعیت های احتمالی را مدیریت کنید.

به دنبال صندلی ماشین کودک باشید

اگر صندلی ماشین نداشته باشید نمی توانید به راحتی به همراه کودک خود رانندگی کنید. به احتمال زیاد اولین تکه از سیسمونی فرزندتان که استفاده خواهید کرد صندلی کودک خواهد بود. پس مهم است که قبل از خرید راجب بهترین انواع آن تحقیق کنید.

به فکر نفخ معده در هفته بیست و هفتم بارداری باشید

نفخ و گاز معده در این دوره امری طبیعی است. برای کمک به رفع این مشکل می توانید غذاهایی که باعث نفخ شکم می شوند مانند کلم بروکلی و مارچوبه را با اسفناج و هویج تعویض کنید. همچنین آب بیشتری نوشیده و وعده های غذایی کوچک تری میل کنید. هر چه غذا های بیشتر و سنگین تری بخورید معده گاز بیشتری تولید می کند.

ماهی سالمون

سالمون قطعا یکی از بهترین منابع دی اچ اِی، که نوعی اسید چرب امگا۳ است که فعالیت مغز را بهبود بخشیده و باعث تغییر خلق می شود محسوب می شود. با اینحال همیشه اطمینان حاصل کنید که سالمونی که می خورید از نوع “آزاد” باشد. این نوع بیشتر حاوی اسید های چرب مفید هست تا انواعی که در پرورشگاه ها کشت می شوند.

اگر ماهی سالمون از هیچ نوعی پیدا نکردید، می توانید ماهی های دیگر را نیز استفاده کنید فقط باید پوست و رگه سیاه ماهی را جدا کنید زیرا بیشتر مواد شیمیایی در این دو ناحیه جمع می شوند. بقیه مواد شیمیایی نیز حین طبخ از بین می روند.

پف کردن در هفته بیست و هفتم بارداری

دلیل اصلی پف و ورم زیر چشم احتباس آب و خستگی است؛ بنابراین استراحت کنید و تا جای ممکن آب و مایعات بنوشید. هر چه بیشتری آب بنوشید آب بیشتری هم دفع می کنید. پف زیر چشم ها صبح ها متورم تر است. می توانید یک شی سرد مانند پوست خیار، قاشق، یک کیسه میوه منجمد، تی بگ سرد شده و … روی چشم خود بگذارید تا ورم آن کمتر شود.

ضربان قلب خود کنترل کنید

اکنون که دو ضربان قلب درون بدن خود دارید مهم است که همیشه آن را چک کنید و مواظب فعالیت خود باشید. بهترین راه چک کردن این وضعیت، تست صحبت-ورزش است. اگر نتوانید همزمان با ورزش کردن حرف بزنید یعنی ضربانتان بالاست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ